Když automobilka Peugeot a energetický gigant ČEZ podepisovali minulý týden smouvu o spolupráci, dostali jsme možnost zeptat se Ayoula Grouvela, ředitele divize elektrických vozů PSA Peugeot Citroen, na pár otázek.
Předně nás zajímalo zda Peugeot vůbec uvažuje o vývoji vlastních elektromobilů. Peugeot iOn i Citroen C-Zero jsou totiž původně japonská elektrická auta Mitsubishi iMiEV, která jsou vyráběna v Japonsku a v Evropě pouze „přeznačkována“.
ČEZ a Peugeot uzavřeli dohodu o elektromobilitě
Na to Grouvel odpovídá, že se jim v tomto ohledu vždy osvědčilo partnerství s jinými automobilkami a tak tomu bude i v budoucnu. Jinými slovy, vlastní vývoj v oblasti osobních elektrických aut od PSA Peugeot Citroen očekávat nemáme.
Odlišné je to ale v oblasti užitkových elektromobilů a elektrických dodávek. Tam má koncern PSA dlouholeté zkušenosti, které jdou několik dekád nazpět.
Právě v současné době začínají ve Francii první dodávky zhruba 1500 kusů elektrických užitkových automobilů Peugeot Partner a Citroen Berlingo. Jedním z největších odběratelů bude francouzská pošta. PSA dosud dodala francouzské poště 250 kusů elektrických dodávek.
vlevo: Ayoul Grouvel
Na těchto autech spolupracuje PSA Peugeot Citroen s monackou automobilkou Venturi. Ta pro elektrické Berlingo/Partner dodává baterie a pohonný systém, prostě vše co souvisí s elektronikou. Ostatně, elektrické Berlingo od PSA/Venturi bylo k vidění i v Praze, když se tu zastavilo na cestě ze Šanghaje.
Elektrické verze Peugeot Partner a Citroen Berlingo na cestě
Venturi + PSA = elektromobily pro francouzskou poštu
BMW a PSA Peugeot Citroën rozšiřují svou spolupráci na hybridech
Elektrické dodávky začne PSA prodávat během roku 2011 v celkem šesti evropských zemí. Česká republika mezi nimi zatím není, ale údajně lze o našem trhu do budoucna přemýšlet.
Další vývoj užitkových elektromobilů už ale nebude PSA Peugeot Citroen podnikat ve spolupráci s Venturi, nýbrž taktéž s Mitsubishi. Společně uvedou na trh v roce 2012 elektrickou verzi současného Peugeotu Partner s tím, že Mitsubishi dodá baterie.
Důvod je nasnadě. Venturi je malá firmička zaměřená na nízkoobjemovou výrobu, jak potvrdil magazínu Automotive New Europe také šéf Venturi Gildo Pallanca Pastor. „Nebude dlouho trvat a elektrické dodávky budou vyráběny ve velkých měřítcích, ale naše firma se bude zaměřovat na specializované trhy.“
Co se týká alternativních pohonů, bude se PSA Peugeot Citroen i nadále zaměřovat především na hybridní pohonné systémy a tam bude směřovat většinu svých zdrojů. PSA očekává, že do roku 2020 bude až 11% všech prodaných aut hybridy, elektromobily zaujmou 4-5%.
V roce 2011 se proto PSA chystá na trh uvést diesel-hybrid Peugeot 3008 Hybrid a benzinový hybrid Citroen DS5 Hybrid. I tady ale bude fungovat určitá forma spolupráce, a to především s německou automobilkou BMW. Společně chtějí vyvíjet různé komponenty pro hybridní auta.