Škoda Fabia

Stará Škodovka, nebo nový hybrid?

Automobiloví výrobci dlouhá léta počítali s tím, že lidé budou pravidelně obměňovat své staré stroje za nové. „Staré“ může znamenat, zejména v různých regionech, odlišný pojem. U nás je to řekněme od pěti do deseti i více let. Proč to ale dělat, když staré pořád dobře slouží? Spotřebitel je sice podle neoficiálních marketingových pouček tvor hloupý, ale ne zas tak docela.

Během letošního dubna se automobilový průmysl v ČR propadl o 25,5%. To je více než čtvrtina veškeré výroby aut u nás, z nichž naprostá většina jde na export. Lidé kupují méně aut, ovšem to nejhorší nás podle analytiků může teprve čekat. Kdo totiž má zájem koupit nové auto, koupí jej už dnes – za co nejnižší cenu. Tihle kupci pak ale budou chybět trhu v příštích letech, kdy má přijít zotavení.

Pyramidová hra automobilek se tak začala rychle hroutit. Distributoři už nedokáží jednoduše přesvědčit další zákazníky, aby investovali nemalé částky do koupě de-facto zbytečného výrobku. Začínají proto své produkty balit do nového, ekologického obalu – ostatně jako celá řada dalších průmyslových oborů. Rozjíždí se zelený marketing. Novinkám říkají „hybridy„, „auta na plyn“ a na autosalonu ve Frankfurtu bylo také poprvé hlasitě slyšet slovo „elektromobily„. Světem se přelévají obrovské objemy prostředků, které mají napomoci změně v oblasti osobní automobilové dopravy. A k tomu je tu státy financovaná stimulace poptávky v podobě šrotovného. ČÍST DÁL…

Evropský týden mobility

Evropský týden mobility a Den bez aut

Od 16. do 22. září 2009 probíhá v celé Evropě tzv. Evropský týden mobility. Tato akce představuje jednu z klíčových osvětových kampaní v celosvětové kampani proti klimatickým změnám. Evropská komise chce kampaň tematicky směřovat ke schůzce v Kodani (30.11. – 12.12. 2009), kde se bude rozhodovat o budoucnosti mezinárodní smlouvy, která má nahradit dohodu z Kjóta.

Vzhledem k tomuto propojení je letošním tématem Evropského týdne mobility heslo “Naše město – naše klima!“. Města mohou zlepšit kvalitu ovzduší; zajistit bezpečnou a spolehlivou hromadnou dopravu; omezit hluk v obytných částech měst; vybudovat zóny pro setkávání a pro život atd. Města by měla klást důraz především na trvalá opatření, zaměřená na ochranu klimatu.

V ČR, konkrétně v Praze, se do organizování akcí v rámci Evropského týdne mobility, pustila především iniciativa Auto*Mat a spřátelené organizace. Součástí bylo mimo jiné speciální vysílání pro chodce a cyklisty na Rádiu 1, pouliční slavnost Zažít město jinak, kdy se ulice Vinohrad na den proměnila v pěší zónu, nebo Velká pražská cyklojízda 2009, která proběhla včera. Dnes v kině Světozor bude mít slavnostní premiéru dokumentární film Auto*Mat od 19.30 hodin. Celkem se do akce zapojilo 80 českých měst. Dne 22. září 2009 proběhne Evropský den bez aut, kdy budou města částečně uzavřena automobilové dopravě.

AVIA - Smith nákladní elektromobil

Avia představila nákladní elektromobil Smith

V sobotu 12.9.2009 se v Praze odehrálo slavnostní představení nového elektromobilu automobilky Avia. Ta má za sebou bohatou historii. Vznikla už v roce 1919 ve vysočanském cukrovaru, původně se zaměřovala na letouny a letecké součástky. Později se stala součástí koncernu Škoda. Po válce se Avia zaměřila na nákladní automobily, stala se postupně jednou z největších automobilek v zemi a důležitým producentem nákladních aut pro většinu zemí RVHP.

Privatizace znamenala vstup zahraničního investora v podobě jihokorejského Daewoo ve spojení s rakouským Steyr, kteří odkoupili 50,2 % akcií. Automobilka uvedla řadu nových automobilů. Přesto se už od roku 1995 potýkala s existenčními problémy. V roce 2004 se zastavila výroba, v roce 2006 koupila automobilku indická firma Ashok Leyland. Dnes se firma jmenuje Avia Ashok Leyland Motors, v květnu letošního roku přišlo po krizi oživení výroby.

A právě o tomto víkendu představila u příležitosti 90. výročí založení firmy nákladní elektromobil. Avia dodává kabiny a podvozky pro tato vozidla, zatímco o elektrický pohon se stará britská společnost Smith Electric Vehicles. V Británii už takováto vozidla jezdí tři roky, v USA od poloviny letošního roku, kdy několik kusů elektrických nákladních vozů předával prezident Barack Obama v rámci programu snižování emisí.

V České republice se elektrická nákladní auta začnou prodávat od příštího roku. Mezi prvními zákazníky má být například pražské letiště, kromě toho firma chystá expanzi do východních částí Evropy. Dojezd elektrického náklaďáku se pohybuje kolem 300 km. Jsou proto určena především do měst. Pokud se firmy přestanou bát a konečně jim dojde jak výhodné pro ně mohou elektromobily, neřku-li tyto nákladní, být, snad se konečně dočkáme rozšíření elektrických aut alespoň v tomto sektoru. Tleskáme proto česko-indické Avii s britským přispěním za tento skvělý počin a přejeme mnoho úspěchů.

Toyota plug-in Prius přestavba od EVC Group

Toyota Prius do zásuvky dostupná v ČR!

Toyota oficiálně chystá svůj plug-in hybrid Prius teprve za dva až tři roky, navíc s dojezdem směšných 20 km na elektřinu. Přitom Toyotu Prius jako plug-in hybrid je možné mít už dnes! Ve Spojených státech se přestavbami zabývá několik firem, v České republice zatím jedna, ale zato pořádně.

To, co je dnes i ve světě poměrně málo běžné, zvládá česká společnost EVC Group během pěti dnů. Jakoukoliv verzi Priusu, tedy včetně nejnovější generace, která se u nás právě začala prodávat, dokáže přetvořit na plug-in hybrid s dojezdem 90 km čistě na elektřinu a průměrnou spotřebou 2,7 l/100 km. „Oficiální“ plug-in hybrid Prius přitom slibuje spotřebu 3,6 l/100 km.  
Toyota plug-in Prius přestavba od EVC Group

Palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 2,7 l/100 km po ujetí 1000 km
elektrokolo Giant Twist Freedom CS Lite

Test: elektrokolo Giant Twist Freedom CS Lite

není a u nás ve velkých městech pořád ještě nemá „vybudovanou tradici“. Posledních dvacet let jsme si prostě museli dosyta užít skutečnosti, že najednou můžeme vozit svá pozadí v pohodlí obrovských aut „jako na západě“. Nic na tom, že s nimi obvykle ve městech stojíme v a ploužíme se rychlostí 30 km/h od křižovatky ke křižovatce.

Básník tím chce říct, že nově vznikající a vůbec počínající důraz na cyklodopravu jsou pouhý začátek cesty k trvale udržitelnému rozvoji dopravy. Cesta je to však dlouhá a další etapa spočívá v přesvědčování veřejnosti, že jízdní kolo představuje plnohodnotný dopravní prostředek, který disponuje řadou výhod. pak tyto výhody spojují s doplňkovým elektrickým pohonem, který může jezdci ušetřit spoustu námahy a potu.   

elektromobil Škoda Eltra Pickup - Favorit

Superbel – Škoda Superb na elektřinu, Roomster za pár let?

Česká Škoda vyráběla elektromobily mnohem dříve, než nastal současný boom a dokonce o něco dříve, než General Motors poprvé přišli se svým GM EV1. Podle informací webu Electroauto.cz Petra Dvořáka, známého českého propagátora elektromobilismu, se v Čechách elektromobily vyráběly v bývalém závodě Škoda Elcar Ejpovice, který byl pobočkou Škoda Plzeň.

Prvním elektromobilem byla Škoda Shortcut vyrobená Jaromírem Vegrem zkrácením Favoritu na zakázku Švýcarského zájemce v roce 1990. Model měl údajně ve Švýcarsku obrovský úspěch, a tak přišla žádost o dodání 1000 kusů! Ke konci roku 1992 se výroba skutečně rozjela, vyráběly se modely Škoda Eltra 151L a 151 Pick-up. Veškerá produkce šla na vývoz, pouze několik kusů zakoupila Česká pošta. Výroba skončila v roce 1993, kdy podnik Škoda Auto převzal Volkswagen.
elektromobil Škoda Superb - Superbel
Je tomu pár týdnů, co se tahoun českého průmyslu v podobě Škoda Auto znovu přihlásil ke svému odkazu. Mladoboleslavská Škoda ohlásila zapojení do projektu Superbel, což není nic jiného než na elektřinu předělaná Škoda Superb.  

Nissan Leaf

Elektromobil Nissan Leaf v ČR – zatím nebude

Představení elektromobilu Nissan Leaf zvedlo vlnu zájmu, a tak jsme neváhali a zeptali se českého zastoupení automobilky Nissan na možnost jeho uvedení v ČR. Odpověď není příliš povzbudivá, nicméně dalo se to čekat. Martina Jirásková, PR manažerka Nissanu pro ČR a SR, nám odpověděla, že „uvedení elektromobilu v ČR zatím není plánováno“. Důvodem je především fakt, že uvedení vozidla předcházejí smlouvy s vládami, případně s místními úřady velkých měst, nebo i právními subjekty o vybudování infrastruktury. Nissan má podobné smlouvy uzavřeny např. s Dánskem, Portugalskem, Irskem, švýcarskou elektroenergetickou společností EOS, britskou firmou Elektromotive (vývoj dobíjecích stanic, provoz elektromobilů), ve fázi příprav jsou smlouvy se společnostmi LeasePlan a Europecar atd. Jirásková však potvrdila, že zahájení prodeje Nissan Leaf v Evropě je plánováno na rok 2012.

rychlovlaky - čínský CRH-3

Rychlovlaky a vysokorychlostní tratě v ČR – mají budoucnost?

Rádi byste se po naší krásné malé republice proháněli v pohodlných, čistých a rychlých vlacích? Tedy nejlépe „rychlovlacích“? My také. Ale zatím to nejde. Stát sice postupně začíná pouštět na železnici konkurenci, ale jen velmi, velmi opatrně. se pere o první volná „místa“ a nám už mezitím pěkných pár let mažou med koleb huby ohledně . Dnes, když ekonomika země údajně narazila na dno, průmysl se propadl, stavba dálnic se zadrhává a konečně vychází na jevo jejich předraženost, zároveň vyplouvají na světlo megalomanské plány na propojení ČR s plánovanou celoevropskou sítí vysokorychlostní železnice.

ČEZ - Martin Roman

ČEZ dá půl miliardy na elektromobily v Česku

Tisková konference energetické společnosti ČEZ dnes v pražském Žofíně přinesla zajímavé podrobnosti o chystaném plánu rozvoje elektromobility v České republice. ČEZ se chce stát lídrem v oblasti střední Evropy v mnoha oblastech a bezemisní elektrická doprava je jednou z nich. Konference se zúčastinili šéf ČEZu Martin Roman, pražský primátor Pavel Bém a firemní expert na elektromobilitu Martin Cmíral.

ČEZ představil svou vizi v rámci projektu FutureMotion, o kterém jsme psali před nedávnem. Od podpory elektromobilů v ČR si podle Cmírala slibuje mimo jiné vyrovnání křivky zátěže elektrické distribuční sítě během dne a noci. V současné době je spotřeba elektřiny ve dne mnohem vyšší než v noci. To by se s masivním rozvojem elektromobilismu mohlo změnit. Počítá se totiž, že většina lidí bude svá e-auta dobíjet v noci.  
elektromobil Fiat Fiorino MicroVett

Mazda3

Mazda3 se Stop&Start systémem v prodeji

V , ale také v se začala prodávat nová Mazda3 (v Japonsku Mazda Axela) se systémem . V nabíce jsou modely s benzinovými motory o zdvihovém objemu od 1.6l do 2.2l, v ČR je k dostání také 2.2l . Kombinovaná spotřeba se pohybuje od 4,5 l/100 km (1.6l motor) do 9,6 l/100 km u verze s 2.3l motorem. Významný podíl na relativně nízké hodnotě spotřeby má právě tecnologie Stop&Start, kterou nazývá „i-stop“. Cena základního modelu1,6 MZR začíná na 399 900 Kč, nejdražší verze Mazda3 2.3 MZR DISI stojí 694 000 Kč. Dostupnou výbavou je například šest airbagů, xenonové světlomety a monitorování tlaku v pneumatikách.

galerie: Mazda3

Mazda3 Mazda3 Mazda3
nákladní doprava na dálnicích - kamion a brány pro výběr mýta

Poslanci schválili mýtné pro dodávky a vážení kamionů

Takzvaná ekonomická krize způsobila prozatím v České republice mimo jiné pozastavení mnoha důležitých dopravních staveb. Magazín iHNed.cz nedávno přinesl zprávu, že stát hodlá uspat dokonce asi 300 projektů. Jisté je, že finance na nové dálnice nejsou a jen tak nebudou, stejně tak na obchvaty měst. Chystá se proto mimo jiné zlevňování předražených českých dálnic, což v konečném důsledku může situaci prospět. Stejně tak aktuálně poslanci schválené mýtné pro dodávky těžší než 3,5 tuny. To začne platit už od roku 2010, bude se platit nejen podle počtu náprav, ale i ročního období nebo denní doby. Poslanecká sněmovna zároveň schválila elektronické viněty, ty od roku 2011 nahradí současné dálniční známky a budou narozdíl od nich přenosné. Dalším schváleným dopravním návrhem je zákonné vážení kamionů. Kamionová doprava, resp. i mnohonásobně přetížené kamiony, dnes dopravní infrastrukturu zatěžují zdaleka nejvíce.

železniční doprava - žluté vlaky Student Agency - kdy budou v České republice?

Student Agency investuje do vlaků, sever Čech už ale nechce

Dopravní společnost podnikatele Radima Jančury způsobila revoluci v a už nějakou tu dobu se netají tím, že chce proniknout také na českou . Magazín informuje, že se firma rozhodla k zásadní změně strategie, kdy se zaměří na ziskovost. Chce tak letos vydělat alespoň 100 mil. korun a s jejich pomocí začít s . Původně měla Student Agency zájem o provozování železničních spojů v Libereckém kraji, konkrétně šlo o Jizerskohorskou železnici. Dnes v ranních hodinách však firma rozeslala tiskovou zprávu, že ze soutěže společně s partnerskou francouzskou dopravní společností Keolis odstupuje. Důvod? Obava před nekalým chováním statního konkurenta – . V souvislosti s touto státní firmou a tamních majetkových poměrech se v posledních týdnech objevují velmi zajímavé investigativní články v předních českých médiích (Reflex, Respekt). „Bohužel jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet“, řekl Jan Paroubek, provozní ředitel železniční dopravy Student Agency. Firma předpokládá, že by se opakovala situace z roku 2006, kdy České dráhy nabídly provoz tratě Plzeň – Most výrazně pod cenou. V dnešním rozhovoru pro Hospodářské noviny však Jančura zdůraznil, že vlaky pro něj i nadále zůstávají prioritou a dokonce „otázkou osobní cti“. Další informace například v článku „Avizované vlaky HighJet firmy Student Agency na trasu Praha – Ostrava zatím nevyjedou„.

Autosalon Brno 2009

Report: Autosalon Brno 2009 – Honda Insight poprvé v ČR!

Hned od začátku bylo jasné, že od letošního ročníku Autosalonu Brno nelze očekávat zázraky. Ekonomická krize nemilosrdně drtí celý automobilový svět. Jaké to může mít následky však bylo na letošním autosalonu vidět snad lépe než kdekoliv jinde. Akce se tentokrát konala pouze v pěti pavilonech Brněnského výstaviště, z toho hlavní expozice se odehrávala de-facto ve dvou – miniaturním pavilonu F a velkém P. Zde se představily automobilky jako Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mini, Mitsubishi, Opel, Renault, Seat, Suzuki, Škoda, Volvo či Volkswagen, plus několik dalších výrobců zabývajících se převážně sportovními nebo luxusními vozy jako Bentley či Aston Martin. Zcela však chybí například Toyota.

auto na vodík - HydrogenIX

České auto na vodík se zúčastní závodu Shell Eco-Marathon

Už od 7. do 9. května 2009 proběhne na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v jubilejní 25. ročník soutěže Shell Eco-Marathon Europe. Zúčastní se ho dosud nejpestřejší skladba závodníků, celkem půjde o 200 týmů z i dalších zemí světa. Cílem tohoto závodu je dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Po krátké odmlce se soutěže opět účastní také český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejích vodíkové vozítko HydrogenIX 2, na jehož stavbě pracovalo asi 15 lií více než rok, se zúčastní v kategorii . Miniaturní autíčko připomínající pojízdnou kapsli váží asi 60 kg, pohání jej vodíkový palivový článek vyrábějící elektřinu, která putuje do elektromotoru. Výkon elektromotoru je 200 W a maximální rychlost vozítka je 40 km/h, jediným odpadním produktem je voda. Jeden kilometr vyjde podle Bohumila Horáka zhruba na 50 haléřů. Stavba auta vyšla asi na půl milionu korun. Horák říká, že jde především o „velkou výzkumnou laboratoř“ a také „motivační náboj pro studenty“. Laboratoř byla na ostravské univerzitě založena už roku 2004. Ve vývoji HydrogenIX se chystá tým pokračovat i nadále. Nejde však o jediný koncept , na kterém se v pracuje. Například v už stojí dosud jediná v ČR a na linkách městské dopravy jezdí , který vyvinul v Řeži u .

Martin Bursík: šrotovné jako podpora pro hybridy, elektromobily

Téma čili „šrotovací prémie“ se už nějakou dobu táhne českou politickou scénou. Šrotovné bylo nakonec v návrhu ČSSD schváleno, stejně jako před několika dny v . Není však stále jasné odkud by vlastně na něj měly jít finance. Odstupující ministr financí si výdaje v hodnotě tří miliard korun podle svých slov „nedokáže představit“. Zástupci ČSSD se sice ohánějí , ale jejich návrh (viz. náš článek) zase tak ekologický není. Proto odstupující ministr životního prostředí připravil svůj vlastní návrh, který počítá se dvěma různými sazbami. Základní sazba by platila pro vozidla s emisemi CO2 do 160 gramů, snížená sazba by upřednostňovala vozidla s nižšími emisemi, nižší spotřebou a případně alternativním typem pohonu jako jsou . „Tohle má svoji logiku, protože to alespoň motivuje k úsporám a pak taková investice, která motivuje k tomu, aby při výběru toho konkrétního vozidla ten potenciální klient šrotovného také vzal v úvahu jeho spotřebu a emise, to je samozřejmě faktor, který je pozitivní,“ řekl Bursík ve svém projevu ve sněmovně 31. března 2009. Mimochodem, pro pobavení a odlehčení tématu si můžete přečíst zajímavý návrh šrotovného na webu ŽelPage.