Honda předvede letos svůj elektromobil, co na to Toyota?

Podle několika japonských deníků se už letos v říjnu chystá Honda na autosalonu v Tokiu předvést prototyp svého malého elektromobilu. Uvedení ostré produkční verze na trh bychom se pak údajně měli dočkat už během první poloviny druhé dekády tohoto století. Tedy do roku 2015.

Honda se tak připojuje k japonským automobilkám Nissan (který nedávno odhalil elektromobil Nissan Leaf) a Mitsubishi (iMiEV), které jsou prozatím v oblasti praktického nasazení elektromobilů nejdále. Například elektrické autíčko Mitsubishi iMiEV je aktuálně prakticky testováno na letišti ve Frankfurtu a mnoha dalších částech světa. ČÍST DÁL…

O svůj elektromobil na bázi miniaturního modelu Toyota iQ se snaží také Toyota. Ta se však v současné době mnohem více soustředí na hybridní automobily jako je úspěšná Toyota Prius. Svůj elektromobil chce představit v roce 2012, tedy zhruba rok až dva po konkurenci. Toyota FT-EV má mít dojezd pouze zhruba 80 km.

elektromobil Toyota FT-EV

Mnozí proto považují automobilku Toyota v oblasti elektromobilů za opožděnou. „Toyota zaostala v závodu o elektromobil,“ psalo s nedávno v The New York Times. Doug Coleman, produktový manažer vozů Toyota Prius v USA, však tyto narážky tvrdě odráží. „Nerozhlížíme se po aktuálním PR článcích a neříkáme si ‚panebože, musí změnit naše plány, protože někdo říká tohle a tamto'“, vysvětlil pro magazín HybridCars.com. „Postupujeme tempem o kterém si myslíme, že nám dá v následujících několika letech konkurenceschopnost a bude smysluplné pro nás i pro zákazníky,“ dodal.

Faktem je, že většina ostatních zatím o hybridech pouze nahlas mluví, přičemž Toyota je už před deset let prodává. Na druhou stranu, takoví Tesla Motors už úspěšně prodali přes 500 elektromobilů Tesla Roadster. Mitsubishi se také snaží. Toyota na druhou stranu v oblasti elektromobilů zůstává velmi potichu, stejně jako v případě dlouho vysnívaného plug-in hybridu Prius.

„Je velmi jednoduché napsat příběh o tom, jak Toyota zaostává vyhledáváním lidí, kteří prosazují určitou technologii,“ vysvětluje dále Coleman. „Nasloucháme všem názorům, ale soudy a rozhodnutí vytváříme sami na základě našich dat a předpovědí.“ Jedním z klíčových problémů současných elektromobilů jsou bezpochyby baterie. Zvýšit jejich kapacitu a snížit jejich cenu, to je cesta k dalšímu rozvoji elektromobilismu.

Coleman v rozhovoru pro HybridCars.com výstižně argumentuje tím, že se až příliš často myslí na technologický faktor a zapomíná se na ten lidský. „Co zákazník doopravdy chce? Jak velké jsou trhy pro takové produkty?“ pokládá Coleman otázky. I proto se chce Toyota při testování plug-in hybridní verze Toyoty Prius soustředit na otázky, které automobilce pomohou pochopit co zákazníci od takového auta očekávají a jak jej využívají.

Během letošního a příštího roku by mělo být uvedeno do testovacího provozu na 500 kusů plug-in hybridu Toyota Prius, z toho 150 ve Spojených státech. „Chceme pochopit co lidé očekávají od nabíjení. Budou nabíjet třikrát nebo čtyřikrát denně? Nebo jen v noci? Jak budou svůj vůz využívat? Jakým způsobem se budou snažit maximalizovat – nebo možná ne – dojezd na elektřinu?“ vyjmenovává Coleman některé z otázek.

Honda EV Plus

Mimochodem, Honda už v letech 1997-1999 elektromobil vyráběla. Jednalo se o model Honda EV Plus. Šlo o první elektromobil s ne-olověnými bateriemi (NiMH baterie) a dojezdem asi 160 km. V současné době Honda elektromobily nevyrábí, nicméně má v nabídce hybridní pohon. Například v aktuálně znovu uvedeném modelu Honda Insight.

8 Comments on “Honda předvede letos svůj elektromobil, co na to Toyota?”

  1. Je to jak pro koho. Někdo
    Je to jak pro koho. Někdo dojíždí do práce a na nákup a jezdí po městě- pak dojezd 80 km plně stačí. Ale když potřebuju univerzální auto např. na cesty na chalupu která je 70 km daleko a není tam elektřina tak jsem v… Prostě to chce vyrábět víc modelů a každý si pak vybere. Ale mohli by se taky zaměřit na výrobu autobusů, protože ty jezdí hodně takže se investice vrátí a pro městský provoz je elektrický pohon to nejlepší.

  2. Přikláním se k názoru,
    Přikláním se k názoru, že v drtivé většině případů, což potvrzují i průzkumy, lidé používají auto při dojíždění do práce a to do 50 Km většinou po městě – ideální.
    V tomto ohledu by mi elektromobil naprosto vyhovoval, a nebyl by nejmenší problém.
    Ten však nastane, když se rozhodnu jet na dovolenou, už mi je elektromobil k ničemu. Mám si proto pořídit ještě jedno auto? Současné elektromobily jsou tak malé, že se do nich stěží vejde kočárek, natož velký nákup, zavazadla a děti.
    Podle mě, by automobilky neměly dělat kompromisy, protože lidé je taky dělat nebudou. Chtějí velká a spolehlivá auta, a ne řešit dojezd a prostor, nechtějí se omezovat podle auta. Auto má sloužit člověku a ne naopak.
    Ovšem jak je známo je to jen a jen o BATERIÍCH, a věřím že jejich vývoj a tedy i kapacita se brzy významně zlepší.

  3. Myslím si, že lidé
    Myslím si, že lidé chtějí od elektromobilů to, co chtějí od normálních automobilů:
    1) Zaručený dojezd minimálně 400 – 500 Km bez toho, aby jim při najetí 200 km klesl výkon na polovinu
    2) Rychlé nabíjení baterií nebo jejich výměna, rychlost srovnatelná s natankováním paliva
    3) Prostor – co jsem viděl elektromobily, tak se tam sotva vejdou 4 lidé. Co nějaký rodinný vůz – kombík
    4) Snadné nabíjení – zastrčím konektor a nabíječka mě informuje, kolik stojí dobití, za jak dlouho se nabije apod..

    1. A já si myslím, že
      A já si myslím, že nemáte pravdu. Díváte se na elektromobil optikou benzínového auta, ale to nemusí být jediný možný pohled. To, že benzínová auta mají dojezd 500 km automaticky neznamená, že musím stejný dojezd požadovat i od elektromobilu. Boening má dolet 10000 km a já od elektromobilu nepožaduji ani aby měl dojezd 10000 km a ani aby uměl létat. Berte to tak, že elektromobil je jiný druh dopravního prostředku a od benzínových aut se liší. Požadovat tedy po něm budu to, co skutečně potřebuji, a ne automaticky všechny vlastnosti benzínového auta. Je jasné, že pokud budete požadovat, aby měl elektromobil všechny výhody benzínového auta a ještě eliminoval všechny jeho nevýhody, nebudete spokojen nikdy. Mně stačí, aby eliminoval většuinu jeho nevýhod a zachoval si většinu výhod.

      Dojezd by mi stačil klidně 80 km a spoustě dalších lidí (= potenciálních zákazníků), kteří potřebují denně například dojíždět do práce do vedlejšího města, ale ne do Košic, to bude stačit také.

    2. Můj požadavek na
      Můj požadavek na elektromobil:
      Dojezd přes 50 Km, dobíjení max. 12 hodin (přes noc), dvoumístné, ale velmi uvítám nouzovku – možnost odvézt 4 osoby. Náklady na pořízení a provoz v horizontu cca 8 let srovnatelné s náklady spojené s pořízením a provozem malého benzínového/naftového auta. S posledním bodem mají výrobci největší problém. Aktuálně řeším problém čím nahradit rozpadající se Citroen ZX D 1992 – jestli víte o elektromobilu pro mne, tak sem s ním.
      Petr

Napsat komentář