Mikrohybrid, plug-in nebo asistovaný? Uděláme vám v autech jasno!

Jan Horčík - 07 Červenec 2011

se během posledních deseti let stala úspěšným prodejním artiklem. Každá automobilka dnes chce mít svůj vlastní a udělat s ním stejnou díru do světa jako s modelem . Vývoj ale není jednoduchý, a tak se objevuje čím dál tím více variací. Přinášíme proto vysvětlení pojmů jako jsou , nebo .   
auto hybridy uděláme vám jasno

Každá automobilka dnes chce mít svůj a každá chce, aby se dobře prodával. Jenže dohnat během posledních pěti let technologii, kterou Japonci cizelují už od roku 1994 není jednoduché.

Toyota dosáhla celosvětově už tří milionů prodaných hybridů. To je skvělé číslo, vezmeme-li v úvahu, že prvním hybridem byla uvedená v v roce 1997 a teprve o několik let později představená ve zbytku světa.

Ze stále rostoucího koláče, vidouce úspěch japonské konkurence, si proto chtějí ukousnout také další. Aby svůj produkt odlišili, ale zároveň i z technologických důvodů, dávají svým hybridním pohonným systémům různá označení, často velmi nesourodá a nejednoznačná.

Tím do celé problematiky vnášejí zmatek a zákazníky spíše odrazují než přitahují. Tímto článkem bychom se rádi pokusili o vyjasnění alespoň některých základních pojmů.

Plný hybrid
Auto:
Toyota Prius, , ,

Právě Prius je dokonalým příkladem pojmu "" neboli "". Jde o . Tzn., že jeho velký spalovací motor je doplněn menším elektromotorem a baterií. Elektromotor může pohánět nápravu samostatně (pak auto jede čistě na ) nebo ve spolupráci se spalovacím motorem (tzn. hybridní pohon).

Toyota Prius
foto: Toyota

Toyota tento svůj pohonný systém, který vyvíjí už od začátku 90. let, nazývá (pokud jej montuje do svých aut značky Toyota) nebo (to v případě vozů značky ). Pojem "plný hybrid" byl zaveden zejména z důvodu odlišení Priusu od konkurenčního modelu první generace.

Dalším zástupcem plně hybridního pohonu je Hybrid Blue Drive od automobilky . Využívá jej například v novince .

Asistovaný hybrid neboli mild hybrid
Auto:
, Honda Insight 1. a 2. generace, , ,

Hondu Insight první generace uvedla na trh v roce 1999. Šlo o jedinečné dvoumístné auto poprvé představené už na v roce 1997. Poháněno bylo systémem, který si Honda nazvala IMA, neboli "Integrated Motor Assist" - integrovaná asistence motoru. Odtud tedy "asistovaný hybrid".

Honda Insight
foto: Hybrid.cz

Hlavní rozdíl mezi IMA od Hondy a Hybrid Synergy Drive od spočíval v tom, že první generace Insightu nedokázala, narozdíl od Priusu, jezdit pouze na elektřinu. Insight využíval předností malého, lehkého (částečně hliníkového a plastového) jednolitrového tříválce, kterému pouze "přicmrndával" malý 10kW elektromotor.

Ten se roztočil pouze v okamžiku, kdy řidič vyžadoval silné zrychlení, nebo naopak silně brzdil - pak fungoval jako generátor, který dobíjel malé NiMH baterie. Zároveň elektromotor fungoval jako startér - díky své síle mohl nastartovat motor takřka ihned. Insight proto už tehdy intenzivně využíval dnes stále běžnější technologie .

Nutno dodat, že ve své druhé generaci už Honda Insight pohon čistě na elektřinu nabízí. Neustále také systém IMA vylepšuje, přesto je mezi ním a HSD stále jeden zásadní rozdíl: elektromotor je přímo spojen se spalovacím motorem a nedokáže operovat bez něj. Více o tom co je to mild hybrid.

Mikrohybrid
Auto:
Peugeot 308 e-HDi, Citroen C4 e-HDi, Peugeot 3008 e-HDi

jsou auta vybavená pokročilým systémem . Pojem "mikrohybrid" začala mezi prvními využívat automobilka , která svá mikrohybridní auta označuje písmeny . Jak přesně e-HDi funguje se dočtete v samostatném článku. Zde proto jen ve zkratce:

První nastartování v režii řidiče obstará klasický startér. Poté počítač neustále vyhodnocuje podmínky, které rozhodují o uplatnění systému Stop&Start. Od těch základních jako je teplota motoru či míra nabití baterie až po méně zřejmé jako např. tlak v brzdném okruhu. V případě, že lze motor bezpečně vypnout, stane se tak již při rychlosti 20 km/h, což je velká výhoda oproti většině konkurentů.

Citroen e-HDi
foto: PSA Peugeot Citroen

Plug-in hybrid neboli E-REV
Auto:
,

neboli hybrid/auto do zásuvky je takový typ plného hybridu, který je možné připojit do zásuvky nebo dobíjecí stanice a dobíjet jeho baterii. Když se automobilka seč mohla snažila dohnat náskok japonského rivala Toyota, přišla navíc s vlastním pojmem "E-REV", tedy "Extended Range Electric Vehicle". Čili s rozšířeným dojezdem.

auto hybridy Toyota Prius Plug-in hybrid
foto: Toyota

De-facto je ale E-REV úplně to samé jako plug-in hybrid a opět jde pouze o marketingovou hříčku. Hybrid do zásuvky má výhodu ve větší baterii, díky které dokáže auto jet čistě na elektřinu déle, a tak výrazněji šetřit pohonné hmoty. Proti klasickému hybridu je klíčová výhoda dobíjení této baterie z externího zdroje - tedy zásuvky nebo dobíječky.

Sériový/paralelní hybrid
Auto:
/Toyota Prius

Rozdělení na sériový nebo paralelní hybrid představuje další způsob odlišení různých technologií využívaných v hybridních autech. Paralelní hybrid je třeba Toyota Prius. Paralelní v tomto případě znamená, že mohou souběžně roztáčet kola oba typy pohonů - elektromotor i fosilní agregát. Více o tom co to je paralelní hybrid.

Fisker Karma plug-in hybrid
Fisker Automotive

Sériový hybrid je odlišný. Jeho benzinový nebo dieselový motor nikdy přímo nepohání kola/nápravu. Vždy slouží pouze jako generátor pro výrobu elektřiny, která pak proudí buďto přímo do elektromotoru, nebo do baterií kde se ukládá.

Čistý sériový hybrid dosud na trhu žádný není, měl by jím být luxusní sportovní vůz - sériový plug-in hybrid Fisker Karma. Více o tom co to je sériový hybrid.

Diesel-hybrid
Auto:
,

Posledním pojmem v našem dnešním výčtu je . Ten je mnohem obecnější než všechny předchozí. Říká totiž pouze to, že v tomto případě nevyužívá benzinový, nýbrž naftový agregát. Může tedy jít zároveň např. o plný paralelní hybrid (nejčastější případ), ale klidně i sériový, asistovaný nebo .

Volvo V60 plug-in hybrid
foto: Volvo

Mezi první automobilky, které chtějí na trh uvést dieselové hybridy, patří a . Své koncepty a prototypy už ukázalo také Volvo s modelem V60 plug-in diesel hybrid nebo .

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

autorovi:
- kam by jste zaradil chevrolet volt(opel ampera)? seriovy, nebo paralelni hybrid? plugin neplugin.
- Hybrid Synergy Drive a Hybrid Blue Drive jsou podstatne odlisne technologie. HSD pouziva delic vykonu(EVT, toyota ho nazyva eCVT, ale v podstate planetova prevodovka - diferencial) a tedy v podstate dva(!) elektromotory, HBD pouziva jeden elektromotor, jeden spalovaci motor a klasickou (pripadne CVT) prevodovku.
- spominany chevrolet volt to ma jeste slozitejsi. ma take dva elektromotory a delic vykonu, navic ma nekolik spojek, ktere dokazou zabezpecit fungovani vozidla jak v seriovem, tak paralelnim rezimu.
- Take by me zajimal rozdil mezi IMA (Honda) a Hybrid Blue Drive. Je jen v prevodovce? IMA - cvt, HBD - manual, nebo je toho vic?
- na servru jakym je hybrid.cz bych privital technickejsi clanek, hlavne co se tyka paralalnich hybridu.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Chevrolet Volt/Opel Ampera jednoznačně je plug-in hybrid. Zda sériový či paralelní, to je otázka, která se dlouhodobě řešila.

IMA a HBD bezpochyby je rozdílná technologie - pochází od odlišných výrobců. Technické podrobnosti nejspíš nebude chtít vyzradit ani jedna strana.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hybrid ne, zbytečné tahat kila navíc, spotřebovávat naftu nebo benzín, zbytečné složité a drahé. Hybrid = 2V1.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

přesně, lepší jsou téměř neporuchová čistě elektrická auta


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů CircontrolInfotherma