V sobotu 12.9.2009 se v Praze odehrálo slavnostní představení nového elektromobilu automobilky Avia. Ta má za sebou bohatou historii. Vznikla už v roce 1919 ve vysočanském cukrovaru, původně se zaměřovala na letouny a letecké součástky. Později se stala součástí koncernu Škoda. Po válce se Avia zaměřila na nákladní automobily, stala se postupně jednou z největších automobilek v zemi a důležitým producentem nákladních aut pro většinu zemí RVHP.
Privatizace znamenala vstup zahraničního investora v podobě jihokorejského Daewoo ve spojení s rakouským Steyr, kteří odkoupili 50,2 % akcií. Automobilka uvedla řadu nových automobilů. Přesto se už od roku 1995 potýkala s existenčními problémy. V roce 2004 se zastavila výroba, v roce 2006 koupila automobilku indická firma Ashok Leyland. Dnes se firma jmenuje Avia Ashok Leyland Motors, v květnu letošního roku přišlo po krizi oživení výroby.
A právě o tomto víkendu představila u příležitosti 90. výročí založení firmy nákladní elektromobil. Avia dodává kabiny a podvozky pro tato vozidla, zatímco o elektrický pohon se stará britská společnost Smith Electric Vehicles. V Británii už takováto vozidla jezdí tři roky, v USA od poloviny letošního roku, kdy několik kusů elektrických nákladních vozů předával prezident Barack Obama v rámci programu snižování emisí.
V České republice se elektrická nákladní auta začnou prodávat od příštího roku. Mezi prvními zákazníky má být například pražské letiště, kromě toho firma chystá expanzi do východních částí Evropy. Dojezd elektrického náklaďáku se pohybuje kolem 300 km. Jsou proto určena především do měst. Pokud se firmy přestanou bát a konečně jim dojde jak výhodné pro ně mohou elektromobily, neřku-li tyto nákladní, být, snad se konečně dočkáme rozšíření elektrických aut alespoň v tomto sektoru. Tleskáme proto česko-indické Avii s britským přispěním za tento skvělý počin a přejeme mnoho úspěchů.
Podíval jsem se na stránku
Podíval jsem se na stránku SMITH a našel jsem tam moc pekné kousky.Jeno je škoda,že na všechny kromě jednoho je potřeba řidičák sk.C.
Prokristapana, redaktori!
Prokristapana, redaktori! Nechteli byste se trochu venovat pravopisu? Preklepy ve stylu „v podove“ jeste snesu, ale „vYkend“ mi trha streva! Klidne bych ten clanek dostal o 5 minut pozdeji.
Díky za upozornění,
Díky za upozornění, opraveno.