Tisková konference energetické společnosti ČEZ dnes v pražském Žofíně přinesla zajímavé podrobnosti o chystaném plánu rozvoje elektromobility v České republice. ČEZ se chce stát lídrem v oblasti střední Evropy v mnoha oblastech a bezemisní elektrická doprava je jednou z nich. Konference se zúčastinili šéf ČEZu Martin Roman, pražský primátor Pavel Bém a firemní expert na elektromobilitu Martin Cmíral.
ČEZ představil svou vizi v rámci projektu FutureMotion, o kterém jsme psali před nedávnem. Od podpory elektromobilů v ČR si podle Cmírala slibuje mimo jiné vyrovnání křivky zátěže elektrické distribuční sítě během dne a noci. V současné době je spotřeba elektřiny ve dne mnohem vyšší než v noci. To by se s masivním rozvojem elektromobilismu mohlo změnit. Počítá se totiž, že většina lidí bude svá e-auta dobíjet v noci.
Pokud ČEZ zásadním způsobem nezvýší cenu noční elektřiny, lze pak očekávat výrazné snížení nákladů na provoz automobilů (v tiskových materiálech se píše na 60%, nicméně od provozu na elektřinu bychom čekali snížení ještě o něco vyšší). Navíc, elektromobily nabité v noci pak mohou dodávat elektřinu do sítě či domácnosti během dne, a tak de-facto napájet dům levnou noční elektřinou.
Důležitý je pro ČEZ i fakt, že přímé emise u elektromobilů jsou nulové. Celkové emise pak závisí na způsobu výroby elektřiny, ze které se nabíjejí – pří výrobě čistě z jaderných elektráren či obnovitelných zdrojů energie je to pouhých pár desetin gramů na 100 km, v současném energetickém mixu ČEZ je to 95 g/100 km, energetický mix v roce 2020 už by měl produkovat kolem 60 g/100 km. Právě důraz na životní prostředí a kvalitu ovzduší je hlavním lákadlem pro města jako Praha nebo Ostrava, které se jako první chtějí pilotního programu zúčastnit.
V rámci tohoto programu se začnou budovat první dobíjecí stanice. Na tiskové konferenci byla předvedena stanice společnosti Coulomb Technologie, která byla nedávno vybrána také pro dobíjecí infrastrukturu v Amsterdamu. První dva pilotní elektromobily – Fiat Fiorino Combi a nákladní minivan Fiat Fiorino Cargo – v Praze budou jezdit u pražského Domova Sue Ryder, neziskové organizace zaměřené na pomoc seniorům. Data z jejich provozu budou monitorována a později využita v dalších fázích projektu. Do poloviny roku 2010 pak chce ČEZ nakoupit celkem asi 10 elektromobilů, v pokročilé fázi projektu do roku 2012 jich bude 50 až 100. Celková investice do pilotní fáze se má pohybovat kolem půl miliardy korun. Důležitým partnerem je podle slov zástupců ČEZu v celé iniciativě také Občanské sdružení elektromobily (jinak také „Český klub elektromobilistů„).
Je to všechno perfektní a
Je to všechno perfektní a určitě dobré, sám si nechávám montovat na střechu fotovoltaiku, pořizuji vše na akumulátory.. sekačka a později i auto… ale…
Při představě, kolik miliard se proinvestuje nesprávným směrem u CEZ… je to stále zoufale málo… a to ani nemluvím o loby u automobilek..
Snad se hýbne vše k lepšímu.
To je začátek konce
To je začátek konce spalovacím motorům v Čechách. Hurááá ;o)
To je bomba! Hlavně aby
To je bomba! Hlavně aby nezůstali jen u slibů.
Jé, prajem vám , čechom,
Jé, prajem vám , čechom, aby ste mali naozaj ekologickú dopravu. Prečo toto nenapadne niekoho v SR?!
Protože tam nemáte ČEZ?
Protože tam nemáte ČEZ? 🙂
To jako, že jedině ČEZ
To jako, že jedině ČEZ všechny spasí nebo jak to mám chápat?
Máme tu fakt mizernú
Máme tu fakt mizernú úroveň, a nielen čo sa dopravy týka 🙁