Toyotě se poprvé za desítky let propadl zisk

Světové automobilky jsou v krizi. Světová ekonomická finanční krize mele všechno a všechny, ať už je skutečná, nebo smyšlená. Japonská automobilka Toyota, která ještě před pár měsící společně s General Motors soutěžila o post největší automobilky světa, ohlásila, že v nynějším finančním roce prodělá 1,7 mld. dolarů. Půjde o první ztrátu automobilky po 71 letech. „Situace, v níž se nacházíme, je mimořádně obtížná. Bohužel konec špatných časů není v dohledu,“ vyjádřil se podle agentury Bloomberg prezident Toyoty Katsuaki Watanabe. Za snížení zisku může především celosvětově klesající poptávka po nových automobilech, pro Toyotu to tedy znamená především v USA a v Evropě. Podle Hospodářský novin a článku „Toyota čeká první provozní ztrátu po 71 letech“ však Toyotě narozdíl od severoamerických automobilek zdaleka nehrozí existenční problémy. Navíc, narozdíl od General Motors, Fordu či Chrysleru je Toyota velmi dobře připravena na budoucnost. Příští měsíc představí na autosalonu v Detroitu již třetí generaci svého hybridního automobilu Toyota Prius a podle nejnovějších informací navíc také odhalí elektromobil. Japonský automobilový průmysl je nicméně krizí zasažen jako celek. Týden informuje, že „Japonské automobilky drtí krize: vyrobí o milion aut méně„. Omezování výroby a propouštění chystají prakticky všechny velké automobily – Nissan, Honda, Mitsubishi, Mazda i Suzuki.

Evropský parlament schválil emisní omezení

má oficiálně nové limity emisí pro nové automobily. Evropský parlament po dlouhých jednáních a hádkách mimo jiné s Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA) ujednal postupné snižování průměrných emisí nově vyrobených automobilů. V roce budou muset všechny evropské automobilky prodávat portfolio automobilů, jejichž průměrné emise oxidu uhličitého nepřekračují 130 g/km. Zároveň se zavazují k tomuto cíli propracovat postupně, tj. v roce 2012 bude takto uzpůsobeno 65% nabídky, v roce 2013 už 75% nabídky a o rok později 80%. Závěrečné schválení evropskou komisí se očekává v nejbližší době. Automobilky s těmito omezeními souhlasí, nicméně „vzhledem k současné finanční a znovu naléhají na vlády a instituce EU, aby podpořily vývoj a výrobu automobilů v Evropské unii.“ Francouzský prezident Nicolas Sarkozy proti podpoře údajně nic nemá, ovšem za předpokladu, že automobilky budou vytvářet pracovní místa, a tedy i továrny, na území EU.

BMW řady 7

BMW – další tradiční automobilka v nesnázích

Před dvěma týdny jsme na Hybridu informovali o problémech amerického automobilového gigantu General Motors, nyní přichází podobné zprávy od sousedů z Německa. Mnichovská automobilka BMW zveřejnila, že se ve druhém čtvrtletí propadl její hrubý zisk o celých 44% na 602 milionů Eur.

Největší výrobce luxusních vozů na světe tak nedosáhne předpokládaného celoročního zisku a v rámci snižování nákladů hodlá zrušit 8100 pracovních míst. Okamžitě po zveřejnění negativních zpráv se akcie BMW propadly o devět procent.

Příčinou neúspěchu je podle generálního ředitele Norberta Reithofera růst cen ropy a surovin, slabost amerického dolaru, dopad mezinárodní finanční krize a méně výkonná ekonomika USA. „Předpokládáme, že rok 2009 bude dalším obtížným rokem plným problémů,“ dodává.

Znamená to tedy, že „neviditelná ruka trhu“ diktuje přesun k menším a levnějším vozům?

Toyota předběhla GM

Co se čekalo už nějakou dobu je tady. Japonská automobilka Toyota předběhla v prodejích americkou automobilku , platící všeobecně za největšího výrobce automobilů na světě. Jedná se však o období prvních tří měsíců roku 2007. Zatímco GM prodali 2,26 milionu nových automobilů, téměř o milion více, totiž 2,35 milionu nových vozů.

iHNed: Hyundai plánuje recyklační centrum

Podle internetového magazínu iHNed.cz chystá korejská automobilka Hyundai kromě nového výrobního závodu také recyklační centrum. Zatím jediné podobné centrum stojí v . Recyklační závody slouží ke zužitkování až 80% materiálu z původních vozidel. „Továrna na demontáž automobilů by tak mohla doplnit výrobní závod, jehož výstavba by měla být zahájena letos na jaře.“ (celý článek)

Volkswagen představel vysokoteplotní palivový článek

Výzkumníci německé automobilky představili první vysokoteplotní (high-temperature fuel cell – HTFC) určený do osobních vozidel. Měl by být méně ekologicky závadný a účinnější nežli klasický nízkoteplotní palivový článek. Běžné nízkoteplotní palivové články pracují za teploty kolem 81°C, zatímco vysokoteplotní palivové články pracují za teploty 120°C. Navíc jsou levnější, menší, lehčí a stabilnější než nízkoteplotní palivové články. Volkswagen očekává, že nové palivové články by mohly být v praxi v osobních automobilech využívány kolem roku .