Mercedes-Benz představil designovou studii nazvanou Aero trailer. Jde o speciálně navržený přívěs pro kamiony, který snižuje odpor vzduchu až o 18 %. To znamená významnou úsporu pohonných hmot (až 5 %), a tedy i provozních nákladů a emisí.
foto: Mercedes-Benz
Tahače objemných nákladů jsou dnes vedle osobních aut jednou z hlavních složek dopravy. V případě kamionů už jde ale čistě o byznys, a tak tu provozní náklady hrají významnou roli. V zájmu dopravních společností je ušetřit každou kapku paliva.
Superpočítač zlepšuje aerodynamiku tahačů, ušetří až 12% paliva
A na to stuttgartský gigant v podobě Mercedes-Benz, jeden z největších světových výrobců tahačů, samozřejmě slyší. Designovou studii Aero trailer představil na veletrhu Trailer 2011 v Belgii.
Je výsledkem více než 25 let know-how společnosti Mercedes-Benz. Na vývoji nového návěsu spolupracovala například i skupina, která se podílela na vývoji tahače Mercedes-Benz Actros. Ten vyniká právě skvělou aerodynamikou.
Hlavním prvkem nového návěsu je prodloužení zadní části o 400 mm. To, plus další opatření, která jsou zřetelná z obrázků, ušetří při ročním nájezdu jednoho kamionu 150 000 km až 2000 litrů nafty a pět tun emisí oxidu uhličitého.
Problémem je, že právě prodloužení o více než 40 cm odporuje současné evropské legislativě. Na druhou stranu, nijak neovlivňuje řízení ani manévrovatelnost.
Podle Mercedes-Benz se v aerodynamických úpravách vělkých návěsů a kamionů skrývá obrovský potenciál pro další úspory. Dalším systémem který může pomoct šetřit palivo jsou pokročilé telematické systémy.