Tesla Motors? Především výrobce baterií
Velké odhalení domácích a komerčních stacionárních baterií značky Tesla se blíží. Už za čtyři dny, 30. dubna, bude jasno. Prozatím se můžeme podívat na to co zatím víme.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Velké odhalení domácích a komerčních stacionárních baterií značky Tesla se blíží. Už za čtyři dny, 30. dubna, bude jasno. Prozatím se můžeme podívat na to co zatím víme.
Vysokonapěťové akumulátory pro BMW i3 jsou vyráběny na nové moderní montážní lince v závodě BMW v Dingolfingu. Kromě článků, které se nakupují od dodavatele, jsou akumulátory patentovaným vývojem BMW.
Už začátkem června 2012 americký výrobce pokročilých baterií A123 Systems varoval své investory, že mu zbývají finance na pět měsíců fungování. Ukázalo se to jako víc než přesný odhad: firma aktuálně ohlásila bankrot. Její výrobu v oblasti automotive odkoupí Johnson Controls.
Společnost Prieto, mladý start-up, založila v roce 2010 odborná asistentka chemie Amy Prieto. Předtím působila na Coloradské státní univerzitě, která je jednou z mnoha v USA které se snaží o zásadní průlom v oblasti baterií. Prieto slibuje lithium-iontové baterie, které jsou až 1000x výkonnější proti těm běžným. UPDATE 2.6.2012: Podařilo se nám získat komentář předního českého odborníka v oblasti nanotechnologií, vědce Jana Procházky.
Vzrůstající obliba elektrických a hybridních automobilů nastartovala patřičnou odezvu u výrobců aut. Výsledkem je rostoucí počet vyrobených vozů využívajících ke svému pohonu elektrickou energii uloženou v lithium-iontových bateriích. Objevily se proto brzy spekulace zda bude v budoucnu dostatek lithia pro výrobu lithium-iontových akumulátorů. Vědci říkají, že nemusíme mít obavy.
V souladu se svými dlouhodobými plány zahájila japonská automobilka Nissan výstavbu nového závodu v městě Cacia v Portugalsku. Továrna bude po svém dokončení vyrábět moderní lithium-iontové akumulátory určené pro evropské elektromobily produkované aliancí Renault-Nissan.
Lokálně bezemisní elektromobily jsou podstatnou součástí strategie značky Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka to dokazuje třemi osobními elektrickými auty, která jsou již v současné době vyráběna v sériových podmínkách a jezdí už i v běžném provozu: nová třída A E-CELL, třída B F-CELL a dodávka Vito E-Cell.
Elektrický motocykel Brammo Enertia prešiel miernou technickou modernizáciou. Jeho nástupca nesúci prívlastok „Plus“ ponúkne celkom nový a výkonnejší akumulátor, no jeho cena sa na prekvapenie závratne nezvýši.
Jqponská značka Subaru není právě symbolem starosti o životní prostředí. Přesto na autosalonu v Tokyu představí svůj první hybridní koncept. Subaru Hybrid Tourer je velmi netradičním příspěvkem do sféry ekologických aut. O pohon automobilu se starají celkem tři motory.
Výrobce elektromobilů REVA, původně z Indie, dělá na 63. autosalonu IAA Frankfurt radost všem příznivcům elektrických aut. Představila dva elektromobily, totiž modely NXR (NeXt Reva) a NXG (NeXt Generation). První jmenovaný půjde do výroby počátkem roku 2010. Max. rychlost 105 km/h, dojezd 160 km na jedno nabití.
Standardně trvá dobíjení osm hodin, rychlodobíjení pak 90 minut. Údajně se do autíčka nacpou až čtyři lidé. Elektromobil je k dispozici s klasickými olověnými bateriemi (NXR City, dojezd 80 km) nebo li-ion akumulátory (NXR Intercity). Olověná verze stojí 9 995 euro plus „malý“ měsíční poplatek za pronájem baterií. Lithium-iontové sou dražší, takže za Intercity dáte 14 995. ČÍST DÁL…
Neuvěřitelný údaj 4500 Nm kroutícího momentu dává Audi vplén oficiálním oznámením svého elektromobilu nesoucím označení e-Tron. Ačkoliv automobilka už měsíce jakékoliv spekulace o vývoji elektrického sporťáku odmítala, šťouraví novináři nakonec přeci jen měli pravdu. Inženýři z Audi nacpali do R8 čtyři elektromotory, dva pro každou osu, čímž mu dali do vínku výkon 230 kW, zrychlení z 0 na 100 km/h během 4,8 sekund a z 60 na 120 km/h během 4,1 s.
Elektřinu dodávají sportovnímu elektromobilu lithium-iontové akumulátory s energií 42,4 kWh, čímž by měl být k dispozici dojezd 248 km. Baterie je umístěna přímo za kabinou aby bylo auto dobře vyvážené. e-Tron dokáže točivý moment svých čtyř elektromotorů distribuovat zcela podle potřeby, což by mělo supersportu umožnit dosud nevídanou pohyblivost.
Jihokorejská automobilka Hyundai hodlá na autosalonu IAA ve Frankfurtu představit elektrické auto Hyundai i10 Electric. Jde o miniaturní městský elektromobil, který má jít především proti konkurenci v podobě Peugeot iOn, resp. Mitsubishi iMiEV (což je vlastně to samé) či Nissan Leaf.
Původní benzinová verze mini Hyundai i10 je vyráběna exkluzivně v Indii od roku 2007 pro domácí trh i vývoz. Hyundai i10 Blue Drive (nebo také „Electric“) se poprvé veřejnosti představí na letošním IAA. Namísto 1.1l nebo 1.2l benzinu v něm ale uvidíme elektromotor o výkonu 49 kW.
Přejmenovaný elektromobil Mitsubishi iMiEV, jehož výroba se právě rozjela v Japonsku, se v Evropě bude jmenovat Peugeot iOn. V Evropě bude uveden koncem roku 2010 s dojezdem 130 km. Poprvé se naživo pod značkou Peugeot tento elektromobil ukáže na autosalonu ve Frankfurtu už za necelé dva týdny.
Ač se to všeobecně neví, Peugeot patří mezi automobilky, které mají s elektromobily dlouhodobě největší zkušenosti. Mezi lety 1995 a 2003 vyráběl elektrický model Peugeot 106. Stejně jako Mitsubishi, i Peugeot cílí jak na firemní či státní zákazníky, tedy vládní či firemní flotily, tak na koncové zákazníky. Dojezd byl ze 160 km u japonské verze snížen na 130 km podle realističtější evropské metodiky.
Elektromobil Peugeot iOn je připraven především pro provoz ve městě. Lithium-iontové baterie se dobíjí na plnou kapacitu šest hodin, na 80% pak během třiceti minut. Jedná se o čtyřdveřový čtyřmístný automobil o délce 3,48 m, který se zvládne otočit na 4,5 m. Maximální výkon je 64 koní a max. rychlost 130 km/h.
Cena elektromobilu v Japonsku se v přepočtu pohybuje kolem 840 000 Kč. Japonská vláda však ekologické automobily dotuje, takže běžní Japonci nakonec zaplatí kolem 560 000 Kč. Očekává se, že podobnou nebo o málo vyšší cenu nasadí Peugeot také v Evropě, plus že vlády Evropské unie (například jako ta britská) nabídnou zájemcům také dotace.
Opel Ampera je evropským bratrancem netrpělivě očekávaného plug-in hybridu Chevy Volt. General Motors sice mají problémy a s evropským Opelem handlují jak podomní prodavači, ale sám fakt, že se nové plug-in hybridy poblíž základny Opelu v Rüsselsheimu testují, je potěšující.
Zatímco Chevy Volt se má objevit na americkém trhu v listopadu 2010, Opel Ampera má přijít na evropský trh během roku 2011. Obě hybridní auta se budou nejprve vyrábět v americké továrně v Detroitu. Evropské továrny nezačnou výrobu dříve, než se objeví druhá generace vozů.
Inženýři z Rüsselsheimu se zaměří především na výkon hybridního systému pohonu Voltec (slovník: Voltec) a celkový dojem z jízdy. Dalšímu testování podrobí také lithium-iontové akumulátory. „Vývojové vzorky vozů Ampera – pratických čtyřmístných vozů s dostatečným úložným prostorem na to, aby mohly být prvními vozy v domácnosti – nejsou pouze teorie. Realitou se však stanou až v roce 2011,“ řekl Frank Weber, jeden z šéfů projektu. Cena Ampery by se údajně mohla pohybovat kolem 45 000 euro.
Systém hybridního pohonu odlišný od Hybrid Synergy Drive od Toyoty i IMA automobilky Honda. Primárním zdrojem energie je zde elektřina. Spalovací motor, ať už na benzin, nebo třeba bioethanol, zde pak slouží pouze jako generátor elektřiny, tedy sekundární zdroj energie v okamžiku, kdy se baterie blíží vybití. Lithium-iontový akumulátor bude možné navíc doma nabíjet ze zásuvky (půjde tedy o plug-in hybrid).