Auta budoucnosti budou jezdit na elektřinu, o tom dnes už nepochybuje snad nikdo. Dokonce ani světové automobilky ne. Tou základní otázkou, která nejspíš denodenně drnčí v hlavách všech příznivců elektrického pohonu, však je prosté „kdy?“ Kdy si budu moct koupit za dobrou cenu zajímavý elektromobil?
Už tři roky se magazín Hybrid.cz zabývá alternativními ekologickými pohony a palivy. Mezitím toho automobilky ze všech koutů světa naslibovaly spoustu, ale skutek utek. Mezi výjimkami potvrzujícími pravidlo najdeme například americkou společnost Tesla Motors, která uvedla na trh elektrický sporťák Tesla Roadster. A Mitsubishi, které tlačí svůj elektrický městský automobil iMiEV.
Ostatní dál jen slibují. Nejdřív měl být přelomovým rok 2010, pak 2011, nakonec 2012, teď Volkswagen říká, že jeho elektrická revoluce začne v roce 2013 s modelem VW E-Up! aktuálně představeným na autosalonu ve Frankfurtu. Elektrický pohon chtějí uvést i Renault, Peugeot, Audi, Mercedes-Benz a vlastně všichni důležití hráči na trhu. Jenže až za čas.
ČEZká ostuda
Český energetický gigant ČEZ si aktuálně uřízl pořádnou ostudu, když na konferenci představující program FutureMotion daroval dva užitkové elektromobily pražské organizaci starající se o seniory. Ukázalo se však, že elektromobily nejsou fyzicky k dispozici.
ČEZ se ohradil, že za to může výrobce elektromobilů. Podle kuloárových informací chtěl původně ČEZ předvést elektrické Smarty. Když však požádal české zastoupení Daimleru o dodávku několika desítek kusů, byl s úsměvem vyponklonkován. „Nemáme,“ zněla jednoduchá odpověď.
Některé automobilky to prostě myslí víc a některé míň vážně než jiné. Ostatně, není se co divit. V době ekonomické krize se prodaly prodeje, ale i ceny. Továrny musely propouštět. Šrotovné teď způsobilo mírné oživení, nicméně podle všeho jen dočasné. Brzy může přijít další propad. Automobilky se proto snaží prodávat co mají a co umějí, tedy klasické benzinové nebo dieselové automobily. Proč se hrnout do nového trhu, když mezi spotřebiteli o elektromobily zjevně neexistuje masový zájem?
Takový trh lze vytvořit. Velká část výdajů automobilek jde právě na vytváření poptávky po klasických autech. Elektromobily ale „nemají vybudovanou tradici“. Jejich vývoj vyžaduje obrovské investice do výzkumu, budování infrastruktury, dohody s energetickými společnostmi. Tohle všechno se v současné době pomalu, ale jistě děje. Všechny automobilky se na příchod elektromobilů tak nějak připravují. Ale zdaleka se do něj nehrnou. Proč by měly, co nebo kdo je nutí? Nic a nikdo.
Japonsko míří k elektrické budoucnosti
Velmi aktivní je proti tomu japonský Nissan. Ten představil nedávno rodinný elektromobil Leaf. Zároveň pracuje na vládní i regionální úrovni na instalaci dobíjecích stanic, zejména v USA (San Diego, Seattle, Phoenix), ale i jinde. Někteří analytici však vidí v počínání Nissanu obrovský risk. Protože Leaf jednoduše nemusí mít úspěch. Lidé mají přirozenou, nicméně racionálně nepodloženou obavu o dojezd elektromobilů. Svou roli také hrají nízké ceny benzinu.
Očekává se proto, že mezi prvními zakazníky, kteří by měli odstartovat skutečný boom elektromobilů, budou firmy se svými letkami, případně vlády a municipality. Všichni tihle mohou na elektromobilech ušetřit obrovské prostředky, které by jinak utratily za pohonné hmoty. A navíc tak budou šetřit životní prostředí – obzvlášť ve městěch. Stačí, aby se manažeři firemních flotil začali více zajímat a udělali pár výpočtů. Mohli by tak svým firmám (či daňovým poplatníkům) skutečně prospět.
Dvakrát do stejné řeky?
Zajímavý je přístup americké automobilky General Motors. Ta si prodej elektromobilů, podobně jako např. Peugeot, již vyzkoušela se svým modelem GM EV1. Jejich současný přístup k elektroautům se však nese v rovině „Zkusili jsme si to a nechceme se vracet“. Podle GM jsou elektromobily příliš omezené. Filmy jako Kdo zabil elektromobil se samozřejmě snaží vzbudit dojem, že tím kdo pohřbil elektromobil byla samotná automobilka. Její zástupci naopak samozřejmě tvrdí, že si za to mohou samotní zákazníci.
Jedním z důvodů, proč mají lidé všeobecně nechuť k elektromobilům je samozřejmě strach. Strach z nepohodlí (to když si budete chtít vyrazit na výlet delší než 150 km) a strach z toho, že vás elektroauto prostě a jednoduše nechá někde viset (tj. nebude dostatek dobíjecích stanic). Obojí je práce pro automobilky – přesvědčit spotřebitele o tom, že jejich obavy jsou liché. Více v článku „Dojezd elektromobilů? Chce to víc dobíjecích stanic, říká studie„.
Trochu benzinu neuškodí
Tentokrát chtějí General Motors uspět, a tak jdou na věc jinak. Představili svůj Chevy Volt s pohonným systémem (slovník: Voltec), který využívá benzinový motor pouze jako generátor. Navíc lze Volt doma nabíjet ze zásuvky. Analytici vidí ve Voltu už předem úspěch, protože překlenuje strach zákazníků, ale zároveň jde o ekologické auto, které šetří náklady.
Ford by rád uvedl svůj elektromobil v roce 2011. Je pravděpodobné, že půjde o výsledek spolupráce s konglomerátem Magna (které se aktuálně nahrnulo společně s Ruskem do německého Opelu, který odkoupilo od problémových General Motors) a elektroauto vyjde z nové generace modelu Ford Focus. Kromě toho nabídne Ford také nákladní Ford Transit vyrobený ve spolupráci s britskou společností Smith Electric Vehicles zaměřující se na přestavby nákladních aut na elektromobily (viz. nákladní elektromobil Avia).
Zároveň s čistou elektřinou ale Ford pracuje také na plug-in hybridech, tedy autech do zásuvky podobných jako je Chevy Volt. To je podle analytiků nejprozíravější přístup. „Dostanou se do všech segmentů trhu na všech cenových úrovních, uvidí tak kde jsou nejlepší prodeje,“ říká Michael Omotoso, průmyslový analytik.
Budoucnost je dnes?
Příznivci alternativních pohonů by jistě rádi viděli na ulicích tisíce elektromobilů už nyní. Faktem je, že k něčemu takovému není prakticky na žádné straně vůle. Masové rozšíření elektromobilů je tak spíše otázkou desetiletí, jak odhadují i někteří lidé z branže (především z Volkswagenu).
Zájmové sféry se zde totiž liší. Zatímco dnes funguje dokonale triáda ropných producentů, zpracovatelského průmyslu a automobilek, v budoucnu musí začít fungovat nové souvládí, kde ropné magnáty nahradí energetické společnosti. Právě ty musí získat zájem na šíření elektrického pohonu a začít s vládami i mezi sebou jednat o budování rozsáhlé infrastruktury.
V mezidobí si tak budeme užívat nejrůznějších typů hybridních automobilů. V současné době jsou to vozy jako Toyota Prius a Honda Insight, v nejbližších letech pak půjde o nastupující plug-in hybridy. Právě ty by měly popostrčit technologii baterií v praxi tak, aby za několik let bylo možné si i v čistých elektromobilech užívat dojezdu vyššího než 150 km.
Obrovská šance zde vyrůstá pro malé automobilky, jak potvrzuje příklad Tesla Motors. Tohle je doba, kdy mohou vznikat budoucí světoví hráči. O tom, že Teslu berou ve světě automobilismu vážně svědčí i nedávný kapitálový vstup Daimleru. A jako obvykle můžeme zatím pouze z povzdálí sledovat technologický náskok Japonska, ale i Číny nebo Indie, který k nám dorazí teprve s několikaletým zpožděním.
Nejbližší budoucnost
Nejbližší budoucnost čistě elektromobilů vidím ve vozítkách jako Renault Twizy. To mě z Frankfurtu dokonale nadchlo. Pro denní pohyb po městě a okolí splní vše, co lidé potřebují. Zmenšování je logický krok pro zvyšujíví se počet vozidel na osoby. Za situace, kdy má řidičák 60% populace je dvoumístný vůz optimum.
Technologický náskok
Technologický náskok Číny nebo Indie, který k nám dorazí teprve s několikaletým zpožděním!?
Kde prosím je přesně ten náskok, že jsem tak smělý.
Ptate se bezelstne anebo
Ptate se bezelstne anebo ironicky?
Třeba v tom, že v Číně
Třeba v tom, že v Číně se prodává první plug-in hybrid na světě F3DM automobilky BYD. Netvrdím, že se prodává zvlášť dobře, ale je možné si jej koupit – narozdíl od zbytku světa. Spousta Číňanů ve velkých městech dnes jezdí na elektrokolech. Sice zbastlených, ale jezdí to.
Ano, pěkné
Ano, pěkné shrnutí.Nicméně ropa tu je a dlouho bude.Elektromobily ji nepohřbí ani za 100let! Její využití se jen přesune do jiné sféry spotřeby lidstva a že by na tom šejkové a zpracovatelé nebo dokonce státy tratili?To je holý nesmysl!!!Daňe zavedou i z elektřiny jakmile vzroste její uplatnění a měli by přicházet o zisk. Nehledě na ostatní „novinky“ typu CNG, na kterém si nahrabou tutově, protože za pár let skončí výjimka a i tam přímá daň státu pujde pěkně nahoru…
Svet sa casom meni. To, co
Svet sa casom meni. To, co pred 100 rokmi znamenalo uhlie, to znamena dneska ropa. Na zaciatku bolo tiez nadsenie pre novy a lacny zdroj energie pre auta. Na druhej strane, ak dokazala Toyota a Honda prerazit na trh s hybridmi, je to znamenie, ze ani ropna lobby nie je vsemocna a ostatne automobilky sa musia tiez snazit, aby neprisli o zisky a pracovali na hybridoch a elektromobiloch. Klin sa klinom vybija a zalezi len na tom, ci sa sejkovia rozhodnu podplacat automobilky stale vacsimi sumami a pripravovat sa o cast svojich ziskov, alebo sa dohodnu na budovani cestovneho ruchu, kym este maju peniaze.
Zavedenie elektromobilov je
Zavedenie elektromobilov je skor politicka a ekonomicka otazka, ako technicka. Technickym problemom je zatial stale hmotnost, kapacita a zivotnost baterii. To ostatne z elektromobilov je uz zname a odskusane viac ako 100 rokov.
Co sa stane so statmi, ktore su vyrobcami ropy (a je ich dost), ak u nich vznikne 100% nezamestnanost a jediny prijem rozpoctu-z ropy sa strati?
Ako nahradia staty prijmy zo spotrebnej a ekologickej dane na benzin?
Co sa stane s rafineriami a ropnymi monopolmi a prevadzkovatelmi ropovodov? Budu sa ochotni vzdat svojho zisku?
Ako nahradia svoj zisk automobilky, ktore investovali do vyvoja novych spalovacich motorov a prislusenstva a prechodom na elektromobily sa ich investicia nevrati?
Přesně to jsou otázky,
Přesně to jsou otázky, které je třeba vyřešit. Zásadním způsobem se promění socio-politicko-ekonomická struktura, majetkové a vlastnické vztahy apod. Změnu však zažijí i samotní řidiči – bude třeba si zvykat na nové způsoby a možnosti osobní i hromadné dopravy. Proto bude nástup elektromobilů trvat tak dlouho. Nicméně už tzv. „ekonomická krize“ s sebou přináší značné změny a pohyby obrovského kapitálu.
Suhlas,
ludia su ochotni
Suhlas,
ludia su ochotni menit rozhodnutia, az ked sa to priamo tyka ich zivota, alebo zdravia. A obdobie krizy a ekologickych katastrof nastalo a navyse to vypada, ze sa situacia bude len zhorsovat, pokial ziadna takato zmena nenastane.
Niektoré púštne krajiny
Niektoré púštne krajiny produkujúce ropu môžu prejsť na tvorbu elektrickej energie zo slnka. Momentálne majú kapitál aby na to kúpili technológie, tak ak budú mať rozum a nebudú šejkovia vyhadzovať prachy na svoje paláce, tak si zaistia budúcnosť. Ide asi hlavne o budúcnosť svojich národov, pretože šejkovia samotní sú už dávno za vodou 🙂
Diky za ten clanek. Je to
Diky za ten clanek. Je to brilantni analyza soucasneho neradostneho stavu a vyvraci nektere povery. Poucit by se z ni mohli jak automobilky tak priznivci alternativ. Nastesti, i kdyz na ceste budou jeste nejake nezdary a bude trvat dele nez se zpocatku zdalo, ten proces uz nic nezastavi. Takze ja jsem klidny.
Ano, pekne kompaktni
Ano, pekne kompaktni shrnuti. V minulem Respektu vysel preklad clanku z Ecomonist. Byl to prvni opravdu povedeny a sevreny clanek o elektromobilech a infrastrukture, jaky vysel v netechnickem periodiku.