Hannover se letos stal překvapivě místem, kde se dějí zajímavé elektrické věci! Tamní veletrh užitkových automobilů totiž přilákal automobilky z celého světa aby předvedly co mají za lubem. Opel ukázal Vivaro e-Concept, Renault zase Kangoo Express Z.E. a domácí/japonský Daimler Trucks předvedl koncept Fuso Canter E-Cell. Pořádný elektrický náklaďák s dojezdem přes 100 km.
Pořádné velké elektrické nákladní auto prodává v současné době jen málo firem. Jednou z těch mála je Avia, resp. Smith Electric Vehicles. Daimler Trucks už nějakou dobu má na trhu hybridní verzi Canter Eco Hybrid. Těch už po silnicích Japonska, Hong Kongu, Irska a Austrálie jezdí přes 1000 kusů. Dvoutunové diesel-hybridní nákladní auto má spotřebu úctyhodných 8,7 l/100 km. Fuso Cantor E-Cell se však může pochlubit ještě mnohem lepší spotřebou.
Na jedno dobití baterií má ujet až 120 km. To je bohužel všechno, co o konceptu dosud víme. Baterie, pravděpodobně lithium-iontové, jsou umístěny ve spodní části karoserie. Podle Dr. Alberta Kirchmanna, šéfa MFTBC, jde o další logický krok automobilky směrem k mobilitě bez emisí.
Zajímavé je, jak modulárně Daimler staví svůj pohonný systém E-Cell. Předvedl jej už u elektrické verze třídy A, u dodávky Vito i sporťáku SLS AMG. Daimler zdá se věří víc elektromobilům než hybridům. O tom svědčí i nedávno vypuštěné informace o tom, že automobilka jedná o licencování hybridního pohonu s Toyotou.
Zmysel tejto vety mi uniká:
Zmysel tejto vety mi uniká: „Daimler zdá se věří víc elektromobilům než hybridům. O tom svědčí i nedávno vypuštěné informace o tom, že automobilka jedná o licencování hybridního pohonu s Toyotou“.
Tak čo je pre nich priorita – hybridy alebo elektromobily?
Podľa mňa nie je vývoj ešte tak ďaleko, aby bolo možné montovať do nákladných vozidiel čisto elektropohon. Dojazd je ešte malý – vhodný tak akurát pre využitie v meste a aj to len pri špecifických činnostiach. Hybrid bez problémov tieto alternatívy má ZF aj Bosch dávno vivinuté i pre najťažšie vozidlá. Japonci asi budú dodávať akumulátory.
Je to moje spekulace,ale
Je to moje spekulace,ale věřím že jejich prioritou budou elektromobily. Právě vzhledem k tomu, že hybridní pohon si raději licencují cizí (Toyoty). Tzn. že nejspíš postupně utlumí vlastní výzkum v této oblasti a budou se soustředit čistě na elektřinu.
Nechapem, preco robia
Nechapem, preco robia automobilky niektroe veci uplne naopak, ako by bolo potrebne. U nakladnych aut treba velky dojazd a malu spotrebu. Na to by sa idealne hodil hybrid. U osobnych staci mensi dojazd a znizit emisie v mestach, na co sa zase hodi cisty elektromobil.
U menších náklaďáků a
U menších náklaďáků a dodávek dojezd 200km může bohatě stačit, když se dělaj rozvozy po městě nebo se vozí něco na stavbu, jsou to vzdálenosti v rámci několika kilometrů
Nakladne auto, ako hybrid,
Nakladne auto, ako hybrid, znizuje spotrebu aj na velmi kratkych vzdialenostiach. Na rozdiel od osobnych aut.
Nie je podstatné či
Nie je podstatné či elektromobil alebo hybrid, ale ako je riešený pohon kolies. Existujú hybridy, kde na pohon je použitý elektromotor a spaľovací motor dobíja malú sadu bateriek (dojazd podľa veľkosti nádrže). Už 100 rokov sa využívajú diesel-elektrické lokomotívy, čo sú v modernej terminológii hybridy. Najväčší omyl sú hybridy ako napr. Prius (slušný turbodiesel jazdí lacnejšie a ekologickejšie). Spaľovací motor má účinnosť max. 30%, aj to len v okolí ideálnych otáčok, inde len nižšiu – preto prevodovka. Elektromotor má učinnosť okolo 90% v celom rozsahu otáčok, takže je omnoho vhodnejší na pohon dopravných prostriedkov. Celý problém je len s jeho napájaním
Abychom byli přesní, tak
Abychom byli přesní, tak se bavíme buď o paralelních nebo o sériových hybridech.
Zjednodušeně řečeno, paralelní hybrid je úplně normální spalovací auto, u kterého výrobce nabastlil někam na hřídel k motoru a převodovce ještě elektromotor, třetinu kufru zazdil akumulátory a k tomu přidal kilo elektroniky navrch, aby ten kočkopes držel pohromadě. Smyslem tohoto počínání je především podojit státní rozpočty skrz různé dotace a daňové úlevy ve jménu zeleného socialismu i když co se týče spotřeby i emisí, jsou na tom paralelní hybridy občas i hůř, než mnohá běžná spalovací vozidla. Ale co, je v tom elektromotor, tak to přece musí být super ekologické a salonní ekologisté si rádi připlatí.
Naproti tomu sériový hybrid je konstrukčně de facto čistý elektromobil s přidaným spalovacím agregátem, který je s pohonnou soustavou spojený pouze silovým kabelem a jeho úkol je dodávat elektrickou energii a dobíjet akumulátory, když zrovna není po ruce žádný vhodnější zdroj. Čím jsou kapacity akumulátorů větší, tím méně bude potřeba, až nakonec prostě zmizí nebo zůstane pouze jako volitelný doplněk, třeba i vyndavací. To všechno bez nutnosti výrazněji zasáhnout do konstrukce vozidla jako takového. Tohle je skutečná budoucnost.