Brněnský zástupce značky Mercedes-Benz, společnost Hošek Motor uvádí v těchto dnech do provozu sériově vyráběný elektromobil smart ed (electric drive), který bude zkušebně nasazen právě v Brně. Jihomoravská metropole se tak zapojí do projektu společností Mercedes-Benz ČR a E.ON, v rámci kterého bude v různých místech České republiky nasazeno do reálného provozu celkem 25 elektromobilů smart ed.
foto: Hošek Motor
Po hlavním městě, kde smart ed využívá již pražská ZOO, záchranná služba, magistrát nebo Vodafone, se akumulátory poháněné vozy dostávají do regionů a krajských měst, kde mohou rovněž přispět ke zlepšení městské bezemisní mobility.
V České republice jezdí 10 elektromobilů Smart ED
„Těší nás, že se stáváme součástí tohoto projektu, který je prvním svého druhu v oblasti elektromobility a můžeme se o své zkušenosti s užíváním elektromobilu podělit s našimi zákazníky i širší veřejností. Rádi bychom i v našem regionu představili možnosti využití alternativních pohonů pohledem značky Mercedes-Benz,“ komentuje projekt Andrea Ungerová, ředitelka společnosti Hošek Motor.
V České republice je zatím registrováno 27 automobilů smart ed: 25 kusů má k dispozici společnost E.ON, jedním předváděcím vozidlem disponuje Mercedes-Benz Česká republika, jedno nově získal právě Hošek Motor.
„Brno je z hlediska elektromobility historicky významným centrem, neboť zde byl sestrojen vůbec první český elektromobil EMA 1. Jeho model je v současnosti k vidění v Technickém muzeu v Brně. V brněnské Galerii Vaňkovka navíc uvedl E.ON do provozu svou první dobíjecí stanici pro elektromobily,“ vysvětluje Ungerová.
„smart ed bude brněnské zastoupení Mercedes-Benz využívat nejen pro běžné služební jízdy v rámci města Brna a blízkého okolí, neboť vozidlo má na jedno nabití akční rádius až 140 km, ale zejména je společnost schopna zákazníkům nabídnout předvedení vlastního elektromobilu tak, aby se zákazníci v Jihomoravském kraji mohli v případě zájmu obrátit na lokálního partnera,“ doplňuje Ungerová.
Elektromobil smart ed je další krokem značek Mercedes-Benz a smart k rostoucí nabídce automobilů s alternativními pohony. Mercedes-Benz disponuje nejširší nabídkou vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn – CNG: od kompatního rodinného vozu třídy B (na konci letošního roku se představí jeho revize, příští rok bude k dispozici také její plynová verze), přes komfortní limuzínu třídy E, dodávkový Sprinter (taktéž nabízen s pohonem na LPG), nákladní Econic, až po autobusy Citaro.
V nabídce Mercedesu figurují i hybridní modely (třída S a nákladní Atego). Ve skutečném provozu již byly nasazeny i vozy s palivovými články (vodík), konkrétně třída B F-Cell (na cestě kolem světa z Číny do Německa), a další elektromobily jako je třída A E-CELL a Vito E-Cell. Právě elektrická dodávka Vito E-Cell se v počtu deseti kusů taktéž koncem letošního roku dostane do ČR.
Zpět k Smart ed, kterého dosud bylo vyrobeno kolem 1500 kusů. Vedle Mitsubishi i MiEV a Nissan Leaf jde o jeden z prvních sériově vyráběných elektromobilů určených pro každodenní provoz. Jeho produkce byla zahájena v roce 2009 a od podzimu 2010 se objevujil poprvé také v České republice. Malé elektromobily smart jsou vhodným řešením jak do přeplněných městských ulic, tak pro pohodlné, rychlé a ekologicky šetrné dojíždění z okrajových částí do centra města.
Věděli jste, že Mercedes nabídne také elektrický náklaďák Fuso Canter E-Cell?
Vůz je vybaven 16,5kWh lithium-ionovými akumulátory, které dodává společnost Tesla Motors. Vozidlo dokáže jet maximální rychlostí až 100 km/h a jeho dojezd na jedno nabití je téměř 140 km, aniž by vyprodukoval jediný gram škodlivých emisí.
Akumulátory lze nabíjet z běžné domácí elektrické zásuvky nebo u speciálních dobíjecích stojanů, které jsou v Česku postupně budovány. Smart ed využívá konektoru Mennekes.
Ten kdo by si chtěl elektromobil Smart ED už dnes koupit má ale prozatím smůlu. K dispozici je pouze k pronájmu, např. v autopůjčovně Sixt za 499 Kč na den. Už příští rok ale Daimler představí třetí generaci tohoto elektromobilu, která se bude běžně prodávat, a to i v České republice. Očekáme cenu někde mezi 600 až 800 000 Kč, podobně jako třeba Citroen C-Zero.
V roce 2012 očekává automobilka Mercedes-Benz v České republice prodej zhruba 100 vozů s alternativním pohonem. Z toho Hošek Motor se chce podílet asi 15 kusy.
Nejvíce podle očekávání zřejmě připadně na nový auto po všech stránkách, které přímo z továrny vyjíždí se zabudovaným CNG pohonem.