Česká Avia před pár lety navázala spolupráci s britskou společností Smith Electric Vehicles. Ta na podvozcích značky Avia staví 12tunové plně elektrické nákladní vozy Newton. Aktuálně jsme měli možnost se jedním z nich svézt.
foto: Hybrid.cz
Avia má dobu své největší slávy už dávno za sebou. Zatímco ještě koncem 80. let se v obrovském průmyslovém areálu v Letňanech vyrábělo 18 000 nákladních aut ročně, v posledních letech je to 400 až 700 kusů.
Navíc, většina součástí vozu je outsourcována z celého světa a v továrně v Letňanech se tak de-facto pouze jednotlivé díly smontují dohromady. Výjimkou je kabina, která se vyrábí na místě. “Plechy na kabiny například dovážíme z Indie. Vychází to i s dopravou 3x levněji než kdybychom je měli nakupovat tady,” prozradil nám Tomáš Vaverka, prodejní inženýr Avia.
Právě on se stal také naším průvodcem a řidičem na dvouhodinové cestě elektrickým náklaďákem Newton. Jde o dvanáctitunové nákladní auto, takže je třeba i příslušný řidičský průkaz.
Elektrické náklaďáky Newton si připisují další úspěch
Elektrické náklaďáky Smith/Avia budou jezdit v New Yorku
Americká armáda si objednala elektrické náklaďáky Smith Newton
Přímo v hale jsme nasedli do Newtona ve slabší verzi se 150 km dojezdem. I přesto, že jde o velké nákladní auto, zkušený řidič s ním snadno vymanévroval z členitého prostředí objektu. Vyrazili jsme na 70 km dlouhou cestu do Velkých Přílep přes Kralupy nad Vltavou.
Protože pro elektrická nákladní auta nelze koupit stanici pro placení mýtného v mýtných branách na dálnici (resp. lze, ale pouze tu, která je platná pro dieselové náklaďáky splňující normu Euro 5), museli jsme se vydat po okresních silnicích. Navíc v ČR dosud nefungují žádné pobídky pro nákup šetrných aut – ani osobních, ani nákladních, které by je např. od placení mýta na dálnicích zcela osvobozovaly. I to je jeden z dovodů, proč se do jejich nákupu v České republice zatím nikdo příliš nehrne.
foto: Hybrid.cz
Zato v USA jdou doslova na dračku. Americká pobočka Smith Electric Vehicles, která díky tamnímu úspěchu přerostla svou britskou matku a koupila ji, od letňanské Avie odebrala už na 400 tzv. “gliderů”.
Tak se nazývá forma, ve které Avia své výrobky do Smith Electric dodává. Do jednoho běžného lodního kontejneru se vejdou tři. V továrně Smith Electric se pak na tyto glidery namontuje elektrický pohon a auta se prodávají dál.
Podzimní počasí si žádalo zapnout vytápění – to je v Newtonu řešeno odebíráním tepla z obrovských baterií. V případě slabší verze mají kapacitu 80 kWh, silnější má 120 kWh. Bohužel, systém vytápění v době naší jízdy nefungoval, a tak jsme se museli spokojit s mírně nižší teplotou v kabině. Jak jsme později zjistili, díky povolenému těsnění byla vyteklá kapalina v topení.
Jízda Newtonem je stejně plynulá, klidná a tichá jako v jakékoliv jiném sériově vyráběném elektromobilu. Řidič má k dispozici standardní ovládací prvky, pouze dva pedály a řadící páku na které volí pouze vpřed, zpátečku a neutrál.
foto: Hybrid.cz
Tichý chod elektrického náklaďáku má podle Vaverky i své nevýhody. Standardně není auto dodáváno s “pípákem”, tedy zvukovou signalizací pro couvání. Ten je za příplatek. Tomáš Vaverka ale napůl žertem zmínil, že auto by potřebovalo světelnou signalizaci i pro pohyb vpřed. Vidět desetitunový kolos (hmotnost je 9990 kg) se zcela bezhlučně rozjíždět je skvělý zážitek. O něco horší to ale může být, když ho právě nevidíte…
Dobíjení auta probíhá standardní 400V průmyslovou zástrčkou a dodávaným kabelem. V případě 80kWh verze trvá kolem osmi hodin. Využívají se standardní průmyslové kabely i konektory, takže dobíjet je možné skutečně kdekoliv.
A jak se to má s prodeji Newtona? Do USA dosud Avia dodala kolem 400 kitů. Vaverka nebyl schopen nám sdělit přesnou konečnou cenu, protože ta je nejspíš ze strany Smith Vehicles dojednávána s každým zájemcem individuálně podle počtu kusů.
“Mluví se tak nějak o 100 000 dolarů,” potvrzuje naše domněnky Vaverka. Pro srovnání, klasická 12t Avia stojí kolem 920 000 Kč. Za dvojnásobnou cenu tak můžete dostat tichou alternativu, jejíž provozní náklady jsou v porovnání s dieselem několikanásobně nižší.
foto: Hybrid.cz
Plně naložená dieselová Avia má spotřebu kolem 18 – 20 l/100 km. Tzn. asi 7 Kč/km. My jsme na 70 km cestě spotřebovali v prázdném autě 47 % kapacity 80kWh baterie, tzn. 37,6 kWh. I kdybyste nabíjeli auto ve vysokémm tarifu, tj. za cenu řekněme 4,5 Kč/kWh, znamená to náklady 1,7 Kč/100 km.
To se rovná spotřebě 53,7 kWh/100 km, tedy v průměru 0,537 kWh/km. Pokud 1 kWh ve vysokém tarifu stojí asi 4,5 Kč, znamená to provozní náklady 2,4 Kč/km. V nízkém nebo dokonce vlastním tarifu pak ještě výrazně méně.
I kdyby tedy naložené auto spotřebovalo na stejnou trasu 2x více energie, bude stále více než dvakrát výrazně levnější na provoz než dieselová verze. V České republice zatím žádný Newton “naostro” nejezdí. Nicméně Avia už jedná s velkými firmami jako je DHL, IKEA, TNT či Coca-cola.
foto: Hybrid.cz
Právě pro krátké trasy ve městě, kde se popojíždí od obchodu k obchodu nebo od skladu ke skladu je Smith Newton nejvhodnější. Vaverka věří, že velcí hráči se i v ČR rozhýbou a do šetrné (a levnější) dopravy budou investovat. Ostatně, byl to on komu se před lety podařilo prodat několik vozů Toyota Prius (pracoval tehdy v Toyotě) českému zastoupení IKEA.
Další možné využití vidí Vaverka například na letištích. I na Ruzyni už si prý Newtona nedávno vyzkoušeli. Na letištích jezdí několik nákladních vozů, které doplňují vodu, zásoby, palivo a odebírají odpad z toalet– opět, dokonalé využití pro elektromobily.
Garantovaná životnost lithium-železo-fosfátových baterií je podle Smith Electric Vehicles 5000 cyklů, tedy asi 750 000 km. Víc než dost. Navíc, jak zdůraznil Vaverka, nižší provozní náklady jsou dány také mnohem méně náročným servisem než v případě dieselových verzí auta.
Specifikace elektrického náklaďáku Smith Newton:
Délka: 5520 mm
Šířka: 2420 mm
Výška: 3570 mm
Užitečné zatížení: 4200 kg
Dojezd: 160 km/250 km
Baterie: 80/120 kWh
Maximální rychlost: 90 km/h
Motor: indukční 120 kW
Bylo by mod fain, kdyby
Bylo by mod fain, kdyby nová Avia koupila od Smith EV licenci pro střední Evropu pro výrobu těchle dodávek. Jenže pan Strnad moc asi elektromobilitě nefandí 🙁
Moc hezký, ani jsem
Moc hezký, ani jsem netušil že se tu něco takového dělá… tak ať se jim daří… =)
Nějak mi pořád
Nějak mi pořád nevychází Vámi spočítané náklady. Pokud jste spotřeboval 37,6 kWh a cena je 4,5 Kč/kWh, pak Vás cesta stála 37,6 x 4,5 = 169,2 Kč. Pokud byla délka trasy 70km, jak píšete, pak jsou náklady rovny 169,2 Kč/70 km = 2,417 Kč/km. Kde se tedy vzala Vámi udávaná hodnota 1,7 Kč/100 km = 0,017 Kč/km?
Máte pravdu, je tam chyba,
Máte pravdu, je tam chyba, jdu to ihned napravit. Díky za upozornění!
auto by potřebovalo
auto by potřebovalo světelnou signalizaci i pro pohyb vpřed. Vidět desetitunový kolos (hmotnost je 9990 kg) se zcela bezhlučně rozjíždět je skvělý zážitek. O něco horší to ale může být, když ho právě nevidíte…
A co tak pri rozbiehani, a chodu v pred, namiesto simulovania zvuku motora, ako maju napriklad Skody do rychlosti 40 Km/h, jednoduche zazvonenie, ako maju elektricky/tramvaje/saliny ? Lacne, prakticke, rokmi overene! 🙂
Myslím, že jde i o zvyk.
Myslím, že jde i o zvyk. Ve městech kde jezděj trolejbusy jsou jistě lidé zvyklí.