GE představuje elektrický autobus budoucnosti

Jan Horčík - 16 Prosinec 2010

Výzkumný tým úspěšně představil systém dvojité v dálkovém s nulovými . Systém duální baterie znamená nákladově efektivní řešení pro elektrifikaci autobusů, kamionů, terénních vozů a dalších těžkých vozidel. Může redukovat náklady na až o 20%. Technologie funguje na kombinaci vysokokapacitní sodíkové a výkonné .   
autobusy elektrick duální baterie sodíková

Ačkoliv již došlo k významnému pokroku v oblasti technologie baterií, pro širší přijetí bude ještě třeba dosáhnout redukce velikosti a nákladů baterií. Výzkumníci GE věří, že duální systém kombinující vysoký výkon a velkou úložnou kapacitu umožní zajistit velkým vozidlům optimální vzdálenost a možnosti zrychlení při současné praktičtější velikosti a výhodnějších nákladech.

Výzkum je součástí rozsáhlejšího projektu v hodnotě 13 milionů dolarů realizovaného ve spolupráci s organizacemi Federal Transit Administration (FTA) a Northeast Advanced Vehicle Consortium s financováním z programu National Fuel Cell Bus Program.

„Poskytovatelé osobní i nákladní přepravy si uvědomují význam a výhody spojené s elektrifikací flotily, hledají ovšem taková řešení, která ji umožní s nízkými náklady,“ uvedl Lembit Salasoo, hlavní konstruktér a výzkumný pracovník projektu z GE Global Research. „Náklady na baterie dosud představovaly největší překážku, systém duální baterie je však dokáže snížit, a tak urychlit elektrickou revoluci pro autobusy a . Jejich počet by se brzy mohl pohybovat v řádech stovek či tisíců.“

„Vstupujeme do dekády dosud nevídaných možností a rozvoje na poli elektrifikované dopravy,“ dodal Salasoo. „U těžkých vozidel hraje úložná kapacita i výkon klíčovou roli pro optimální fungování, nicméně přesné energetické potřeby se mohou lišit v závislosti na velikosti a jízdním cyklu. Půvab našeho systému s dvěma bateriemi spočívá v tom, že ho lze škálovat tak, aby poskytl nejvhodnější kombinaci výkonu a úložné kapacity.”

Mnoho z 843 000 autobusů registrovaných ve (mezi nimi 63 000 dálkových autobusů a 480 000 školních autobusů) denně ujede méně než 150 kilometrů. Pokud by mohly přejít na plně elektrický provoz s nulovými emisemi, výrazně by se snížily emise a ropných paliv.

Většina dnes používaných baterií představuje kompromis mezi výkonem a úložnou kapacitou. Například lithiové baterie zajišťují dostatek energie pro zrychlení, ale nejsou uzpůsobeny k uložení energie pro delší dojezd. Sodíkové baterie jsou na opačné straně spektra. Umožňují uložení značného množství energie, jsou však slabší z hlediska výkonu.

Duální baterie vyvinutá GE spojuje nejlepší vlastnosti obou typů v jediném systému. Jak ukazuje test hybridního autobusu, lithiová baterie se uplatňuje při zrychlování a brzdění, zatímco sodíková baterie zajišťuje rovnoměrný tok energie potřebný k prodloužení dojezdu. Každý typ baterie tedy poskytuje to, co dokáže nejlépe.

Kromě optimalizace provozu skýtá duální systém možnost úspor na nákladech za pořízení baterie až ve výši 20% ve srovnání se systémy využívajícími jeden druh baterie u vozidel jako autobusy a nákladní vozidla, které vyžadují velký výkon a úložnou kapacitu.

Zásadní úspornou výhodou duálního systému je to, že umožňuje flexibilně integrovat méně nákladné baterie vyhovující energetickým a úložným potřebám, aniž by se zvyšovala jejich velikost. Systém využívající jen jeden typ baterie by k dosažení téhož výsledku vyžadoval dražší úpravu rozměru.

Vývoj systému duální baterie a spolupráce s FTA představuje klíčovou součást rozšiřujícího se portfolia GE v oblasti hybridních a elektrických technologií. GE aktivně vyhledává další příležitosti spolupráce v oblasti . Technologie duální baterie se chystá uvést na trh díky divizi Licensing business.

GE rovněž vyvíjí nové technologie a produkty, které podpoří integraci a do : v Schenectady () buduje novou výrobnu baterií zaměřenou na nové baterie GE Durathon, které nabízejí nejlepší výkon mezi výrobky tohoto druhu na bázi sodíkové technologie.

V červenci GE oznámila uvedení , nové pro elektromobily. Do prodeje po celém světě bude uvedena v roce . V dubnu se GE dohodla na společném postupu s výrobcem automobilů při objevování nových technologií potřebných k vybudování spolehlivé, dynamické, inteligentní pro .

V září GE navázala technologickou a finanční spolupráci se společností . Má vést k urychlení globálního přijetí elektromobilové infrastruktury prostřednictvím spolupráce ve čtyřech klíčových oblastech: standardizovaný vývoj zařízení, financování baterií, společné programy elektrifikace a zvýšení povědomí u spotřebitelů.

V souvislosti s těmito investicemi a výzkumnou činností společnost GE oznámila, že do roku plánuje prostřednictvím divize Capital Fleet Services zakoupit 25 000 elektromobilů pro svou vlastní flotilu a feet klienty. Jde o historicky největší závazek tohoto druhu v oblasti elektromobilů. Pro začátek zakoupí 12 000 vozů značky , nejprve v roce 2011. Další vozy budou následovat s tím, jak budou výrobci rozšiřovat portfolio elektromobilů.

Aktivity GE na poli hybridních a bateriových technologií, a integrace elektromobilů a plug-in hybridů do sítě jsou úzce propojeny s iniciativou GE ecomagination. je závazek společnosti GE přinášet na trh nové produkty a technologie čisté energii, a tak řešit nejobtížnější problémy .

GE má přes 80 výrobků s ekologickým certifikátem, mimo jiné revoluční energeticky efektivní a . Tyto produkty splňují cíle iniciativy: zvyšovat výkon a současně ekologické parametry. Nedávno společnost přislíbila, že v příštích pěti letech zdvojnásobí investice do a čistých technologií z 5 miliard na 10 miliard dolarů.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol