Mitsubishi Concept cX

Mitsubishi představí v Tokiu nový hybrid

V roce 2007 představila japonská automobilka Mitsubishi, momentálně oblíbenec našeho magazínu zejména díky elektromobilu i MiEV, studii nazvanou Concept cX. Stalo se tak v rámci Frankfurtského autosalonu. Pro letošní Tokijský autosalon, který se uskuteční během října, má podle magazínu Autocar schováno jedno překvapení, kterým je hybridní automobil založený právě na modelu Concept cX. Půjde o plug-in hybrid nazvaný Concept cZ stylově inspirovaný modelem Racing Lancer a využívající podvozku modelů Mitsubishi Lancer/Outlander. Podle všeho půjde o diesel hybrid, protože i původní Concept cX byl vybaven 1,8l dieselovým motorem.

Mitsubishi Concept cX

Opel Ampera

Ženeva: Opel Ampera s dojezdem až 500 km

Světové premiéry se na letošním Ženevském autosalonu dočkal hybridní vůz Opel Ampera. Ten vyhází z technologie Voltec vyvinuté původně General Motors pro svůj „záchranný“ plug-in hybrid Chevrolet Volt. Automobilka jej však využije také pod značkami Holden, Opel či Vauxhall. V Evropě půjde právě o Opel Ampera s dojezdem 60 km na elektřinu a rozšířeným dojezdem 500 km (podle některých zdrojů až 800 km) pokud se zapojí benzinový generátor. Opel Ampera má jít do výroby v roce 2011, o rok později než Chevy Volt. Po designové stránce se čtyřmístný sedan Ampera nejvíce podobá spojení model Opel Insignia a konceptu Opel Flextreme. Dobíjení lithium-iontových baterií u tohoto plug-in hybridu by ze standardní 230V zásuvky mělo zabrat od dvou do tří hodin.

Opel Ampera

Volkswagen Golf IV

Půl tuny recyklovaného Volkswagen Golfu

Německá automobilka Volkswagen se aktuálně v tiskové zprávě pochválila, že v novém modelu Volkswagen Golf využívá více než 40% recyklovaných materiálů, tedy v přepočtu na hmotnost více než 500 kg. Šestá generace vozu Volkswagen Golf se začala prodávat nedávno v několika verzích s benzinovým motorem TSI, který nabízí spotřebu kolem 6,3 l/100 km. Koncern nezapomněl ani na fanoušky dieselu a připravil dva modely s obsahem 2,0 l se spotřebou 4,5 l/100 km a 4,9 l/100 km. Především se ale Volkswagen ukázal ve velmi dobrém světle, když předvedl dieselový plug-in hybrid Volkswagen Golf TwinDrive s teoretickou spotřebou až 2,5 l/100 km. Připočteme-li k takovéto spotřebě ještě využití recyklátů, nevychází z toho Volkswagen vůbec špatně. Na druhou stranu je ale pravda, že recyklované materiály dnes využívají prakticky všechny přední automobilky světa a trend bude nejspíš směle pokračovat.

elektromobily - dobíjecí stanice u McDonaldu

Švédský McDonald nabídne dobíječky pro elektromobily

Švédsko dnes patří mezi evropské a dost možná i světové premianty v podpoře alternativních typů pohonů. Aktuálně se švédská společnost Elforsk a švédský McDonald dohodli, že zahájí pilotní projekt budování dobíjecí infrastruktury pro plug-in hybridní automobily a elektromobily u těchto švédských fastfoodů. První testovací dobíjecí stanice budou vybudovány v McDonaldech ve Stockholmu. V současné době jezdí po Švédsku teprve několik stovek elektromobilů, nicméně seveřané by rádi měli na silnicích do roku 2020 přes 600 000 takových automobilů. Ty by pak měly být zásobeny elektřinou vyráběnou z obnovitelných zdrojů energie, zejména větrných elektráren. Dnes je v zemi 44% energie vyráběno ve vodních elektrárnách a dalších 47% v jaderných elektrárnách. Větrné turbíny zaujímají poslední místo s 1% podílu, zatímco biopaliva a biomasa produkují celých 9% energie.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker Karma plug-in hybrid v Ženevě – nové obrázky

Na blížícím se Ženevském autosalonu (5. až 15. března 2009) odhalí automobilka Fisker Automotive podrobnosti týkající se evropského uvedení čtyřmístného plug-in hybridu Fisker Karma a Karma S. Hybridní automobil s výkonem 408 koní, spotřebou kolem 2,4 l/100 km a maximálních rychlostí 200 km/h by měl být dostupný už od roku 2011. Zakladatel společnosti Henrik Fisker dříve pracoval mimo jiné pro automobilky BMW a Aston Martin. Cena ve Spojených státech je odhadována na 87 900 dolarů, tedy v hrubém přepočtu necelé 2 miliony korun. V Evropě bude nejspíš vůz o něco dražší. Mrkněte ale na tý krásné fotky a popravdě si řekněte – nestáli byste o takového krasavce?

Fisker Karma plug-in hybrid
Fisker Karma plug-in hybrid

hybrid Toyota Prius model 2010 na Detroitském autosalonu

Toyota Prius plug-in se spotřebou 3,6 l/100 km

Nová generace , kterou japonská automobilka veřejně odhalila na , se chlubí spotřebou 4,7 l/100 km.

Přitom konkurenční , který se aktuálně začíná prodávat v , může dosáhnout až k hodnotě kolem 3,7 l/100 km!

Toyota samozřejmě nelení a už pilně připravuje další verzi svého Priusu, tentokrát je to dlouho očekávaný . Ten bude mít podle magazínu Autoweek spotřebu dokonce na hodnotě 3,6 l/100 km.

„Jde o reálné ježdění,“ řekl k tomu Bill Reinert, manažer alternativních pohonů americké Toyoty. Plug-in Toyota Prius se má začít prodávat někdy po roce . Už koncem letošního roku se ale 150 kusů plug-in hybridu Prius dostane do USA na testování na univerzitách, ve firemních letkách i u jednotlivců.

Narozdíl od nového modelu by verze do zásuvky měla být vybavena lithium-iontovými bateriemi namísto NiMH.

elektromobil Toyota FT-EV

Elektromobil Toyota FT-EV na Detroitském autosalonu

Zvěsti o elektromobilu, který se chystá představit na autosalonu v Detroitu nabývají konkrétnějších obrysů. Elektromobil s označením Toyota FT-EV bude postaven na městském čtyřmístném minivozu Toyota iQ (momentálně velký hit v Japonsku) a na trhu má být do roku 2012. Dojezd však má být pouhých 80 km. Důležité je, že prozatím se jedná o pouhý koncept, nicméně už dnes Toyota říká, že elektromobily a malé vozy jako iQ budou „klíčovou součástí trvale udržitelné strategie mobility“. Zároveň v Detroitu představí novou generaci hybridu Toyota Prius, vůz Toyota Camry Hybrid poháněný stlačeným zemním plynem a pod značkou Lexus HS250h také nový hybrid odvozený od nového Priusu. Už počátkem roku 2010 chce Toyota uvést na trh až deset nových hybridních automobilů na různých trzích světa. Kromě toho už koncem letošního roku dodá 500 testovacích kusů plug-in modelů Toyota Prius vybavených lithium-iontovými bateriemi firemním zákazníkům. Podívejte se na video nového elektromobilu Toyota FT-EV přímo v článku!  

Lotus Evora

Lotus chystá vlastní plug-in hybrid

„Nebuďte překvapeni, pokud zanedlouho představíme elektrický Lotus,“ řekl listu Financial Times Michael Kimberley, výkonný ředitel společnosti . Automobilka už údajně na elektrickém pohonu pracuje přes deset let a již brzy má začít sklízet plody tohoto úsilí. Nepůjde však o čistý , nýbrž o ne nepodobný například vozu od . Kromě baterií a tedy bude vybaven ještě malým spalovacím motorem, který bude fungovat jako generátor neboli „range extender“, rozšíření dojezdu. Očekává se, že Lotus by mohl první svého nového vozu předvést již na během března tohoto roku. Dojezd by se měl pohybovat kolem 650 km. „Bude to světová ukázka toho, co se dá dělat s technologií elektrického pohonu,“ dušuje se Kimberley. Mimochodem, Lotus už dnes vyrábí součásti pro elektromobil , který je postaven na modelu . Lotus, narozdíl od ostatních světových automobilek, nijak výrazně dopady krize nepociťuje. Během letoška uvede model Lotus Evora, první zbrusu nové auto po 13 letech, a také nové generace vozů Lotus Esprit a Lotus Elise. Právě na podvozku modelu Evora by údajně měl být založen nový hybridRočně prodá automobilka kolem 3000 automobilů. Elektrickém pohonu se věnuje ve spolupráci s britským Ministerstvem obchodu a průmyslu, britská vláda chce podle všeho učinit ze své země centrum automobilového výzkumu, dokonce se prý zajímala o možnost výroby Voltu v Británii. Ale zpátky k Lotusu. Pokud má připraven elektrický pohon, co mu bude bránit vstoupit například do lukrativního segmentu malých městských vozů, podobně jako to udělala se svým krásným kouskem ?

Chevrolet Volt

General Motors zkoumá možnosti elektromobilů ve Španělsku

General Motors Europe a španělská energetická společnost Iberdrola podepsaly dohodu o spolupráci v oblasti elektromobilů, resp. obecně infrastruktury pro elektrická vozidla. Tím pádem i plug-in hybridy, jako je třeba chystaný Chevrolet Volt (ačkoliv General Motors mu říkají „elektromobil s prodlouženým dojezdem“ neboli E-REV). Základem dohody je vypracování studie technických požadavků na vybudování infrastruktury pro plug-in hybridy a nutně tedy i elektromobily. Hlavními body, které má studie zkoumat, je jednoduchost a bezpečnost dobíjení. Dále se GM a Iberdola budou také zabývat umístěním dobíjecích stanic v domácnostech, kancelářích, na veřejných i soukromých parkovištích. Pokud budou výsledky studie povzbudivé (jakože nejspíš budou muset být), tak obě společnosti předpokládají, že podobné iniciativy začnou i v dalších evropských regionech. Pokud ovšem General Motors bude v té době ještě existovat… Mimochodem, Španělsko chce mít na silnicích do roku 2014 až jeden milion elektrických automobilů.

plug-in hybrid BYD F3DM

První plug-in hybridy jdou do prodeje v Číně

Když jsme nedávno psali o tom, že budou „Čínské hybridy BYD brzy v prodeji„, sami jsme netušili jak moc brzy to bude. Nyní ale máme jasno. Čínská automobilka BYD Auto začne světově první plug-in hybrid prodávat už tento měsíc, ačkoliv prozatím pouze v Číně. Do konce roku se hybrid dostane k celé řadě prodejců, za cenu v přepočtu zhruba 22 000 dolarů dokáže ujet až 110 km na elektřinu. BYD Auto, dceřinná společnost jednoho z největších světových výrobců baterií BYD, vyrábí auta teprve čtyři roky. Její nový hybrid využívá pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií, které jsou relativně bezpečné. BYD Auto doufá, že se jí podaří se svými vozy prorazit do roku 2010 také do Evropy a Ameriky. Na Detroitském autosalonu ostatně ukazovala hybridní sedan F6DM, vycházející ze současného plug-in modelu F3DM představeného na autosalonu v Ženevě. Problémem vývozu mimo Čínu (či Asii) je ale samozřejmě bezpečnost – čínská auta jsou proslulá tím, že nesplňují euro-americké bezpečnostní normy.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker odhaluje produkční verzi hybridu Fisker Karma

Spousta konceptů i prototypů, o který tady na serveru Hybrid.cz informujeme, se nikdy nedočká skutečné výroby. Proto si zaslouží zmínku každý, komu se něco takového podaří. A plug-in hybrid Fisker Karma už k tomu má zatraceně blízko. Společnost Fisker aktuálně vypustila do světa fotky jeho produkční verze, kterou se chystá slavnostně odhalit na Severoamerickém mezinárodním autosalonu v Detroitu, který se koná od 11. do 25. ledna 2009.

Fisker Karma plug-in hybrid

General Motors, Chrysler i Ford slibují elektromobily i hybridy

Americkým automobilkám teče do bot tak jako snad nikdy v historii. Odhodlávají se proto ke krokům, které by v minulosti byly takřka nemyslitelné a ani teď nevrhají na vedení firem právě dobré světlo. V podstatě obě automobilky dnes čelí rychle přicházejícímu bankrotu, a tak u amerického Kongresu žadoní o levné půjčky. Výměnou za to slibují, že se urychleně zaměření na úsporné technologie a alternativní paliva. Například Chrysler požaduje kapitál v hodnotě 7 mld. dolarů a slibuje, že už behem roku 2009 začne firemním zákazníkům dodávat elektromobily, které pak v roce 2010 uvede i na běžném trhu pro koncové spotřebitele. Není vůbec jasné, o jaké modely elektromobilů by mělo jít, ale nejspíš budou postaveny na narychlo „upečené“ trojici nedávno představených modelů. Už v roce 2013 pak Chrysler chce vyrábět ročně 500 000 takových automobilů. Celkem chce Chrysler uvést 24 nových produktů – různých typů elektromobilů (městských, „sousedských“), hybridních automobilů, elektromobilů s rozšířeným dojezdem a dalším.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker Karma plug-in hybrid vyrobí Finové

Zatímco největší americké automobilky prosí o pomoc Kongres, malé nezávislé se připravují na rozhodující úder. Fisker Automotive, který připravuje plug-in hybrid Fisker Karma, nedávno vyhrál v soudním sporu s Tesla Motors. Nyní přicházejí zprávy, že kalifornská firma uzavřela dohodu s finským výrobcem Valmet Automotive. Ten už vyrábí například modely Porsche Boxter a Porsche Cayman. Produkce Fisker Karma by měla začít ve čtvrtém čtvrtletí 2009. Čtyřdveřový sedan má karoserii postavenou z lehkých materiálů, což je prý pro inženýry Valmetu velká výzva, stejně jako hybridní pohon nazývaný Q Drive (vyvinutý společností Quantum Technologies exkluzivně pro Fisker Automotive). Hybridní pohonný systém se skládá z malého spalovacího motoru, který funguje jako generátor nabíjející sadu lithium-iontových baterií. Auto může ujet až 80 km s nulovými emisemi, čistě na baterie. Plug-in hybrid Fisker Karma je samozřejmě možné doma v garáži dobíjet, přímo ze zásuvky, a tak je možné, že někteří řidiči nebudou muset naplnit nádrž téměř nikdy. Cena auta se má pohybovat kolem 80 000 dolarů, tedy asi 1,6 mil. korun.

Fisker Karma plug-in hybrid

Kia má s hybridy velké plány

Kia Motors, součást jihokorejské skupiny Hyundai Kia, se podobně jako většina ostatních asijských automobilek začíná čím dál tím aktivněji angažovat v oblasti alternativních pohonů. Prozatím jde především o rovinu výzkumu a vývoje, nicméně komerční nasazení nových technologií očekává automobilka už v průběhu příštích pár let. Hyundai i Kia sdílejí výzkumné centrum zaměřené na ekologii dopravy, které vyrostlo v Soulu. Právě tam vznikla například už třetí generace automobilu na palivové články Kia Sportage FCEV. Zároveň má dnes k dispozici prototypy dvou generací hybridů – Kia Rio Hybrid a Kia C’eed Hybrid, založený na velmi oblíbeném modelu Kia C’eed. Jde nicméně o tzv. „mild hybridy“ podobné těm značky Honda, které nedokážou pracovat čistě na elektřinu. První komerční hybrid se Kia chystá uvést pod značkou nové generace vozů Kia Spectra v roce 2009 na domácím trhu. V roce 2010 má první Kia hybrid přijít také do USA jako součást redesignované řady Kia Optima. Zástupci společnosti prohlásili, že nevidí důvod ve vývoji původního hybridního vozu, protože hybridní pohon vidí pouze jako přestupní stanici ve vývoji alternativních pohonů pro osobní automobily. Což zní poměrně slibně vzhledem k elektromobilům a elektrickému pohonu vůbec. Namísto toho se Hyundai-Kia zaměří na vývoj původního plug-in hybridu pro rok 2013 a také na vodíkové palivové články. Už dnes má k dispozici letku SUV prototypů Kia Sportage a Hyundai Tucson s pohonem na palivé články a dojezdem kolem 400 km! Podobně jako Honda se svým modelem Honda FCX Clarity se i Kia chystá nasadit tyto automobily do provozu v malém testovacím programu, kdy si je firmy budou moct pronajímat.

Čína svým automobilkám: spolupracujte na elektromobilech!

Čínská národní rozvojová a reformní komise je makronomická agentura tamní Státní rady, která navrhuje opatření ekonomického a sociálního vývoje a kdesi cosi. Přesně tahle agentura nyní vyvíjí tlak na čínské automobilky, aby začaly spolupracovat v oblasti vývoje elektromobilů. Zároveň navrhuje, aby se automobilky, které nebudou schopné v této oblasti obstát, prostě stáhly z trhu. „Hybridní automobily by měly být pouze přechodovým jevem mezitím, než se lokální automobilky naučí vyrábět vlastní plug-in hybridy a elektromobily,“ řekl jeden z pohlavárů Rozvojové agentury. Stejně jako americká vláda, také čínská hledá cesty, jak svým automobilkám v tomto snažení pomoci. Přemýšlí proto například o zvýšení spotřební daně pro velké benzinové automobily a dotacích. Čínské ministerstvo vědy a technologie hodlá už příští rok začít prosazovat hybridní automobily ve veřejné správě a veřejné dopravě, případně jako taxi. Plní se tak předpoklady magazínu Forbes, který nedávno informoval, že Čína by se měla stát mekkou elektromobilů.