Finanční metropole kontinentální Evropy se už po třiašedesáté proměnila v hlavní stan všech příznivců automobilů. Předem bylo jasné, že tentokrát se bude na strunu ekologie, životního prostředí a trvale udržitelného rozvoje brnkat ještě silněji než v předchozích ročnících. Ekonomická krize srazila většinu automobilek do hluboké propasti poklesu, ze které je jen o pár metrů nadlehčuje šrotovné. Výrobci sluhů (nebo pánů?) na čtyřech kolech potřebují zaujmout něčím opravdu novým, co bude prodávat. A tak se hlavní mantrou letošního ročníku autosalonu ve Frankfurtu stala elektřina. Jenže myslí to automobilky s elektromobily opravdu vážně? ČÍST DÁL…
První části seriálu reportáží z Frankfurtu se podíváme na značky Mercedes-Benz, Smart, Tesla Motors, Fisker, Fiat a Hyundai.
Vstupní halu si pro sebe uzurpoval Mercedes-Benz. Proměnil ji ve svatostánek elektrické energie. Pulzující projekce skvěle sladěná s rytmickými klipy upozorňovala jak na nové vozy třídy E, tak především auto na vodík jménem F-CELL. Tento de-facto elektromobil se předvedl v celé své kráse i naživo, stejně jako Mercedes-Benz S400 Hybrid a S500 Vision plug-in hybrid.
Velkou část své prezentace věnoval Mercedes problematice bezpečnosti provozu. Společně s BMW patří dnes tato německá automobilka k průkopníkům automatických bezpečnostních prvků. K vidění byl také experimentální bezpečnostní model Mercedes-Benz ESF 2009. Nová auta jsou postupně vybavována pokročilými senzory schopnými rozpoznat např. chodce na kraji vozovky (s pomocí nočního vidění) či dokonce komunikovat navzájem mezi sebou.
Omezená výroba modelu F-Cell znamená celkem 200 hotových kousků. Z nich polovina poputuje do Spojených států. Vodíkové palivové články vyžadují samozřejmě pro doplnění paliva vodíkové plnicí stanice, kterých je po světě vcelku málo a v USA obecně ještě méně. Nejvíc v Kalifornii a právě tam jich bude většina brázdit silnice.
Celkově hodnotíme Mercedes z pohledu alternativních pohonů jako ve škole známkou 3. Něco málo ukázal, Smart už dlouho slibuje malá elektrická auta do města, teď na rok 2012, ale zatím to prostě ještě není tak docela ono. A ani hybridní limuzíny to nezachrání.
Vedlejší pavilon nabídnul přehlídku luxusních značek jako třeba Aston Martin, Jaguar, Porsche, Land Rover, Lotus a především také Fisker Automotive a Tesla Motors. Hala nadupaná lidmi tak, že se v ní nedalo hnout, dala na odiv to nejlepší ze sportovních automobilů dneška – včetně těch elektrických.
Tesla Motors konečně otevřeli své první zastoupení na evropském kontinentu, konkrétně v Mnichově. V Evropě se Tesla Roadster prodává za 108 000 euro. Leckomu by to mohlo připadat i dost za takové malinkaté sportovní vozítko. Američané ukázali také maketu rodinného elektromobilu Tesla Model S. Šlo skutečně jen o výstavní model. Hodnotíme 2-.
Proti takovému Davidovi jako je Roadster vypadá plug-in hybrid Fisker Karma jako Goliáš. Nádherné křivky a spousta místa pro čtyři lidi, plus příslib velmi nízké spotřeby dělají z tohoto sporťáku nádherný splněný sen. Ačkoliv jsme si nemohli auta od Fiskera prohlédnout opravdu zblízka, celkový dojem byl víc než dobrý a dáváme za 2.
Pokračujeme do další haly číslo šest, kde se v dětsky infantilní, přitom ale nápadité výzdobě představil italský Fiat. Jeho stejně infantilní hostesky dodávaly celé prezentaci skutečně školácký nádech. Bohužel, mnoho alternativ nepředvedl, takže za 4.
Mnohem zajímavější byl Hyundai, který se pochlubil modelem Hyundai i10 Electric, který se momentálně v počtu 100 kusů testuje v Jižní Koreji. „Podle zájmu médií a veřejnosti a výsledků testů uvidíme, jak s ním dál,“ bylo nám upřímně sděleno zástupcem automobilky. Jde o malý městský elektromobil o výkonu 49 kW, vybavený 16kWh baterií, která dává dojezd 160 km a max. rychlost 130 km/h.
Hyundai (společně se značkou Kia, která se také předvedla ve velmi dobrém světle, více v dalších dílech reportáže), který se stal čtvrtou největší automobilkou na světě a přeskočil takové hráče jako je Ford či Honda, se pochlubil také hybridy. A to ne jen tak ledajakými. Unikátní Hyundai Elantra LPI Hybrid s pohohem na elektřinu a LPG je takovou korejskou verzí Toyoty Prius. V Jižní Koreji je totiž LPG zhruba o polovinu levnější než benzin. Štávu pro výpomocný elektromotor dodávají pokročilé lithium-iontové akumulátory. Emise jsou 94 g/km.
Kromě Hyundai i10 předvedla automobilka v zóně „Blue Drive“ zaměřené právě na ekologické pohony také koncept Hyundai ix-Metro. Jde o hybridní auto typu CUV poháněné benzinovým tříválcem s emisemi 80 g/km. V neposlední řadě musíme upozornit také na nový model Hyundai i30 Blue edition, který je vyráběn v Německu a v České republice. Speciální šetrná edice slibuje 7% snížení spotřeby a 15% snížení emisí. Celkově hodnotíme Hyundai jedničkou, předvedl velmi zajímavé projekty, které nebyly pouze ve stádiu makety.
Pro dnešek je to z autosalonu ve Frankfurtu vše. Jsme doslovani zavaleni materiálem, který stále ještě zpracováváme. V průběhu týdne budeme přinášet další pokračování.
Som presvedčený, že
Som presvedčený, že Hyundai Elantra LPI by sa dobre predával aj u nás. LPG je stále prístupnejšie a hlavne lacnejšie ako CNG a elektromotor k tomu, to by sa mi páčilo.
Tak vidím, že cena Tesly
Tak vidím, že cena Tesly Roadsteru je v Evropě opět nepřiměřeně předražená, což mě sice zklamalo, ale nepřekvapilo. Docela by mě zajímalo, jaké úpravy na autě a další režije navyšují cenu o 50%. Nebo v tom bude marže evropského prodejce?
Děkujeme redakci za prima
Děkujeme redakci za prima reportáž !