Po svátečním pondělí přinášíme poslední díl reportáže z autosalonu ve Frankfurtu 2009. V prvním a druhém dílu jsme postupně prošli halami ukrývajícími nejnovější modely automobilů světových značek, abychom se mohli nakonec vydat do čísla tři nabízejícího hned dvě patra plná skvostů. V přízemí se nacházel stánek Audi, Škoda, Volkswagen či Seatu, v prvním patře pak velice zajímavý Renault, Volvo, Ford, Mazda, Kia a Suzuki. Co všechno si tihle hráči připravili v oblasti alternativních pohonů?
Začněme u Volkswagenu. Lidová automobilka kupodivu neměla zdaleka tak pompézní prezentaci jako němečtí souputníci BMW či Mercedes-Benz. Hlavními atrakcemi byl koncept L1, čili tandemové hybridní auto se spotřebou pohybující se kolem 1 l/100 km. Naživo vypadá překvapivě použitelně a bezpochyby přitažlivě, hned bychom se v něm chtěli projet.
Přesné specifikace jsou: spotřeba 1,38 l/100 km, hmotnost 380 kg, emise 36 g/km, pohon zajišťují 0,8l TDI motor doplněný o 10kW elektromotor. Maximální rychlost je 160 km/h. Motor je odvozen od nového 1,6l TDI agregátu určeného pro modely Volkswagen Golf BlueMotion a Volkswagen Passat BlueMotion. Aerodynamický koeficient je pouhých 0.195. Zástupci VW hovoří o tom, že se jedná téměř o výrobní verzi a na trhu bychom se prý mohli auta dočkat během roku 2013.
Stejně datum uvedení na trh nám bylo sděleno také v případě elektromobilu Volkswagen E-Up! Jde o elektroauto odvozené od konceptu VW Up! Podle VW jde o „Brouka pro 21. století“. Celý elektromobil vypadá poněkud levně a doslova nás zarazily manuální páčky pro stahování okének. Mělo by jít o soupeře takový vozům jako je elektrická Toyota iQ. Maximální rychlost je 135 km/h, místa je 3+1 a nejvyšší výkon elektromotoru 60 kW. Sprint z 0 na 100 km/h zvládne Volkswagen E-Up během 11,3 sekund.
Auto váží pouhých 1085 kg, z toho 240 kg zabírá lithium-iontový akumulátor. Rozměry elektrického automobilu jsou 3,19 m x 1,64 m x 1,47 m. Na jedno nabití baterií ujede elektromobil až 130 km. Střešní solární panely o ploše 1,4 m2 dodávají energii pro ventilaci, pokud svítí slunce můžete vyklopit i sluneční clonu, která přidá další 0,32 solárních článků. Ačkoliv auta odvozená od konceptu VW Up! s tradičním pohonem budou na trhu už během roku 2011, elektrický pohon přijde teprve o dva roky později.
Kromě aut budoucnosti ale „fauvé“ představilo i auta součanosti. Šlo o modely Volkswagen Passat, Volkswagen Polo a Volkswagen Golf v provedení BlueMotion. Polo BlueMotion se může kupříkladu pochlubit motorem 1,2 TDI s výkonem 55 kW a spotřebou 3,3 l/100 km. Podobně i Golf a Passat nabízejí nižší spotřebu paliva než jejich vrstevníci bez nálepky BlueMotion (využívají kromě jiného systém Stop&Start). Volkswagen hodnotíme 2-.
Skutečně zajímavě a odvážně se k elektromobilismu postavil francouzský Renault. Narozdíl od Peugeotu nemlžil jakousi polomaketou, která by snad měla jezdit v roce 2011, ale na férovku ukázal několik koncepčních studií, které by v následujících letech chtěl dostat na trh. Ukázal celkem čtyři elektromobily. Šlo o Renault Fluence Z.E., Renault Kangoo Z.E., Renault Zoe Z.E. a Renault Twizy Z.E. Dvě písmenka za každým názvem znamenají prostě „Zero Emission“ a jde de-facto o novou řadu vozů Renaultu.
Ve všech případech byly vystavovány krásné futuristické barevné studie, které zaujaly především fantazii kolemjdoucích. Zoe je kompaktní čtyřmístné supermini především do města. Elektromotor o výkonu 70 kW dovoluje ujet 160 km na jedno nabití. Fluence Z.E. má plnit požadavky všech typů motoristů. Jde o čtyřdveřové rodinné auto, které vypadá relativně nejnormálněji, a má proto také nejblíže k produkci. Spolu s modelem Kangoo Z.E. se má na trh dostat už v roce 2011.
Kangoo Z.E. je klasický Renault Kangoo přestavěný na čistý elektromobil, vybavený 70 kW motorem a li-ion baterií. Stejně jako všechna ostatní elektrická auta od Renaultu nabídne tři způsoby dobíjení baterie. Standardní způsob zabere od čtyř do osmi hodin, prostě auto strčíte do zásuvky. Rychlonabíjení zabere 20 minut s pomocí speciální zásuvky. Systém „Quickdrop“ pak slouží k rychlé výměně baterií, Renault zde spolupracuje s Project Better Place, která měla stánek hned vedle. Výměna baterie by neměla zabrat déle než tři minuty.
Skutečně inovativním konceptem byl Renault Twizy Z.E. Jde o radikální změnu v přístupu k městské mobilitě. Vozítko se čtyřmi koly nabízí místo pro jednoho řidiče a jednoho pasažéra, kteří sedí v tandemu. Jde o praktický způsob dopravy, který měl být nejspíš reakcí na podobně ulítlý Peugeot BB1. Kromě čtyř úžasných konceptů předvedl Renault samozřejmě svou řadu vozů eco2, které se mohou pyšnit celkově velmi nízkými emisemi od 94 g/km (Renault Twingo) po 127 g/l (Renault Laguna Grandtour). Renault hodnotíme za dvě. Ve skutečnosti ještě nic nemá, ale fantazie mu nechybí
Co tu máme dál? Audi se pýřilo svými sportovními auťáky. Roadstery byla plocha doslova osázená a nejvíc pozornosti si samozřejmě utrhl traktoroidní elektromobil Audi e-tron. Jinak ovšem nebylo k vidění prakticky nic a ani se to nedalo čekat. Kde bychom naopak nějaký pokrok čekali je Škoda Auto. Ta však předvedla opět pouze svou linii Greenline, tedy Škoda Fabia, Škoda Octavia Greenline a Škoda Superb Greenline. Objevila se i Škoda Octavia Combi LPG. Subaru ukázalo elektromobil R1e. Znovu. Mazda předvedla svůj krásný malinkatý a lehounký roadster MX-5. Je opravdu krásný, ale to je všechno. Pohon na vodík u modelu Mazda RX-8 byl jen taková třešnička pro zainteresované.
Ani Ford se v ohledu alternativních paliv příliš nečinil. Ukázal Ford Focus ECONetic s emisemi sníženými ze 104 g na 99 g/km a spořebou na 3,8 l/km pro diesel. Focus je přitom první auto Fordu se systémem Stop&Start, který ovšem případně můžete vypnout. Výkon 109 koní mu dodává 1,6l agregát DuraTorq. Kromě Focusu nabízí ve verzi ECOnetic také modely Fiesta, Mondeo a Transit. Ford Focus se také objevil jakožto čistý elektromobil.
Švédské Volvo představilo na autosalonu ve Frankfurtu 2009 elektromobil založený na modelu Volvo C30 s dojezdem 148 km a dobíjením na osm hodin. Kromě tohoto čistého BEV ale chystá na rok 2012 také velmi zajímavý plug-in hybrid nejspíš postavený na modelu V70. Není bez zajímavosti, že současný model Volva C30 staví automobilka na stejném podvozku jako se vyrábí také Ford Focus.
A nakonec je tu Kia. Jihokorejský gigant, který se během pár let dokázal spolu s mateřskou značkou Hyundai vyšvihnout mezi nejprodávanější značky a má ambice konkurovat světovým lídrům v oblasti automobilového průmyslu. Kupodivu má čím. Své „ekologické“ automobily prezentuje pod značkou ecoDynamics.
Sedan Kia Forte Hybrid LPI na propan-butan (LPG) se už prodává v domácí Jižní Koreji. Kombinuje pohon na plyn a elektromotor s výkonem dvaceti koní, plus lithium-polymerové baterie. V Evropě se jej však nejspíš nedočkáme, přestože LPG je zde, alespoň v ČR, velmi rozšířenou „alternativou“. Jasné je ale aktuální zaměření především na CNG.
Proto chystá v roce 2013 Kia uvedení jiného, pro Evropany zajímavějšího modelu. Kia cee’d Hybrid je přepracovaná verze populárního malého auta, která se na vnější straně snaží o nižší spotřebu upravenou aerodynamikou a pneumatikami s nízkým valivým odporem. Uvnitř pak číhá elektromotor s výkonem 15 kW a benzinový čtyřválec o objemu 1,6 l. O elektřinu se starají lithium-polymerové baterie nacházející se v zavazadlovém prostoru. Díky tomu se může Kia Cee’d s hybridním pohonem pochlubit emisemi 96 g/km.
K vidění s logem ecoDynamics bylo také malé rodinné MPV jménem Kia Venga, které cílí na podobnou skupinu jako vozy Škoda Roomster, Citroën C3 Picasso, Renault Modus, nebo Opel Meriva. Navíc se vyrábí v továrně v Nošovicích.
A nakonec je tu Kia Sorento Diesel Hybrid. Diesel-hybridů na Frankfurtském autosalonu bylo k vidění několik, i tak je ale nová Kia zajímavá. Do velkého SUV se ale vyloženě hodí. Dieselový agregát s dvojitým turbem o objemu 1,6 l je doplněn 30kW elektromotorem, což dává ve výsledku emise 119 g/km. Podrobnosti o spotřebě bohužel zatím neznáme, nicméně 1,6l motor to nejspíš přehánět nebude.
Typ | Spotřeba (kombinovaná, l/100 km) |
Emise CO2 (g/km) |
Rok uvedení | |
---|---|---|---|---|
Audi e-tron | elektromobil | 0 | 0 | ? |
BMW 320d EfficientDynamics Edition | diesel | 4,1 | 109 | březen 2010 |
BMW 7 ActiveHybrid | mild hybrid | 11,7 | ? | ? |
BMW Vision EfficientDynamics | diesel hybrid | 3,8 | 99 | ? |
BMW X6 ActiveHybrid | plný hybrid | 9,9 | 231 | ? |
Ford Focus ECONetic | benzin | 3,8 | 99 | 2010 |
Hyundai i10 Electric | elektromobil | 0 | 0 | 2010 |
Kia cee’d Hybrid | hybrid | ? | 96 | 2010 |
Kia Sorento Hybrid | diesel-hybrid | ? | 119 | 2010 |
Lexus LS 600h | plný hybrid | 11,1 | 219 | 2009 |
Mercedes třídy B F-Cell | auto na vodík | 3,3E | 0 | 2010 |
Mercedes-Benz S 400 Hybrid | hybrid | 7,9 | 186 | 2009 |
Peugeot 3008 HYbrid4 | diesel | 3,8 | 99 | jaro 2011 |
Peugeot RCZ HYbrid 4 | diesel | 3,7 | 95 | ? |
Toyota Prius Plug-in hybrid | plug-in hybrid | 3,6 | 60 | 2012 |
Volkswagen E-Up! | elektromobil | 2013 | ||
Volkswagen Golf BlueMotion | diesel | 3,8 | 107 | 2010 |
Volkswagen L1 | diesel-hybrid | 1,38 | 36 | 2013 |
Volkswagen Passat BlueMotion | diesel | 4,4 | 137 | 2010 |
Volkswagen Polo BlueMotion | diesel | 3,3 | 87 | 2010 |
Tímto končí náš seriál reportáží z Frankfurtu, který se na pár dnů stal hlavním městem světového automobilismu. Značky jako Mitsubishi nebo Nissan byste na letošním autosalonu IAA 2009 ve Frankfurtu hledali marně. Zejména u japonských automobilek bylo vidět, že evropské show je příliš nezajímají a vše si schovávají raději na domácí autosalon v Tokyu.
Ta kia sorento se mi
Ta kia sorento se mi líbí-je to těžší auto a rekuperace docela dost ušetří, hlavně ve městě
No od škodovky se toho moc
No od škodovky se toho moc zatím čekat asi nedá respektive záleží asi dost na VW.Pravda je že škoda auto má na autech přímo ve znaku cosi zeleného což má snad i oficiálně znamenat ohleduplnost k životnímu prostředí.Moc velkou „image“ si ovšem v tomhle smeru zatím nebuduje..
Tá zelená vec je
Tá zelená vec je okrídlený šíp, a neviem, či to symbolizuje eko-poves´t značky (ak nejaká vôbec je)
Hlavními atrakcemi byl
Hlavními atrakcemi byl koncept L1, čili jednomístné hybridní auto.. a potom: Koncept dvoumístného vozu Volkswagen L1 budil zaslouženou pozornost. Nezdá sa vám, že si protirečíte? Inak pekný článok a moje sympatie sú na strane značky Renault-Nissan. Dosť ma prekvapili aj automobilky Ford a Kia.
Aha, díky za upozornění,
Aha, díky za upozornění, napraveno 🙂
Škodovka opět
Škodovka opět trapná…stydím se za ni!