Velozzi Solo

Velozzi Supercar: první hybridní vůz poháněný mikroturbínou

Jsou tomu už bezmála tři roky, co se společnost Velozzi přihlásila do soutěže Automotive X-Prize. Od té doby vypadlo mnoho týmů včetně Velozzi. Přesto společnost pokračovala ve vývoji a vypracovala dva modely. První, Velozzi Supercar s výkonem neuvěřitelných 770 koňských sil, má být v prodeji již tento tok. Tento model byl zároveň opět přihlášen do Automotive X-Prize. Výroba druhého modelu, Velozzi SOLO má být zahájena na přelomu roku 2011 a 2012. pokračování

Velozzi SOLO

Velozzi SOLO – plug-in hybrid s mikroturbínou

Velozzi z Kalifornie je malá společnost zaměřená na vývoj dopravních prostředků šetrných k životnímu prostředí. Na svých stránkách sice tvrdí, že zaměstnává světové kapacity v oboru vědy, techniky a designu, nicméně z webových stránek a dosud realizovaných aktivit to spíš vypadá, že mají jednoho dobrého 3D grafika. Ten čas od času vypustí do světa obrázek nějakého zajímavého stroje, jako je to třeba nyní v případě plug-in hybridního crossoveru Velozzi SOLO.

Má jít o luxusní, lehký, ale přitom ekologický a moderní automobil dneška atraktivní pro všechny. Velozzi v tiskové zprávě píší, že při konstrukci vzali od začátku do úvahy fakt, že půjde o hybrid. Zaměřili se proto na využití lehkých materiálů – například nanotrubiček z karbonových vláken. Zároveň ale neopomněli bezpečnost, šetrnost ani spotřebu. „SOLO bude prostorné jako SUV, ale výkonné jako sedan,“ dušuje se Velozzi. Jako hlavní zdroj elektřiny mají posloužit li-ion baterie, které bude dobíjet mikroturbína schopná spálit cokoliv od benzinu přes naftu, ethanol, methanol, butanol, bionaftu až po zemní plyn. Součástí konceptu jsou snad všechny vychytávky, na které si lze vzpomenout, včetně superkondenzátorů a regenerativního brzdění. Spotřeba by se měla dostat na 2,3 l/100 km a max. rychlost 210 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h kolem šesti sekund. Kdy začne výroba? Prý mezi lety 20112012. Tak uvidíme!

ETV Motors – mikroturbíny pro REEV

REEV je zkratka pro „range extended electric vehicles“. Neboli elektrické automobily s rozšířeným dojezdem. Nejde o čisté elektromobily, nýbrž o hybridy. Spalovací motor zde však neslouží přímo k pohonu náprav, ale pouze a jen ke generování energie pro elektromotor. Mladá izraelská společnost ETV Motors ohlásila, že se jí od investorů podařilo sehnat finance v hodnotě 12 mil. dolarů. Ty budou určeny na další vývoj mikroturbín pro generátory. Podle ředitele firmy Arnolda Rotha startup uvažuje o licencování technologie a společném vývoji s výrobci automobilů. Výhodou malých turbín určených pro generování energie je skutečnost, že mohou fungovat prakticky na jakékoliv palivo bez větších modifikací. ETV Motors využívají k testování svého vynálezu upravenou Toyotu Prius. Využití malých mikroturbín v masovém měřítku by mohlo znamenat další zlevnění automobilů na alternativní pohon, stejně jako jejich další zefektivnění.