Výzkumné týmy z Rice University a společnosti Lockheed Martin objevily novou metodu s pomocí které by mělo být možné zvýšit kapacitu lithium-iontových baterií až desetinásobně. Hlavní roli opět hrají nanotechnologie.
Sibani Lisa Biswal, pomocná profesorka docentka odborná asistentka biomolekulárního inženýrství, Michael Wong, profesor chemie a Steven Sinsabaugh z Lockheed Martin objevili způsob s pomocí kterého dokáží zvýšit schopnost křemíku absorbovat ionty lithia. Upozorňují, že jejich nový objev by mohl mít zcela zásadní vliv na vývoj elektromobilů a velkokapacitní úložná energetická zařízení.
„Anoda, čili záporný pól, dnešních baterií je vyroben z grafitu. To funguje. Je všude,“ popisuje Wong současný stav. „Je ale na hranici svých možností. Víc lithia do grafitu prostě narvat nejde,“ dodává jednoduše. Křemík má naproti tomu nejvyšší teoretickou kapacitu mezi jakýmikoliv materiály absorbovat či ukládat v sobě lithium.
„Křemík dokáže ‚nasát‘ až 10x více lithia než uhlík, což je fantastické,“ dále vysvětluje Wong. „Ale po několika cyklech roztahování a smršťování se rozpadne.“ Některé jiné laboratoře se tento problém snažily řešit „kobercemi“ nanodrátků, ale tým z univerzity v Rice na to šel jinou cestou.
Do křemíkových waferů udělali miniaturní dírky, vytvořili tzv. „nanopóry“ o velikosti několika mikronů (10 – 50). Tím dali křemíku dostatek prostoru k roztahování. A tak zatímco běžné lithium-iontové baterie dokáží udržet asi 300 mAh na gram kabronového anodového materiálu, upravený křemík by podle týmu dokázal teoreticky udržet až 10x takové množství energie.
Na výzkumu se začalo pracovat zhruba před třemi lety. Nanopóry je jednodušší vyrobit nežli nanodrátky. Objevují se, když je na jednotlivé strany křemíkového waferu aplikováno kladné a záporné napětí. Wafer se pak „vykoupe“ v hydrofluorovém rozpouštědle. „Atomy vodíku a fluoru se oddělují. Fluor útočí na jednu stranu křemíku a vytváří póry. Ty se formují vertikálně kvůli pozitivnímu a negativnímu napětí,“ popisuje princip tvorby nanopórů Biswal.
Jak je vidět, jde o relativně jednoduchý proces, který by tak mělo být snadné reprodukovat na průmyslové bázi. Výhodou baterií s využitím zmíněného „děravého“ křemíku je i jejich životnost, která je vyšší než v případě křemíku potaženého nanodrátky.
Zdravím, jsem chemik a
Zdravím, jsem chemik a překlad silicium z angličtiny na silikon je opravdu otřesný. Tak buď křemík nebo silicium, silikon je polymerní organokřemičitá hmota např. do implantátů nebo olejů. Nechte to korigovat alespoň někým, kdo má základní chemické vzdělání. Díky, M.
Díky za upozornění, chybu
Díky za upozornění, chybu jsme napravili.
Je rok 2013 a asi tu
Je rok 2013 a asi tu universitu už zavřeli. O jejich vynálezu nikde ani slovo.
Je rok 2014 a nic a nic a
Je rok 2014 a nic a nic a nic.
uz je 2015 a trt
uz je 2015 a trt makovy.
buď to vsetci co sa niecim pochvalili do jedneho vo vsetko pekne kecaju alebo sme svedkami obrmega realnej brutal konspiracie, v ktorej sme otroci nemenným neznámym vykorisťovateľom ?
kolky je toto uz pripad za par rokov ? 20-ty ?
ja si myslim ze ide o preberanie sprav kde chcu byt citany alebo ine hoaxy a polopravdy, a najlepsie by bolo vsetko najskor overit.
Po svete naviac koluje tolko nepravd a prekruteni co sa „stali“ pravdou..
Najviac ma „seru“ realne odhady tvariace sa realne z realneho sveta na oficialnych strankach o dojazde / spotrebe a v skutocnej „realite“ je div dosiahnut aspon 50% tej hodnoty.
A tak to zůstane i v roce
A tak to zůstane i v roce 2016, 2017, 2018, 2019. 2020, ….. až do skonání věků a nový začátek.
Přeji šťastný Nový rok 2015!
Like +1 😀
Like +1 😀
Ještě můžou pořád
Ještě můžou pořád znovu objevit doposud nevyužitý potenciál tření ebonitové tyče liščím ohonem:-)
nebo tvým ocasem
nebo tvým ocasem
kazdeho pol roka vynajdu
kazdeho pol roka vynajdu superucinnu bateriu a superliek na rakovinu. uz minimalne 10 rokov. hm
Zeby dalsi, prakticka ukazka
Zeby dalsi, prakticka ukazka spasani grantu? Prece musi vedet, ze jdou slepou cestou nebo jsou to pologramoti v oboru?
Znamená to, že nebudu
Znamená to, že nebudu muset smartfouny za megagigaprachy (ajfoun 5 a borůvku Z10) nabíjet při standartním používání – přečtu dvakrát denně maily a pět telefonátů a asi do dvaceti whatsappek – každej den ??????
Znemená to, že mě nebude stát provoz mé obstarožní Oktávky s Tééé Dééé Íčkeeeem skoro čtyři litry za měsíc, jen při cestách po městě ????? A povinný ručení s výhrůžnejma dopisama od těch volů z české kanceláře zlodě – ehm .. pojistitelů, který se tak moudře počítá podle objemu ????
Bojím se, že leda ho……o..
Omlouvám se za skepsi životního praktika všem teoreticky zdatnejm laboratorním vědátorům…
Zase dalsie blbosti pretoze
Zase dalsie blbosti pretoze sa porovnava teoreticka kapacita anody kde uhlik moze byt vo forme grafitu, grafenu, soft carbon a hard carbon pricom specificke dopovane nano-uhlikove struktury maju kapacitu 1800mAh/g. Kremik bez dopantu nema ziadny zmysel to co je dolezite vediet nanostruktury kremika/xxx/xxxx vo forme nanovlakie s prekurzorom su pri presne definovaj strukture schopne ustat objemove zmeny pretoze v nano-mierke su objemove zmeny priemernych 60% pricom v mikro svete 400%.
ak si myslíš,že si
ak si myslíš,že si múdrejší ako oni – nech sa páči. Vymysli niečo lepšie 🙂
Takže do třetice
Takže do třetice 😀
„assistant professor“ = Odborný asistent
„associate professor“ = Docent
Tak snad už to tentokrát
Tak snad už to tentokrát vyjde :).
ja jen ze „assistant
ja jen ze „assistant professor“ se preklada jako „docent“ a ne jako „pomocna profesorka“ 🙂
Díky, doplněno.
Díky, doplněno.
Spolocnost gwl power by sa
Spolocnost gwl power by sa mala zamysliet nad tym ci by si nemali doplnit vzdelanie alebo aspon ziskat do tymu ludi ktory chapu princip elektrochemickeho uskladnenia energie pretoze inak si neviem vysvetlit tie BLBOSTI co maju winston battery na webovych strankach o bateriach zo sirnou katodou…….ide o totalny podvod kde si winston nedal ani tu namahu ze by vytvoril fiktivny graf vybijacej charakteristiky LSP ktory by zodpovedal realnej podobe cyklu baterie zo sirnou katodou urobili cisty podvod ktory jasne ukazuje ze len ponizli grafy z LFP baterii a prezentuju to ako LSP graf co je cista blbost……dalsia vec Y teda ytrium nema ziadny potencial ako aktivna hmota katody na baze LiFePO4 takze ide len o marketing……dalej vyjadrenie priamo Winston Chung-a a to uz skopirujem „Our team has been for 20 years to study rare earth lithium battery which is divided into two categories: First, rare earth lithium-sulfur battery whose energy density is 1000 WH / kg, which means that a car after a charger for 5 minutes can drive 1000 km. Second is rare-earth yttrium lithium storage battery whose single cell can achieve 700 Ah to 10,000 Ah. Two kinds of rare-earth batteries are at the leading level in the world.“ tak toto je najextremnejsia blbost aku kedy kto povedal a to neberiem do vuvahy ten podvod o litium-sira bateriach ktore su jasne podvod…….podme teraz k dokazom pri energetickej hustote 1000Wh/kg a prezentovanom dojazde 1000km pri priemernej spotrebe 170Wh/km jazdy je 1000km dojazd na jedno nabitie cca. 200kWh bateriovy modul ak teda chcete nabit tento modul do 5min je Vam jasne ze to nejde a to nielen kvoli obmedzeniam s pouziteho anodoveho materialu a aj kvoli nabijaciemu vykonu 3MWe a to je nerealizovatelne na standartnej sieti………
Kde je nějaká LIVE kamera
Kde je nějaká LIVE kamera z čínského města, kde uvidím čilý provoz různých elektrovozítek atd.
Dík.
O live kamerách bohužel
O live kamerách bohužel nevíme, nicméně zanedlouho bychom měli mít fotogalerii z čínských měst.
Ja by som tak skeptický
Ja by som tak skeptický nebol, veď súčasné LiFePO4 články od firmy A123 je možné z 80% nabiť za 15 minút.
To, že to tu nevidíme, neznamená, že to už niekde nepoužívajú. Sme malá krajina a teda logicky aj menej zaujímavý trh.
Nejen A123. Obecně
Nejen A123. Obecně jakékoliv lithium železo fosfátové akumulátory, zejména Thunder Sky, umožňují obrovské nabíjecí proudy. To, že se to skoro nevyužívá je věc jiná.
Rovněž nové druhy akumulátorů jsou doslova na spadnutí. Lithium sírové akumulátory téže firmy mají být už na přelomu roku na trhu a pokud jsou jejich parametry realistické, tak to bude masakr, protože v tu chvíli se už ani u malých skůtrů nebavíme o desítkách km dojezdu ale o stovkách.
Viz: http://gwl-power.tumblr.com/post/883971841/new-lithium-yttrium-sulfur-liys-batteries
Nejde o to, že bychom byli
Nejde o to, že bychom byli malý, tudíž nezajímavý, trh jako takový, ale spíš o to, že pouze malá část toho trhu je dostatečně informována a ještě menší už nějaké to elektrovozítko vlastní..
Onehdy když jsem chtěl znát bližší info o LiFePO bateriích, které jsem se nedočetl tady, tak jsem napsal přímo do ThunderSky a odpověděli mi do druhého dne…
Technické parametry a ceny baterií i nabíjecích stanic, ale také informaci o tom, že mají nastavený limit na Ah zasílaných baterií..
Ten limit ma prekvapil,
Ten limit ma prekvapil, myslím, že by mal rozhodovať zdravý rozum a nie politici.
Každopádne elektromobily tu budú, či sa to niekomu páči, alebo nie – je v tom nainvestovaných spústa peňazí a tie sa musia otočiť a prinesť zisk.
24.2. 2010, 07:56
Hi
24.2. 2010, 07:56
Hi Falkon,
Happy Chinese New Year! I am so sorry to be back to you so late, because we were on new year holiday in the past 2 weeks.
The EXW price of our TS-LP12V160AH(B) is 960USD/pcs, and we have MOQ for such model, the MOQ is 300,00AH for one order.
About the price of the charger we need to know how many pcs batteries and which model you want to charge together, after get that information we can make a quotation, becasue that two datas decided the price.
Wish you all the best.
Cindy Chen
________________________
Šlo o 12V 160 AH baterii (~2 kwh), čili do toho limitu by se vešla jen jedna, což je sakra málo, uvážím-li třeba Peugeot 106 od EKOLO, který měl spotřebu 12 kwh/100km
Nicméně od té doby vývoj
Nicméně od té doby vývoj pokročil, takže bych jim pošlu dotaz, kolik že to stojí větší LiSPO baterie…
Třeba WB-LSP30000AHA – 30 kwh v bedně o něco málo menší než mini pračka, to nezní špatně.. Tam by ekvivalentní omezení na 1 ks nebyl problém… 😀
w w w.thunder-sky.com/products_en.asp?fid=66&fid2=129&page=2
A vidím, že firma, která je spolkla vyrábí i auta – a s celkem zajímavými prametry:
w w w.thunder-sky.com/pdf/2011221115810.pdf
Jo, přibližně jako malá
Jo, přibližně jako malá pračka. Ale 310kg?
To není tak moc…
Třeba
To není tak moc…
Třeba výše zmiňovaný Peugeot 106 měl tuším battery pack okolo 300 kg / 20 kwh…
To je sice hezké že do
To je sice hezké že do pračky naložím 60kWh, ale 2V jsou prakticky nevyužitelné. Pokud by se z toho poskládalo nějaké použitelnější napětí, řekněme 100V, tak je potřeba 50baterií => 3MWh, 15.5tun. To by nebylo špatné do lokomotivy, ale pro elektromobil to není.
w w w.arrowline.cz/kolejova-vozidla-tahace.html#lokomotivy
Jak pro které… Třeba pro
Jak pro které… Třeba pro autobusy a nákladní vozidla už je to ok…
Odpověď typicky
Odpověď typicky blesková:
Dear Falkon,
Thanks for your enquiry.
1) Sorry, I could not quote you the exact price for LSP battery, because they are under trial production.
2) EV7700= US$38800(EXW)
EV8800=US$68000(EXW)
3) For more information, please visit our website w w w.thunder-sky.com/products.asp
Thank you and best regards!
Christina Fan
_____________________________
Pozn.:
EV7700 – cca 680 000 CZK bez DPH
EV8800 – 1 1900 000 CZK bez DPH
Oba vozy mají dojezd přes 300 km, při vypnuté klimatizaci přes 400 km, doba nabíjení je 3h nebo 20 minut.
O tom jsem kdesi četl už
O tom jsem kdesi četl už někdy před rokem. Podobně jako u těch rychlonabíjecích bateriích. Taky před rokem. A furt nic. Nějak se to vleče… :-/
Kolik podobných zpráv uz
Kolik podobných zpráv uz jsem četl…a kde nic tu nic. Tak nevím
No tak kde to je? já už to
No tak kde to je? já už to chci! 😀
stačí si zajet
stačí si zajet vybrat
EKOLO Sedlec-Prčice
Vybrat co?Baterii,nebo
Vybrat co?Baterii,nebo auto,nebo skutrik?
Vybrat co?Baterii,nebo
Vybrat co?Baterii,nebo auto,nebo skutrik?
Vybrat co?Baterii,nebo
Vybrat co?Baterii,nebo auto,nebo skutrik?