Test: elektrokolo Giant Twist Freedom CS Lite

není a u nás ve velkých městech pořád ještě nemá „vybudovanou tradici“. Posledních dvacet let jsme si prostě museli dosyta užít skutečnosti, že najednou můžeme vozit svá pozadí v pohodlí obrovských aut „jako na západě“. Nic na tom, že s nimi obvykle ve městech stojíme v a ploužíme se rychlostí 30 km/h od křižovatky ke křižovatce.

Básník tím chce říct, že nově vznikající a vůbec počínající důraz na cyklodopravu jsou pouhý začátek cesty k trvale udržitelnému rozvoji dopravy. Cesta je to však dlouhá a další etapa spočívá v přesvědčování veřejnosti, že jízdní kolo představuje plnohodnotný dopravní prostředek, který disponuje řadou výhod. pak tyto výhody spojují s doplňkovým elektrickým pohonem, který může jezdci ušetřit spoustu námahy a potu.   

Do rukou se nám na testování dostalo elektrokolo Giant Twist Freedom CS Lite. Elegantní černé jízdní kolo je sestaveno s kvalitních komponent, o řazení se stará sedmirychlostní přehazovačka Shimano Nexus a odpružení zajišťuje přední vidlice SR Suntour se zdvihem 63 mm. Brzdy nesou značku Tekro. Známý výrobce kol vyvinul pro svá elektrokola jedinečný pohonný systém nazvaný Hybrid Cycling Technology. Jde o asistované kolo, kdy na řidítkách nenajdeme v rukověti plyn jako u jiných elektrokol, elektromotor umístěný v ose předního kola se spouští tehdy, pokud položíte nohy do pedálů.

elektrokolo Giant Twist Freedom CS Lite

Stačí jen lehce zatlačit a elektromotor začíná pomáhat. Do kopce je výpomoc nejcitelnější, na rovině přiměřená. Za pomoci jednoduchého ovládacího panelu na levé straně řidítek si můžete vybrat jeden z módů asistence – nejúspornější eco, standardní normal a náročnější sport. Součástí panelu je také ukazatel energie v bateriích signalizovaný pět diodami a samozřejmě tlačítko pro vypnutí nebo zapnutí elektrického pohonu. K „nastartování“ kola tedy není třeba žádný klíček, prostě jen stiknete tlačítko. Klíček je potřeba jedině tehdy, chcete-li vyjmout baterii z jejího úchytu nacházejícího se vzadu svisle na pravé straně nosiče.

Základní technické údaje
Název: Giant Twist Freedom CS Lite
Typ: elektrokolo
Dovozce: ekolo.cz
Max. rychlost: 26 km/h (test)
Max. dojezd: 45 km (s asistencí v módu normal)
Hmotnost: 25 kg
Doba nabíjení: 4 hodiny
Motor: 250 W Sanyo DC Sync Drive
Nosnost: max. 115 kg jezdec, nosič 15 kg
Kola: 28″
Brzdy: přední i zadní ráfkové
Akumulátor: Li-ion 234 Wh Sanyo Electric (9 Ah, 26 V)
Počet osob: 2
Cena (vč. DPH): 34 900 Kč

Přepínání mezi jednotlivými módy asistence je zlehka citelné, přičemž do kopce vám kolo vždy výrazně pomůže. Dojezd na jedno nabití baterie se samozřejmě také liší. Průměrný dojezd se podle terénu pohybuje kolem 45 km v módu normal. Jakmile baterie dojde, ucítíte skutečnou tíhu elektrokola, která je proti klasickému kolu přeci jen nezanedbatelná, a to i přes odlehčený hliníkový rám Twist Freedom AluxX. Zejména citelná je tato zátěž při jízdě do kopce. V případě zájmu je možné vybavit kolo ještě jednou baterií pro delší dojezd, ovšem pokud dojde energie v tomto případě v obou, bude zátěž o to vyšší. Dobití prázdné baterie trvá kolem čtyř hodin.

elektrokolo Giant Twist Freedom CS Lite

Jízda na elektrokole Giant Twist Freedom CS Lite je pohodlná jak ve městě, tak i v mírném terénu. Kolo je určeno především starším lidem a těm, kteří nehodlají nikam spěchat, případně nejezdí na kole kvůli sportovnímu vyžití. Jakmile se totiž do pedálů opravdu „dupe“, převody kola jako kdyby vás nechtěly pustit k vyšší rychlosti. Výhodou naopak je, že je možné přehazovat rychlosti i na místě. Kolo má snadno polohovatelná řidítka a příjemný posed vám pořádně narovná záda. A navíc se můžete po ulici prohánět beze strachu i bez držení, kolo výborně drží stabilitu.

Ačkoliv někomu může u elektrokola chybět rukověť plynu, nám Giant Twist Freedom CS Lite přišel jako dokonale vyladěné kolo pro přesuny městem a kolem něj. Na kočičích hlavách je, pravda, trochu hlučnější, ale co už – pořád lepší tisíc natřásajících se elektrokol, než jeden kvičící smradlavý motor. Freedom CS Lite je k dispozici v dámské a pánské verzi ve dvou různách velikostech.

Za zapůjčení elektrokola děkujeme společnosti .

Hodnotící tabulka
jízda rovná záda hlučnější volnoběh
do kopce se nezadýcháte hlučná jízda po kostkách, kdy se třese baterie
tři módy jízdy sedlo nelze dát výš (krátká sedlovka)
nepotřebujete klíček chybí rukověť plynu
polohovatelná řidítka
přehazovačka přehazuje i na místě
nosič, vaky, vybavení
Hodnocení: Hodnocení 5/5

Napsat komentář