Elektromobily jsou předurčeny k vítězství, říká výrobce baterií

Pravda, od výrobce baterií bychom ani nemohli čekat cokoliv jiného. Společnost Johnson Controls však v tomto oboru patří k nejstraším (viz. Wikipedia) – byla založena už v roce 1885 v USA vynálezcem termostatu. Dnes zaměstnává celosvětově 140 000 lidí a operuje v oblasti automobilového průmyslu, stavebnictví a energetických řešení. Na Globálním summitu o životním prostředí pořádaném agenturou Reuters prohlásil Alex Molinaroli, prezident společnosti, něco v tom smyslu, že dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje směřují především k elektromobilům. „Lidé sice mluví o palivových článcích, ale popravdě, není kolem toho vidět tolik snahy a energie jako je dnes vidět kolem elektromobilů,“ dodal. Johnson Controls dnes ve spolupráci s francouzskou společností Saft dodává lithium-iontové baterie pro Daimler a jeho hybridní sedany Mercedes-Benz třídy S, kromě toho spolupracuje také s automobikou Ford. Ve svém výzkumu se společnost zaměřuje především právě na li-ion baterie. Návratnost velkých investic očekává do pěti let. „Být v tomhle byznysu je dnes velmi drahé,“ kometuje současnou situaci. Přesto zde vidí obrovský potenciál a odhaduje, že hybridní automobily či elektromobily budou do roku 2020 mít 6% trhu v USA a západní Evropě. Ještě větší příležitost ale vidí Molinaroli v Číně, kde mají elektromobily šanci obrovského rozvoje – místní lidé totiž budou moct rovnou „přeskočit“ klasické agregáty.

elektromobil Joule

Joule – elektromobil z Jižní Afriky

Až z Kapského města dojel na Pařížský autosalon v premiéře elektromobil Joule. Pochází od jihoafrické soukromé společnosti Optimal Energy založené v roce 2005. Ten by měl být k dispozici ve dvou verzích – s klasickým pohonem pomocí asynchronních permanentních magnetů pohánějících přední kola přes převodovku, případně s pohonem dvou či všech čtyř kol s elektromotory umístěnými přímo v kolech. Tělo je složeno z ocelového rámu v kombinaci s kompozitními a plastikovými částmi karoserie. Jako baterie slouží li-ion, která by měla nabídnout dojezd 200 km, ovšem při vybavení elektromobilu Joule dvěma sadami baterií (na které je místo) je možné dojezd zvýšit až na 400 km. Samozřejmostí je pak regenerativní brzdění, maximální rychlost 135 km/h a moderní vybavení interiéru. Konkurence pro italský elektromobil Pininfarina B0? Narozdíl od ní zatím u Joule ještě vůbec není jasné, zda se někdy bude vyrábět – doufáme však, že ano.

Volkswagen Golf TwinDrive

Volkswagen Golf TwinDrive – konkurence pro Chevy Volt?

Podle informací magazínu Motor Trend chystá německá automobilka Volkswagen na rok 2011 novou verzi Golfu. Půjde o Volkswagen Golf TwinDrive, plug-in hybrid, který by mohl dost dobře posloužit jako hlavní konkurence pro Chevy Volt. Aktuální prototyp je údajně vybaven dieselovým motorem, nicméně produkční verze už bude obsahovat benzinový motor. Pouze na baterie má nový Golf ujet až 50 km. Řešení nového hybridu od Volkswagenu bude odlišné než v případě Chevy Voltu, kde je benzinový motor využit čistě jako generátor. Jak už název napovídá, Volkswagen Golf TwinDrive může jet buďto na baterie, nebo právě na benzinový motor. Elektromotor rozjede hybrid zhruba na 50 km/h a pak teprve naskočí benzin. V oblastech, kde chcete jezdit pouze na baterie je možné zapnout tzv. „e-mode“, který benzinový motor kompletně vypne. Jako baterie poslouží li-ion značky Sanyo, které jsou umístěny naspodu kufru.

Volkswagen Golf TwinDrive

Pininfarina ukáže v Paříži svůj elektromobil

Už dříve jsme přinesli informace, že slavná italská značka Pininfarina připravuje malý elektromobil. Přestože ředitel společnosti Andrea Pininfarina, který podle všeho celý projekt vedl, nedávno zemřel, jeho odkaz žije dál. Prvního živého předvedení bychom se měli dočkat už na . Čtyřmístné auto vzniklo ve spolupráci s výrobcem baterií, společností Bollore. Ta dodá lithium-metal polymerové baterie, které mají být bezpečnější, než klasické li-ion baterie. Plné nabití během osmi hodin by mělo dát elektromobilu dojezd až 200 km. Výroba elektromobilu by měla začít už během příštího roku a jeho uvedení na trhy v , a se očekává během roku 2010.

elektromobil Chrysler

Chrysler ohlašuje elektromobily – Jeep EV, Dodge EV a další

Automobilka Chrysler se snaží dohonit co v posledních letech prošvihla. Zatímco General Motors mají svůj Chevy Volt, Chrysler neměl prakticky nic. Už několikrát avizovaný frontální útok přišel teprve nyní. Automobilka ohlásila skrze svou ENVI divizi zaměřenou na vývoj ekologických automobilů nové elektromobily jednoduše nazvané jako Jeep EV, Chrysler EV a Dodge EV.

Dodge je dvoumístný sporťák vycházející z modelu Dodge ZEO vybavený li-ion bateriemi a namísto spalovacího motoru je v něm umístěn elektromotor s výkonem 268 koní. Baterky se nabíjí ze zásuvky podobně jako v případě Tesla Roadster, za čtyři hodiny se plně nabije skre 220 V. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne sporťák pod pět sekund, maximální rychlost je 192 km/h. Dodge EV je jediný „čistý“ elektromobil, který Chrysler představil.
elektromobil Chrysler
Zbylé dva jsou „extended-range“ elektromobily, tedy takové, které jsou vybavené spalovacím motorem pro vyšší dojezd. Jeep EV je vybaven stejným elektromotorem jako Dodge EV, lithium-iontovými bateriemi, ale navíc také malým benzinovým motorem s integrovaným elektrickým generátorem. Při kapacitě nádrže 30 l má Jeep EV dojezd 650 km s tím, že prvních 65 km ujede čistě na baterie. Vývojáři Chrysleru se nicméně intenzivně zabývají možností integrací elektromotorů přímo do kol – dost možná by je zajímal náš lineární spalovací motor.
elektromobil Chrysler
Dalším elektromobilem je Chrysler EV, opět automobil s rozšířeným dojezdem. Sedmimístný minivan má podobné parametry jako Jeep co se týká dojezdu, nicméně jde samozřejmě především o rodinné auto.
elektromobil Chrysler
Jeden z elektromobilů chce Chrysler uvést na trh už v roce 2010, nejprve v Severní americe, později také v Evropě. Během roku 2009 vypustí na americké silnice testovací letku 100 elektromobilů. Zdá se, že automobilka se v budoucnu hodlá velmi výrazně zaměřit na elektromobily a elektrický pohon, spolupracuje dokonce s americkým Ministerstvem energetiky.

Honda se do plug-in hybridů nehrne

Honda sice na příští rok chystá nový hybrid Honda Insight, přímého konkurenta připravovaného nového modelu Toyoty Prius, nicméně zda půjde o plug-in hybrid, to zatím vůbec není jasné. Podle agentury Bloomberg totiž Masaaki Kato, prezident výzkumné divize společnosti Honda, prohlásil, že „Aby se automobily na baterie mohly více rozšířit, musí technologie baterií ještě pokročit.“ Těžko říct, co z takového prohlášení odvodit. Jisté je, že konkurence se plug-in hybridů naopak nebojí a nový Prius by s největší pravděpodobností měl jít zapojit do zásuvky, stejně jako další nové hybridy. Honda by údajně mohla nabídnout plug-in hybrid někdy v budoucnosti, nicméně teď se chce především soustředit na palivové články. Je ostatně jedinou automobilkou, která má na trhu auto na vodík, resp. palivové články – sedan Honda FCX Clarity. Kato věří, že pokroky v oblasti palivových článků jsou jednodušší než pokroky v oblasti technologie baterií. Podle analytiků není toto rozhodnutí u Hondy ničím nevídaným, automobilka se vždy profilovala víceméně konzervativně. Každopádně je příjemné, že všechny automobilky nejdou jedním směrem (li-ion baterie) a zkouší něco nového.

Toyota Prius - testy v Londýně

Toyota testuje plug-in Prius v Londýně

Automobilka Toyota ve spolupráci s britskou odnoží francouzské energetické společnosti EDF Energy odstartovala testování svého plug-iny hybridu Toyota Prius v Londýně. Slavnostní zahájení testů proběhlo formou tiskové konference v Hde Parku, které se zúčastnilo mimo jiné mnoho předních britských politiků nebo japonský velvyslanec v Británii Shin Ebihara. Testy podobné těm, které ve spolupráci s EDF ostartovaly ve Francii už na podzim minulého roku, zahrnují vybudování potřebné infrastruktury, vyhodnocování výkonu automobilů i jednoduchosti používání služeb a samozřejmě i chování řidičů.

Celkem má testování trvat přibližně rok (což vyvolává řadu otázek ohledně data uvedení nového Priusu na trh). Nicméně Toyota už podobné testy provedla v řadě jiných zemí, například USA, Japonsku, Belgii a zmíněné Francii, takže jde mnohem více o test Británie a její připravenosti než o test samotného automobilu. V testu se navíc používá Toyota Prius vybavená NiMH bateriemi namísto plánovaných li-ion baterií. Podle neověřených informací má prodej nového plug-in hybridu Toyota Prius začít pro firemní zákazníky v Japonsku, USA i Evropě už před koncem roku 2009, což je dokonce dříve, než se plánovalo. Otázkou je, kdy se hybrid začne prodávat také běžným zákazníkům.
Toyota Prius - testy v Londýně

elektromobil Think City

Snížení cen li-ion baterií na polovinu do roku 2010?

Britský deník The Guardian informuje, že společnost Ener1 chystá v následujících letech snížení cen lithium-iontových baterií až o 50%. Ener1 vyrábí li-ion baterie ve své dceřinné společnosti EnerDel, která je zase dodává například pro Think Global a její elektromobil Think City. Snížení cen prý má přijít společně s nasazením opravdu masové výroby baterií. Ta je zase podpořena zájmem velkých automobilek o alternativní paliva a rozvoj li-ion technologie. V podstatě všechny budoucí elektromobily, hybridy a další typy automobilů s alternativním pohonem mají využívat lithium-iontové baterie. „Můžeme snížit cenu li-ion baterií o 50% a věřím, že dokážeme toto snížení přesunout i na spotřebitele,“ řekl Guardianu Charles Gassenheimer, výkonný ředitel společnosti . Snížení očekává do dvou let, v současné době jedná s více než 24 světovými automobilkami.

elektromobil Hinterland 1

Hinterland 1 – elektromobilem proti větru

Partička kanadských průmyslových designérů s bohatými zkušenosti v oblasti dopravy a letectví se rozhodla udělat si radost. A dost možná i vydělat nějaké ty peníze. Po čtyřech letech práce odhalili projekt Hinterland 1. Jedná se o elektromobil navržený od základu „trochu jinak“. S důrazem na možnost přizpůsobení pro osobní přepravu, ale i hromadnou dopravu. Co víc, návrháři se zaměřili především na aerodynamiku vozu, kdy aerodynamický odpor vzduchu představuje u běžných aut největší zátěž pro spotřebu.

Aerodynamický koefecient elektromobilu Hinterland 1 proto snížili až pod hodnotu 0.25, přičemž například Toyota Prius má 0.26. Při rychlosti 120 km/h údajně představuje odpor vzduchu u běžného auta až 75% spotřeby, zbytek sežere valivý odpor. Hinterland by se mohl vyrábět v několika verzích, jednak Mini verzi pro dva lidi, a Van verzi pro šest lidí. Designéři si představují, že by se mohlo vyrábět až 20 000 elektromobilů ročně.

elektromobil Hinterland 1

Mitsubishi plánuje navýšit výrobu li-ion baterií

Skoro to začíná vypadat, jako by na stála a padala budoucnost automobilového průmyslu. Hrne se do nich Continental, a nyní ohlašuje, že ještě před započetím výroby zpětinásobí výkon své nově plánované továrny na . Buduje ji vy spolupráci s firmou Yuasa a hodlá do ní investovat celkem přes 120 mil. dolarů. Má k tomu samozřejmě pádný důvod – se má stát už během roku 2009 velkým hitem v a postupem času i na celém světě.

Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Nissan představil nový hybrid a elektromobil

Japonská automobilka Nissan si v tichosti kutí a mediální pozornost prozatím přenechávala konkurenci jako je Honda, Toyota či Mitsubishi. Až dodnes. V Tokiu totiž odhalila dva zcela nové automobily. Prvním z nich je elektromobil, druhým hybridní automobil, oba však využívající pokročilých li-ion baterií. V rámci obchodního plánu Nissan GT 2012 ohlásila automobilka záměr uvést elektromobil v roce 2010 v Japonsku a do roku 2012 globálně. Prototyp elektromobilu byl vybaven 80kW motorem a náhonem na přední kola. Kompaktiní laminované lithium-iontové baterie jsou ukryty pod podlahou vozu, takže nezabírají místo. Finální verze vozu, která bude představena za dva roky, bude postavena na unikátním designu, který nebude vycházet z žádného z existujících modelů. Prozatím je využívána upravená verze modelu Nissan Cube.

Hybridní automobil Nissan předvedl hned dvě „průlomové“ technologie. Jednak hybridní pohonný systém s náhonem na zadní kola, za druhé také paralelní hybridní systém. Ten by měl nabídnout rychlejší reakce vozu a lineární akceleraci pro lepší pocit z jízdy. V obou případech využíval Nissan li-ion baterie vyvinuté ve společném podniku se společností NEC, o jejichž spojenectví jsme informovali už před časem. V rámci Zeleného programu 2010 se hodlá Nissan zaměřit na vývoj nových technologií, produktů a služeb, které výrazně sníží emise CO2 a zvýší podíl recyklovaných materiálů využívaných v automobilovém průmyslu.

Hybrid Nissan využívající li-ion baterie

elektrokolo Yamaha PAS Brace

Levné elektrokolo od Yamahy

Yamaha Motors uvede 8. srpna na japonský trh nové elektrokolo PAS Brace. To je vybaveno asistenčním systémem, který pomáhá jezdci vybrat jeden s osmi převodů, brzdit ve správný okamžik a podobně. Systém nazvaný S.P.E.C.8 rozpozná kdy chce jezdec změnit převod, případně změnit rychlost, a podle toho upraví úroveň elektrického pohonu. Pokud kolo jede rychleji než 15 km/h, doplňkové napájení automaticky sníží svůj příkon v závislosti na převodu. Pokud jede kolo rychleji než 24 km/h, zcela se zastaví. Jako zdroj energie slouží elektrokolu 4,0Ah li-ion baterie s voltáží 25,9 V. Na jedno nabití dokáže pomoct až na 39 km v automatickém módu (na power mód 23 km a auto-eco plus mód až 61 km). Elektrokolo Yamaha PAS Brace váží 22,2 kg a stojí v přepočtu 1150 dolarů ( ¥125,800, tedy asi 17 250 Kč).

Continental začne vyrábět li-ion baterie

Automobilový svět se mění. Německý Continental, dříve synonymum kvalitních pneumatik a dalších kvalitních automobilových součástek, nehodlá zaspat nový vývoj. Podobně jako konkurence v podobě gigantu Bosch se hodlá vydat také do nových oblastí výroby. Plánuje totiž spustit produkci lithium-iontových baterií. Ty bude dodávat automobilkám BMW a Mercedes-Benz pro jejich hybridní automobily, které budou představeny během roku 2009. „Hybridy by se v příštích pěti letech mohly pro Continental stát miliardovým byznysem,“ řekl Karl-Thomas Neumann, hlava oddělení motorů v Continentalu, britskému deníku The Guardian. Continental se v oblasti výroby li-ion baterií rozhodl spolupracovat s osvědčenou firmou A123, kromě toho se má stát jedním z dodavatelů pro chystaný Chevy Volt od General Motors. V současné době je největším problémem li-ion baterií jejich cena, ale Neumann věří, že tento problém se brzy vyřeší. „Nové poznatky a ekonomika masové výroby nám jistě umožní výrazně snížit výrobní cenu baterií,“ řekl.

Saab 9-X Biohybrid

Saab pozastavil vývoj hybridu 9-X Biohybrid

Koncept Saab 9-X Biohybrid byl předtaven už na ženevském autosalonu s tím, že v nejbližších letech by se mohl dostat do výroby. Jenže nyní General Motors Europe, kteří Saab vlastní, a samotní vývojáři Saabu dohadují o tom, jaký podvozek vlastně pro nový Saab 9-1 použít. Vývoj modelu byl tedy pozastaven. Podle Jana-Ake Johnssona, ředitele Saabu, musí být koncept 9-X novu promyšlen. Nový Saab 9-X alias budoucí 9-1 má být totiž postaven na menším, úspornějším podvozku. Jako pohonná jednotka měl původnímu konceptu sloužit 200koňový 1,4l BioPower turbomotor s doplněním o elektromotory poháněné li-ion bateriemi. Pokud se Saab rozhodne udělat nový hybrid menší, je pravděpodobné, že využije také méně výkonný pohonný systém.