Spojené státy americké snižují závislost na dovozu ropy seč mohou. V roce 2015 chtějí mít na silnicích 1 milion elektrických aut. Nejnovější statistika tamního ministerstva energetiky dokazuje, že se to může docela snadno povést.
Cesta k elektromobilitě nebude snadná. Překážek je mnoho. Mezi ty největší patří skutečnost, že lidé nemají o elektrických autech dostatek informací, nejsou s novými technologiemi seznámeni.
Barack Obama proto navrhuje urychlit nasazování elektromobilů, např. díky dalším daňovým úlevám, programům pro města, která jim pomohou budovat sítě dobíjecích stanic, a další podporou výzkumu a vývoje.
Pro zajímavost, v posledních šesti letech se v USA prodalo celkem 1,6 milionu hybridních aut. Už tam také jezdí 1 milion hybridů Toyota Prius. Jak tedy zařídit, aby se během následujících čtyř let prodal další milion elektrických aut?
Už dnes je v prodeji Chevrolet Volt, plug-in hybrid, kterého letos General Motors vyrobí 15 000 kusů. Příští rok to má být 45 000 kusů a dost možná až 120 000 kusů.
V prodeji je v USA také čistý elektromobil Nissan Leaf. Jen letos se ho má v USA prodat 25 000 kusů, v roce 2013 už to má být 50 000 kusů, o rok později až 100 000.
Fisker Automotive připravují svůj rodinný plug-in hybrid s kódovým označením Nina. V roce 2012 chce automobilka vyrábět 5000 kusů, o rok později navýšit až na 40 000 kusů.
Konkurencí mu bude Tesla Model S s realistickým odhadem 5000 kusů v roce 2012, 20 000 v roce 2014. A do ringu se hrne i Ford se svým Ford Focus Electric. V roce 2012 chce vyrobit a prodat 10 000 kusů, o rok později dvakrát více.
Březen 2011: prodáno 608 Chevroletů Volt a 298 elektromobilů Nissan Leaf
Leden 2011: prodáno 321 automobilů Chevrolet Volt a 87 Nissan Leaf
Stranou nezůstávají ani Fisker Karma plug-in hybrid, elektromobil Think City a především elektrické dodávky a nákladní auta. Tedy především Ford Transit Connect EV, u kterého statistika odhaduje velmi nízkých 800 kusů v roce 2012 a pouze 1000 kusů o rok později.
Dovolujeme si odhadnout, že až podnikatelé a firmy poznají výhody elektromobilů, budou užitkové elektromobily kupovat jako rohlíky. Větší elektrické náklaďáky Navistar eStar a Newton od Smith Electric Vehicles taktéž jistě nezůstanou stranou a pouze na jednom tisíci kusů ročně.
Celkově americké ministerstvo energetiky (DOE) odhaduje, že v roce 2015 bude na amerických silnicích přes 1,2 milionu elektrických aut, tedy čistých elektromobilů a plug-in hybridů.
Odvážný (v řeči samotného ministerstva ale pouze „konzervativní“) odhad počítá především s vysokými (možná až příliš) prodeji Leafu a Voltu. Naopak tlačí do pozadí elektrické dodávky.
Navíc v přehledu zcela chybí Toyota Prius plug-in hybrid, který chce Toyota uvést na americký trh v roce 2012.
Dále chybí např. také výrobci jako Coda a řada dalších menších i větších zástupců elektromobilového průmyslu, které zcela jistě na další léta chystají čisté elektromobily nebo plug-in hybridní auta.
Společnost Pike Research naproti tomu odhaduje, že v roce 2015 bude v USA spíše kolem 841 000 elektrických aut. Otázkou je, zda myslí pouze čisté elektromobily nebo plug-in hybridy, nebo obojí dohromady.
Tak či onak, Spojené státy nejsou samy kdo chce mít milion elektromobilů. Španělsko chce mít na silnicích 1 milion elektromobilů do roku 2014. Německo chce milion elektromobilů do roku 2020. A Čína? Ta raději žádné odhady nepublikuje a prostě koná.