1 rok a 100 000 km v elektromobilu Tesla Model S

Norský nadšenec Bjørn Nyland najezdil ve svém elektromobilu Tesla Model S P85 za jediný rok 100 000 km. Své auto jakožto fanda Hvězdých Válek pojmenoval příhodně „Millenium Falcon“. Jeho cíl je jasný: 1 milion kilometrů.

Bjørn Nyland a jeho elektromobil Tesla Model S P85 s více než 100 000 ujetých kilometrů
foto: Bjørn Nyland

Bjørn Nyland dosáhl 100 000. kilometru ve svém elektromobilu Tesla Model S dne 21. prosince 2014. Tedy rok a měsíc od pořízení auta. Ujet sto tisíc kilometrů za rok a něco není pochopitelně jen tak.

Bjørn se svým Modelem S rád podniká mnohatisícikilometrové cesty nejen po domovském Norsku, ale i po celé Evropě. S tím jak se síť rychlodobíjecích stanic Supercharger rozšiřuje dál a dál, zvyšují se i Bjørnovy možnosti.

Nepochybujeme, že na cílový 1 milion kilometrů tento odhodlaný a nadšený majitel elektromobilu Tesla Model S dříve nebo později dosáhne. Zajímavé bude se pak podívat na celkový technický stav auta a samozřejmě baterie.

A nakonec úplně první Bjørnovo video, když si svůj Model S přebíral:

39 Comments on “1 rok a 100 000 km v elektromobilu Tesla Model S”

  1. Tak som rad ze po mojom
    Tak som rad ze po mojom prispevku sa dozvedel tento server o bjornovi.
    ma tam na youtube vela zaujamvych vidieii
    Z tlmicmi naozaj nema problem, a to su aj tam u nas v norsku rozbite cesty.
    tento pan naozaj nemusi klamat o tesle a preto ma tak vela fanusikov na nete.
    a hlavne skusa teslu v 100 krat tvrdsich podminekach ako je nas stredoeuropsky region
    kde naozaj mrazy,sneh pol roka potom a nesustala vlhkost daju tak zabrat technike ze by ste z toho u vas doma v cechach cumeli.
    kto pozna celorocnu klimu v oblasti kde dorucuje bjorn baliky, vie ze tam prsi a je hnusne vlhko cely rok! kruh oslo stavanger ,bergen,trondheim….
    mozem dat link kde si stazuje jeden stastny norsky vlastnik zanovneho bieleho bmv320d ktore ma 3 roky a uz ma hrdzu…zaruka mu na to uz neplati a moze to dat iba cele auto prestriekat co stoji v norsku sialene prachy tak 10k+ euro a viac
    aj preto uz vsetky automobilky zacali na hrdzu davat iba dva roky zaruku, dnes som pozeral audi stranky..to je fakt sila-pozrite sa
    v tichosti skracuju zaruky vsetky echt-gold -)))) dobre znacky..
    ziadna znacka uz nieje premiova.

      1. A jakého rázu byly
        A jakého rázu byly problémy s baterií, která nepřežila 1 rok provozu a musela být vyměněna?

        Záruka je jedna věc, problém s baterií je věc druhá. Určitě to bude zajímat spoustu zdejších návštěvníků, protože zdejší diskutéři stále jen opakují, že baterie vydrží spoustu let (někteří tvrdí, že i desítky let v provozu).

          1. Určitě majitele takového
            Určitě majitele takového vozidla nezajímá kolik stojí jednotlivé prvky baterie, baterii je nutné chápat jako 1 celek, který je uživatelsky neopravitelný (a pochybuji o tom, že je opravitelný v servisním středisku Tesly – spíš bude opravován pouze ve výrobním závodě), a tudíž jakékoliv zdůvodňování nefunkčních spínacích prvků na rozdíl od jednotlivých bateriových článků je pro majitele nesmyslné.
            Baterie je buď funkční, nebo nefunkční. Bude záležet jen na tom, kolik oprava baterie majitele bude stát, co v rámci záruky bude záruční opravou a co nikoliv, kolik let (příp. najetých km (cyklů)) baterie v bezporuchovém stavu vydrží, jaká bude cena výměny za novou baterii atd.

            Takže žádné dobré zprávy k baterii. A půjde o to, jak dlouho vyměněné nové baterie vydrží v provozu.

            1. tak co sa tyka jednania zo
              tak co sa tyka jednania zo zakaznikom je tesla najlepsim prikladom pre vecsinu firiem na svetee.
              niesom nejaky fanatik do elektormobilov ale tesla si zasluzi minimalne nobelovu cenu ako naburala 100 rocny byznis koncernovym atomobilkam ktore uz musia zacat premyslat..
              ako alternativa su elektromobili dobre.

              To s tymy bateriamy tam je vysvetlene, chcelo by to najst vo videu a dat to sem.
              Tesla problemy riesi narozdiel od europanov kotry sa uz zmozu len na ututlavanie a podlpacanie.. cez zarucne prehliadky napriklad to je legalna zlodejina.
              to nevravim o prblemoch z rozvodi,cidlami a atd.. dalo by sa najst
              aj v norsku je v automobilizme tisice problemov.

              1. to mas tak, cim viac roznych
                to mas tak, cim viac roznych suciastok … 🙂

                ale neviem ktora generacia toyot, nepouzivala gumu ani retaz, ale masivne ozubene kolesa, co je dozivotny standart. naproti tomu rozobrany motor audi ma asi 10 retazi :)))

                aktualna guma v rozvodoch je velmi spolahliva a skor odide alternator alebo nejaky mechanicky prepinac nez poddimenzovana zapalovacia cievka alebo lambda.

                pri ev ak a az sa zabehnu sa casom tiez budu davat do roznych modelov nespolahlive kurvitka, vid tlaciarne a umyselne citace priamo od vyrobcu na ich znefunkcenie po zaruke, a absolutne nikto s tym nic nerobi.

                mimochodom sa pri tlaci zltou farbou nenapadne vzdy vytlaci na papaier kod tlaciarne pre vysledovanie anonymu.

            2. Dovolím si nesouhlasit, to
              Dovolím si nesouhlasit, to že si někdo koupí Teslu, ještě neznamená, že může jen tak rozhazovat peníze kolem sebe…
              Pokud se Vám pokazí jen malá část baterie, tak zbytek má stále svojí cenu (mínus cena opravy). I kdyby jste si musel koupit baterii novou (např. proto, že Vám již vypršela záruka nebo o ni přišel neodborným zásahem do vozidla), ale přitom by to nejcennější v ní bylo stále plně funkční, tak ji jednoduše prodáte (na náhradní díly) a místo ní koupíte novou. A že se baterie dá s klidem prodat ukazují příklady z reálu.

              Co se týče oprav baterií, Vídeňské servisní centrum chystá rozšíření a bude mít prostory i k opravám baterií.

              To máte jako s motorem u auta, když se pokazí setrvačník nebo cokoli jiného, tak taky neměníte celý motor. A když už, tak starý prodáte na náhradní díly pokud je ještě použitelný.

              1. Každý ze školy ví, že
                Každý ze školy ví, že spolehlivost celého zařízení je určena těmi nejméně spolehlivými částmi tohoto zařízení (v našem případě tedy zatím spínacími prvky).
                A protože těchto částí má baterie desetitisíce, pak se ani nedivím, že některé části prostě během provozu musejí být měněny, protože jejich poruchovost je oproti ostatním prvkům baterie podstatně vyšší. A je docela možné, že některé části vykazují poruchovost i během záruční doby výrobce a baterie budou muset být během záruční doby měněny – ale s tím asi výrobci EV předem počítají a jejich zákazník tuto službu má předplacenu v ceně vozidla.

                Protože náklady na opravy méně spolehlivých zařízení jsou vysoké, proto jsou v některých oborech veškeré vyskytující se poruchy důsledně sledovány a stále jsou činěna opatření na zvyšování spolehlivosti zařízení a prodlužování doby mezi 2 poruchami (vojenství, letecký a kosmický průmysl, telekomunikace a radiokomunikace, lékařská technika apod.)

                Otázkou je, zda-li výrobce vozidla takové údaje zveřejňuje (nepochybuji o tom, že je sleduje). Hodně by v tomto směru napověděly i vydané servisní manuály – pokud jsou k dispozici.

                1. Jake desetitisice spinacich
                  Jake desetitisice spinacich prvku v baterii??? O cem to vubec mluvite??? To by musely byt minimalne 3 spinaci prvky na kazdy clanek, coz je pekna blbost…

                  Clanky jsou spojene natvrdo a spinaci prvky (stykace), ktere v baterii odchazi tam jsou 2 (slovy „dva“)… Ackoli v pohonne jednotce a balancerech baterie jsou spinaci tranzistory, pochybuji, ze jich tam jsou desetitisice a rozhodne to neni ta poruchova cast.

                  Pro detailni popis baterie se podivejte zde

                2. Tak si muj příspěvěk
                  Tak si muj příspěvěk přečtěte ještě jednou a pěkně pomalu několikrát.
                  A pak tady mudrujte o tom, co jste se kde dočetl.

                3. nemudruju, na rozdil od vas
                  nemudruju, na rozdil od vas aspon davam k dispozici odkazy kde se muzete podivat na to jak to vypada uvnitr baterie Anonyme.

                4. Každý ten článek je
                  Každý ten článek je připojen do systému tenkým drátkem . Můj předpoklad je, že to má sloužit jako tavná pojistka v případě selhání článku, nebo při kolizi / nehodě.

                5. presne tak 🙂
                  a 7100 tavnych

                  presne tak 🙂
                  a 7100 tavnych dratku ma rozhodne dost daleko k desitkam tisic spinacich prvku…

                6. Tak když už, tak jich tam
                  Tak když už, tak jich tam je 7104 🙂 a nejsem si úplně jist, jestli jsou nakonec použity oboustranně (jako že asi jsou) takže pak 14208,-

                7. „Každý ze školy ví, že
                  „Každý ze školy ví, že spolehlivost celého zařízení je určena těmi nejméně spolehlivými částmi tohoto zařízení.“

                  Pokud si dobře pamatuju, tak jsem tohle nikdy ve škole neslyšel 😉

                  Btw. Když mi po roce odejde u nějakého mobilu displej, znamená to, že jsou všeobecně mobily nespolehlivé a průměrně jim displej nevydrží déle než rok? 😉

                  A jen takový hint: Zkus se naučit rozlišovat mezi výrobní vadou (kterou lze odstranit) a technologickým limitem (který odstranit nelze).

                8. „neslyšel ;)“
                  No pak jsi

                  „neslyšel ;)“

                  No pak jsi chodil do spatne skoly, toto pravidlo je zaklad jakehokoliv zarizeni, tedy muze vse vydrzet 1000 let, ale kdyz jedna soucastka vydrzi jenom 1 tyden, bude schodit neustale na opravy a nezmeni to ani skutecnost, ze jsi chodil do spatne skoly…

                  Btw. Pokud to bude jeden z tisice, pak prave model co mas bdue spolehlive, ale mel jsi smulu, pokud to bude 1 z 10seti, pak ano model co mas je smejd a ano stale bude platit zarizeni je tak spolehlive jako jeho nehorsi soucast.

                  A takovy hint, pokud technologicke limit elektromobilu byl „10km“ na jedno nabiti a po 1000cyklech odesla baterie, pak ano zarizeni jako takove je smejd, protoze od auta se ceka dle statistik jak ho auto pouzivaji uzivatele dojezd minimalne cca „120km“. To ze to funguje, ale jedna soucastka omezuje zarizeni tak, ze je nepouzitelne urcuje=je to smejd. Ze technika nepostoupila pro dane zarizeni? Pak je ve vyvoji, pokud takove zarizeni vypusti, vypustili smejd.

                  Ale chapu, proc pouzivat selske rozum, kdyz muzes vyrony sve geniality davat na odiv? Podobne prispevky co mas ty, bych cekal na IDnes, kde na diskusi je plno genialnich lidi, ale tady dosud chodili lide, co chapali sdeleni faktu ne jako kritiku, ale pouze sdeleni, az teda na tebe…

  2. Supr, ze to sdili. Ovsem uz
    Supr, ze to sdili. Ovsem uz kdyz jsem pred rokem videl to jeho prvni video, jsem se divil, kde na takove krasne auto sehnal tak skarede kola, co vypadaji jako poklice na nejake Fabii a co ho k tomu vedlo.
    Takrka nemohu uverit, ze by se nasel nekdo, komu by se skutecne mohly libit..

  3. Tož to jsem se svými 13
    Tož to jsem se svými 13 tis. km po 9 měsících hodně dole. Ale na malý městský elektromobil Peugeot Ion s papírovým dojezdem 150 km, reálným v létě okolo 136 a v zimě 80-100 km to asi ujde. Navíc nemám v okolí ani rychlonabíječku (dobito na 80% za necelou půlhodinku) a díky standardně dodávanému 10A kabelu k vozu nevyužívám ani kapacity palubní nabíječky 3,7 kW. Koupí 16A kabelu bych dobu dobíjení zkrátil o 1/3 a zase by bylo více času na ježdění. Ovšem jezdím s tím jen kolem komína a tam se kilometry moc nahnat nedají. A k tomu je to autíčko ideál.

    1. je to dobré, nevěšte
      je to dobré, nevěšte hlavu. Důležité je, že Vám auto dobře a spolehlivě slouží pro Vaše potřeby. Samozřejmě dá se vždycky víc a jak píše níže p. Kubiš, s EV se jezdí mnohem víc než se spalovákem. Já mám P106 /www.qauto.cz/ a najezdím cca 30tis km za rok, ovšem to je už při dojezdu do 100km asi maximum. Minulý týden jsem jel cca 180km (celkem 360km) s dobitím na nové rychlonabíječce ve Vyškově – to je potom pohodička.

    1. no musíte na to víc
      no musíte na to víc šlápnout!! Výlety, na lyže, za přáteli nejlépe do Portugalska. Tam si vzpomenete, že jste asi nezalili doma kytky, tak si odskočíte zpět se podívat domů, že je vše ok, tak se vrátíte zase zpět a pokračujete ve výletě atd atd.
      Dělám si srandu, 50tis km/za cca rok je pěkné. To většina lidí nedá….

        1. Tak teď nevím jestli tohle
          Tak teď nevím jestli tohle je dobrá zpráva. Jednak pro vaše zdraví (sezení za volantem), dopravní situaci, stav silnic atd. Jestli by nebylo ve výsledku lepší napálit nehoráznou cenu za ropu a elektromobily zakázat 🙂 Ale to už se asi nestane. Jak si lidi a věci jednou zvykli cestovat…

          1. ano, taky jsem si říkal
            ano, taky jsem si říkal jestli to je dobře nebo ne… A stejnou otázku si při jedné příležitosti (myslím, že při tom velkém vystoupení v Norsku) pokládal i JB Straubel (Tesla CTO). Jednak nízká cena provozních nákladů v kombinaci s lepším pocitem z jízdy hrajou podle něj největší roli.

Napsat komentář