HyNor - vodíková dálnice v Norsku

Norsko má první vodíkovou dálnici

Mazda začala do Norska lifrovat svá auta na vodík, konkrétně jde vozy RX-8 Hydrogen RE. Prozatím je to prvních 30 kousků, další přibudou v létě. Zároveň se v Oslu nedávno konala oslava otevření nové vodíkové pumpy, které se zúčastnil i korunní princ Haakon. Stanice je součástí vodíkové infrastruktury napříč skandinávskou zemí, vodíková dálnice propojuje Oslo na východním pobřeží s městem Stavanger na západním pobřeží Severního moře. Norové si to celé pojmenovali pěkně seversky tvrdě „HyNor“ a celkem jde o 580 dálnice vybavné 12 vodíkovými pumpami. Jde o první integrovanou síť vodíkových pump na světě, tedy první komplexní vodíkovou infrastrukturu. V budoucnu se má tahle síť rozšířit i do Švédska, Dánska a později i do Německa.
Mazda RX-8-Hydrogen-RE
Mazda RX-8 Hydrogen RE dokáže jezdit jak na vodík, tak i benzin. Narozdíl od japonské verze vozu má ta evropská manuální řazení. Prozatím však není možné si vozy koupit, pouze pronajmout. První čerpací stanice na vodík se začne stavět už koncem května také v České republice, konkrétně v Neratovicích. Postaví ji společnost Linde Gas a poslouží především pro doplňování paliva linkového autobusu na vodík mezi Prahou a Neratovicemi.

auto na vodík - HydrogenIX

České auto na vodík se zúčastní závodu Shell Eco-Marathon

Už od 7. do 9. května 2009 proběhne na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v jubilejní 25. ročník soutěže Shell Eco-Marathon Europe. Zúčastní se ho dosud nejpestřejší skladba závodníků, celkem půjde o 200 týmů z i dalších zemí světa. Cílem tohoto závodu je dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Po krátké odmlce se soutěže opět účastní také český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejích vodíkové vozítko HydrogenIX 2, na jehož stavbě pracovalo asi 15 lií více než rok, se zúčastní v kategorii . Miniaturní autíčko připomínající pojízdnou kapsli váží asi 60 kg, pohání jej vodíkový palivový článek vyrábějící elektřinu, která putuje do elektromotoru. Výkon elektromotoru je 200 W a maximální rychlost vozítka je 40 km/h, jediným odpadním produktem je voda. Jeden kilometr vyjde podle Bohumila Horáka zhruba na 50 haléřů. Stavba auta vyšla asi na půl milionu korun. Horák říká, že jde především o „velkou výzkumnou laboratoř“ a také „motivační náboj pro studenty“. Laboratoř byla na ostravské univerzitě založena už roku 2004. Ve vývoji HydrogenIX se chystá tým pokračovat i nadále. Nejde však o jediný koncept , na kterém se v pracuje. Například v už stojí dosud jediná v ČR a na linkách městské dopravy jezdí , který vyvinul v Řeži u .

iHNed.cz: První čerpací stanice na vodík v ČR!

Hospodářské novinky v článku Od května budeme tankovat vodík informují, že Ústav jaderného výzkumu a Linde Gas dokončují první vodíkovou pumpu v České republice. Čerpací stanice, která kromě benzinu, nafty či LPG nabídne také vodík bude otevřena v květnu v Neratovicích.

„V budoucnu by však měly přibýt další autobusy, případně i osobní vozy. Třeba takové, jaké už sériově prodává automobilka Honda ve Spojených státech. Česko se ale neratovickou „vodíkovkou“ v budoucnu napojí na německou „vodíkovou trasu“ a bude tedy dostupné i vozům, které už nyní na západ od našich hranic vodíkový pohon využívají.“ (celý článek)

Mimochodem, známý motoristický magazín Top Gear nedávno otestoval vůz Honda FCX Clarity poháněný vodíkovými palivovými články a velmi si jej pochvaloval.

Je tedy nová čerpací stanice předzvěstí nové evropské vodíkové infrastruktury?