Čína se místo elektromobilů zaměří na šetrnější auta, zavede šrotovné

Počet registrovaných automobilů v Číně přesáhl 90 mil. koncem roku 2010. Pro srovnání, v roce 1990 bylo v zemi 5,59 mil. aut. Do roku 2020 to má být 200 mil., což s sebou nese značná úskalí. Ačkoliv se Čína snaží propagovat elektromobily a další alternativy, prodeje jsou stejně jako jinde ve světě nízké. Zaměří se proto nově také na šetrné konvenční vozy.

Čína a doprava – stejně velké téma jako samotná Říše středu
foto: sxc.hu

Nějaké ty statistiky na úvod. Čína se aktuálně stala největším automobilovým trhem světa. Ročně se zde nejen vyrobí přes 13 mil. aut, ale především se zde stejný počet i prodá.

Raketový nárůst počtu registrovaných aut v posledních letech vytváří na jedné straně obrovskou příležitost pro zahraniční automobilky, na druhé straně ale i strategický geopolitický problém.

Ropný zlom již podle Mezinárodní energetické agentury nastal a volatilita cen ropy v posledních letech je tomu důkazem. Teď už nejde čekat nic jiného, než že černé zlato bude zdražovat. To samozřejmě vytváří obrovský tlak na to, aby nová auta byla pokud možno co nejúspornější.

To se ve ”vyspělém” světě, USA i Evropě, již děje. Čínský zákazník v tomto ohledu přeci jen zůstával spíše stranou. Číňané si chtějí dosyta užívat nově nabytého bohatství, a tak s oblibou utrácejí za velká auta s vysokou spotřebou.

Především čínská města jsou díky tomu nucena čelit obrovským dopravním problémům. Přestože celková délka dálnic se v Číně od roku 1999 zvýšila z tehdejších 6258 km na dnešních asi 70 000 km, přesto Peking a další milionová velkoměsta trpí obrovskými zácpami.

Problém je až tak velký, že nové registrační značky musí být na příděl. A nejspíš ani nemá cenu zmiňovat pověstné pekingské ”smogové dýchánky”.

Podobně jako USA nebo Německo se Čína zavázala, že do roku 2015 bude mít na silnicích milion elektrických aut. Jenže to se nedaří, ani v USA, a už vůbec ne v Říši středu. Ani přes vysoké dotace na nákup elektromobilů.

Ty podle všeho zůstanou zachovány. Nově ale definice ”nové generace automobilů” pro které dotace platí bude zahrnovat také konvenční vozy s nízkou spotřebou, vybavené technologiemi pomáhajícími snižovat spotřebu.

Navíc Čína podle premiéra Wena Jiabao v nejbližší době spustí také program obdobný evropskému šrotovnému nebo americkému ”cash for clunkers”.

Napsat komentář