Energetická společnost ČEZ dnes uspořádala v Praze velkou tiskovou konferenci. Sešli se na ní zástupci mnoha předních českých společností. Poselství je jasné: elektromobilita v České republice konečně doopravdy začíná.
foto: Peugeot
ČEZu bylo často vyčítáno, že o elektromobilech hodně mluví, ale ve skutečném provozu vidět nejsou. To se dnes změnilo. Šéf ČEZ Martin Roman opět zdůraznil, že firma pojímá elektromobilitu jako široký byznys s velkým potenciálem.
Neopomněl si rýpnout do konkurence v podobě PRE či E-On, které už také otevřely v ČR své dobíjecí stanice pro elektrická auta, ale prozatím v počtu jednotek kusů. PRE však plánuje vybudovat letos dvacet dobíjecích stojanů, a to nejen pro elektromobily, ale například také elektroskútry či elektrokola.
ČEZ má v plánu jen letos vybudovat celkem 50 dobíjecích stanic. Nejvíce jich samozřejmě bude v Praze, další v Brně, Ostravě, Plzni, Mladé Boleslavi, Jaroměři a Vrchlabí. Ve všech případech jsou partnery především obchodní centra, konkrétně v Jaroměři je to Tesco, které tam nedávno otevřelo ekologický hypermarket.
grafika: ČEZ
Roman zároveň dodal, že protože je ČEZ obrovská polostátní firma a protože se chce pustit do oblasti elektromobility promyšleně a ve velkém měřítku, bylo nutné vyhlásit výběrová řízení např. pro dodavatele dobíjecích stanic. To nyní probíhá, v červnu by měly být výsledky a v srpnu až září 2011 by měly stát první nabíjecí stanice.
Klíčovým partnerem v oblasti elektromobility je pro ČEZ samozřejmě Peugeot. Ten dodá elektromobily Peugeot iOn. Letos jich bude 15 (v Praze na tiskovce předáno prvních pět, další tři jsou na cestě), do roku 2012 celkem 65. Dalšími partnery jsou např. již zmíněné Tesco, ale také McDonalds, ORCO, IKEA a např. také spediční a dopravní společnost TNT Express.
Ta chce podle Miloše Malaníka, šéfa firmy pro ČR, snížit své emise do roku 2020 o 40 %. A hlavní důraz klade právě na automobilovou dopravu. V České republice bude proto v tomto roce i následujících postupně zavádět do provozu první elektromobily a spolupracovat na budování dobíjecích stanic. První dvě stanice vzniknou v depu TNT Express v Praze a Brně. Po celém světě v současné době TNT Express provozuje na 80 elektromobilů.
ČEZ a Peugeot uzavřeli dohodu o elektromobilitě
ČEZ má dodavatele prvních dobíjecích stanic pro elektromobily
Bude mít Česká republika kde nabíjet elektromobily? Blýská se na lepší časy
Dalším zajímavým partnerem je společnost VINCI Park CZ. Ta je provozovatelem parkovišť a v ČR spravuje asi 35 000 stání. Právě parkoviště jsou dalším kritickým bodem, kde je třeba budovat dobíjecí stanice, a to jak klasické, tak rychlodobíjecí. První dvě místa ve správě VINCI Park CZ budou parkoviště na letišti Praha Ruzyně a parkoviště u hlavního nádraží v Praze.
Celý systém dobíjecích stanic bude vzájemně propojený a inteligentní. Uživatelé dostanou k dispozici jednoduchý čip (či nejspíše čipovou kartu) s jejíž pomocí budou za dobíjení elektromobilů platit napříč všemi dobíjecími stanicemi. A to jednoduše přiložením karty ke stanici. Uživatelské pohodlí a snadnost ovládání je jedna z cest jak rozvoji elektromobility výrazně napomoci.
Ruku v ruce s tím jde i fakt, že ceny za dobíjení elektrických aut budou podle slov samotného Martina Romana „symbolické“. Dokonce řekl, že v prvních letech provozu dobíjecích stanic bude ČEZ elektřinu dotovat. Konkrétní číslo, tedy např. cenu za 1 kWh, však nesdělil. Vyúčtování pak proběhne na konci každého měsíce v rámci běžného měsíčního vyúčtování ČEZ.
Čtěte také test elektromobilu Peugeot iOn
Jak už bylo řečeno, budovat se mají dva typy stanic. Rychlodobíjecí a běžné. Rychlodobíjecí jsou určeny pro centra jako je Praha, Brno a podobně, kde je rozvodná síť připravena na tak velkou zátěž. Dobití Peugeot iOn na 80% kapacitu potrvá u rychlodobíjecí stanice 30 minut. Dobití na 30 km jízdy asi 10 minut. Plné dobití u klasické „pomalé“ nabíjecí stanice bude trvat šest hodin.
grafika: ČEZ
Do roku 2013 má být na celém území Česka vybudováno 200 dobíjecích stanic pro elektrická auta. Cílem samozřejmě je, aby bylo možné dobíjet nejen Peugeot iOn, ale také další typy elektromobilů. Ostatně, i sám ČEZ se poohlíží i po dalších dodavatelích elektromobilů. Ani mluvčí ČEZ však nebyl schopen nám sdělit podrobnosti, vše je teprve ve stádiu zkoumání.
foto: Hybrid.cz
Škoda Auto připravuje elektromobil, ČEZ spustí elektromobilitu
Kromě již ohlášeným partnerstvím je ČEZ otevřený i dalším firmám, které by se do programu spolupráce v oblasti elektromobility chtěly přihlásit. Nabízí jim tříletý pronájem elektromobilů, výstavbu dobíjecích stanic na klíč a především to, že se klient stane součástí mediální komunikace týkající se celého pilotního projektu.
Na tiskové konferenci padla trefná otázka jak se bude úspěch pilotního projektu měřit a co přijde po něm. Tomáš Chmelík, který je v ČEZ zodpovědný za projekt elektromobility, řekl, že úspěch projektu je obtížné hodnotit, ale že především půjde o počet elektromobilů na silnicích. Konkrétní číslo je ale podle něž obtížné definovat.
Zároveň je jasné, že jde o jeden velký pokus, který má za cíl ukázat zda a jak budou uživatelé elektromobily a doprovodnou infrastrukturu vůbec využívat. Po skončení pilotu se rozhodně nedočkáme toho, že by ČEZ 65 pronajatých elektromobilů „stahoval“. Ba spíše naopak, dá se čekat, že s rostoucími cenami benzinu a dalších pohonných hmot bude mít zájem na tom počet elektrických aut rozšiřovat.
Je to fičák. Energetický
Je to fičák. Energetický gigant postavi za rok 65 (slovy 65) dobijecích stanic. Z nich velká část bude u partnerů s flotilou elektromobilů – tedy se zajištěným odbytem. To je odvaha hodná vrcholových managerů. Jde opravdu o rozvoj elektomobilyty nebo o zajištění PR v médiích? Jak že to řikal? Byznys s velkým potenciálem? Evidentne oni ale nehodlají být tím, kdo bude v potu tváře prošlapávat cestičky. Oni si počkají, jak to dopadne. Nicméně článků o progresivním ČEZu si přečteme v médiích ještě spoustu.
To se ČEZ bude mít až
To se ČEZ bude mít až budou auta jezdit na proud. To bude užasný zdražení elektriky!:-) Díky
Ví někdo, jaké jsou
Ví někdo, jaké jsou nabíjecí proudy těchto stanic? Používá se síť 220 nebo 380 V?
V případě normálního
V případě normálního dobíjení je to 16A/230V střídavý. Rychlodobíjecí stanice využívají 125A/400V stejnosměrný.