Pětitisícové německé městečko Vauban leží poblíž hranic se Švýcarskem a Francií. Němci se během uplynulých desetiletí co možná nejúzkostlivěji snažili vyrovnat Američanům – a často se jim to i dařilo, kromě jiného v oblasti automobilizace. Vauban je ale jiný. „Pokud tady chcete vlastnit auto, musíte zaplatit asi €20 000 za místo v jedné z našich garáží na okraji města,“ říká Andreas Delleske, zakladatel celého projektu. O co v něm jde? Dostat z města co nejvíc aut. Prozatím se to daří. „Asi 57% obyvatel auto prodalo, aby si mohli užívat privilegia tady žít,“ dodává. Většina lidí tady cestuje na jízdních kolech, případně hromadnou městskou dopravou v podobě tramvají, které město spojují s nedalekým univerzitním městem Freiburg.
Pokud potřebují místní odjet na dovolenou nebo někam dál, mohou si auto vypůjčit v rámci programu sdílení aut. Město bez aut, v dnešním moderním světě takřka splněná utopie, je naopak obrovskou příležitostí pro městské plánovače, kteří konečně mohou dát vale obrovským plochám silnic, parkovišť a další dříve nezbytné infrastruktury. Ulice prosté aut jsou však jen tím nejviditelnějším jevem ekologické revoluce. Všechny domy ve městě jsou například vybaveny trojitými okny, solárními panely, kogenerátory, silnými stěnami – některé z nich lze označit jako pasivní bydlení. Část z nich dokonce recykluje užitkovou vodu. Do města dokonce každý den přijíždějí autobusy návštěvníků prohlédnout si, jak tenhle zázrak může fungovat a jak se tu lidem doopravdy žije.
Vodu recyklujeme aj my doma.
Vodu recyklujeme aj my doma. Vodu ktoru pouzijeme na osprchovanie potom pouzijeme na splachovanie WC. Ale to je na tejto stranke asi mimo temu.Ci nie?
Určitě ne, ale ještě
Určitě ne, ale ještě lépe by se to hodilo na náš sesterský web Ekologické bydlení.
Není to město ale čtvrť
Není to město ale čtvrť města Freiburg. Na satelitních snímcích na Google tam auta jsou.
Díky za opravu! Nějaká
Díky za opravu! Nějaká auta tam určitě jezdí, jak se v článku píše ne každý to auto prodal (ty snímky na Google navíc také nemusejí být nejnovější). Nicméně těch aut by mělo být výrazně méně než v podobných městech/čtvrtích.