Škoda Auto: první elektromobil bude Citigo v roce 2014

Automobilka Škoda Auto dnes v Mladé Boleslavi pořádala mezinárodní tiskovou konferenci, které se zúčastnili i špičky společnosti. Jejím hlavním poselstvím je vypuštění testovací série elektromobilů Škoda Octavia Green E Line. Kromě toho ale Škoda dala jasně najevo jak to s elektrický pohonem vidí dál.

Novinářům bylo dnes v Mladé Boleslavi k dispozici celkem devět vozů Škoda Octavia Green E Line s elektrickým pohonem
foto: Hybrid.cz

Prezentace pro evropské, čínské a indické novináře se odehrála ve zbrusu novém ŠKODA Service Training Center v Kosmonosech u Mladé Boleslavi. Moderní nová budova a flotilou elektrických Octavií na parkovišti musela nutně potěšit každého nadšence.

Překvapivě zajímavější, než projížďka samotnou elektrickou , však byly informace, které zmíněné špičky Škoda Auto, plus Petr Kristl jakožto šéf elektromobility Škoda Auto, novinářům poskytli.

Předně, Škoda se už uspořádáním takto pompézní akce jasně přihlásila k podpoře elektromobility – to je první a zásadní plus.

„Octavia Green E Line dokazuje naši technologickou kompetenci na poli elektromobility a je milníkem v rámci naší rozsáhlé strategie trvale udržitelného rozvoje,“ zdůraznil předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland.

Kromě toho ale Vahland zdůraznil skutečnost, že Škoda Auto se jednoznačně bude zaměřovat i na další alternativy a obecně snižování spotřeby. Nová auta Škoda budou podporovat E85, LPG a v neposlední řadě také CNG, a to již brzy!

Elektrický pohon je pak dalším logickým krokem. „Náš vývoj probíhá v těsné součinnosti s koncernem Volkswagen,“ dodal Vahland. Elektrická Škoda Octavia Green E Line je tedy z velké části sestavena z komponent určených pro Volkswagen Golf Blue-e-motion.

Přesto Petr Kristl zdůrazňuje, že jde o české auto a že automobilka musela vyvinou obrovské úsilí, aby se něco takového podařilo. Věříme mu, protože 20km projížďka elektromobilem nabídla 100% uspokojení.

Elektrická Octavia si v ničem nezadala s aktuálně nejmodernějším elektromobilem v podobě Nissan Leaf, který jsme zkoušeli minulé léto. Pravda, je cítit výrazně vyšší hmotnost, ale ovládání i chod jsou zcela plynulé.

ŠKoda Octavia Green E Line ŠKoda Octavia Green E Line ŠKoda Octavia Green E Line

Překvapil nás za předními světly zabudovaný reproduktor, který při rychlosti do 50 km/h imituje zvuk spalovacího motoru – kvůli bezpečnosti chodců. Elektrické “oktávky” jsou čistě testovací záležitost. Celkem deset vozů bude nyní testovat samotná Škoda Auto v okolí Mladé Boleslavi.

Od dubna 2012 se auta dostanou také k externím partnerům – těmi budou energetiky ( je prakticky jistý), státní úřady, vysoké školy. Kromě toho bude od února 2012 sloužit jeden vůz také jako VIP taxi na Ruzyňském letišti.

Kristl řekl, že práce na autě trvaly celkem 20 měsíců. Teprve v říjnu 2011 se rozběhla finální výroba. Od té doby už mají elektromobily najeto kolem 40 000 km.

Protože jde o testovací vozy, Škoda se nabála zabudovat do nich pokročilé možnosti módů jízdy. Ve standardním módu jízdy D je možné páčkami pod volantem upravovat sílu rekuperace. Kromě toho je ještě k dispozci mód B pro instantně maximální rekuperaci.

Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z lithium-iontového akumulátoru jehož chemickou část dodává společnost Johnson Controls-Saft. Max. dojezd 140 kilometrů splňuje požadavky většiny lidí, kteří v Evropě dojíždí do zaměstnání.

Akumulátor se skládá ze 180 jednotlivých článků o průměru 55 mm a o délce 233 mm. Baterie disponuje energií 26,5 kilowatthodin, její hmotnost činí kolem 315 kilogramů. Blok je umístěn pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Pro posádku je k dispozici pět míst k sezení.

Vahland, Kristl i Dr. Eckhard Scholz se samozřejmě dostali pod palbu dotěrných otázek novinářů z celého světa. Právě tehdy nastala nejzajímavější chvíle. Vahland se nebál prozradit, že elektromobil Octavia je skutečně pouze testovací záležitost.

FOTOGALERIE: elektromobil Škoda Octavia Green E Line

Volkswagen, a tedy i Škoda Auto, vnímá elektromobilitu v této dekadě jako městskou záležitost. Ačkoliv je cílem dostat cenu baterie co nejníž (především snížit její podíl na celkové ceně vozu) a její kapacitu co nejvýš, během nejbližších let se prostě elektromobilů s dojezdem v řádu stovek kilometrů podle koncernu nedočkáme (a co Tesla Motors?).

Vahland prozradil, že proto bude prvním elektromobilem značky Škoda model Citigo (test), a to už v roce 2014. Pravděpodobně ve stejné době, kdy Volkswagen představí svůj elektrický e-Up!

Volkswagen a Škoda plánují montovat čistě elektrický pohon právě spíše do menších aut, pravděpodobnost elektrického modelu Fabia přímo z továrny tedy existuje. Naopak vozy velikosti Octavia a pak SUV typu či budou řešena jako plug-in hybridy.

Petr Kristl nám k tomu řekl, že zatím Škoda žádné plug-in hybridy reálně netestuje, nicméně tento směr je de-facto daný a Škoda jím půjde.

Přehled technických dat vozu Octavia Green E Line:
• Jmenovitý výkon: 60 kW
• Maximální výkon: 85 kW po dobu 60 vteřin
• Točivý moment: 270 Nm (4 vteřiny.), resp. 255 Nm (60 vteřin.)
• Maximální rychlost: 135 km/h
• Zrychlení 0-100 km/h: 12 vteřin
• Dojezd: 140 km
• Akumulátor: lithium-iontová baterie
• Hmotnost akumulátoru: cca 315 kg
• Energie akumulátoru: 26,5 kWh
• Nabití na 80% kapacity: 8 hodin při napětí 230 V (jednofázový proud) o 2 hodiny při 400 V (třífázový proud)

5 Comments on “Škoda Auto: první elektromobil bude Citigo v roce 2014”

  1. Omezení 60 vteřin plného
    Omezení 60 vteřin plného výkonu je proto, aby se zbytečně nevybíjela baterie – pouze rozjezd dál to strácí význam, nadměrné proudy přehřívají články baterie tímto zkracují životnost baterie….Cena nové baterie se rovná ceně nového elektromobilu bez baterie.

    1. Je to trošinku jinak,
      Je to trošinku jinak, střídavé elektomotory je navinuty na jmenovitý výkon, který by měl dodávat „trvale“ (přesněji dle režimu S1 min po dobu 1h). Nicméně do střídavého motoru není problém pustit mnohem větší proud protože mu nic nebrání v cestě a magnetické pole sneze opravdu hodně. Jediné co stator takového motoru může poškodit je teplota cca nad 200°C, při které se poruší izolace vinutí a dojde v něm ke zkratu. Asynchroní motor s kotvou nakrátko je tak nejbytenější motor vůbec, protože rotor(kotvu na krátko) lze „rozpálit do běla“ a stejně dřív prohoří to vinutí, avšak účinnost je v tomto režim mizivá.

      Střídavý motor s permanentními magety díky přetížení dokáže dodat i 3x větší výkon/moment než je jmenovitý a to díky magnetům při ještě celkem rozumné účinnosti, jenže je třeba dbát právě na Curriovu teplotu magnetů, která se pro magnety vzácných zemin pohybuje poměrně nízko nad 130°C a tak při enormím přetěžování dojde často dříve k nevratném odmagnetování magnetů než poškození vinutí.

      V každém případě se zde žehrá na fyzikální zákonitost, že nelze provést skokovou změnu teploty a tak právě při režim přetěžování teplota motoru dosáhne maximální povolené teploty až za 60s i více dle kvality chlazení.

      A samozřejmě tato možnost opakovaného přetěžování je více než vítána, protože díky tomu může být motor poměrně malý a lehký a přitom při sešlápnutí plynu na podlah podá potřebný výkon po prudkou akceleraci. U spalovacího motoru přetěžování není možné (tam lze provézt pouze navýšení max. otáček)

Napsat komentář