Z autosalonu v Šanghaji v Číně odstartovalo turné F-CELL World Drive 22. dubna poslední a také nejdelší část cesty kolem světa. Ze Šanghaje vede další trasa přes Kazachstán a Rusko zpět do Evropy, kde tato akce v lednu začala. Odtud se tři vozy třídy B F-CELL poháněné palivovými články vydaly na 41denní cestu v délce kolem 14 000 kilometrů.
foto: Mercedes-Benz
Na autosalonu v Šanghaji patřila zastávka flotily F-CELL World Drive k jeho největším událostem. Před startem v Číně absolvovaly vozy již asi 5 300 kilometrů v Austrálii a naposledy byly během jejich cesty kolem světa přepraveny letadlem na jiný kontinent. Neobvyklé turné má za sebou již úspěšný průjezd jižní Evropou a Severní Amerikou.
Od 30.ledna, kdy turné F-CELL World Drive odstartovalo, se auta na vodík poháněné palivovými články těší ve světě velké pozornosti. Také v rámci autosalonu v Šanghaji patřil příjezd flotily vedle světové premiéry vozu „Concept A-Class“ a čínských premiér nové třídy C, SLK a CLS středem zájmu.
Na autosalonu se také ukázalo, jak velký zájem je v Číně o technologii palivových článků. Bezemisní řešení mobility je důležité zejména proto, že čínská velkoměsta mají značné problémy jak se znečištěním jemným prachem, tak s velkým nárůstem počtu aut. Kromě toho je Čína pro Mercedes-Benz jedním z nejdůležitějších trhů, který nabízí také značný potenciál u elektromobilů s akumulátory.
F-CELL World Drive na zpáteční cestě
Během 41 dnů projede F-CELL World Drive na svém posledním úseku dva kontinenty a sedm zemí. Vozy třídy B F-CELL způsobí zcela jistě rozruch nejen v Číně, ale také v Kazachstánu, Rusku, Finsku, Švédsku, Norsku, Dánsku a Německu. Kromě toho lokální představení technologie palivových článků přinese v těchto zemích trvalé povědomí o možnostech, které nabízí. Počátkem června turné končí tam, kde odstartovalo – ve Stuttgartu.
Trasa F-CELL World Drive není vedena pouze hlavními městy, ale v jednotlivých zemích navštěvuje také jejich odlehlé oblasti. Jeho účastníci se tak často musí vyrovnat s neobvyklými podmínkami jízdy a nedostatečnou strukturou zásobování. Poslední úsek cesty tak vyžaduje ještě více nežli dosud situace předvídat – to se dokonce týká i doprovodných vozidel se spalovacím motorem. Kromě toho nejsou v navigaci k dispozici mapy Kazachstánu, takže pozornost účastníků musí být výrazně vyšší nežli je obvyklé.
Ze Sydney do Perthu: turné F-CELL World Drive projelo Austrálií
Také v Austrálii vedla trasa odlehlými oblastmi. Od 29.března do 9.dubna ujely vozy F-CELL World Drive jižním kontinentem ze Sydney do Perthu více než 5 300 kilometrů. Dojezd do Adelaide znamenal absolvování poloviny z naplánovaných celkových 125 dnů turné.
Předtím projely vozy jih Evropy a USA, což znamenalo úspěšné zvládnutí trasy dlouhé asi 11 000 kilometrů. V každém městě, kde kolona projížděla, byli její účastníci srdečně vítáni.
Mercedes-Benz F-CELL World Drive
Během turné F-CELL World Drive jedou tři vozy Mercedes-Benz třídy B F-CELL přes 14 zemí čtyř kontinentů. Tato cesta kolem světa, kterou zorganizoval Mercedes-Benz, odstartovala 30. ledna 2011 ve Stuttgartu a potrvá 125 dnů, kdy se vozy po zvládnutí trasy dlouhé 30 000 kilometrů znovu začátkem června ve Stuttgartu objeví.
Cílem této cesty je demonstrovat technickou vyzrálost a běžný každodenní provoz elektromobilů s palivovými články a zároveň upozornit na nutnost vytvoření celoplošné vodíkové infrastruktury. Podporu stuttgartské automobilky při zásobování vodíku pro palivové články zajišťovala firma Linde AG.
Elektromobil s jízdní dynamikou benzínového dvoulitru
Mercedes-Benz třídy B F-CELL je první, v podmínkách sériového vozu vyráběný, elektromobil s pohonem palivovými články. Výroba menší série tohoto k životnímu prostředí šetrného elektromobilu už byla zahájena. V roce 2010 bylo asi 200 těchto vozů dodáno zákazníkům v Evropě a v USA.
Srdcem vozu třídy B F-CELL je nová generace elektropohonu s palivovými články, které vyrábějí elektrický proud přímo ve voze, přičemž během tohoto procesu nevznikají žádné škodliviny, ale pouze voda v podobě vodní páry.
Všechny podstatné komponenty pohonu jsou uloženy v sendvičové podlaze vozu, takže nedochází k omezení prostoru jak v kabině, tak v zavazadelníku. Díky dojezdu asi 400 km a krátké době tankování spojuje třída B F-CELL lokální bezemisní mobilitu se schopností cestování na delší vzdálenosti a přesvědčivými jízdními výkony.
Dynamiku na úrovni dvoulitrového benzínového motoru zajišťuje elektromotor o výkonu 100 kW se suverénním točivým momentem 290 Nm. Přitom spotřebu tento pozoruhodný vůz vykazuje v přepočtu 3,3 l paliva (diesel-ekvivalent) na 100 km.
Vodíkem potřebným pro provoz palivových článků jsou naplněny tři tlakové nádoby (tlak 700 barů, množství 4 kg), které se ve standardizovaném systému dají naplnit během tří minut. Modul s palivovými články (tzv.stack) má schopnost nastartovat při teplotě až -25 °C.
Do systému patří litium-ionové akumulátory s obsahem energie 1,4 kWh chlazené zapojením do okruhu klimatizace. S akumulátory tohoto typu má Mercedes-Benz již zkušenosti, neboť je využívá v sériovém voze S 400 HYBRID.
Technická data vozu Mercedes-Benz třídy B F-CELL
Pohon | Elektromotor s palivovými články |
Jmen.výkon (kW/k) | 100/136 |
Jmenovitý | toč.moment (Nm)290 |
Nejvyšší rychlost | (km/h)170 |
Spotřeba (l/100 km) ( ekvivalent nafty) |
3,3 |
CO2 (g/km min.-max.) | 0,0 |
Dojezd (km) podle evrop.cyklu | 385 |
Kapacita/ výkon li-ion akumul. (kWh/kW) | 1,4/35 |
Studený start: | do -25oC |
Ten tlak 700 bar sa mi zdá
Ten tlak 700 bar sa mi zdá príliš vysoký, nie je tam preklep?
Neměl by být, je to
Neměl by být, je to převzato přímo z tiskové zprávy.
Zdá sa mito príliš vysoko
Zdá sa mito príliš vysoko vzhľadom na prevádzkové náklady na stlačenie vodíka u takej čerpačky a tie bude musieť tákazník zaplatiť.
Už len keď to porovnám z čerpačkou na CNG, tam je riadny kompresor a zďaleka sa nepoužíva tak vysoký tlak.
Zároveň nejde len o samotné stlačenie plynu, ale aj o prestoje ak príde ďaľší zákazník – ten určite nebude chcieť čakať hodinu, to si radšej nabije batérie za 1/2 hodinu na rýchlonabíjačke.
Je to hodně, ale ověřoval
Je to hodně, ale ověřoval jsem to z několika zdrojů a je to skutečně 700 bar (10 150 psi). Proto musí s auty jezdit výkonná mobilní čerpací stanice na vodík, která dokáže tak vysoký tlak vyvinout. Ze současných vodíkových čerpacích stanic jich takový tlak dokáže vyvinout jen zlomek.