Hlavní překážkou bránící v rozvoji aut na vodík je dnes cena. Vodíkové palivové články jsou extrémně drahé. Americká automobilka General Motors to chce do pěti let změnit. Chystá se snížit jejich ceny až o 75%.
General Motors vlastní v Evropě značku Opel, která se v Británii prodává jako Vauxhall. Automobilka zažila doma obrovský krach a nedávno se znovu úspěšně vrátila na burzu.
Vodíkové plány GM – vodíkové autá za cenu hybridu?
General Motors vyzkouší vodík na Havaji
Oficiálně: GE objedná 25 000 elektrických aut, General Motors se radují
Od základů proměněná firma se chce v budoucnu výrazně zaměřit na alternativní pohony a paliva. První vlaštovkou je v tomto směru plug-in hybridní auto Chevrolet Volt, která právě vstupuje na trh ve Spojených státech. V budoucnosti to mají být také auta na vodík.
Hlavní část výzkumu a vývoje palivových článků probíhá v Německu ve vývojovém centru Mainz-Kastel.
Automobilka chce přijít s novými výrobními metodami palivových článků, které jí umožní zmešit je na polovinu, snížit počet součástek celého pohonného systému a třikrát zvýšit životnost. Zároveň je snahou snížit obsah cenných kovů jako je platina, a to až pod 30 g (dnes je to 80 g).
2015: General Motors začne vyrábět auta na vodík
Svezli jsme se vodíkovým autobusem TriHyBus + rozhovor s vývojáři
Prvních sto testovacích aut na vodík postavených na architektuře HydroGen4 stálo každé 500 000 euro. Cenu je tedy nutné snížit více než desetkrát, aby se vůbec mohla auta na vodík začít běžně prodávat.
V roce 2015 chce GM vyrábět už několik tisíc těchto aut za rok, a to za asi čtvrtinovou cenu. Kdo si ale bude chtít koupit auto za více než 100 000 euro?
Navíc je problémem také infrastruktura. Vodík do palivových článků není zatím kde dočerpat. První čerpací stanice na vodík sice stojí, ale jsou jich v celé Evropě maximálně desítky (včetně jedné v České republice, v Neratovicích).
Hlavní výhodou vodíkových aut proti klasickým elektromobilům je rychlost doplnění paliva v řádu několika minut. A také vyšší dojezd, v řádu stovek kilometrů. Jinak jsou auta poháněna stejně, tedy elektromotorem. Namísto baterie však energii dodává právě palivový článek.
V současné době mají palivové články General Motors životnost 50 000 km/1500 hodin při hmotnosti 240 kg. V budoucnu by měly ujet až 200 000 km/5500 hodin a vážit méně než 130 kg. Pomoci k tomu mají mimo jiné nanotechnologie s jejichž pomocí bude část platiny nahrazena speciálními nanočásticemi.
General Motors testuje flotilu 100 vodíkových SUV Chevrolet Equinox v rámci Project Driveway už od října 2007. Celkem 3400 řidičů s nimi najelo přes 500 000 mil, tedy přes 800 000 km. Program bude ukončen v letošním roce.
Podobným směrem jako General Motors jdou i další automobilky, např. Toyota a Hyundai. Ta chce první vodíková auta představit na trhu také v roce 2015. Mezitím jedinou automobilkou, která auto na vodík nabízí, zůstává Honda se svým modelem FCX Clarity.
a samozrejme, prestahujte sa
a samozrejme, prestahujte sa k Spolane Neratovice :))))
Případně do Německa,
Případně do Německa, Dánska nebo Skandinávie, kde se čerpací stanice na vodík začínají šířit.