Elektromobil Volkswagen ID.3 byla první elektrická vlaštovka, určená hlavně pro Evropu. Teprve SUV v podobě modelu Volkswagen ID.4 má ambice stát se tím skutečným globálním elektrickým bestsellerem. Má na to?
Krátce před testem elektromobilu Volkswagen ID.4 jsme si vyzkoušeli elektromobil Škoda Enyaq iV, který je spolu s Audi Q5 e-tron postaven na stejné platformě. Díky tomu bylo možné oba vozy přímo porovnat. Volkswagen může své elektromobily skládat jako LEGO díky architektuře MEB. Nevýhodou je, že jejich technické parametry a jízdní vlastnosti jsou pak velmi podobné.
Menší, ale odvážnější
Stejně jako Enyaq iV, také Volkswagen ID.4 nabízí v nejvyšší (námi testované) verzi kapacitu baterie 82 kWh (77 kWh využitelných) pro dojezd až 522 km WLTP. Zajímavé je, že, narozdíl od Volkswagenu, Škoda v Česku nenabízí nejnižší verzi Enyaq iV s kapacitou 52 kWh pro dojezd 360 km jako Volkswagen ID.4, ale až o chlup vyšší 60ku s 58 kWh (dojezd 413 km).
Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq iV se liší i rozměry. ID.4 je s 4584 mm délky o 65 mm kratší, s 1852 mm šířky o 27 mm užší a 1612 mm výšky o 4 mm nižší. Rozvor na hodnotě 2766 mm se naopak liší o jediný mm do plusu. Díky tomu všemu působí ID.4 více minimalisticky a nabízí i menší zavazadlový prostor (543 l/1575 l vs 585 l/1710 l).
Zatímco z elektromobilu Škoda Enyaq iV si odnášíte pocit konvenčního, ale praktického rodinného auta, ID.4 na vás zapůsobí tak, že v něm chce Volkswagen předvést, co umí nabídnout směrem k současné mladé generaci, která upřednostňuje oblý minimalismus a značky jako Tesla či Apple.
Překvapí spotřebou
Podobně jako u Enyaqu nás i u ID.4 mile překvapila spotřeba a dojezd. Průměrná spotřeba se po najetí téměř 1000 km během letních teplot a pravidelném zapínání klimatizace vyšplhala na 19,1 kWh. Zhruba čtvrtinu ujeté vzdálenosti jsme strávili na dálnicích. Pro ID.4 jde o vynikající výsledek, lepší, než v případě Enyaq iV (22 kWh/100 km). Papírová spotřeba ID.4 Pro je přitom 17,1 kWh/100 km.
Elektromobil Volkswagen ID.4 díky tomu nemá problém s dojezdem 400 km, s lehkou nohou a zkušenostmi s elektromobily se bude možné přiblížit až ke 450 km reálného dojezdu na jedno nabití. Podobně jako Enyaq iV je díky tomu ID.4 použitelným praktickým autem, čemuž dopomáhá i slušný výkon rychlonabíjení a zahušťující se síť nabíječek.
Chyby se najdou
Na designu exteriéru, vlastnostech pohonu ani jízdních vlastnostech není, tak jako u Enyaqu, co vyčítat. Svezení je maximálně příjemné, můžete si vybrat z několika módů, kdy sportovní je tvrdší přímější, zatímco komfortní promění auto v plující obláček. Přesto Volkswagen ID.4 chyby má a nejde je přehlédnout. Jde především o bugy v softwaru infotainmentu a ergonomické nedomyšlenosti.
Není dobrou vizitkou, když na vás první bug vyskočí hned po prvních ujetých kilometrech. Přesně to se nám ale stalo. Při skrolování nabídkou rádiových stanic s pomocí tlačítka na volantu samozřejmě vidíte postup seznamem i na centrálním displeji. Jenže jakmile se proklikáte k poslední stanici na displeji, seznam se nepohne dolů, nýbrž zůstane na displeji stát a vy už jedete dál takříkajíc „naslepo“.
Podobných malých bugů se v infotainmentu najde více, ale dají se opravit (a díky zavedení bezdrátových aktualizací pro všechny modely ID už opravené nejspíš jsou). Důležitější otázkou je, jak se softwaroví vývojáři popasují se sekáním a pomalostí infotainmentu. I ten nejlevnější čínský mobil za tři tisíce je svižnější, než infotainment v ID.4. Porovnání s ovládáním Tesly je pak úplně mimo měřítka. Asi jako porovnávat první Androidy s dnešním iPhonem.
Levné auto to není
Cena elektromobilu Volkswagen ID.4 začíná v Česku na 1 014 900 Kč pro verzi Pure Performance s 52kWh baterií (nabíjení 7,2 kW/50 kW DC) a výkonem 125 kW. Verze Pro Performance s baterií 77 kWh a výkonem 150 kW začíná na 1 223 900 Kč (nabíjení 11 kW/125 kW DC). Ve všech případech má auto pohon zadních kol a max. rychlost omezenu 160 km/h.
Teprve verze ID.4 GTX nabízí pohon všech čtyř kol a max. výkon 220 kW a max. rychlost 180 km/h. Zvýšila se ale také hmotnost, a to z 2049 kg pro 77kWh verzi na 2224 kg. U všech v Česku prodávaných verzí ID.4 je podle ceníku součástí standardní výbavy také tepelné čerpadlo.
Volkswagen poskytuje majitelům nových elektromobilů osmiletou záruku (nebo ujetí 160 000 km, podle toho, co nastane dříve), že využitelná kapacita baterie neklesne pod 70 % kapacity nové baterie. A zároveň přidává tipy, jak životnost baterie co nejvíce prodloužit. Tři zlatá pravidla zní:
- V případě, že vozidlo využíváte pro jízdy na krátké vzdálenosti, nenabíjejte baterii v průměru na více než 80 % její kapacity.
- Jestliže vozidlo bude stát více než 12 hodin, měla by jeho baterie být nabita na 30 až 80 % kapacity.
- Při nabíjení baterie na plnou kapacitu (100 %) nastavte časovač ve správci nabíjení na dobu odjezdu a v tomto čase se vydejte na cestu.
Za 37 450 Kč je také možné si u Volkswagenu objednat nástěnnou nabíječku MOON Wallbox Connect s max. výkonem 2×22 kW a online monitoringem spotřeby.
Hlavní zbraně elektromobilu Volkswagen ID.4 proti Tesla Model Y jsou cena (Model Y v Česku začíná na 1,724 mil. Kč) a velká známá evropská značka se zavedeným prodejním i servisním zázemím. Na druhou stranu, proti jihokorejské konkurenci v podobě starší generace Hyundai Kona Electric/Kia e-Niro a zejména nové generaci Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 je už těch zbraní o něco méně.
Pro zákazníky je to ale nakonec dobrá zpráva. Má větší výběr, více možností, více zájemců peroucích se o jeho peníze. Elektromobil Volkswagen ID.4 rozhodně je schopným a použitelným elektromobilem. Evropský automobilový průmysl, ač se zpožděním, v něm opět ukazuje svou sílu.
jako kladivo na svetovej trh me teda prijde spise Ioniq5
Václav Bartuška (zvláštní velvyslanec ČR pro otázky energetické bezpečnosti) a Petr Kusý (rada ERU) – jak slabá a posedlá EU vede energetiku do hajzlu, proč nás čekají blackouty a energetická chudoba bez individuální dopravy pro 3,5 milionu Čechů.
A vyřčená, leč nezodpovězená otázka, kdy lidi vezmou zbraně a začne revoluce.
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/444290-jak-moc-zdrazi-elektrina-a-plyn-odpovi-experti-v-poradu-nase-cesko
A vy máte zbraň? Pokud nemáte ani zbraň a ani zbrojní průkaz, tak to jsou jen řeči. Jak říkal Lenin, jeden soudruh se zbraní může ovládat 100 bez ní. Takže pro ovládnutí celého národa vám postačí 100 000 ekosoudruhů. To není zase tak moc.
Pokud vás to opravdu zajímá, tak ano, mám zbraň, přesněji zbraně. V rodině máme všichni zbraně, včetně mojí manželky. Děcka jak jen na to dorostou.
Aktuálně na denní nošení KA P380, stejnou s gravírovanou růží používá i moje drahá. Dále dvě Beretty v 9mm – 85ku, což je moje nejstarší zbraň, která mi pořád nejlíp sedne a 92 FS, což je sběratelská nutnost. Největší dělo je můj Colt 1911 v pětačtyřicítce. Pak nějaké poděděné dlouhé – kozlici, dvojku, dvoják…
Tak Bjorn Nyland testoval ID4 vs Enyaq na 1000km a Enyaq měl díky 0.26 koeficientu delší dojezd. Budu věřit raději Bjornovi nežli redakci ať se na mě nezlobí. Navíc Enyaq uvnitř nevypadá jako Dacie, ale každý má vkus jiný, majitelé Dacii bude více vyhovovat ID3/4.
Všechny tyhle koncernové auta mají vysokou spotřebu. Auto této velikosti musí žrát max 15, ideálně 12 dlouhodobé. To je moje dlouhodobá spotřeba u Korejce z toho polovina na dálnici. Nevím jaké kladivo to může být, ale já osobně bych do toho nešel ani náhodou
IONIC 5 má spotřebu srovnatelnou, ne-li vyšší nežli ID.4. Porovnávat spotřebu Kony a ID.4 je nesmysl.
Fakt bych se nesnažil srovnávat Konu s tvrdým a nevkusným plastovým interiérem a ID4/Enyaq. To jsou auta o třídu výše a také logicky s vyšší spotřebou. Jsem s Enyaqem na 21” kolech v Chorvatsku za 16.5kwh/100km, dálnice max. 120km/h.
To je slušné, to je cca stejně jako měl Elektrodad s eNiro, taky do Chorvatska.
Pane Hořčíku, jenom technický dotaz. V sekci „O čem se mluví“ mi zmizely názvy článků a tudíž mi nelze se prokliknout do dané diskuse. Prohlížím v Safari na iOS. Děkuji.
Prokliknete se, trochu nezvykle, přes datum. Pracujeme na tom, aby klikací celý text komentáře.
Děkuji, přes datum to funguje.
To pracujete koukam uz docela dlouho 🙂
V článku se zapomíná, že po zprovoznění Berlínské výroby je možné, že se cena TESLA Y může klidně přiblížit ceně v USA. Tedy bez dopravy a cla, které se nyní platí. 48.190 USD x 21,50 = 1.036.085 Kč 🙂 A VW je si toho zřejmě vědom!!!
Zvlášť legračně působí při srovnání s aktuálnímí EV třeba městský ZOE, který s DC nabíjením stojí skoro 1M nebo maličká Kona EV Czech za „akční“ cenu 1.129 990Kč:)
Koná není proti tomu malička. Koná je o 5 cm užší a o 25cm kratší. To není žádná vysoká hodnota
Zřejmě jste neměl možnost obě auta prakticky vyzkoušet. Kona je proti ID.4 miniauto podobné fabii, z hlediska komfortu a jízdních vlastností neporovnatelné. ID.4 lze srovnávat např. s IONIC 5, Q4 etron, MachE nebo Teslou Y.
Málem bych ve výčtu zapomněl na Enyaq, samozřejmě.
To si povíme až konečně začne Tesla v Berlíně vyrábět. Zatím je potřeba srovnávat to, co je na trhu a tam je to jasné, model Y začíná na ceně, kam se ID.4 nedostane ani v top vybavení.