Jak je na tom Tesla Motors doopravdy?

Automobilka nedávno s velkou pompou vstoupila na burzu. Vytáhla svého zakladatele z finančního srabu a rozpovídala se o budoucnosti. Té vévodí několik typů , kromě jiného rodinný sedan , který se připravuje už na rok . Je ale v Tesla Motors všechno tak třpytivé jak se nám snaží Musk vylíčit?

Elon Musk je známý slovní kouzelník. Stejně jako šéf každé firmy mluví o Tesla Motors v samých superlativech. „Technologický velociraptor“, „spíš jako Apple a Google než jako či „, takové popisy pro svou firmu volí. Investoři do firmy při vstupu na burzu napumpovali značné stamiliony dolarů.

Redaktorům magazínu MotorTrend.com se však podařilo zjistit několik zajímavých – a rozhodně méně velkolepě znějících – informací. Kupříkladu, do 31. března 2010 se prodalo pouze 1063 . Přitom s na jehož šasi je Roadster postaven, má Tesla smlouvu o tom, že do prosince 2011 odebere 2400 kusů šasi. Jinak bude platit pokutu.

To znamená jeden a půl roku na to, aby prodala přes tisíc dalších elektromobilů. Což vzhledem k tomu, že distribuční síť i povědomí o značce se neustále rozšiřují, možná nebude zas až takový problém. Dále ale redaktoři zjistili, že Tesla má v současné době k dispozici jeden jediný prototyp Modelu S. Ten by přitom měl přijít na trh už v roce 2012. To je velmi krátká doba pro cestu od neprodukčního prototypu ke kompletnímu autu. Běžně automobilkám taková cesta trvá pět i více let.

Ale konec konců, Tesla Motors není běžná automobilka. Hi-tech firma se sídlem v Silicon Valley má skutečně mnohem blíže k softwarovým/hardwarovým společnostem světa ICT než ke klasickým automobilkám. A jak každý z tohoto světa dobře ví, odklady vydání produktů jsou zcela běžné. Kdyby se však Model S o pár měsíců nebo i let zpozdil, bude to pro automobilku znamenat další podstatné finanční ztráty. Přitom do dnešního dne stále nebyla firma v zisku.

7 komentářů u “Jak je na tom Tesla Motors doopravdy?”

  1. Tesla to nebude mat lahke.
    Tesla to nebude mat lahke. Keby o nu mala zaujem nejaka vacsia automobilka, tak by ju asi uz davno kupila. Moj nazor je , ze majitelia mali najprv vybudovat meno a az potom predavat. Bo automobilky dokazu vyrabat elektromobily, ale takto by vlastne kupovali cast trhu, ktory pokryva TESLA a nie know-how, ktore uz davno maju/ Kedze seriove elektromobily este ani neexistuju, tak TESLA im nema vlastne, co ponuknut.

    1. Jediné aktivum, které
      Jediné aktivum, které Tesla má, je vyspělý a v praxi ověřený BMS (battery management system). Baterky nevyrábí, šasi jí dělá jiná firma. Jedině až postaví kompletní výrobní auto-linku a zahájí masovou produkci, má naději dostat se do černých čísel. Do té doby bude stále v červených číslech, což zákonitě povede k masivnímu poklesu ceny akcií.

  2. Len nedávno sme čítali
    Len nedávno sme čítali články o problémoch s kvalitou v Toyote a dnes si na to nik nespomenie – Prius sa vesele pradáva ďalej.
    Čo sa týka novinárov – to sú vždy odborníci na všetko.
    To že tesla pradal okolo 1000 kusov roadsterov neznamená,
    že neexistujú predobjednávky a že Tesla nebude schopná ich pokryť.
    Na druhej strane certifikácia modelu „S“ nemusí byť až taký problém veď využíva komponenty z Roadsteru.

Napsat komentář