Ve spolupráci s polským magazínem www.samochodyelektryczne.org přinášíme přehled počtu vyrobených elektromobilů v letech 2008 až 2012. Čísla platí pro oblasti Evropy, Japonska a Spojených států amerických.
Rok 2008
Vyrobeno přes 500 elektromobilů. Začala první sériová výroba elektromobilů vybavených lithium-iontovými bateriemi. Americká automobilka Tesla Motors vyrobila celkem 150 kusů elektrického sporťáku Tesla Roadster. Bylo také vyrobeno asi 100 elektrických aut Think City a zhruba 300 kusů testovacích vozů Mini E.
Rok 2009
Celosvětově vyrobeno přes 2500 elektrických aut. Nejvíc jich vyrobila japonská automobilka Mitsubishi, která právě tehdy začala s výrobou malého městského elektromobilu i MiEV EV. Celkem šlo o asi 1400 kusů.
Vyrobeno 5000 elektromobilů Mitsubishi iMiEV
Mitsubishi nabídne elektromobil iMiEV v prodejnách elektroniky
Také Tesla měla úspěch, dodala dalších 800 vozů Roadster. BMW vyrobilo 255 kusů testovacích elektromobilů Mini E. Daimler nemohl zůstat pozadu a vyrobil asi 100 elektrických Smart ED. Japonský průmyslový konglomerát Fuji Heavy Industries, pod který spadá značka Subaru, vyrobil tehdy asi 100 kusů Subaru plug-in Stella.
Rok 2010
Letos by mělo být vyrobeno celkem asi 10 000 elektromobilů. Především díky trvajícímu zájmu o Mitsubishi iMiEV v Japonsku a vývozu a rebrandování tohoto vozu do Evropy pod značkami Peugeot iOn a Citroen C-Zero.
Svůj elektromobil začal prodávat také Nissan – model Nissan Leaf byl ve Spojených státech amerických uveden v San Francisku. Postupně bude nabízen v celé unii. Očekává se, že Tesla Motors letos dodají kolem 500 vozů Tesla Roadster. Daimler vyrobil kolem 1400 kusů Smart ED.
Elektromobil Nissan Leaf přichází na trh
Praktický test elektromobilu Peugeot iOn – dojezd 80 km
Americká armáda si objednala elektrické náklaďáky Smith Newton
Úspěchy zaznamenala také společnost Smith Electric Vehicles se svou elektrickou dodávkou Newton, které se prodalo několik desítek kusů. Základ k této dodávce vyrábí česká Avia. Stejně tak měl úspěch i elektrický nákladní vůz Navistar eStar z dílny Navistar/Modec. Vyrobeno mělo být kolem 400 kusů.
Rok 2011
Během tohoto roku by se výroba elektrických aut mohla vyhoupnout až na nějakých 50 000 kusů. Jen Nissan plánuje vyrobit kolem 30 000 kusů Leafu. Dalších asi 15 000 kusů vyrobí Mitsubishi – ať už bude mít auto značku iMiEV, iOn nebo C-Zero. Velké plány má také americká automobilka Coda Automotive, která chce konečně uvést svůj dlouho odkládaný elektrický Coda Sedan.
Aktuální datum uvedení Coda Sedanu na americký trh je podle zpráv z autosalonu v Los Angeles třetí čtvrtletí 2011. Auto bude stát 44 900 dolarů před dotacemi. Kolik jich ale firma zvládně skutečně vyrobit, to zůstává ve hvězdách. Náš odhad je pár stovek kusů.
Elektrický Nissan Leaf se stal autem roku 2011
Renault a Nissan chtějí brzy vyrábět 500 000 elektromobilů ročně
Peugeot: při vývoji elektromobilů se nám osvědčila partnerství
Pokračovat bude výroba vozů Tesla Roadster, Smart ED a Think City, pravděpodobně v řádu stovek. Začít by měla výroba elektrické dodávky Mercedes-Benz Vito E-Cell, prvních kusů Volkswagen Golf blue e-motion, Renault Fluence Z.E., Renault Kangoo Z.E., Ford Focus Electric a pravděpodobně několika dalších modelů. Více v našem velkém přehledu elektromobilů.
Rok 2012
Očekáváme, že produkce Nissanu Leaf a Mitsubishi iMiEV půjde do desetitisíců. Podle odhadu redaktora webu samochodyelektryczne.org by to mohlo být až 50 000 kusů, resp. 30 000 kusů. Pomalu by měla nastartovat také výroba rodinného elektromobilu Tesla Model S, od kterého si majitel automobilky Elon Musk slibuje taktéž tisíce vyrobených kusů ročně.
A samozřejmě nadále poroste výroba užitkových elektromobilů jak jsou Ford Transit Connect Electric, Peugeot Partner Electric, Renault Kangoo Z.E., elektrická nákladní auta Newton a Navistar eStar, případně Mercedes-Benz Vito E-Cell. Daimler také připravuje elektrický tahač v podobě Fuso Canter E-Cell, který by se už touto dobou mohl vyrábět.
Informace o počtu vyrobených nebo plánovaných elektromobilů jsme čerpali z článku na webu Samochodyelekryczne.org a zdrojů uvedených pod zmíněným článkem. Přesto se čísla liší – obecně jsme se snažili o realističtější odhad.
V každém případě platí, že v posledních několika letech bylo vyrobeno zdaleka nejvíc typů elektrických aut v moderní historii automobilového průmyslu. A počty vyrobených kusů se neustále zvyšují, což je dobrá známka. Abychom si ale nedělali plané naděje, pořád jde jen o kapku v moři ve srovnání s počet celkově vyrobených aut ročně.
Nástup hybridní
Nástup hybridní dopravy,ať individuální osobní,hromadné nebo nákladní bude lidstvo Zeměkoule řešit co nejrychleji a razantně.Pokud experti odhadují zásoby ropy na maximálně 75 let,tak je to šibeniční termín.Náhrada ropy v hospodářství Zeměkoule nebude jednoduchá,a občané se s tím budou asi setkávat stále častěji v podobě zdražování pohonných hmot a plynu.Takže všechny alternativý dnešních futurologistických utopistů,naše vnoučata budou nuceny řešit.Věřím,že vzdělaní machři na prestižních universitách dokáží zrentabilnit dostatečné množství elektrické energie,zbezpeční použití jádra v průmyslu a velké dopravě.Pokud by společnost Světa toto konstatování brala na lehkou váhu,tak by ropná krize která by nastala měla nedozírné důsledky.