Superbel – Škoda Superb na elektřinu, Roomster za pár let?

Česká Škoda vyráběla elektromobily mnohem dříve, než nastal současný boom a dokonce o něco dříve, než General Motors poprvé přišli se svým GM EV1. Podle informací webu Electroauto.cz Petra Dvořáka, známého českého propagátora elektromobilismu, se v Čechách elektromobily vyráběly v bývalém závodě Škoda Elcar Ejpovice, který byl pobočkou Škoda Plzeň.

Prvním elektromobilem byla Škoda Shortcut vyrobená Jaromírem Vegrem zkrácením Favoritu na zakázku Švýcarského zájemce v roce 1990. Model měl údajně ve Švýcarsku obrovský úspěch, a tak přišla žádost o dodání 1000 kusů! Ke konci roku 1992 se výroba skutečně rozjela, vyráběly se modely Škoda Eltra 151L a 151 Pick-up. Veškerá produkce šla na vývoz, pouze několik kusů zakoupila Česká pošta. Výroba skončila v roce 1993, kdy podnik Škoda Auto převzal Volkswagen.
elektromobil Škoda Superb - Superbel
Je tomu pár týdnů, co se tahoun českého průmyslu v podobě Škoda Auto znovu přihlásil ke svému odkazu. Mladoboleslavská Škoda ohlásila zapojení do projektu Superbel, což není nic jiného než na elektřinu předělaná Škoda Superb.  

Na projektu spolupracují prakticky všichni, kdo se v České republice o elektromobily zajímají – předně jde o Sdružení elektromobily, které zajišťuje koordinaci projektu, propagaci a know-how. Dále například společnosti EVC Group, která realizuje přestavbu vozu po technické stránce. Škoda Auto dodala testovací vůz, EKOLO Vegr dodává nultou variantu pohonného systému. První varianta pohonu bude realizována s vodou chlazeným asynchronním elektromotorem Siemens, poskytující výkon 70kW. Nabídku zapojení do projektu podala i společnost Aufeer Design.

Do projektu je zapojena také akademická sféra. O vývoj 40kW mobilní výkonné nabíječky se stará Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně. Přestavba vozidla má posloužit nejen jako účinný propagační nástroj, ale i pojízdná laboratoř pro samotnou Škodovku.

„Záměrem projektu je zveřejnit postup přestavby a stručné technické informace tak, aby po zakoupení potřebných komponent mohla být přestavba zopakována. Po úspěšném projektu by měly proběhnout další přestavby tohoto vozidla již pro konkrétní zákazníky,“ píše se na stránkách projektu.

Podle informací jednoho z koordinátorů projektu, Ing. Jaromíra Marušince, v současné době probíhají jednání mezi Škodovou a zainteresovanými subjekty, do projektu by se mohl zapojit také ČEZ, který by poté investoval do baterií a využil vůz pro svoje PR (viz. jeho FutureMotion a plán na rozvoj elektromobily). Škoda chce mít ze Superbelu hotový předváděcí vůz, který bude moct veřejně prezentovat, a tak klade realizátorům velmi přísné podmínky. Například omezuje technologie a výběr dodavatelů.

Inženýři ze Škodovky podle všeho chtějí získat na projektu zkušenosti. „Uvažuje se o tom, že některá další generace Škoda Roomster by mohla jezdit na elektřinu,“ spekuluje Marušinec. „Otázka je, zda to nebude už pozdě,“ dodal s mírnou skepsí v hlase. Většina automobilek bude už totiž v té době na trhu nějaký elektromobil mít.
Škoda Roomster
Celý projekt je rozdělen na šest fází, z toho teprve první je již dokončená – a to jest získání vozidla Škoda Superb od Škody Auto. Dále se bude volit a testovat pohon, určovat výkon motoru a nastatovat napětí baterií. Následně proběhne demontáž spalovacího motoru a namontování elektrického pohonu včetně BMS, nabíječky a regulátoru. Pak budou probíhat testy a nastavení řídící jednotky.

Co je zajímavé, chystá se také instalace fotovoltaické střechy. Poslední fází projektu bude homologace a přihlášení vozidla do provozu, což bude – soudě podle předchozích zkušeností elektromobilistů s přihlašováním jejich vozů – možná jedna z náročnějších částí. Na druhou stranu, tentokrát jde o velký projekt zaštítěný samotnou Škodou Auto, takže tak velké problémy by nemusely nastat. Celková hodnota projektu je kolem 3,7 mil. Kč.

38 Comments on “Superbel – Škoda Superb na elektřinu, Roomster za pár let?”

  1. Nekupujte spalováky,
    Nekupujte spalováky, vydržme to! Odložte nákupy nových vozů, zmiňujte se u prodejců, že dokud tu nebude stát elektromobil, tak z vás kšeft mít nebudou. Uvidíte ty pohrdavé pohledy prodejců. Ale když tisícovka lidí odloží nákup soukromého vozu, nebo šéfové firem odloží obnovu vozového parku o dva, tři roky, tak to výrobci pocítí. Je to ale třeba říct v autosalónu. Mohl by to být i dobrý „sport“, škárlit tu a tam prodejce různých autosalónů, že chci obnovit firemní vozový park,třeba 5 vozů ale že kvůli image, čekáte na první sériový elektromobil. To by mohlo zabrat, nemyslíte. Zkuste to, bude sranda. 🙂

  2. Proč se začíná u Superbu
    Proč se začíná u Superbu a ne Roomsteru ;-( Asi se počítá s tím že v nejbližší době budou zákazníci firmy typu ČEZ a jejich PublicRelation… Takže normální lidé se od Škodovky něčeho co nesmrdí hned tak nedočkají. Praha plná výfukových plynů je standard na který jsou všichni zvyklí, tak proč to měnit.
    Ale vážně: věřím, že kdyby se do nové karoserie Fabia nebo Roomster dal elektromotor & baterie s dojezdem 60-80km a cenou pod 300tis za celé auto, nějací kupci by se v Čechách našli. Musí to být ale nové auto. Že by se nějak rychle vyvinul plug-in hybrid, s tím se asi nedá počítat, když to Japoncům trvá tak dlouho.

  3. Uz to byla ostuda. Jeden z
    Uz to byla ostuda. Jeden z mala vetsich vyrobcu, ktery jeste nema ani koncept elektromobilu. A to v dobe, kdy jini jiz ladi zaverecne upravy pred uvedenim na trh. I kdyz z popisu citim, ze spise nez iniciativa Skody, je to opet akce nadsencu, ktere se vyrobce velkomyslne rozhodl podporit – „tak kdyz nam to cele vyvinete, tak my vam to auto dame“. Nebo se pletu?

  4. Největším impulsem pro
    Největším impulsem pro masové nasazení elektromobilů by bylo drastické a zásadní zdražení ropy. To by všechny ty „technické problémy“ zmizely až bychom se divili. Podle mě není snaha o vývoj baterií a elektromobilů dostatečná, stále se investuje do spalovacích motorů, těžby většího množství ropy, ale elektromobily jsou stále jen okrajovou záležitostí pár automobilek a nadšenců. Chtělo by to opravdový impulz i ze strany vlád.

      1. asi moc toho neřeknu…
        asi moc toho neřeknu… používám některá řešeni, za která by mě profíci asi ukamenovali a vůbec nejsem žádný konstruktér. prostě to dělám pro vlastní potěšení.
        staví se Téčko s pohonem na zadní kolo a řízením dvou předních. nebude to mít rám (jediné 2 jekly se vyskytují u přední nápravy), ale bude to samonosná karoserie z duralu 0,5 a 1 mm. šířka 900 mm, vzdálenost mezi osou předních a zadního kola 1150 mm.
        jsem rozhodnuty pro pomocný elektrický pohon od firmy Bionx.

  5. V první řadě:
    V první řadě: elektromobil se vyplatí koupit tomu kdo hodně jezdí, aby se mu investice vrátila.Třeba pro takový městský autobus by elektrický pohon byl úplně ideální, taky kvůli stylu jízdy-rozjíždění, brždění, zastavování a popojíždění v kolonách.Já osobně bych bral nějakou elektromotorku hlavně abych to vyzkoušel a taky protože na motorce budu jezdit víc než autem.

  6. Berme to optimisticky. Pokud
    Berme to optimisticky. Pokud všichni co máme zájem o ekektromobil nápíšeme nadějnému českému výrobci o našem zájmu (v mém případě i o odhodlání již nekupovat auto se spalovacím motorem), možná se nám povede přesvědčit ho, že nemá vývoj elektromobilu odkládat.

    1. No, ono bude spíš
      No, ono bude spíš zajímavé, s čím výrobci skutečně přijdou na trh kolem toho omílaného roku 2012 a kolik to bude skutečně stát. Ohledně ceny jsou to zatím největší spekulace.
      A když přijde se zajímavou nabídkou třeba nečeský výrobce, nehodlám čekat, až se v Boleslavi proberou…

    2. Ha, ha. Nakup vozu s beznym
      Ha, ha. Nakup vozu s beznym spalovacim motorem jsem se rozhodl odlozit jiz pred 3mi roky. Od te doby registruji jenom, jak vsechny automobilky alternativni technologie odkladaji. Biopaliva – odlozeno, nove technologie jako StopAndStart, ci rekuperace – az na vyjimky odlozeno, hybridy – posunuto jak jen to slo, takze dnes na trhu stale neni jediny dostupny model v masove prodavanych tridach. Budte v klidu. Trh automobilu je rizen z vetsi casti nabidkou, nikoliv poptavkou. Dokud prvni odvazny sef elektromobily nezkusi a nebude s nimi mit uspech, vyrobci budou dal chrlit stare technologie. Az jeden uspeje, vsichni se na to vrhnou. Stadni princip funguje u automanegeru dokonale, odvaha je totiz rizikovy faktor pro karieru.

      1. Tyhle teorie o neviditelné
        Tyhle teorie o neviditelné ruce trhu jsou sice hezké, ale dokud bude e auto stát 3x víc než běžně dostupné, tak si ho stejně koupí jen pár lidí. Třeba mladá rodina si raději koupí velký rodinný vůz za 200-300 tisíc, než malý městský elektromobil řádově za 600-700 tisíc. Navíc je zde stále otázka dojezdu.

        1. Cena elektromobilů může
          Cena elektromobilů může byt nižší než cena spalováků. To co zvyšuje cenu elektromobilu je nedostatek baterií. Dle několika nezávislých zdrojů lze cenu baterií snížit na 1/5. => elektromobil ve kterém je teď baterie za 500.000 by v případě sériovky byl levnější o 400.000 a to je cena srovnatelná se spalovákem.
          Hlavním důsledkem neviditelné ruky trhu v tomto případě bude, že k poklesu ceny dojde až po nasycení trhu.

          1. Podle mě cena
            Podle mě cena elektromobilů hodně určije i honba za vysokým dojezdem. Přitom by stačilo e-auto s dojezdem 60 – 80 km (pro každodenní dojíždění do práce dostačující) v základní ceně. Jako příslušenství k tomu dodávat buď sadu přídavných baterií na další dojezd, nebo ve stejné hodnotě spalovací generátor pro nabíjení stávajících baterií, aby byl zajištěn dojezd třeba k moři na dovolenou, který by si známí mezi sebou mohli i půjčovat.

            Dám příklad: v týdnu jezdívám denně jen cca 15 km do práce a 15 km zpět, ale o víkendu jezdívám Praha – Brno.
            Spolubydlící zase v týdnu najezdí denně i 100 km, ale o víkendu mu stačí zase dojezd kolem Prahy do 30 – 40 km. Kdyby každý z nás měl základní elektromobil se základním dojezdem, stačil by nám jeden spalovací generátor dohromady. O víkendu bych jej využil já, v týdnu zase on…

            Zatím dojíždění do práce od jara do podzimu řeším skútrem. Starý Simson po 56 000 kilometrech dosloužil, a jako náhradu jsem hledal elektroskútr. Bohužel situace, kdy bych se po překonání zoufalé rychlosti 30 km/h (kvůli maximálnímu dojezdu) při cestě zpět domů bál, že mě v kopci v Suchdole dojde energie a já zbývajících cca 6 km dotlačím,mě přivedla zase k ojetému skútru se spalovacím motorem.

            Protože mám dvouletého Citroena z Kolína, s opravdu zázračným motorem :-), zřejně se jako příštího auta už elektromobilu dočkám 🙂 Za 10 – 15 let se snad už něco k lepšímu změní.

            1. takové auto existuje,nissan
              takové auto existuje,nissan leaf, ford connect,ale viděl jsem ho jen ve dvoumístné verzi,peugeot i-on a jiné….jenže prodejci nevědí,co by za ně chtěli,všechny jsou kolem milionu 🙁 za ty peníze si koupím na dojíždění hezkého focuse nebo něco podobného a zbyde mi 800 000 na benzín,ethanol,cng,lpg nebo bio-nebio naftu na mnoho desítek let…prodejci jsou ti,kteří zlikvidují elektromobilitu

              1. nemám potřebu jezdit 200
                nemám potřebu jezdit 200 km denně,mám to do práce 10 km,na chatu 50 a původní baterie byly 180Ah,koupil jsem 208Ah a původně deklarovaný dojezd byl 80 km,zatím jsem ujel jen 30 km v kuse samý kopec v praze estakáda,prosecká ,zenklova,spojovací a alarm o nedostatku energie mi zapískal jen když byly baterie nové při první jízdě a nezformátované asi po 20 km,takže když motor má 15kW,vydrží jet na tento výkon víc než hodinu a za tu hodinu ujede při maximálce 80km/h rovných 80km,když pojedu jako člověk a budu využívat rekuperaci,ujedu mnohem dál,až budou baterie staré s poloviční kapacitou,pořád mi stačí 50 km dojezd,nemám potřebu podporovat zlodějnu v podobě přemrštěné ceny lipolek a hromady elektroniky kolem toho,dohromady za víc než čtyřnásobek obyčejných trakčních olověných baterek,také nemám potřebu podporovat zmetky,kteří si myslí,že mají elektromobily ze zlata a radši je nechávají hnít před barákem,až budou baterie kaput,dám je na chatu k fotovoltaické elektrárně,kde mi vydrží nejmíň dalších 5 let a koupím nové,když už budou lipolky za normální cenu,budu o nich uvažovat,mám to jako hobby a nejsem elektroterorista,jako někdo…

                1. Zajimavá bude životnost
                  Zajimavá bude životnost těch trakčních PB akumulátorů zatěžovaných rekuperací.

                2. ona ta rekuperace není tak
                  ona ta rekuperace není tak prudká,protože to sotva zpomaluje,brzdy jsou rozhodně potřeba a je slyšet jak jen slabě píská tyristor,jako při mírném zmáčknutí akcelerátoru,takže nějaká ohromná dávka proudu zpět do baterií nejde,nevím jak moc jim vadí střídání režimu vybíjení-nabíjení,olovo by se mělo nabíjet desetinou kapacity a to myslím při té rekuperaci není překročeno,doufám,že výrobce na to myslel

Napsat komentář