Škoda Fabia

Stará Škodovka, nebo nový hybrid?

Automobiloví výrobci dlouhá léta počítali s tím, že lidé budou pravidelně obměňovat své staré stroje za nové. „Staré“ může znamenat, zejména v různých regionech, odlišný pojem. U nás je to řekněme od pěti do deseti i více let. Proč to ale dělat, když staré pořád dobře slouží? Spotřebitel je sice podle neoficiálních marketingových pouček tvor hloupý, ale ne zas tak docela.

Během letošního dubna se automobilový průmysl v ČR propadl o 25,5%. To je více než čtvrtina veškeré výroby aut u nás, z nichž naprostá většina jde na export. Lidé kupují méně aut, ovšem to nejhorší nás podle analytiků může teprve čekat. Kdo totiž má zájem koupit nové auto, koupí jej už dnes – za co nejnižší cenu. Tihle kupci pak ale budou chybět trhu v příštích letech, kdy má přijít zotavení.

Pyramidová hra automobilek se tak začala rychle hroutit. Distributoři už nedokáží jednoduše přesvědčit další zákazníky, aby investovali nemalé částky do koupě de-facto zbytečného výrobku. Začínají proto své produkty balit do nového, ekologického obalu – ostatně jako celá řada dalších průmyslových oborů. Rozjíždí se zelený marketing. Novinkám říkají „hybridy„, „auta na plyn“ a na autosalonu ve Frankfurtu bylo také poprvé hlasitě slyšet slovo „elektromobily„. Světem se přelévají obrovské objemy prostředků, které mají napomoci změně v oblasti osobní automobilové dopravy. A k tomu je tu státy financovaná stimulace poptávky v podobě šrotovného. ČÍST DÁL…

Ekologie

Ekologie je pojem odvozený od řeckého slova „oikos“ čili „domácnost“ nebo také „životní podmínky“. Jde o vědu zasahující do mnoha oblastí a disciplín, která se snaží vysvětlit interakci mezi organismy, jejich vztahy a výměnu energií a materiálů s okolím i vzájemnou přizpůsobivost. Zkoumá také biodiverzitu v kontextu prostředí, čili bohatost života v daném ekosystému.

Peugeot 207

Nový Peugeot 207 s emisemi pod 100g na km

Peugeot uvede brzy na trh novou verzi populárního malého auta Peugeot 207 s přídomkem „Economique“. O pohon se stará 1.6l HDi motor PSA splňující normu Euro V a nabízející výkon 90 koní. Automobil je k dispozici v třídveřové nebo pětidveřové verzi. Kombinovaná spotřeba dosahuje 3,8 l/100 km, a to díky sníženému aerodynamickému koeficientu 0,274 a pneumatikám Michelin s nízkým valivým odporem. Emise? Ty se vyrovnají konkurenčnímu modelu Seat Ibiza Ecomotive s 99 g/km. Nové malé auto šetrné k životnímu prostředí se u nás začne prodávat v říjnu, cena v Británii je nastavena na £12 995, v hrubém přepočtu asi 400 000 Kč.

německé město Vauban

Německo má město bez aut – Vauban

Pětitisícové německé městečko Vauban leží poblíž hranic se Švýcarskem a Francií. Němci se během uplynulých desetiletí co možná nejúzkostlivěji snažili vyrovnat Američanům – a často se jim to i dařilo, kromě jiného v oblasti automobilizace. Vauban je ale jiný. „Pokud tady chcete vlastnit auto, musíte zaplatit asi €20 000 za místo v jedné z našich garáží na okraji města,“ říká Andreas Delleske, zakladatel celého projektu. O co v něm jde? Dostat z města co nejvíc aut. Prozatím se to daří. „Asi 57% obyvatel auto prodalo, aby si mohli užívat privilegia tady žít,“ dodává. Většina lidí tady cestuje na jízdních kolech, případně hromadnou městskou dopravou v podobě tramvají, které město spojují s nedalekým univerzitním městem Freiburg.

Pokud potřebují místní odjet na dovolenou nebo někam dál, mohou si auto vypůjčit v rámci programu sdílení aut. Město bez aut, v dnešním moderním světě takřka splněná utopie, je naopak obrovskou příležitostí pro městské plánovače, kteří konečně mohou dát vale obrovským plochám silnic, parkovišť a další dříve nezbytné infrastruktury. Ulice prosté aut jsou však jen tím nejviditelnějším jevem ekologické revoluce. Všechny domy ve městě jsou například vybaveny trojitými okny, solárními panely, kogenerátory, silnými stěnami – některé z nich lze označit jako pasivní bydlení. Část z nich dokonce recykluje užitkovou vodu. Do města dokonce každý den přijíždějí autobusy návštěvníků prohlédnout si, jak tenhle zázrak může fungovat a jak se tu lidem doopravdy žije.
německé město Vauban

ČEZ - Martin Roman

ČEZ dá půl miliardy na elektromobily v Česku

Tisková konference energetické společnosti ČEZ dnes v pražském Žofíně přinesla zajímavé podrobnosti o chystaném plánu rozvoje elektromobility v České republice. ČEZ se chce stát lídrem v oblasti střední Evropy v mnoha oblastech a bezemisní elektrická doprava je jednou z nich. Konference se zúčastinili šéf ČEZu Martin Roman, pražský primátor Pavel Bém a firemní expert na elektromobilitu Martin Cmíral.

ČEZ představil svou vizi v rámci projektu FutureMotion, o kterém jsme psali před nedávnem. Od podpory elektromobilů v ČR si podle Cmírala slibuje mimo jiné vyrovnání křivky zátěže elektrické distribuční sítě během dne a noci. V současné době je spotřeba elektřiny ve dne mnohem vyšší než v noci. To by se s masivním rozvojem elektromobilismu mohlo změnit. Počítá se totiž, že většina lidí bude svá e-auta dobíjet v noci.  
elektromobil Fiat Fiorino MicroVett

metro v Bilbau

Bilbao má metro na zelenou energii

Bilbao, město o 350 000 obyvatelích na severu Španělska (oblast Baskicka), se může pochlubit světovým unikátem. Jeho metro je totiž ze 100% napájeno z obnovitelných zdrojů energie. To znamená, že ročně se ušetří zhruba 46 000 tun CO2 (zhruba ekvivalent znečištění z 8000 aut, která by každý rok najela 30 000 km). Takže se to vlastně sčítá – použijete-li metro, už tak šetříte životní prostředí. Použijete-li metro napájené zelenou energií, šetříte ještě víc. Čistou energii poskytuje společnost Naturgas. Vozy metra byly zároveň vybaveny technologií regenerativního brzdění, která ukládá energii pro pozdější využití při rozjezdu a akceleraci. Projekt je součástí rozsáhlé iniciativy směrem ke snížení emisí oxidu uhličitého.
metro v Bilbau jezdí na obnovitelné zdroje energie

FutureMotion

ČEZ: nadělil si emisní povolenky, chystá velkou podporu elektromobilům a novým technologiím

Kolem jedné z největších českých korporací je teď rušno. Český energetický gigant ČEZ si včera ve sněmovně schválil odpustky v podobě emisních povolenech zdarma, čímž z rozpočtu ČR přesunul desítky miliard korun. Kritizuje to bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík i financí Miroslav Kalousek. Podle Bursíka včera schválený návrh připraví státní pokladnu v letech 2013 až 2020 celkem o 68 miliard, které místo státu zinkasuje ČEZ. Navrhovatel Martina Říman (ODS) a stínový ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD) naopak uvedli, že Bursík rozhlašuje lži. Energetické společnosti, které povolenky zdarma získají (tedy ČEZ) budou totiž muset ušetřené peníze investovat do rozvoje čistších technologií výroby elektřiny. iHNed.cz informuje, že podle Římana vychází návrh takzvaného klimaticko-energetického balíčku, který loni v prosinci schválil Evropský parlament. V rámci něj se Evropská unie zavazuje do roku 2020 snížit emise o 20% a zvýšit na stejný podíl výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Otázkou však je, proč je nynější zákon propašováván jako „přílepek“ k úplně jinému nesouvisejícímu zákonu, když neexistuje žádné zřejmé tlaky.

Tak či onak, ČEZ se teď snaží přesunout mediální pozornost někam úplně jinam. Ohlásil totiž program FutureMotion – energie zítřka. Jedná se de-facto o koncepci rozvoje energetiky pro příští desetiletí. ČEZ se nyní cítí být ve vedoucí pozici v oblasti energetiky ve střední Evropě, kde fakticky je. Podporou vědy a výzkumu a využití moderních technologií při výrobě, spotřebě i distribuci chce snížit zátěž životního prostředí. Dále chce doplnit tradiční pojetí energetiky o nový pilíř, totiž lokální výrobu a zvýšit tak bezpečnost dodávek energie a snížit náklady. Díky postupnému zavádění tzv. chytrých rozvodných sítí hodlá spotřebitelům nabídnout úspory, pohodlí a šiřší možnosti rozhodování. A v neposlední řadě hodlá podporovat rozvoj .   
dům budoucnosti podle ČEZu

Krize britského automobilového průmyslu

Stane se Británie velmocí ekologických automobilů?

Kdekoho by mohl nejspíš nadpis článku pobavit, protože v současné době se o ani zdaleka nedá říct, že by patřila mezi světovou špičku co se týká ekologických automobilů či automobilového výzkumu vůbec. Ba naopak, je považována spíš za továrnu, podobně jako třeba . Podle nové zprávy speciálně ustaveného týmu pro Nové automobilové inovace a růst ubylo v letech 1997 až 2007 v Británii na 110 000 pracovních míst v oblasti . Největší vinu na tom údajně nese vláda. Ta umožnila, aby zahraniční automobilky skoupily většinu místních továren, a automobilový výzkum a design přitom zůstal v jejich mateřských zemích, nebo jinde než v Británii. Skupina proto představila plán na ustavení nové Rady automobilového průmyslu, ve které se sejdou jak zástupci průmyslu, tak i vlády, a společně navrhnou dlouhodobý plán, který by měl britský autoprůmysl vyvést ze současné krize. Zhruba 20leté schéma se zaměřuje především na vývoj a výrobu automobilů šetrných k a související . Náklady by se měly pohybovat v řádu 1 mld. liber v průběhu deseti let. Pro Británii by to znamenalo kolem 100 000 nových pracovních míst, rekvalifikaci stávající pracovní síly a přínos pro navazující průmyslová odvětví. Přitom už letos v lednu britská vláda přislíbila skomírajícímu automobilovému průmyslu skrze Evropskou investiční banku půjčky v hodnotě 2,3 mld. liber v reakci na propady spojené s ekonomickou krizí.

veřejná doprava Londýně

Na dieselové emise zemře v Londýně 3000 lidí ročně

Zpráva Londýnského sněmu (London Assembly), který slouží jako kontrolní orgán tamní radnice, varuje, že Londýn potřebuje zavést další nízkoemisní zóny dál od centra města. Na znečištění ovzduší nebezpečnými částicemi vypouštěnými především dieselovými motory totiž ve světové finanční metropoli zemře každý rok kolem 3000 lidí. Emise prý přispívají k celé řadě zdravotních problémů obyvatel. Vláda odhaduje, že náklady na léčení spojené s emisemi dosáhly v celé Británii minulý rok už 20 mld. liber (asi 600 mld. korun). Rada pro životní prostředí, která je součástí Sněmu proto nyní po starostovi Borisi Johnsonovi požaduje, aby se zabýval možností využití biopaliv u veřejné dopravy a pokusil se snížit emise autobusů o 90%. Dále chce rozšíření nízkoemisních zón a elektronické informační zabule na veřejných místech, které by podávaly informace o aktuální znečištění v reálném čase. Chce také podpořit v celém městě jízdu na kolech.

Amsterdam

Amsterdam – jen elektromobily do roku 2040

Ambiciózní Nizozemci chtějí, aby v Amsterdamu do roku 2040 jezdily pouze elektromobily. A to včetně osobních a nákladních automobilů i mopedů. Už v průběhu následujících dvou let tam vznikne více než 200 nových dobíjecích stanic. „Elektrická doprava nevypouští žádné škodlivé substance, je dobrá pro kvalitu ovzduší i klima jako takové,“ řekla Marijke Vos zodpovědná v městské radě za životní prostředí. Dobíjecí stanice prý budou vhodné pro elektrokola, mopedy i elektromobily. Do roku 2015 se má ve městě pohybovat kolem 10 000 dopravních prostředků na elektřinu. Městská rada zároveň připravuje pobídky, které by měly lidem usnadnit přechod na elektřinu, například levnější parkování pro majitele elektromobilů.“Konkrétní měření a ambiciózní vize jsou třeba proto, aby se z Nizozemska stal nejdůležitější experiment pro elektrickou mobilitu,“ komentoval záměr města Marjan Minnesma z nevládní organizace Urgenda.

Státní správa bude jezdit na alternativní paliva

Program obměny vozového parku veřejné správy za „čistá“ vozidla, který vláda schválila v prosinci 2008, podporuje nízkoemisní pohony a alternativní paliva. Je to další silný ekonomický impulz k postupné obměně vozového parku za novější automobily s nižšími emisemi a s alternativním pohonem. Do konce roku 2013 by několik tisíc vozidel státní správy mělo jezdit na pohony šetrné k životnímu prostředí. Do této skupiny patří nepochybně vozidla CNG. Celkem by se mělo nahradit 25 % vozidel rezortů státní správy. Znamená to, že každé čtvrté státní auto musí být od roku 2014 tzv. „ekologicky přátelským“ vozidlem . „CNG vozidla jsou takovými vozidly. Pohony CNG téměř neprodukují prachové částice, produktem hoření CNG je jen CO2 a voda. Cena adekvátního množství paliva je přitom téměř poloviční a pořizovací cena vozů je stejná jako automobilů na naftu. Za vozidla CNG se také neplatí silniční daň. Státní správa tak může uspořené finanční prostředky investovat do řešení jiné potřebné problematiky,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

Infinity Essence koncept

Infiniti: už jen samé hybridy

Značka Infiniti se v USA oddělila jakožto luxusní odnož japonského Nissanu. Dnes se prodává např. také v Rusku, Švýcarsku, Číně nebo na Ukrajině. V roce 2008 Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, slavnostně ohlásil na Ženevském autosalonu vstup Infiniti také na evropský trh. Ženeva v roce 2009 byla svědkem nového prohlášení. Hlava produktového plánování firmy Francois Bancon prohlásil, že do 10 let budou všechna značky Infiniti hybridy. V současné době prochází celá dceřinná firma restrukturalizací – luxusní, k životnímu prostředí neohleduplné značky dnes už ani trochu netáhnou. Namísto toho se Infiniti se chce stát zodpovědnou značkou, která dbá na trvale udržitelný rozvoj. V Ženevě proto odhalila model Infiniti Essence, benzinový hybrid, kterým zároveň oslavila své 20. výročí. Hybrid s 3,7l V6 motorem a výkonem 600 koníků sice není právě symbolem úspornosti, ale jde o první krok. Infiniti se hodlá zaměřit především na „výkonné hybridy“, v Evropě do nich dokonce možná namontuje dieselové motory.

Renault Laguna Coupe 2009

Renault už nechce vyrábět velká auta

Velká auta už se neprodávají jako dřív – vlastně se neprodávají skoro vůbec, prodeje se propadly mnohde o desítky procent. Naopak segment malých a šetrných automobilů zůstává rapidního úbytku zákazníků ušetřen. A tak není divu, že se francouzský Renault, respektive aliance Renault-Nissan, hodlá v budoucnu zaměřit prakticky výhradně na tento typ aut. Podle informací magazínu Autocar.co.uk hodlá Renault mimo jiné seškrtat plány na výrobu nového modelu Renault Laguna Coupe, hatchbacku Vel Satis a minivanu Espace. Továrny, které měly vyrábět tyto modely budou prý od roku 2011 namísto nich vyrábět menší auta. Produkce starého modelu Renault Laguna bude pokračovat nejspíš až do roku 2011, pak ovšem zanikne a nebude nahrazena novým modelem. Šéf uskupení Renault-Nissan Carlos Ghosn vývoj komentoval slovy „Budeme se muset přizpůsobit novým podmínkám na trhu, znovu promyslet osobní dopravu a přizpůsobit se novým trendům. Zároveň si také myslíme, že v dlouhodobém horizontu zůstane cena ropy vysoká a starost o životní prostředí ještě stoupne.“ Namísto modelů Laguna a Vel Satis bude Renault v Evropě nabízen model Samsung SM5 pod svým názvem. Renault vlastní 80% jihokorejského průmyslového gigantu Samsung Motors, který mimo jiné vyrábí také SUV Koleos.