Štítek: auta na elektřinu
Rozhovor: Jaromír Marušinec, zakladatel Asociace elektromobilového průmyslu
Na autosalonu Brno 2010 byla založena Asociace elektromobilového průmyslu. Jde o sdružení více než 20 malých a středních firem jejichž společným zájmem je podpora elektromobility v České republice. Na další podrobnosti jsme se zeptali Jaromíra Marušince, zakladatele tohoto sdružení.
Výroba elektromobilů v letech 2008-2012
Ve spolupráci s polským magazínem www.samochodyelektryczne.org přinášíme přehled počtu vyrobených elektromobilů v letech 2008 až 2012. Čísla platí pro oblasti Evropy, Japonska a Spojených států amerických.
GM strojnásobí predaj áut na batérie
Expanzia GM na trh s ekologickými autami je čoraz razantnejšia. Okrem dobre známeho plug-in hybridu Chevrolet Volt vyrába aj nemalé množstvo mild- a full-hybridov. Nedávno automobilka oznámila, že v blízkej budúcnosti predstaví ďalšie plug-in hybridy. Aké sú prognózy ich predaja?
Asie klíčovým trhem budoucnosti pro auta do zásuvky
Oblast Asie a Pacifiku, tedy de-facto nejlidnatější kout země, se podle výzkumné společnosti Pike Research má stát hlavní oblastí rozvoje aut do zásuvky. V roce 2015 zde kumulativní prodeje mají dosáhnout 1,4 milionu kusů.
Prodej elektromobilů v Británii: 55 za rok 2009
Padesát pět. Tolik se ve Velké Británii (poč. obyvatel 60 mil.) prodalo elektrických aut za rok 2009. Proti velmi úspěšnému roku 2007 to znamená pokles o 90% (tehdy to bylo 397 kusů). Čím to je a přijde zlepšení?
Praha 13 je prvním elektromobilním úřadem
Praha 13 se stala prvním úřadem v České republice, který bude ve své agendě využívat ekologický automobil na elektřinu. Upravený elektromobil Peugeot Partner s dojezdem 130 km zajistila společnost TILI.
Když elektromobil, tak od Toyoty, Hondy nebo Fordu!
Auditorská společnost Deloitte Consulting vypracovala rozsáhlou studii zabývající se spotřebitelským přijetím elektromobilů. Dvacetistránkový dokument obsahuje poměrně zajímavé informace včetně následujícího grafu, který mluví za vše.
plug-in hybrid
Plug-in hybrid neboli „hybrid do zásuvky“, případně PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Označují se tak hybridní auta, jejichž baterie mohou bít dobity prostě tak, že je připojíte k elektrickému zdroji. Jde tedy o mezistupeň mezi klasickými hybridy a elektromobily. Jedná se o „plné hybridy„, které mohou být poháněny jak čistě baterií, tak čistě benzinovým motorem, případně kombinací obojího.
Dojezd elektromobilů? Chce to víc dobíjecích stanic, říká studie
Váš elektromobil ukazuje dojezd ještě 150 km. Jinými slovy: bezpečně můžete ujet ještě 150 km než bude třeba dobít baterii u dobíjecí stanice. Přesto, podle studie společnosti Aerovironment není většina řidičů ochotna ujet více než polovinu této vzdálenosti, tedy 75 km.
Test proběhl už před několika lety v Tokiu ve spolupráci s Tokyo Electric Power Co. Energetická společnost už tehdy testovala malou flotilu elektromobilů neznámé značky. Ačkoliv řidiči tvrdili, že údaji o dojezdu v autě daného výrobce věří, přesto nebyli ochotni jezdit dál než zmíněnou polovinu. Vždy si totiž chtěli podržet rezervu – podobně jako řidiči benzinového auta jen málokdy dojdou na „hladové oko“.
Volkswagen: elektromobily až za 15-20 let
Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn se na Ženevském autosalonu rozpovídal o elektromobilech. Skupině reportérů sdělil, že jsou důležitou součástí celé skládačky pokud jde o „zelenější“ dopravu. Problém je v tom, že zatím nenastal jejich čas. Masové rozšíření elektromobilů je podle něj vzdálené 15 až 20 let. Co se může zdát jako velmi dlouhá doba je ale velmi střídmý odhad člověka, který v automobilovém průmyslu dlouhodobě působí na nejvyšších pozicích. Ostatně i v německém magazínu Automobilwoche se redaktor Guido Reinking před časem rozepsal o tom, že elektromobily se stanou skutečně rozšířenou alternativou teprve někdy po roce 2025. Tyto střízlivé odhady kalkulují se skutečností, že v současné době se sice elektromobily v hojném měřítku vyvíjejí a pomalu uvádějí na trh, ale zároveň se zatím prodávají v naprosto minimálním (prakticky blížícím se nule) množství proti klasickým automobilům. Navíc jsou tu hybridy, které představují jakýsi mezistupeň v přechodu k plně elektrickému pohonu. Všechny automobilky se samozřejmě už dnes o elektřinu zajímají, největší náskok mají Mitsubishi, z těch menších pak Tesla Motors či Think Global. Také Volkswagen se však nedávno spolčil s Toshibou za účelem vyvíjení elektrického pohonného systému. Jednoduše řečeno, stovky milionů benzinových nebo dieselových aut prostě mávnutím kouzelného proutku v elektromobily neproměníte. Změna bude trvat a zdaleka nebude spočívat jen v tom, že v budoucnosti dostanou větší prostor auta na elektřinu.