Dva nové elektrobusy vozí od září cestující na pravidelných linkách městské hromadné dopravy ve Vrchlabí. Projekt, jehož partnerem je také Skupina ČEZ, přispěje ke zlepšení životního prostředí.
foto: ČEZ
Dvojice nových elektrobusů SOR EBN 11 brázdí od září ulice Vrchlabí. Partnerem projektu, který přispívá ke zlepšování životního prostředí v podkrkonošském městě, je Skupina ČEZ.
„Elektrobusy nahradí dva dosavadní dieselové autobusy. Kompletně ekologickou městskou hromadnou dopravu vnímáme jako symbolické potvrzení faktu, že naše město je vstupní branou do Krkonošského národního parku. Věříme, že vyšší pořizovací náklady budou vykompenzovány levnějším provozem a ve finále tak dosáhneme průměrných úspor ve výši desítek tisíc korun ročně,“ uvedl starosta Vrchlabí Jan Sobotka.
NEPŘEHLÉDNĚTE Čínské BYD válí: dodá elektrické double-deckery do Londýna, elektrobusy do Toronta i popeláře do Seattlu
„Bezemisní elektrobusy budou mít pozitivní dopad na čistotu ovzduší, komfort při cestování i na atraktivitu hromadné dopravy. Jsme rádi, že se k projektu připojila také Skupina ČEZ, se kterou chceme na projektu dlouhodobě spolupracovat,“ říká Ondřej Machačka, ředitel společnosti KAD, s.r.o., která je provozovatelem městské dopravy ve Vrchlabí.
„Pro Skupinu ČEZ je Vrchlabí dlouhodobě partnerem v testování moderních energetických technologií. Pro řidiče elektromobilů jsme tu dosud instalovali tři veřejné dobíjecí stanice, z toho jednu rychlodobíjecí umožňující doplnění kapacity baterií vozu za 20-30 minut. Aktuální projekt nasazení elektrobusů v hromadné dopravě osob tak chápeme jako logické pokračování v této cestě,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel společnosti ČEZ ESCO.
Společnost ČEZ ESCO ze Skupiny ČEZ v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.
Ve světě elektrobusů není Skupina ČEZ žádným nováčkem. Už více než 2 roky podporuje provoz dvojice elektrobusů nasazených na první bezplatné lince v Praze mezi stanicí metra Budějovická a BB Centrem.
Pro loni na jaře zahájený provoz desítky elektrobusů v Třinci připravila společnost ČEZ ESCO kompletní servis, zejména zasíťování a připojení areálu dobíjecích stanic včetně dodávky elektřiny. Podobné služby zajistila také pro provoz elektrobusů v Novém Jičíně a v Olomouci.
V samotném Vrchlabí společnost ČEZ Distribuce v minulosti např. v rámci širšího evropského projektu Grid4EU ověřila v tzv. Smart Regionu společné fungování informačních technologií k monitorování a ovládání silových prvků, připojení lokálního zdroj elektřiny a vliv nabíjecích stanic pro elektromobily na stabilitu distribuční sítě.
Projekt automatizace elektrické sítě s nasazením chytrých prvků se dotkl téměř 5 tisíc odběrných míst, testování ostrovního provozu proběhlo v cca 2 tisících odběrných místech. Projekt přinesl zákazníkům jednoznačně zvýšení jejich komfortu, např. zkrácení času odstávky při většině poruch sítě, a zlepšení komunikace zákazníka s dodavatelem energií.
ČEZ ve východočeském regionu buduje také infrastrukturu nutnou pro rozvoj elektromobilů. Aktuálně zde funguje 12 veřejných dobíjecích stanic (z toho 5 rychlodobíjecích) – např. právě ve Vrchlabí (Benzina Valteřická) nebo v Hradci Králové, Pardubicích a Trutnově. V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách.
A budou tyhle čisté a „bezemisní“ autobusy topit stejně
A budou tyhle čisté a „bezemisní“ autobusy topit stejně bezemisně, jako ty v Hranicích? Tedy naftovým topením. 🙂
ČEZ zde nainvestoval do elektromobility v porovnání s
ČEZ zde nainvestoval do elektromobility v porovnání s jinými regiony opravdu hodně. I přesto, že tu mají hafo rychlonabíječek pod nosem, tak okolní firmy na elektromobilitu okázale kašlou. Nedávno si mi stěžoval jeden z místních z Trutnova, že firemním nafto chrchlákem najede tak sotva 100 km denně. Už druhý rok masíruje šéfa, aby šli do elektromobilů. Že se to vyplatí. I přes dotace na elektroauta, nabíječky, baterky a FVE pro firmy a neustále se v okolí rozšiřující síť rychlonabíječek opět koupen chrchlák. To nevymyslíš.
To je neuvěřitelné, tak zaměstnanec mu nabízí ušetřit
To je neuvěřitelné, tak zaměstnanec mu nabízí ušetřit velou spoustu peněz a ten hlupák nechce. Přitom to jde tak snadno spočítat, nemýlím-li se? Proč asi? Asi je to sadista, co se raduje z toho, že čoudí lidem pod nos.
PS: Jaký je rozdíl mezí okázalým kašláním a normálním kašláním?
Milej pane, vidím že jsi se nikdy nebavil s arogantními
Milej pane, vidím že jsi se nikdy nebavil s arogantními sebestřednými až bohorovnými majiteli firem. Takovým nebudeš říkat co by jsi rád a už vůbec ne dokazovat matematikou že dotyčný žije ve středověku. To se neodpouští a dotyčný Ti to dokáže tak, že rypákem budeš rýt tu naši rodnou zem. I kdyby na to měl vysolit poslední groš. Vítej v realitě. Oni nepotřebují nízké náklady. Oni potřebují sdírat lidi z kůže. Nelze s nimi mít nejmenší slitování, jde-li to.
Jó pane, vy jste ještě asi mlád, že jste neviděl tu
Jó pane, vy jste ještě asi mlád, že jste neviděl tu sebstřednou arogantní lůzu, co ví naprosto jasně, že má ve všem pravdu a osvojuje si právo rozhodovat o věcech, které ji nepatří. 40 let tu ty krysy svinské vládly a taky říkaly, že s kapitalisty nelze mít slitování. Naštěstí platí ta poslední vaše věta, nejde to a díky Bohu za to.
A co takhle nahradit skleníkový autobusy bez klimy na lince
A co takhle nahradit skleníkový autobusy bez klimy na lince Svododa – Pec. Tam je to hotová národní vostuda 🙂
A co tak milý ČEZe nahradit smrady pendlující z Koutů nad
A co tak milý ČEZe nahradit smrady pendlující z Koutů nad Desnou k horní nádrži při exkurzích a prohlídkách veřejnosti na PVE Dlouhé stráně?
To jako fakt? Tak oni mají palivo pro elektrobusy přímo
To jako fakt? Tak oni mají palivo pro elektrobusy přímo před nosem a jezdí tam dýzlama. To je fakt na hlavu.
Musím se jich trochu zastat, bylo to v polovině prázdnin
Musím se jich trochu zastat, bylo to v polovině prázdnin kdy měli odstávku a vymontovanou jednu z turbín (výměna sedmilopatkové za devítilopatkovou kvůli vyššímu rozsahu možných výkonů). Dělali aktuálně také výměnu vinutí rotoru generátoru. krásný pohled pro motoráře.
Co má společného turbína s autobusem, který vozí lidi
Co má společného turbína s autobusem, který vozí lidi nahoru?
asi to, že pokud se netočí a rozebraný generátor jaksi z
asi to, že pokud se netočí a rozebraný generátor jaksi z principu nemůže dodávat EE, že? tak že by se asi elektrobus moc nenabil. Je sice fakt, že transformátory jsou k přenosové síti připojeny a nabíjet by se dalo výkonem 650MW což někteří zdejší honiči prohlásí za pomalé. Takže proto by bylo možno ČEZu prominout ten dýzl. Ale je to svinstvo i tak. Rozdávají jako diví aby se zviditelnili a doma kulhají na všechny 4 gumy.
To, že stojí jeden generátor nemá vliv na možnost
To, že stojí jeden generátor nemá vliv na možnost nabíjet elektrobus, zbytek energetické sítě běží.
No ale onen argument je hoden PR oddělení ČEZu. To že je
No ale onen argument je hoden PR oddělení ČEZu. To že je to nesmysl a nadsázka snad pochopil každý. (aniž bych se chtěl někoho dotknout, že?)
Mám lepší nápad, zrušte je úplně. Kdo chce, ať si tam
Mám lepší nápad, zrušte je úplně. Kdo chce, ať si tam vyleze.
Tady je vidět, že jsem špatný vrchlabák.
Ještě jsem je
Tady je vidět, že jsem špatný vrchlabák.
Ještě jsem je tam neviděl jezdit. 🙂 Těší mě, že ty čmoudi, co se klepou za jízdy jak osyka jsou pryč!
Asi brzo pojedu městskou dopravou. 😉