Lokálně bezemisní elektromobily jsou podstatnou součástí strategie značky Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka to dokazuje třemi osobními elektrickými auty, která jsou již v současné době vyráběna v sériových podmínkách a jezdí už i v běžném provozu: nová třída A E-CELL, třída B F-CELL a dodávka Vito E-Cell.
smart fortwo electric drive, který je již od listopadu 2009 vyráběn v sériové produkci, doplňuje toto výrobní portfolio. Jeho základ tvoří modulová systémová stavebnice E-Drive umožňující využití stejných dílů v nejrůznějších typech automobilů.
Paralelně k němu urychluje vynálezce automobilu budování centrálních oblastí kompetence kam patří např. akumulátorová technika. A protože elektromobily vyžadují vhodné rámcové podmínky běžného provozu, angažuje se Mercedes-Benz ve všech relevantních aspektech bezemisní jízdy: od techniky vozidla až po projekty infrastruktury a mobility.
„Při vývoji moderní elektromobility má nejvyšší prioritu prospěch zákazníků,“ říká Dr.Thomas Weber, v představenstvu Daimler AG zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj v Mercedes-Benz Cars. „Úspěch e-mobility stojí a padá s tím, jak ji přijmou zákazníci, což závisí na třech faktorech: uplatnění se v denním provozu v kombinaci s radostí z jízdy, dále hospodárnosti a infrastruktuře pro dobíjení elektrické energie resp. tankování vodíku. Proto analyzujeme toto téma jako celek s cílem realizace přesvědčivého celkového řešení.“
Orientace na zákazníky znamená pro Mercedes-Benz také to, že nabízené elektromobily budou mít vlastnosti typické pro tuto značku. Kromě bezpečnosti a komfortu také výkon a příkladnou funkčnost. Tyto „klasické“ přednosti produktu kombinují inženýři Mercedesu s jejich po řadu desetiletí získávanými zkušenostmi v oblasti elektromobility.
K tomu Dr.Weber: „V téměř 125 leté historii našeho podniku jsme získali bohaté zkušenosti a poznatky v oblasti elektromobilů – jak s akumulátory, tak s palivovými články. Vycházejíce z tohoto základu jsme mohli vyslat na silnici již dva každodenního provozu schopné elektromobily jako je smart fortwo electric drive a třídu B F-CELL. S novou třídou A E-CELL, jejíž výroba běží již od října, důsledně v této cestě pokračujeme.“
Třída A E-CELL: elektromobil, který zákazníci maximálně využijí
Nová třída A E-CELL je ukázkovým případem automobilové koncepce s přímou orientací na zákazníky. Plnohodnotný pětimístný vůz kombinuje běžné každodenní využití a rodinné zaměření s nejmodernější bezpečnostní technologií a suverénními jízdními výkony. Jeho základ tvoří aktuální třída A a také v této variantě nabízí flexibilní prostor kabiny i zavazadelníku.
Je to dáno tím, že oba vysokovýkonné lithium-ionové akumulátory, které umožňují dojezd přes 200 kilometrů (podle jízdní normy), jsou umístěny prostorově výhodně a bezpečně ve zdvojené sendvičové podlaze. Pro tichý a bezemisní pohon slouží 70 kW (95 k) elektromotor s maximem točivého momentu 290 Nm.
V Rastattu vyrobených 500 kusů nové třídy A E-CELL bude pronajímáno vybraným zákazníkům v některých evropských zemích formou nájemní smlouvy obsahující kromě jiného veškeré servisní úkony.
Mercedes-Benz Vito – elektrická dodávka nejen pro ministry
Jedná se převážně o Německo, Francii a Holandsko. S koncepcí BlueZERO, supersportovním nositelem technologií SLS AMG E-CELL nebo studií smart escooter a ebike ukazuje Mercedes-Benz další perspektivy elektromobility šetrné k životnímu prostředí ať již na čtyřech nebo dvou kolech.
Modulární E-Drive systémová stavebnice pro dosažení maximální účinnosti
Rychlého zavedení sériových elektromobilů na trh spojené s nejnižšími náklady dosáhne Mercedes-Benz prostřednictvím modulárně vytvořené systémové stavebnice E-Drive. Toto inteligentní řešení umožňuje vysoký stupeň využití totožných dílů pro různé elektromobily – jak s akumulátory, tak s palivovými články.
Zapojením komponentů, které přesahují působnost koncernu, se zkracuje vývoj a snižují jeho náklady, navíc se dosáhne také „zeštíhlení“ výroby. Systémová stavebnice E-Drive má stejné výhody jako systémová stavebnice Mercedesu – Hybrid, kterou lze upravovat pro široké spektrum velikosti a výkonu vozidel.
Pružně využívané komponenty se hodí pro různé konfigurace pohonu a v elektromobilech Mercedes-Benz a smart už našly svoje uplatnění. V nové třídě A E-CELL je použit například stejný elektromotor, který se stará o pohon třídy B F-CELL s palivovými články.
Pro akumulaci elektrické energie využívá třída A E-CELL techniku osvědčenou ve voze smart fortwo electric drive: elektromotorem poháněný Mercedes disponuje dvěma výkonnými lithium-ionovými akumulátory s kapacitou 36 kWh.
Také inteligentní řízení nabíjení nové třídy A E-CELL tzv.SmartCharge Communication je postaveno na technologii vyzkoušené a osvědčené v praxi z elektromobilu smart fortwo electric drive.
Výkonné lithium-ionové akumulátory
Společně se svými partnery urychluje Daimler také vývoj moderních lithium-ionových akumulátorů. Na jejich základě vznikají pro světově ojedinělé portfolio výrobků řešení přesně šitá na míru, která pokrývají veškeré potřeby mobility. Přitom Daimler těží z vlastních technologií získaných dlouhodobým výzkumem.
Daimler představuje autobus na vodík Citaro
Náklaďák Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid má ocenění
Autosalon IAA Frankfurt 2009: Mercedes-Benz S 500 plug-in hybrid do zásuvky
Co se týká automobilů s elektrickým pohonem s využitím akumulátorů má Daimler na svém kontě více než 600 patentů – z nich přes 230 se týká lithium-ionové technologie. Cílená spolupráce s kompetentními partnery zaručuje, že specifickým požadavkům na akumulátory pro elektromobily bude optimálně vyhověno.
E-mobilita ve všech podstatných oblastech mobility
Jako předpoklad pro přijetí a rychlé rozšíření elektromobilů u zákazníků urychluje Daimler společně s dalšími výrobci automobilů a dodavatelů energie normování zástrčky a komunikačního rozhraní mezi vozidlem a infrastrukturou nabíjení.
Proto se koncern intenzivně angažuje v rámci řady projektů a kooperací na celoplošnou výstavbu infrastruktury se stanicemi pro dobíjení elektrické energie a čerpacích stanic vodíku. Elektromobily značek Mercedes-Benz a smart jsou již dnes úspěšně nasazeny do projektů „e-mobility“ v Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Velké Britanii a ve Švýcarsku.
K dalším perspektivním trhům patří kromě jiných Belgie, Holandsko, Portugalsko, Dánsko a Česká republika, v Americe pak USA a Kanada. Iniciativou „H2-Mobility“ se Daimler angažuje společně s významnými dodavateli energie, olejářskými firmami a dalšími partnery na výstavbě široké struktury vodíkových čerpacích stanic v Německu.
Do budoucnosti po více kolejích
„Elektromobilita bude mít stále větší podíl na našem každodenním životě. A my jsme na tuto skutečnost dobře připraveni,“ říká Dr.Thomas Weber. „Ale také víme, že elektromobilita nepřijde jenom pouhým stisknutím nějakého spínače. Pro naše aktuální a budoucí vozy stavíme na inteligentní rozmanitosti pohonů, které nezávisle na použité technologii mají jedno společné: fascinaci. Neboť automobil – především prémiové kategorie – zůstane i v budoucnosti jako dosud vysoce emotivním výrobkem.“
Zákazník očekává bezpečné, komfortní a výkonné automobily, které budou zároveň výrazně hospodárné a ekologicky únosné. Ústřední výzvou tedy je, že automobily musejí pracovat s ještě vyšší účinností a vykazovat ještě čistší provoz, aniž by bylo třeba řešit kompromis v oblasti bezpečnosti a komfortu.
S optimalizovanými automobily využívajícími high-tech spalovací motor nebo hybridní pohon různých výkonových stupňů a s elektromobily vybavenými akumulátory nebo palivovými články se Mercedes-Benz vědomě vydal na vícekolejnou cestu k automobilům stále příznivějším k životnímu prostředí a posléze k jejich bezemisnímu provedení.