Mitsubishi chce být pionýrem elektromobilismu, podaří se?

jako jedna z prvních automobilek pochopila směřování v novém tisicíletí. Díky tomu má proti konkurenci výrazný náskok, zejména díky svému , který se prodává i v nové verzi pro rok 2010 velmi dobře. Od uvedení prvního modelu Priusu ale uplynulo už více než deset let a doba se opět posunula. Další chtějí také svoje místo na výsluní a jednou z automobilek, které se o něj perou je i .  

Mitsubishi je součástí obrovského japonského průmyslového konglomerátu, jehož historie sahá až do 70. let 19. století. Mitsubishi Motors Corporation je pátou největší automobilkou v , ovšem poslední desetiletí je provázena vážnými problémy. Pouze ve čtyřech letech z poslední dekády zaznamenala automobilka zisk. Rok končící březnem 2009 skončilo Mitsubishi se ztrátou 590 mil. dolarů.

V roce 2005 představila automobilka na malý městský automobil Mitsubishi i, který získal několik ocenění a na domácí půdě se stal hitem. Ve značně rozjuchané koncepční verzi byl představen dokonce už v roce 2003 na . Právě v modelu „i“ ucítila automobilka obrovskou příležitost. s sebou přinesla výrazný prodej automobilů a všeobecné pozdvižení ohledně , a . Mitsubishi se hodlá stát jedním z prvních výrobců, který se masivně pustí do výroby elektromobilů.

Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV

Želízkem v ohni je model vycházející právě z původního modelu „i“. Už letos mají začít první dodávky tohoto elektromobilu pro , má se vyrobit celkem 2000 kusů. Přitom už dnes přijímá Mitsubishi předobjednávky pro koncové zákazníky. Koncem roku 2010 má začít export do , v roce nebo pak také do USA. V Evropě bude Mitsubishi úzce spolupracovat s koncernem , který bude elektromobily iMiEV prodávat pod vlastní značkou.

Podle prezidenta společnosti Osamu Masuka je ale iMiEV teprve začátek. Později chystá Mitsubishi další, větší elektrické auto zhruba velikosti či . A následně také užitkový automobil založený na modelu i-MiEV. K tomu se aktuálně objevily spekulace o malém hybridním s rozšířeným dojezdem založeným na modelu Mitsubishi cX. Podle magazínu BusinessWeek chce Mitsubishi co nejrychleji dosáhnout u svých elektromobilů dojezdu přes 200 km, přitom iMiEV bude mít na začátku pouze 160 km. Dále se uvažuje také o možném cenovém odstupňování různých modelů právě podle dojezdu – čím vyšší, tím dražší. chce Mitsubishi představit už letos na podzim na autosalonu v Tokiu.

Mitsubishi i MiEV elektromobil

Ambice automobilky nejsou malé. Už v roce , tj. za nějakých 11 let, chce mít 20% všech prodejů z elektromobilů nebo hybridů. Přitom v oblasti hybridů jsou dnes světovými jedničkami jednoznačně Toyota a daleko po ní . A ani ti nemají tak vysoké cílé jako automobilka s třemi diamanty ve znaku. Nebezpečí je však hned několik. Mitsubishi tvrdí, že profitabilní začnou být elektromobily a hybridy v okamžiku, kdy se podaří vyrábět ročně asi 30 000 kusů – to má být někdy v roce 2013. Pro srovnání, něco přes 30 000 kusů se dnes prodá hybridních automobilů v USA, což je největší světový trh s auty. Odbyt ekologických aut by měl být navíc podpořen v Japonsku, ale i v dalších zemích, vládními . A ty nemusejí zdaleka vydržet tak dlouho.

Podle BusinessWeeku si Masuko uvědomuje, že na vládních dotacích nelze být závislí donekonečna. „Musíme rychle najít cesty jak snížit náklady,“ řekl. A to znamená především právě rozjet masovou výrobu – a to znamená vytvořit dostatečně širokou poptávku. Elektromobily ani plug-in hybridy to však nebudou mít dokonce ani v Japonsku jednoduché. Například benzinová verze Mitsubishi i se tam prodává zhruba 3x levněji, než má stát elektromobil. A konkurence nabízí podobně malé modely dokonce ještě levněji.

5 Comments on “Mitsubishi chce být pionýrem elektromobilismu, podaří se?”

  1. Koupil bych iMiEV
    Koupil bych iMiEV okamžitě, ale v českém zastoupení nevědí ani kam v Evropě bych se na něj mohl jet podívat. O případné rezervaci nechtějí ani slyšet. Jak chce Mitsubishi zvednout výrobu na 30 000 kusů když nechá realné zájemce bez informací? Může mi někdo říct kde si jej můžu jako koncový zákazník rezervovoat?

      1. Dík za snahu, ale skončil
        Dík za snahu, ale skončil jsem už na bodě 1 (You must enter a valid postcode into Section 1 of this form). Nejspíš to bere pouze PSČ Velké Británie. …Vítám jakékoli další informace, které mi umožní zakoupit iMiEV, nebo jiný elektromobil minimálně srovnatelných parametrů.

Napsat komentář