Autosalon Paříž 2016: nový Smart ED
Elektromobil Smart ED se sice pořád ještě prodává, ale slyšet o něm moc není. V půlce roku 2012 jsme si vyzkoušeli jeho třetí generaci a o čtyři roky později je tu generace čtvrtá.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Elektromobil Smart ED se sice pořád ještě prodává, ale slyšet o něm moc není. V půlce roku 2012 jsme si vyzkoušeli jeho třetí generaci a o čtyři roky později je tu generace čtvrtá.
Mercedes-Benz, který je součástí koncernu Daimler, si připisuje významné prvenství. Jako první německá automobilka dokázal prodat většinu vyrobených elektromobilů soukromým zákazníkům. Úspěch slaví se 3. generací elektromobilu Smart ED.
Francouzské městečko Hambach je sídlem nové továrny Daimler. Na jedné společné lince se zde vyrábějí vozy Smart, a to jak s klasickým, tak i elektrickým pohonem. Smart ForTwo ED se má stát jedním z nejšířeji distribuovaných elektromobilů na světě. Daimler jej bude nabízet až ve 30 zemích.
Společnost Daimler nedávno dokončila třetí generaci malého elektromobilu Smart ForTwo Electric Drive. Nic tedy nyní nebrání tomu, aby se dvoumístný elektromobil začal celosvětově prodávat. Aktuálně německá společnost oznámila cenu pro americký trh. Základní verze elektromobilu Smart ForTwo Electric Drive Coupe se v USA bude prodávat za $25 000, verze Cabrio za $28 000. Bez dotací.
Pětadvacet elektrických Smartů s českými SPZ, které ve spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz provozuje energetická společnost E.ON, nestojí v garáži, ale kmitají z místa na místo. Tentokrát se několik kousků objevilo na prezentační akci v Praze, kde jsme měli konečně příležitost svézt se v plném provozu.
Lokálně bezemisní elektromobily jsou podstatnou součástí strategie značky Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka to dokazuje třemi osobními elektrickými auty, která jsou již v současné době vyráběna v sériových podmínkách a jezdí už i v běžném provozu: nová třída A E-CELL, třída B F-CELL a dodávka Vito E-Cell.
Po světových metropolích jako je Londýn nebo Berlín už nějakou tu dobu jezdí testovací flotily elektromobilů Smart ForTwo ED koncernu Daimler. Testy dopadly velmi dobře, a tak se automobilka chystá odstartovat malosériovou výrobu v Evropě už na konci letošního roku. Zhruba stovka elektromobilů v Londýně prokázala, že tahle malá auta jsou do města jako dělaná. Snižují znečištění, hluk, mohou zaparkovat téměř kdekoliv a svým majitelům šetří podstatné výdaje, např. za poplatky za vjezd.
Když byl nedávno spuštěn projekt e-mobility v Berlíně, Daimler se opět zúčastnil stovkou svých pidiautíček, zatímco RWE se zavázalo vybudovat 500 dobíjecích stanic. V Itálii zase spolupracuje Daimler s energetickou společností Enel, od roku 2010 začne více než stovka vozů Smart ED brázdit Řím, Pisa a Milán. Daimler navíc nedávno začal úzce spolupracovat s americkou společností Tesla Motors, na vývoji lithium-iontových baterií chce nově spolupracovat s německou firmou Evonik. Nové baterie Li-Tec se mají postupně objevit ve všech elektrických vozech Mercedes-Benz, viz. včerejší zpráva o chystaných hybridech. Li-Tec technologie má poskytnout významnou výhodu proti konkurenci, automobilka ji prý využije jak v osobních, tak užitkových vozech (autobusy, vany, náklaďáky?).
Podle britského magazínu Autocar plánuje britský Scotland Yard nahradit polovinu svého vozového parku (po anglicku „fleet“) vozy s alternativním pohonem. A to během následujících čtyř let. Policejní složky Londýna už dnes využívají na 140 kusů hybridu Toyota Prius, momentálně pak příslušníci testují elektrickou verzi Smart ForTwo. „Londýn je pro alternativní pohony jako jsou elektromobily nebo hybridy dokonalý. Nejen kvůli rychlostnímu omezení na 90 km/h v centru,“ komentoval připravovaný plán Nigel Jakubowski, hlava dopravních služeb londýnské policie. Na policejních služebnách, které elektromobily využívají byly instalovány dobíjecí stanice, takže elektromobily mají cestu připravenou. Teď je otázka co znamená zmínka o tom, že policisté uvažují také o autech na vzduch. Elektromobil Mitsubishi i MiEV jsme už v policejní verzi viděli a dává smysl. Ale Airpod?! I když nakonec, proč ne. Možná lepší za miliony nakoupit nová auta na vzduch, než za miliony přemalovávat stará auta na benzin jako v případě Policie ČR.
Daimler se u příležitosti Ženevského autosalonu chlubí čeho všeho nedosáhl se svým smartem. Není toho málo. smart fortwo v loňském roce zvýšil svoje prodeje o 39% a letos bude zastoupen v 41 zemích světa. K nárůstu prodeje přispěl velký úspěch smart fortwo v USA a dvouciferné nárůsty na zavedených evropských trzích. Již v prvním prodejním roce bylo do USA dovezeno 24 600 těchto vozů a tak se Spojené státy staly po Itálii (33 800) a Německu (32 000) třetím největším odbytištěm smartu. Od uvedení prvního modelu smartu v roce 1998 bylo vyexpedováno celkem přes milion exemplářů tohoto dvousedadlového vozu. Aktuální modely se mohou pochlubit nízkou spotřebu i minimálními emisemi oxidu uhličitého. U modelu smart fortwo cdi je to 88 g/km. Ještě zajímavější jsou ale elektrické smarty.