Obchodní centra Černý most a Chodov jsou mezi prvními místy v Praze, kde lze využívat veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily. Dnes byly slavnostně otevřeny společností Pražská energetika a.s. Během letošního roku má být celkem po Praze instalováno na 20 dobíjecích stojanů.
Energetická společnost PRE zásobující elektřinou Prahu předběhla ve svém programu podpory elektromobility konkurenční ČEZ. Jako první totiž skutečně zprovoznila dobíjecí stanice pro elektromobily v metropoli, a to na dvou velmi frekventovaných místech – OC Chodov a Černý most.
Dobíjecí stojany společně s vyhrazeným stáním jsou k dispozici v garážích těchto obchodních center. Po následujících šest měsíců budou moct majitelé elektromobilů, případně i elektroskůtrů nebo elektrických kol, dobíjet u těchto stanic zcela zdarma.
Stačí, když si u obsluhy parkoviště vyžádají speciální klíček, kterým dobíjecí stojan odemknou. Případně si mohou tento klíč vyžádat od samotné PRE a ponechat si jej.
Kromě výše zmíněných dvou je další dobíjecí stanice k dispozici v Centru energetického poradenství PRE přímo v centru Prahy v Jungmannově ulici. Tam mělo ale PRE problém „vyhádat“ si u města parkovací místo, a tak dobíječku mohou využívat pouze majitelé jednostopých vozidel – elektrokol a elektroskůtrů.
V blízké době zahájí PRE provoz dalších dobíjecích stanic umístěných strategicky na území hlavního města. Pražané budou moct dobít svá elektrovozidla také v parkovacím domě Slovan mezi Hlavním nádražím a budovou Státní opery Praha přímo u magistrály. Dále také na parkovišti v ulici Hradební na Praze 1.
Do konce pololetí má být stanic alespoň pět, do konce roku pak v celém městě dvacet. Další dobíjecí stanice plánuje PRE postavit společně s městskými částmi v každém pražském obvodě, na parkovištích v centru města, u sportovních areálů a na záchytných parkovištích na okraji Prahy.
Co se týká dobíjecích stanic, dvě na Chodově a Černém mostě mohou najednou dobíjet až dva vozy dvěma 230V/16A zásuvkami. Budoucí dobíječky nabídnou také rychlodobíjení 400V/32A a navíc budou připraveny pro online komunikaci s chytrou navigací. Řidiči elektrických aut tedy přímo ve své navigací uvidí zda se dobíjecí stanice právě používá či zda je volná.
Samotné stanice dodala společnost Ensto, která má s jejich výrobou a provozem velké zkušenosti z Norska a Finska, kde jich už instalovala stovky. O instalaci stanic se postrala česká společnost Eltodo, která má na starosti také jejich servis.
Budoucí dobíjecí stanice už budou placené a pro placení se bude využívat speciální karta, kterou si zájemci budou moct nechat vystavit PRE. Bohužel se v diskusi po tiskové konference u příležitosti otevření stanic ukázalo, že karta nebude kompatibilní s dobíjecími stanicemi, které plánují ostatní energetické firmy, např. ČEZ nebo E.On.
Trefný dotaz na toto téma vznesl Jaromír Marušinec, předseda české Asociace elektromobilového průmyslu. Zástupci PRE zase hbitě odvětili, že právě toto je úkol pro tuto Asociaci – zajistit, aby platební karta pro tyto dobíjecí stanice byla přenositelná mezi všemi jejich provozovateli.
Dobrý den,
říkal to pan
Dobrý den,
říkal to pan Jančura na konferenci o dopravě 2020 http://www.youtube.com/watch?v=bQ_lJkPidVY
že jestli chce státní správa něčím začít, tak
udělat občanku jako průkazku na všechno.
K čemu nám budou
K čemu nám budou dobíjecí stanice, když bez státních dotací jsou u nás hybridní automobily prakticky neprodejné. Pokud by ministerstvo životního prostředí poskytovalo dotace na hybridy ve výši 150 tis. (6000 EUR), tak jak je to běžné v západní Evropě, tak by mělo smysl budovat dobíjecí stanice, jinak ne.
Můžou to namontovat do
Můžou to namontovat do OpenCard.
To vůbec není špatný
To vůbec není špatný nápad! Obávám se ale, že by to stálo dalších alespoň 5 miliard 😀
euro 😉
euro 😉