Baterie elektromobilů Volkswagen ID.3 a ID.4 dodává závod v Braunschweigu, rozšiřuje výrobu a časem se přidá i Mladá Boleslav

Závod v Braunschweigu právě rozšířil výrobní kapacitu až na 500 000 akumulátorových baterií ročně.

Elektromobil Volkswagen ID.4 GTX obsahuje stejný bateriový systém, jako modely ID.3 a ID.4. Baterie se vyrábějí ve variantách od 45 kWh od 77 kWh pro dojezd až 549 km WLTP.
foto: Volkswagen

Akumulátorové systémy jsou tak pro značku Volkswagen důležitým stavebním kamenem v její strategii ACCELERATE. Volkswagen hodlá do roku 2030 výrazně zvýšit počty prodaných elektromobilů. Podíl výhradně elektricky poháněných modelů (BEV) na celkovém prodeji v Evropě má vzrůst na 70 %, v USA a Číně až na 50 %.

Dlouhodobým cílem je kompletní uhlíková neutralita značky do roku 2050. „V období do roku 2025 představíme každý rok jeden nový elektromobil. V letošním roce to bude sportovní SUV ve stylu kupé ID.54, v následujícím roce naše nová ikona, ID. BUZZ4. V roce 2025 pak představíme model, který vstoupí do nižšího segmentu, než je ID.3, abychom elektromobilitu zpřístupnili ještě většímu okruhu zákazníků,“ říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za vývoj.

Následuje přehled nabízených variant akumulátorových baterií pro rostoucí rodinu modelů ID., vyráběných v Evropě v závodě Cvikov, včetně technických zajímavostí o akumulátorových systémech:

Sady akumulátorů s kapacitou od 45 kWh do 77 kWh. Pro kompaktní model ID.3 jsou na výběr tři velikosti akumulátorových baterií. Kompaktní verze s využitelnou kapacitou 45 kWh1 umožňuje dojezd až 352 km na jedno nabití (podle metodiky WLTP).

S kapacitou 58 kWh5/6 se dojezd prodlouží na až 426 km (WLTP). Velká sada akumulátorů s využitelnou kapacitou 77 kWh nabízí maximální dojezd 549 km (WLTP). U modelu ID.4 je výběr podobný. Elektricky poháněné SUV dokáže s akumulátorovou baterií o kapacitě 52 kWh ujet až 346 km (WLTP), se sadou akumulátorů o kapacitě 77 kWh je možný dojezd až 522 km (WLTP).

Model ID.4 GTX8 přináší do rodiny ID. pohon všech kol se dvěma elektromotory a celkovým nejvyšším výkonem 220 kW9. Jeho sada akumulátorů poskytuje 77 kWh využitelné elektrické energie, což postačuje pro dojezd až 480 km v podmínkách reálného silničního provozu (WLTP). Tento model bude uveden na evropské trhy v létě.

Konstrukce akumulátorové baterie pro elektromobily Volkswagen ID.3

Konstrukce akumulátorové baterie pro elektromobily Volkswagen ID.3
foto: Volkswagen

Výkon od 107 kW do 150 kW. Výkon elektromotoru v elektromobilu je limitován výkonem, který je schopna poskytnout sada akumulátorů. ID.3 s 45kWh akumulátorovou baterií nabízí nejvyšší výkon 110 kW, u modelu ID.3 s 58kWh sadou akumulátorů to je podle přání zákazníka 107 kW nebo 150 kW.

S akumulátorovou baterií o kapacitě 77 kWh dosahuje ID.3 vždy nejvyššího výkonu 150 kW , stejně jako ID.4. Pro elektricky poháněné SUV se kromě toho dodává 52kWh akumulátorová sada se dvěma různými elektromotory, jejichž nejvyšší výkon je 109 kW, resp. 125 kW.

Odolný hliníkový rám pro každý modul. Akumulátorový systém modelů ID. má modulární konstrukci z hliníkových profilů. V každé její části je uložen jeden akumulátorový modul, složený z 24 článků v pružných vnějších pouzdrech. Sada akumulátorů s kapacitou 45 kWh je tvořena sedmi moduly, 52kWh akumulátorová baterie má osm modulů a 58kWh verze devět modulů.

Ve všech uvedených případech jsou moduly ve schránce rozdělené do deseti jednotlivých částí. Sada akumulátorů s kapacitou 77 kWh je složena z dvanácti modulů, které vyplňují dvanáct vyhrazených prostorů. Velký akumulátorový systém má délku 182 cm, u kompaktního to je 142 cm. Šířka je jednotných 145 cm a výška 14 cm. Hmotnost se pohybuje od 320 kg do cca 500 kg.

Nejvyšší úroveň bezpečnosti. V podélném nosníku schránky jsou v závislosti na velikosti akumulátorů uloženy až tři řídicí jednotky, které sledují napětí a teplotu v modulech. Ve spolupráci s centrální řídicí jednotkou akumulátorového systému vyrovnávají odchylky kapacity jednotlivých článků.

Hlavní řídicí jednotka a přípojková skříň s pojistkami jsou uloženy na zadní straně akumulátorového systému a při těžké nehodě okamžitě přeruší veškeré napájení.

Nízká poloha. Pohon zadních kol a uspořádání karoserie modelů ID.3 a ID.4 vytvářejí nejlepší předpoklady pro sportovní, bezpečné a bezproblémové jízdní vlastnosti. Akumulátory jsou uloženy v nejnižší poloze mezi nápravami, což u všech variant zajišťuje téměř ideální rozložení hmotnosti 50:50. Jejich schránka je pevně přišroubovaná ke karoserii, a významně tak zvyšuje její tuhost. Odolný obvodový rám chrání akumulátorový systém před poškozením při nehodě. Shora jej uzavírá hliníkové víko, pod prostorem pro akumulátorové články je umístěna chladicí deska a další odolný kryt z hliníku.

Rychlé nabíjení. Akumulátory modelů ID.3 a ID.4 lze nabíjet střídavým nebo stejnosměrným proudem. Z domácí nástěnné nabíječky může nabíjení probíhat s výkonem až 11 kW. Z výkonného nabíjecího stojanu se stejnosměrným proudem je možné u vozu s využitelnou kapacitou 45 kWh nebo 52 kWh využívat nabíjecí výkon až 50 kW, na přání dokonce až 100 kW.

Elektromobil Volkswagen ID.3 s 58kWh akumulátorovou baterií zvládne 100 kW v sériové výbavě, sada akumulátorů s kapacitou 77 kWh dosahuje výkonu až 125 kW. Díky tomu dokáže za 30 minut nabíjení stejnosměrným proudem doplnit dostatek elektrické energie pro ujetí 320 km (podle metodiky WLTP).

Výroba v Braunschweigu. Výroba akumulátorových systémů probíhá v závodě Volkswagen Group Components v Braunschweigu, který měl na starosti i jejich vývoj. Na ploše cca devíti fotbalových hřišť může montážní linky opouštět ročně až 500 000 akumulátorových baterií MEB. Dalšími závody pro výrobu akumulátorových systémů jsou Fo-šan a Anting (Čína).

V budoucnosti se k nim přidá také Chattanooga (USA) a Mladá Boleslav (Česká republika). V Evropě vyrábějí akumulátorové články pro modely ID.3 a ID.4 dodavatelé s využitím ekologické elektrické energie. To přispívá ke splnění příslibu značky předávat tyto elektricky poháněné modely zákazníkům v Evropě s neutrální bilancí emisí CO2.

Kompetenční centrum v Salzgitteru. Celokoncernovou odpovědnost za výzkum, vývoj, zkušební výrobu, testování, nákup a zajištění kvality akumulátorových článků nese kompetenční centrum divize Volkswagen Group Components v Salzgitteru.

Zde probíhá vývoj a zdokonalování různých akumulátorových technologií a rozšiřování vývojových a výrobních kompetencí pro klíčové komponenty elektromobility. V Salzgitteru navíc připravují zahájení vlastní výroby akumulátorových článků. Ve spolupráci s partnerem QuantumScape probíhají dokonce již práce na nové generaci akumulátorů s pevným elektrolytem.

Další využití a recyklace vyřazených akumulátorů. Volkswagen ručí po dobu osmi let nebo do ujetí 160 000 km, že kapacita akumulátorové baterie neklesne pod 70 %. Na konci své životnosti – nebo životnosti vozidla – mohou akumulátory nalézat další uplatnění v různých konceptech, jakým jsou například flexibilní rychlonabíjecí stojany.

Nebo se po recyklaci stanou zdrojem surovin. Divize Volkswagen Group Components ve svém závodě Salzgitter již zprovoznila zkušební zařízení pro zpětné získávání cenných surovin z akumulátorových systémů.

tisková zpráva

16 Comments on “Baterie elektromobilů Volkswagen ID.3 a ID.4 dodává závod v Braunschweigu, rozšiřuje výrobu a časem se přidá i Mladá Boleslav”

  1. Jen pro zajímavost,
    v sobotu 08.05.21 jsem jel z Brna na

    Jen pro zajímavost,
    v sobotu 08.05.21 jsem jel z Brna na Pustevny výška asi 900m.
    Jel jsem s manželkou.
    Když jsem vyjížděl bylo 11° na Pustevnách bylo 6° při cestě zpět
    bylo 15°. Netopil jsem, protože mně šlo teplo z výdechů ventilátoru.
    až mně bylo horko. Asi z baterií.
    Když jsem se vrátil do Brna měl jsem i s objížďkami najeto 341km
    a dojezd mě to psalo ještě 118km spotřeba 12,4kWh.
    Vozidlo je v Březnu po upgrade VW-ID.3 58kWh netto.
    Jsem zvědav jak to bude při teplotách kolem 20°.
    V sobotu 15.05.21 jedu z Brna na Ramzovou tak dám vědět o spotřebě.

    1. To není možné… místní znalci říkají, že VW
      To není možné… místní znalci říkají, že VW elektromobily neumí a že ID.3 se skoro nerozjede, protože má špatný SW 🙂

      Jinak spotřeba teda moc pěkná, ale co jsem koukal na videa, tak i Bjorn chválil spotřebu.

      A co jinak, spokojenost? Nějaké problémy se SW, problémy obecně, jak jste spokojený, jak to jezdí, nelitujete tu menší baterku? Díky.

      1. Auto mám od 11.11.20 přes zimu jsem moc nejezdil spotřeba
        Auto mám od 11.11.20 přes zimu jsem moc nejezdil spotřeba kolem 16 kWh po zahřátí baterky. Než se zahřeje baterka, tak si to vezme
        klidně kolem 30kWh. Baterie se zahřívá vlastní baterií, proto ta spotřeba při odjezdu v zimě. Zahřívání baterky je 5 až 15 min.
        podle zimy. Nejde to předehřát z tzv. nabíjecí cihly která má jen
        10Ax230v=2300W. Nevím jestli by to šlo z Wallboxu dejte vědět jestli to někdo ví.
        Baterku 77kWh jsem silně zvažoval, byla mně nabízena, ale tahat 130kg navíc by byla větší spotřeba. klidně si počkám u nabíječky těch pár minut co mě bude chybět domů.
        Na rychlonabíječce se nabije na 300km za nějakých 30min.
        Nejvíc mě na autu těší ten velký dojezd.
        Tempomat není dobrý, když chci přidávat rychlost po jednom kilometru tak mě tam skočí třeba o 10km naráz a auto se začne rychle rozjíždět.
        SW je asi dobrý nic mě nevadí.
        Nabíjím na 90% nabíjím malým proudem 10A.
        Výhoda je, že si můžu z domu ovládat nabíjení, garáž mám 900m od
        domu. Když se rozhodnu, že zítra pojedu někam dál tak si doma zapnu
        na 100%.
        Jinak v autě je ticho a k tomu ten rychlý rozjezd paráda.
        Nějaké plasty kolem mě nevnímám.
        Ke spalováku není cesta zpátky

        1. Díky za postřehy. Jo, to jsem už kdesi zaznamenal, že
          Díky za postřehy. Jo, to jsem už kdesi zaznamenal, že problém jsou ty krátké zimní jízdy, kdy to pořád ohřívá baterku a spotřeba vyskočí. Tak ale zase, pokud někdo takto jezdí, tak je to obvykle kolem domova a pak může nabít doma, tak to nevadí. A když pojede na dlouhou trasu v zimě, tak předpokládám, že ta zvýšená spotřeba bude jenom na počátku než se ohřeje baterka, ne?

          Tu spotřebu 16 kWh/100 máte za celou dobu, co ID.3 vlastníte? To je velmi dobrá spotřeba, předpokládám, že jezdíte úsporně a ne moc po dálnici. Ono, spotřeba se ukáže až po ročním cyklu, myslím průměr za celý rok, kde bude vše – léto i zima.

          A co rychlost nabíjení na DC? Zmiňujete, že cca. 30 minut 300 km, to znamená za 30 minut se nabije cca. 45 kWh, průměrný nabíjecí výkon teda kolem 90 kW? To by nebylo špatné.

          Jinak to vypadá na dobrý elektromobil. Co jsem v něm i seděl, tak působil prostorně. Jediná věc… přišlo mi, že na tu cenu je ten interiér dost „chudý“, ale pokud to někdo neřeší, tak v pohodě.

          1. Garáž mám z větší části v zemi takže tam mám pořád
            Garáž mám z větší části v zemi takže tam mám pořád nad nulou.
            Venku jsem nikdy přes noc neparkoval, takže ty mrazy baterky ani
            nepoznaly.
            Zvýšená spotřeba je jen při odjezdu než se baterky zahřejí na 13°
            čas ohřevu je podle venkovní teploty 5 – 15 min.
            Nabíjení je nejrychlejší když je baterka hodně vybitá 10 – 80%.
            Dálnicím se vyhýbám.
            Bylo by dobré, kdyby se dali baterie před odjezdem předehřívat
            z 230V nebo 400V. Na 400V to zatím nevím.
            Také by to chtělo nějaký ukazatel na teplotu baterie.
            S ID.3 jezdím jen delší trasy.
            Na nákupy jezdím s vw e-up. 1 července bude mít 7 roků a baterie
            jsou jako nové nabíjel jsem jen doma 230v 10A.
            Sleduji hodně na youtube o ID.3 hlavně v němčině.
            Tady například nabíjí u třech nabíjecích stanic v německu s pěknou
            dívkou vždy kolem 10% baterie :
            https://www.youtube.com/watch?v=FL4OAhnv-dA

    1. Vyrobci baterii maji celkem slusny zisk. Akorat automobilky
      Vyrobci baterii maji celkem slusny zisk. Akorat automobilky ktere vedou nemehla vyrabi se ztratou. Kdyby ti pitomci uz davno rozpoznali vyhody elektromobility a postavili vlastni vyrobu clanku, mohli byt v baliku. Ale kdyz ma 3/4 lidi na svete ropu v hlave, tak to bude trosku slozitejsi a trosku drazsi. Vsak i ti ropny pitomci vymrou a pak se to zlepsi. Ono totiz nejde jen o elektricka auta, ale o bateriovou revoluci. Zmeni to cely prumysl, energetiku, zlepsi zdravotni stav obyvatel, snizi znecistovani planety, upevni mir a ukonci energeticke vydirani ropnymi smejdy.

      1. Jako výrobce Li-Ion článků s vámi nemůžu souhlasit.
        Jako výrobce Li-Ion článků s vámi nemůžu souhlasit. Jsem rád, že pro automotiv nevyrábíme, protože ceny jsou tam tak tlačeny dolů, že se dostáváte k cenám surovin.
        Veškeré suroviny zdražují a dostupnost je velice mizerná. Takže za ceny které tato automobilka zveřejnila jsou schopni dodávat pouze někteří giganti jako LG, Samsung atd., kteří mají nasmlouvané daleko dopředu dodávky.

          1. On je také rozdíl v kapacitě výroby.
            Stále tu slyšíme

            On je také rozdíl v kapacitě výroby.
            Stále tu slyšíme omílání o nevýhodnosti malosériovosti oproti velkým sériím… tak pro výrobce baterií to snad platí také ne ?

            Tzn LG:
            – může si diktovat lepší ceny protože nabízí stabilní a vysokou kapacitu dodávek
            – má nižší náklady

            ergo kladívko
            => kdo si to vyrábí sám ve velkých sériích vydělá víc (LG i VW)

Napsat komentář