Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker odhaluje produkční verzi hybridu Fisker Karma

Spousta konceptů i prototypů, o který tady na serveru Hybrid.cz informujeme, se nikdy nedočká skutečné výroby. Proto si zaslouží zmínku každý, komu se něco takového podaří. A plug-in hybrid Fisker Karma už k tomu má zatraceně blízko. Společnost Fisker aktuálně vypustila do světa fotky jeho produkční verze, kterou se chystá slavnostně odhalit na Severoamerickém mezinárodním autosalonu v Detroitu, který se koná od 11. do 25. ledna 2009.

Fisker Karma plug-in hybrid

General Motors, Chrysler i Ford slibují elektromobily i hybridy

Americkým automobilkám teče do bot tak jako snad nikdy v historii. Odhodlávají se proto ke krokům, které by v minulosti byly takřka nemyslitelné a ani teď nevrhají na vedení firem právě dobré světlo. V podstatě obě automobilky dnes čelí rychle přicházejícímu bankrotu, a tak u amerického Kongresu žadoní o levné půjčky. Výměnou za to slibují, že se urychleně zaměření na úsporné technologie a alternativní paliva. Například Chrysler požaduje kapitál v hodnotě 7 mld. dolarů a slibuje, že už behem roku 2009 začne firemním zákazníkům dodávat elektromobily, které pak v roce 2010 uvede i na běžném trhu pro koncové spotřebitele. Není vůbec jasné, o jaké modely elektromobilů by mělo jít, ale nejspíš budou postaveny na narychlo „upečené“ trojici nedávno představených modelů. Už v roce 2013 pak Chrysler chce vyrábět ročně 500 000 takových automobilů. Celkem chce Chrysler uvést 24 nových produktů – různých typů elektromobilů (městských, „sousedských“), hybridních automobilů, elektromobilů s rozšířeným dojezdem a dalším.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker Karma plug-in hybrid vyrobí Finové

Zatímco největší americké automobilky prosí o pomoc Kongres, malé nezávislé se připravují na rozhodující úder. Fisker Automotive, který připravuje plug-in hybrid Fisker Karma, nedávno vyhrál v soudním sporu s Tesla Motors. Nyní přicházejí zprávy, že kalifornská firma uzavřela dohodu s finským výrobcem Valmet Automotive. Ten už vyrábí například modely Porsche Boxter a Porsche Cayman. Produkce Fisker Karma by měla začít ve čtvrtém čtvrtletí 2009. Čtyřdveřový sedan má karoserii postavenou z lehkých materiálů, což je prý pro inženýry Valmetu velká výzva, stejně jako hybridní pohon nazývaný Q Drive (vyvinutý společností Quantum Technologies exkluzivně pro Fisker Automotive). Hybridní pohonný systém se skládá z malého spalovacího motoru, který funguje jako generátor nabíjející sadu lithium-iontových baterií. Auto může ujet až 80 km s nulovými emisemi, čistě na baterie. Plug-in hybrid Fisker Karma je samozřejmě možné doma v garáži dobíjet, přímo ze zásuvky, a tak je možné, že někteří řidiči nebudou muset naplnit nádrž téměř nikdy. Cena auta se má pohybovat kolem 80 000 dolarů, tedy asi 1,6 mil. korun.

Fisker Karma plug-in hybrid

Kia má s hybridy velké plány

Kia Motors, součást jihokorejské skupiny Hyundai Kia, se podobně jako většina ostatních asijských automobilek začíná čím dál tím aktivněji angažovat v oblasti alternativních pohonů. Prozatím jde především o rovinu výzkumu a vývoje, nicméně komerční nasazení nových technologií očekává automobilka už v průběhu příštích pár let. Hyundai i Kia sdílejí výzkumné centrum zaměřené na ekologii dopravy, které vyrostlo v Soulu. Právě tam vznikla například už třetí generace automobilu na palivové články Kia Sportage FCEV. Zároveň má dnes k dispozici prototypy dvou generací hybridů – Kia Rio Hybrid a Kia C’eed Hybrid, založený na velmi oblíbeném modelu Kia C’eed. Jde nicméně o tzv. „mild hybridy“ podobné těm značky Honda, které nedokážou pracovat čistě na elektřinu. První komerční hybrid se Kia chystá uvést pod značkou nové generace vozů Kia Spectra v roce 2009 na domácím trhu. V roce 2010 má první Kia hybrid přijít také do USA jako součást redesignované řady Kia Optima. Zástupci společnosti prohlásili, že nevidí důvod ve vývoji původního hybridního vozu, protože hybridní pohon vidí pouze jako přestupní stanici ve vývoji alternativních pohonů pro osobní automobily. Což zní poměrně slibně vzhledem k elektromobilům a elektrickému pohonu vůbec. Namísto toho se Hyundai-Kia zaměří na vývoj původního plug-in hybridu pro rok 2013 a také na vodíkové palivové články. Už dnes má k dispozici letku SUV prototypů Kia Sportage a Hyundai Tucson s pohonem na palivé články a dojezdem kolem 400 km! Podobně jako Honda se svým modelem Honda FCX Clarity se i Kia chystá nasadit tyto automobily do provozu v malém testovacím programu, kdy si je firmy budou moct pronajímat.

Čína svým automobilkám: spolupracujte na elektromobilech!

Čínská národní rozvojová a reformní komise je makronomická agentura tamní Státní rady, která navrhuje opatření ekonomického a sociálního vývoje a kdesi cosi. Přesně tahle agentura nyní vyvíjí tlak na čínské automobilky, aby začaly spolupracovat v oblasti vývoje elektromobilů. Zároveň navrhuje, aby se automobilky, které nebudou schopné v této oblasti obstát, prostě stáhly z trhu. „Hybridní automobily by měly být pouze přechodovým jevem mezitím, než se lokální automobilky naučí vyrábět vlastní plug-in hybridy a elektromobily,“ řekl jeden z pohlavárů Rozvojové agentury. Stejně jako americká vláda, také čínská hledá cesty, jak svým automobilkám v tomto snažení pomoci. Přemýšlí proto například o zvýšení spotřební daně pro velké benzinové automobily a dotacích. Čínské ministerstvo vědy a technologie hodlá už příští rok začít prosazovat hybridní automobily ve veřejné správě a veřejné dopravě, případně jako taxi. Plní se tak předpoklady magazínu Forbes, který nedávno informoval, že Čína by se měla stát mekkou elektromobilů.

Toyota Prius třetí generace

Toyota láká na nový Prius

má novou mini-webovou stránku na adrese www.toyota.com/upcoming-vehicles, kde láká zájemce na třetí generaci . Ten bude poprvé odhalen na v lednu příštího roku. Na stránce najdete dnes prakticky jen odpočet v současné chvíli ukazující 61 dní a 6 hodin. Přesně tolik bývá, než bude nová Toyota Prius představena světu. Spekulace o novém hybridu se různí, nicméně pravděpodobně NEpůjde o . Ten by měl být pro firemní zákazníky k dispozici teprve koncem roku , pro běžné zákazníky snad v roce . Také se v prvních modelech třetí generace očekává využití spíše starší technologie než novějších . Některé pozdější verze by mohly mít možnost instalace do střechy, které budou auto chladit na slunci. Zároveň Katsuaki Watanabe, ředitel Toyoty, v jednom z rozhovorů řekl, že cílem inženýrů je snížit hmotnost, velikost i cenu nového Priusu, a to až na polovinu.

Toyota snižuje náklady, hybridům ale přidá

Americká a posléze globální finanční krize tvrdě zasáhla prakticky všechny automobilky. Protože na co kupovat nové auto, když už doma jedno nebo dvě máte, že? Anebo koncekonců se dá jezdit i hromadnou dopravou. Co naplat, General Motors jsou v koncích, hluboký dluh si vyžádal de.facto kapitulaci v podobě žádosti americkému Kongresu o pomoc. Pomoc americkým automobilkám, ale nejen těm velkým, ale i malým start-upům, koneckonců navrhuje i Al Gore ve svém nejnovějším Plánu. Ale krize zasáhla i cizí automobilky. Toyotě klesly čtvrtletní tržby o téměř 70%, mnohem více, než očekávali analytici. Okamžitě tedy přišel záchranný tým v čele s prezidentem společnosti Katsuaki Watanabem, který hledá cesty jak snížit náklady a zvýšit zisky. Jednou z cest k tomu je úprava plánu uvedení nových modelů. Dále se sníží kapitálové výdaje, přizpůsobí se továrny a bude globálně upravena cenová politika firmy. Největší dopad budou mít tyto změny na velké automobily s vysokou spotřebou – trucky a SUV. Naopak hybridy, kde je Toyota vůdcem díky svému modelu Toyota Prius, dostanou „přidáno“. Automobilka hodlá ještě více zatlačit na vývoji nových modelů a příští rok se údajně v Japonsku, na domácí půdě, chystá ohlásit čtyři novinky včetně nové generace (snad už) plug-in hybridu Toyota Prius.

Toyota v plug-in hybridy věří

Toyota využívá svůj Open Road blog velmi vychytrale pro přímou komunikaci firemních pohlavárů se zákazníky. Aktuálně například Irv Miller, vice prizident skupiny Toyota, vyjasňuje pozice automobilky vzhledem k plug-in hybridům (PHEV) a lithium-iontovým bateriím. V průběhu uplynulých měsíců a let se totiž objevovaly zprávy, že Toyota není k li-ion bateriím příliš vstřícná zejména s ohledem na bezpečnost (zatímco ostatní automobilky už je běžně využívají), a že ani plug-in hybridy nejsou ve firemním hledáčku na prvním místě. Irv na blogu píše: „Silně věříme v dostupnost plug-in hybridů pro některé typy využití, i v to, že budou poháněny lithium-iontovými bateriemi. Věříme v to tak silně, že plánujeme začít produkci plug-in hybridů už příští rok.“ Li-ion baterie si Toyota vyvinula sama, nicméně bude je vyrábět společně s Panasonicem ve společné továrně. Irv poukazuje na fakt, že jejich opatrný postup je dán skutečně s ohledem na spolehlivost při produkci v masovém měřítku. Dodal, že i během výroby PHEV bude Toyota i nadále studovat a vylepšovat technologii baterií, jejich produkce i způsobů, jakými lidé k plug-in hybridům přistupují. „Víme, že o PHEV je velký zájem. Chceme si jen být jistí, že to děláme správně. Je nám jasné, že uživatelé našich automobilů by to nechtěli jinak,“ dodal vcelku srozumitelně a logicky Irv.

Volkswagen Golf TwinDrive

Diesel plug-in hybrid VW Golf Twin-Drive otestován

Volkswagen postavil 20 prototypů vozů VW Golf Twin-Drive a podrobuje je plošným testům pro potřeby společnosti. Jedná se o dieselové plug-in hybridy a dá se tedy předpokládat, že spotřeba bude příznivá. Novinářům z britského magazínu AutoExpress se dostal do ruky jako první na rychlý veřejný test. A výsledky předčily očekávání – spotřeba 2,5 l/100km.

1,5l dieselový motor spolupracuje s elektromotorem/generátorem, oba operují na předních kolech vozu. V zadních kolech jsou ještě dva menší elektromotory. V rychlostech do 50 km/h může vůz jet pouze na elektrický pohon, což je výhodné zvláště s ohledem na skutečnost, že se jedná o plug-in hybrid. Dojezd bez použití konvenčního motoru je zhruba 45 kilometrů, což by na cesty po městě mohlo hravě stačit. Hmotnost vozu sice trochu narostla, o 250 kg v porovnání s klasickým TDI, hodnota však není nijak znepokojující. Tři elektromotory a li-ion baterie holt něco váží.

Audi A1 Sportback

Plug-in hybrid Audi A1 v Paříži

Automobilka Audi z koncernu VW odhalila oficiálně podrobnosti o konceptu Audi A1 Sportback, který představí návštěvníkům Pařížského autosalonu. A kdyby byly parametry třeba i z poloviny nadsazené, jistě by se jednalo o průlomový model.

Bezmála čtyřmetrový vůz (přesně bez jednoho centimetru) pohání 1,4l motor TFSI s maximálním výkonem 110 kW. K němu je připojen elektromotor, který může v případě potřeby poskytnout 150 Nm a 20 kW. Při nízkých rychlostech se může A1 Sportback pohybovat pouze v elektrickém režimu. Dojezd je až neuvěřitelných 100 km, otázkou však zůstává, jak nízká je ona „nízká rychlost“ a jestli takové hodnoty nebylo dosaženo jen v laboratorních podmínkách.
Zrychlení na stovku za 7,9 s, maximální rychlost 200 km/h, průměrná spotřeba 3,9 l/100km a emise 92 g/km. To jsou ve stručnosti další parametry, které musí vyhovovat snad každému. Opravdu důležitou vlastností je možnost nabití li-ion baterií z obyčejné zásuvky. S tím by se měl vyvíjet snad každý hybrid, nemyslíte?

Volkswagen Golf TwinDrive

Volkswagen Golf TwinDrive – konkurence pro Chevy Volt?

Podle informací magazínu Motor Trend chystá německá automobilka Volkswagen na rok 2011 novou verzi Golfu. Půjde o Volkswagen Golf TwinDrive, plug-in hybrid, který by mohl dost dobře posloužit jako hlavní konkurence pro Chevy Volt. Aktuální prototyp je údajně vybaven dieselovým motorem, nicméně produkční verze už bude obsahovat benzinový motor. Pouze na baterie má nový Golf ujet až 50 km. Řešení nového hybridu od Volkswagenu bude odlišné než v případě Chevy Voltu, kde je benzinový motor využit čistě jako generátor. Jak už název napovídá, Volkswagen Golf TwinDrive může jet buďto na baterie, nebo právě na benzinový motor. Elektromotor rozjede hybrid zhruba na 50 km/h a pak teprve naskočí benzin. V oblastech, kde chcete jezdit pouze na baterie je možné zapnout tzv. „e-mode“, který benzinový motor kompletně vypne. Jako baterie poslouží li-ion značky Sanyo, které jsou umístěny naspodu kufru.

Volkswagen Golf TwinDrive

Honda se do plug-in hybridů nehrne

Honda sice na příští rok chystá nový hybrid Honda Insight, přímého konkurenta připravovaného nového modelu Toyoty Prius, nicméně zda půjde o plug-in hybrid, to zatím vůbec není jasné. Podle agentury Bloomberg totiž Masaaki Kato, prezident výzkumné divize společnosti Honda, prohlásil, že „Aby se automobily na baterie mohly více rozšířit, musí technologie baterií ještě pokročit.“ Těžko říct, co z takového prohlášení odvodit. Jisté je, že konkurence se plug-in hybridů naopak nebojí a nový Prius by s největší pravděpodobností měl jít zapojit do zásuvky, stejně jako další nové hybridy. Honda by údajně mohla nabídnout plug-in hybrid někdy v budoucnosti, nicméně teď se chce především soustředit na palivové články. Je ostatně jedinou automobilkou, která má na trhu auto na vodík, resp. palivové články – sedan Honda FCX Clarity. Kato věří, že pokroky v oblasti palivových článků jsou jednodušší než pokroky v oblasti technologie baterií. Podle analytiků není toto rozhodnutí u Hondy ničím nevídaným, automobilka se vždy profilovala víceméně konzervativně. Každopádně je příjemné, že všechny automobilky nejdou jedním směrem (li-ion baterie) a zkouší něco nového.

Toyota Prius - testy v Londýně

Toyota testuje plug-in Prius v Londýně

Automobilka Toyota ve spolupráci s britskou odnoží francouzské energetické společnosti EDF Energy odstartovala testování svého plug-iny hybridu Toyota Prius v Londýně. Slavnostní zahájení testů proběhlo formou tiskové konference v Hde Parku, které se zúčastnilo mimo jiné mnoho předních britských politiků nebo japonský velvyslanec v Británii Shin Ebihara. Testy podobné těm, které ve spolupráci s EDF ostartovaly ve Francii už na podzim minulého roku, zahrnují vybudování potřebné infrastruktury, vyhodnocování výkonu automobilů i jednoduchosti používání služeb a samozřejmě i chování řidičů.

Celkem má testování trvat přibližně rok (což vyvolává řadu otázek ohledně data uvedení nového Priusu na trh). Nicméně Toyota už podobné testy provedla v řadě jiných zemí, například USA, Japonsku, Belgii a zmíněné Francii, takže jde mnohem více o test Británie a její připravenosti než o test samotného automobilu. V testu se navíc používá Toyota Prius vybavená NiMH bateriemi namísto plánovaných li-ion baterií. Podle neověřených informací má prodej nového plug-in hybridu Toyota Prius začít pro firemní zákazníky v Japonsku, USA i Evropě už před koncem roku 2009, což je dokonce dříve, než se plánovalo. Otázkou je, kdy se hybrid začne prodávat také běžným zákazníkům.
Toyota Prius - testy v Londýně

Toyota iQ

Toyota iQ jako plug-in hybrid

Na Pařížském autosalonu, který se uskuteční během podzimu, má být konečně odhalena definitivní podoba výrobní verze městského miniautíčka Toyota iQ. Stane se tomu zhruba rok poté, co Toyota představila tento koncept na autosalonu ve Frankfurtu. Podle očekávání dostane tři metry dlouhá Toyota iQ motor o objemu 1 l, ale navíc se údajně také chystá plug-in hybrid Toyota iQ s motorem o obsahu 500 ccm. Hybridní automobil Toyota iQ prý přijde na trh v roce 2010. Což, vezmeme-li v úvahu vlažný přístup automobilky Toyota k lithium-iontovým bateriím, které jako jediné připadají pro Toyota iQ hybrid v úvahu, je dost odvážný plán.

Dodgeeo

3x nový elektromobil od Chrysleru?

Na Detroitském autosalonu minulý rok odhalil Chrysler tři velmi zajímavé koncepty. Šlo o Jeep Renegade, Chrysler EcoVoyager a sporťák Dodge Zeo, které měly všechny jeden společný rys: jezdily na elektřinu. Během posledních měsíců začal Chrysler prodávat své první hybridy, jde o SUV v podobě vozů Dodge Durango Hybrid a Chrysler Aspen Hybrid. O jejich „šetřivosti“ se dá úspěšně pochybovat, nicméně spolu-prezident firmy Jim Press nedávno prohlásil, že už koncem tohoto měsíce představí Chrysler tři prototypy elektrický automobilů, resp. možná elektromobilů dealerům na speciálním setkání. Neřekl už, zda nebo kdy by měly jít do prodeje, dodal pouze, že plug-in hybridy jsou pro firmu jednou z hlavních priorit.