šrotovné v České republice?

Zavede Česká republika šrotovné?

Tzv. „šrotovné“ či „šrotovací prémie“ anebo také „ekologická prémie“ je nejnovějším evropským výmyslem jak podpořit skomírající prodej automobilů. Zavedení šrotovného v Německu výrazně oživilo poptávku po nových malých automobilech, mimo jiné napříkla Škoda Auto opět zvýšila výrobů vozů Fabia. Také problémy stíhaný Opel zaznamenal meziročně nárůst prodeje koncovým zákazníkům o 50 procent.

Podobný úspěch mělo zavedení šrotovného také na Slovensku. Německá vláda nyní přemýšlí o navýšení prostředků určených ke „stimulaci prodeje automobilů“, stejně tak Slovensko. V Německu však údajně zatím nepadne časový limit pro čerpání státní prémie, a to do konce tohoto roku. Kancléřka Angela Merkelová prosadila tento návrh po dohodě s vicekancléřem za sociální demokracii (SPD) Frankem-Walterem Steinmeierem. Každý kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméne devět let staré auto dostane prémii 2500 euro (necelých 70 000 korun).

O zavedení šrotovného se nyní diskutuje také v českých vládních kruzích. Mělo by být jedním z léků na vleklou ekonomickou krizi. Podle návrhu ČSSD má být na šrotovné vyčleněno až 5 miliard korun ze státního rozpočtu. Ačkoliv NERV (Národní ekonomická rada vlády) zavedení šrotovného nedoporučila, ČSSD má vzhledem k nedávnému pádu vlády mnoho šancí jej prosadit. Miroslav Kalousek, bývalý ministr financí, je proti. Podotýká, že stát po lidech chce, aby se dál zadlužovali na úkor velkých automobilových koncernů.
šrotovné v České republice?
Zavedení šrotovného už v minulosti podporoval i Martin Říman z Ministerstva průmyslu a obchodu. Šéf ČSSD Jiří Paroubek si podle dnešního vydání MF Dnes myslí, že šrotovné má ekologický i ekonomický význam. ČSSD navrhuje příspěvek až 2000 euro pro každého, kdo si koupí nový vůz do ceny 1,5 mil. Kč a jehož emise nepřekročí 160 g CO2/km. Staré auto musí být nejméně deset let staré. Protože je dnes mezi lidmi poptávka především po malých vozech, je hranice 160 g/km u oxidu uhličitého nastavena až příliš benevolentně, ale přesto jde o zajímavý návrh. Jak se na zavedení šrotovného v ČR díváte vy? Mohlo by se šrotovné – nebo v budoucnu nějaká podobná dotace – stát cestou k prosazení alternativních pohonů?

Cyklokonference 2009 – cyklistika i elektrokola

V České republice se pravidelně konají Cyklokonference, které poukazují na perspektivy rozvoje cyklistické dopravy a cykloturistiky. Jedná se o jedinečnou akci svého druhu, které se účastní jak poslanci, senátoři, ministři vybraných resortů, ale také politické špičky krajské a místní samosprávy. Cyklokonference 09 proběhne tentokrát od 26.5. do 30.5. v Královéhradeckém kraji, její součástí budou kromě přednášek také exkurze po cyklostezkách. Základní téma Cyklokonference je „Od vize k realitě“. Bude dán prostor pro prezentaci dlouhodobých vizí, úspěšných strategií a přirozeně i nejlepších zkušeností v oblasti cyklistiky. Téma Cyklokonference se odráží ve čtyřech rovinách, totiž financích, moderním městském regionálním plánování a projektování, cykloturistice jakožto národním produktu a zkvalitnění života. Partnerem konference je mimo jiné společnost Ekolo.cz zabývající se v ČR distribucí elektrokol.

CNG autobusy čistější než diesely

Autobusy s pohonem CNG mají z hlediska emisí nižší hodnoty než autobusy naftové splňující emisní normu EURO V. Podle studie Centra dopravního výzkumu produkuje pohon CNG dokonce o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V. Přitom nedochází ani ke snížení výkonu, vyrábějí se CNG autobusy, které mají vyšší výkon než naftové.

Jak vyplývá ze studie proveditelnosti Centra dopravního výzkumu v Brně, zemní plyn využívaný v dopravě obecně poskytuje nižší emise CO, NOx i pevných částic (PM). Jak vyplývá z níže uvedené tabulky emisních faktorů uvedených ve studii Centra dopravního výzkumu, nejen že CNG autobusy produkují nižší emise jako jsou CO, NOx, HC aj., ale pohon CNG produkuje o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V (platná od podzimu 2009).

iHNed.cz: První čerpací stanice na vodík v ČR!

Hospodářské novinky v článku Od května budeme tankovat vodík informují, že Ústav jaderného výzkumu a Linde Gas dokončují první vodíkovou pumpu v České republice. Čerpací stanice, která kromě benzinu, nafty či LPG nabídne také vodík bude otevřena v květnu v Neratovicích.

„V budoucnu by však měly přibýt další autobusy, případně i osobní vozy. Třeba takové, jaké už sériově prodává automobilka Honda ve Spojených státech. Česko se ale neratovickou „vodíkovkou“ v budoucnu napojí na německou „vodíkovou trasu“ a bude tedy dostupné i vozům, které už nyní na západ od našich hranic vodíkový pohon využívají.“ (celý článek)

Mimochodem, známý motoristický magazín Top Gear nedávno otestoval vůz Honda FCX Clarity poháněný vodíkovými palivovými články a velmi si jej pochvaloval.

Je tedy nová čerpací stanice předzvěstí nové evropské vodíkové infrastruktury?

Toyota Prius

Hybridy v Česku – po silnicích jezdí stovky kusů

Agentura ČTK aktuálně vydala zajímavou zprávu týkající se v ČR. Podle ní se prodeje hybridů jednotlivých značek , a pohybují každoročně v desítkách až stovkách kusů. Nejprodávanějším modelem je logicky . Letos od ledna do května prodala Toyota v Česku 53 těchto vozů proti 32 autům loni. U luxusní divize Toyoty, značky Lexus, tvořily letos hybridní vozy 64 procent všech prodaných aut. Prodej hybridů tedy představuje pouze promile z celkového prodeje automobilů v ČR, zatímco např. v USA je to už přes tři procenta. Svou roli v tom hraje i fakt, že vláda neposkytuje na hybridy či obecně ekologické automobily žádné zvýhodnění. A tak zatímco se v současné době v celé EU halasně jedná o příliš vysokých cenách paliva, namísto poskytování zvýhodnění pro koncové spotřebitele se přemýšlí o dalším zdaňování, např. velkých ropných společností.

Počet aut na obyvatele ČR roste

Počet registrovaných automobilů v ČR vzrostl koncem loňského roku na 4,28 milionu osobních vozů. To je zvýšení o 170 000 proti minulému roku, auto má dnes téměř každý druhý. Průměrné stáří vozového parku je však 13,93 let, což k ekologické dopravě, jak si jistě dokážete představit, přispívá jen pramálo.

Metro

Praha dohání Londýn

Ano, skutečně je tomu tak. Jen málokdo se při své první cestě londýnskou hromadnou dopravou nezalekne tamních cen jízdného. Pokud Dopravní podnik hlavního města Prahy prosadí zdražení na 30 Kč za jednorázovou jízdenku, stane se Praha skutečně úctyhodným konkurentem anglické metropole.

Ekologie a Hyundai – kritika

Aktuálně.cz informuje: Ekologové kritizují : Neplní své závazky. Problém spočívá v projektové dokumentaci nové v , která podle Ekologického právního servisu není úplná.
„Z analýzy dokumentace vyplynulo, že v rozporu se zákonem neobsahuje vypořádání vlivů na životní prostředí – posouzení vnějších hlukových emisí, emisí do ovzduší, celkové objemy odpadních vod.“ (celý článek)

Česká auta budou zelená

Ministerstvo životního prostředí připravilo velký plán, který má pomoct českému ovzduší a životnímu prostředí obecně. Nově vypracovaný Národní program snižování emisí připravuje půdu pro obměnu státního vozového parku. Do konce roku 2013 má podle něj podíl vozů na hybridní pohon, zemní plyn nebo biopaliva dosáhnout dvaceti pěti procent. Měnit se tak časem budou policejní vozy, vozy státní správy a další. Ministerstvo také chystá navýšení dotací pro dopravní podniky, které by se díky tomu měly odhodlat k nákupu ekologických . Ministr životního prostředí Martin Bursík vidí jako nejperspektivnější alternativní palivo zemní plyn. O tom, že o plyn je v celé Evropě velký zájem jsme se nedávno přesvědčili i na autosalonu v Lipsku.

Biopaliva v ČR už za půl roku

Mladá Fronta DNES přinesla ve svém včerejším vydání obsáhlý článek o na téma biopaliva v ČR, který vyjasňuje dosud velmi zmatený stav ekologické legislativy týkající se biopaliv v ČR.
Vypadá to, že řidiči se biopříměsi dočkají už od 1. července 2007. Bude to však jen velmi nízký objem, hodnota 5% byla totiž snížena na 2%. Řidiči tak nepocítí ani žádné výrazné zdražení pohonných hmot, maximálně v řádu desítek haléřů, což se v letních měsících ztratí. V České republice nicméně už dnes stojí několik závodů na výrobu a míchání biopaliv a další se stavějí. Výrobci nicméně namísto do ČR dodávají své pohonné hmoty raději na Slovensko, do Polska a do Německa, protože „dodávat na český trh je sebevražda“. Například Unipetrol dodává většinu své produkce na Slovensko, kde je prodej biopaliv povinný a dotovaný.

Čeští vědci mají funkční lineární spalovací motor

To o co se léta marně pokoušeli vědci z USA, Švédska i , se nedávno podařilo českým vědcům a studentům z Elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze, jak

MF Dnes na téma hybridní automobily

Dnešní vydání deníku Mladá Fronta DNES přináší zajímavý článek na téma hybridy nadepsaný „Zeleným autům zatím nikdo nevěří“. V je podle autora článu zatím pouze několik stovek registrovaných .