auta - osobní auta - výfuk - emise

Spotřeba automobilů  v Evropě klesá – výjimkou je ČR

Průměrná spotřeba prodaných v roce 2009 klesla o pět procent oproti roku předchozímu. s nejmenší , a tudíž i emisemi, vyrábí – průměrné emise činí 131 gramů CO2 na kilometr. Na opačném konci žebříčku se nachází společnost se 167 g CO2/km. Skupina zahrnující i obsadila nelichotivé 12. místo se 153 g, těsně před Daimlerem a Nissanem. Analýzu emisí CO2 a spotřeby osobních automobilů za rok 2009 dnes zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport & Environment.  

Škoda Auto

– oficiální stránky www.skoda-auto.com
– české stránky www.skoda-auto.cz

Původ největší české a jednoho z nejznámějšího průmyslových podniků v sahá až na konec 19. století. Tehdy si jistý Václav Klement koupil . Brzy se však objevila závada, a tak napsal Klement dopis, ve kterém firmu žádal o opravu. Firma Seidel & Nauman se však ohradila proti němčině, kterou Klement používal. A tak si Václav Klement a Václav Laurin založili vlastní opravnu bicyklů s názvem Laurin & Klement.

Hyundai

– oficiální stránky www.hyundai.com
– české stránky www.hyundai.cz

Korejsky znamená Hyundai „moderní“. Dnes je automobilka čtvrtou největší na světě. Je součástí Hyundai Group, jihokorejského konglomerátu založeného v roce 1947. V roce 1998 se automobilová část Hyundai spojila s tehdejší dvojkou , automobilkou , čímž vznikla skupina Hyundai Kia Automotive. Ta je dnes druhou největší automobilkou v .

Toyota - Akio Toyoda

Toyota má raději hybridy než elektromobily

Automobilku Honda starý prezident opouští, do Toyoty nedávno nastoupil nový. Akio Toyoda nastupuje do firmy, jejíž prodeje se propadly o desítky procent. Musí čelit bezprecendentní krizi automobilového průmyslu. Toyoda je vnukem zakladatele Toyoty Kiichiro Toyody. V roce 1984 byl šéfem americké továrny NUMMI, kterou automobilka vybudovala společně s General Motors. Odtud ostatně nejspíš pramení aktuální spekulace o možnosti sdílení technologií mezi těmito dvěma giganty. V rozhovoru pro CNN však Toyoda mluvil především o budoucím směřování své firmy. Řekl, že musí vyvinout taková auta, která co nejlépe odpovídají podmínkám každého regionu – Japonska, USA a Evropy. Zároveň se opřel do elektromobilů. Největším problémem je podle něj omezená životnost baterií. „Tento problém musí být vyřešen,“ řekl doslova. Dodal, že nadále chce prosazovat především technologii hybridního pohonu, kde má Toyota více než 12 let praktických zkušeností. „Záleží na tom jak budou elektromobily využívány a jak užitečně budou vnímány, prozatím se ale Toyota zaměří na hybridy,“ řekl. V Japonsku nová Toyota Prius tvrdě soupeří s konkurenční novinkou Honda Insight. Brzy se obě auta začnou prodávat i ve zbytku světa. „Máme ambici popularizovat hybridy pro co nejširší veřejnost,“ komentoval Toyoda. Zároveň věří, že schémata podobná českému šrotovnému podpoří právě prodej hybridních automobilů nejen v domácím Japonsku, ale i ve zbytku světa.

Volkswagen a Suzuki - Up! koncept

Volkswagen chce část Suzuki – malá auta letí!

Koncept Volkswagen Up! má pro německý koncern daleko větší význam, než se původně zdálo. V segmentu malých aut vidí Volkswagen obrovský potenciál, zejména v Asii – Japonsko, ale také rozvíjející se trhy jako Indie, jsou pro tento typ aut jako dělané. V Japonsku jezdí třídy aut, které v USA nebo Evropě běžně nepotkáte, je možné je vidět leda tak na autosalonu v Tokiu. A Volkswagen má na tenhle segment zálusk – proto se chce spojit se Suzuki, lépe řečeno získat alespoň 10% podíl v této automobilce. Suzuki se momentálně v Japonsku daří zejména s miniaturními autíčky s 660ccm motorem, přitom tomuto trhu dosud dominovala značka Daihatsu spadající pod Toyotu. Suzuki má tedy v Asii velmi dobrou pozici, kterou by Volkswagen chtěl využít. Konkurence, např. v podobě Tata Motors a nejlevnějšího auta na světě Tata Nano, to ale samozřejmě nenechá jen tak. A Opel Trixx taky nevypadá špatně!

Slouží auta lidem nebo lidé autům?

Když se porozhlédneme kolem sebe, je odpověď jasná. Lidé se už dávno stali otroky svých plechových miláčků. Stavějí pro ně města, dlouhé asfaltové estrády, sytí je, umírají v nich. Lidé milují auta jako žádný jiný předmět. Zajímavý text na toto téma vyšel na webu Aktuálně.cz. Článek nadepsaný „Auta už tolik neslouží. Lidé začínají sloužit jim“ od Karla Tomana se zamýšlí nad tím co dnes vlastně pro lidi znamená auto a kam se v tomto směru posunuje vývoj ve světě.

V některých městech ve Velké Británii, Německu, USA, Nizozemí, Švédsku či Austrálii se zase zkouší projekt SharedSpace neboli sdílený prostor. Z křižovatek tam mizí dopravní značky, ruší se semafory, přechody pro chodce i chodníky. Pravidla silničního provozu tak úspěšně nahrazuje přirozená opatrnost všech bez rozdílu.