Škodovka letos vypustí flotilu elektromobilů

představila poprvé v koncept , a to v rámci mezinárodní konference o elektromobilitě. nabízí dojezd až 150 km. První flotila testovacích vozů je naplánována ještě pro tento rok.   
foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka se připravuje na věk . Na mezinárodním kongresu elektromobility dopravní fakulty pražského Českého vysokého učení technického představila česká automobilka v podobě vozu Octavia Green E Line poprvé v studii vozu značky Škoda s čistě elektrickým pohonem. Jasně se tak hlásí k ochraně a trvale udržitelné mobilitě. Ještě v letošním roce vyrazí na první zkušební flotila.

Škoda Auto chce v těsné spolupráci s koncernem v tomto vývoji hrát vedoucí úlohu. Petr Kristl, vedoucí oddělení elektromobility společnosti Škoda v rámci své přednášky sdělil:

„V těsné spolupráci s koncernem Volkswagen intenzivně pracujeme na vývoji alternativních pohonů. Octavia Green E Line je důkazem odborné kompetence pracovníků našeho vývoje v této perspektivní oblasti. Již nyní jsme dosáhli velkého pokroku a před námi máme jasný cíl: mobilitu bez emisí. Jako značka přitom profitujeme i ze široké kompetence největšího evropského automobilového koncernu Volkswagen.“

Octavia Green E Line vychází z modelu . Svou modulární konstrukcí podlahy je sériový model ideálně vhodný pro montáž , elektronické řídící jednotky a elektromotoru. Při vývoji přitom mohla Škoda také využít moduly koncernu .

Elektromotor podává v trvalém provozu výkon 60 kW, maximální výkon činí 85 kW. Nejvyšší točivý moment o hodnotě 270 Nm je k dispozici již při rozjezdu, což je dáno charakteristikou pohonu.

Tato agilita je ideální zejména v městském provozu. Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za dvanáct sekund. Maximální rychlost je omezena na 135 km/h. Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z moderního lithium-iontového akumulátoru, který dává 150 kilometrů.

Baterie se skládá ze 180 jednotlivých lithium-iontových článků s celkovou energií 26,5 kWh, jeho hmotnost činí zhruba 315 kilogramů. Při brzdění motorem se energie do akumulátoru navrací zpět (=).

Blok je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Pro pasažéry je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení.

Prostor pro posádku je totožný s tím, který nabízí běžná Octavia Combi se spalovacím motorem. Přepravní prostor vozu Octavia Green E Line není montáží akumulátoru takřka vůbec omezen. Zavazadlový prostor nabízí maximální objem 490 litrů.

Pokud se zásoba energie chýlí ke konci, je možno lithium-iontový akumulátor pomocí normované zásuvky jednoduše dobít. Při napojení na běžnou domovní síť 230 voltů trvá úplné nabití cca osm hodin. Je-li k dispozici napětí 400 voltů, zkrátí se doba nabití na čtyři hodiny.

Ekologická orientace vozu Octavia Green E Line ovlivnila také designéry společnosti Škoda. Studie je nalakována v odstínu perlová bílá. Chromované prvky na přídi, zádi a na kolech tvoří decentně elegantní akcent. Působivý barevný kontrast proti tomu tvoří jasně orámovaná tmavá plocha čelního skla a lesklá černá střecha vozu.

Do střechy jsou integrovány tři velkoplošné solární moduly. V interiéru průběžně pokračuje jasná hra kontrastů z exteriéru. Kokpit v kombinaci světlých a tmavých odstínů působí velice moderním a svěžím dojmem.

Ekologické zaměření vozu v detailech doplňuje řada řešení za účelem úspory elektrické energie. Střecha s integrovanou fotovoltaickou skleněnou plochou poskytuje prostor pro získávání energie pomocí fotovoltaických panelů.

V interiéru jsou běžné žárovky nahrazeny . Sdružený přístroj poskytuje informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátorů, takže řidič je neustále informován o spotřebě energie.

Už v průběhu tohoto roku plánuje Škoda vyslat na silnice testovací flotilu vozů Octavia Combi s elektrickým pohonem. Od testovací flotily automobilka očekává podrobné informace o praktické využitelnosti, spolehlivosti a bezpečnosti elektromobilů.

tisková zpráva

56 Comments on “Škodovka letos vypustí flotilu elektromobilů”

  1. Vzhledem k tomu jake je
    Vzhledem k tomu jake je postavení škodovky vůči VW dopadne to tak, že škoda uvede svoji Octavii s obdobnými parametry jako má E-golf rozhodně né lepšími. Takže kdyby je pustila na trh ted vypadal by asi takhle 26KWH dojez 180 Km (egolf slibuje az 190) a bude stát tak 800 tis( E-golf 900tis).

    Je jasné že nikdy nebude a nemůže mít lepší parametry a výrazně nižší zenu že elektrická auta VW.

  2. Souhlasím ,že dneska již
    Souhlasím ,že dneska již je možnost zakoupit si vůz na běžné ježdění s opravdu slušným dojezdem.A plně chápu i cenovou politiku!Já mluvím o 100tisících pracujících,kteří jezdí s auty do 300t. kč.Momentálně jezdím s autem ,které mne stálo 50t. a km mne vyjde i s vedlejšími náklady na 1,2 kč.Dneska bych si určitě nekoupil nové auto na fosilní paliva,ale zatím si se stejně pragmatických důvodů nemohu zakoupit ani elektromobil.Skrátka 600 – 900t kč dát za auto je promne naprostý nesmysl,stejně jako dát za benzinového miláčka 300t. kč.A to nejsem sociální případ nebo skrblík.Jen už dávno pro mne auto není nic jiného, než věc, která mne dopraví z bodu a do bodu b.Proto říkám, že snad se pomalu dopracujeme i k strojům, které budou akceptovatelné širokou veřejností.

  3. Zdravím,děkuji za skvělou
    Zdravím,děkuji za skvělou informaci,denně se koukám na Hybrid a doufám že mne překvapí něco skutečně praktického a zjednodušeně řečeno obyčejného pro běžné uživatele k jízdě do práce a po nákupech.Asi to tak brzo nebude,ale správy jako tahle to přibližují.

    1. Dobrý den, pro jízdu do
      Dobrý den, pro jízdu do práce nebo po nákupech lze už dnes využít auta jako Nissan Leaf nebo Volkswagen e-Golf. Během příštích dvou let se na trhu objeví např. Tesla Model 3 nebo Chevrolet Bolt, elektromobily s dojezdem kolem 300 km na jedno nabití, které budou ve spojení se souběžně budovanou infrastrukturou dobíjecích stanic snadno použitelné na běžné cestování.

      1. jste zřejmě velmi bohatý
        jste zřejmě velmi bohatý člověk,když si na nákupy můžete dovolit auto s dojezdem 70 km (nissan leaf) a s cenou pětinásobku auta střední třídy (např.fabia htp),auto,které je určené k dojíždění jen například z holešovic do průhonic a zpět a cestou čekat dlouho u nějaké zásuvky…no proti gustu…

            1. Fabii za 250 nelze s
              Fabii za 250 nelze s takovýmto autem srovnávat vůbec v ničem. Možná tak těmi vnějšími rozměry. Znám borce co so koupil fabii za 460 a její výbava a komfort je pořád na hony vzdálená leafu… To bych mohl napsat, že si koupím trabanta a zbyde mi na benzín 600 tisíc…

              1. rozhodně nutně potřebuju
                rozhodně nutně potřebuju trabanta za 115 000,abych ujel 100 km nepotřebuju auto s plastovými rádobynadstandartními doplňky,podivným desingem,nějaké wifi,bluetoth,12v zásuvka,usb,koberečky,vyhřívané přední okno a odvětrávání pšouků ze sedaček… předražené pidiauto na elektriku a jeho fanatičtí zastánci,kdo nemiluje elektromobily je něco jako saddám husajn abd al-madžíd al-tikrítí …

                1. Tak na tento slovní průjem
                  Tak na tento slovní průjem asi nebudu reagovat. Je vidět, že nevíte, která bije a máte potřebu se o to se všemi podělit.

                2. ano…jen další
                  ano…jen další elektroterorista s pusou plnou slušných…jak to jen říct?sraček?dokážeš taky něcoo jiného,než něco ve stylu-já jezdim na baterky,kdo je víc?umíš sázet stromy?stavět domy?čistit potoky?vozit v naftovém pickupu odpadky z lesa?třídit ty odpadky?máš na střeše aspoň jeden fotovoltaický panel?máš velký komp,nebo ti stačí tablet?umíš hovno,sedíš u kompu,nebo v elektromobilu a čumíš na zelený kytičky na ampérmetru,blbče

                3. Máte moji podporu, proto
                  +1.

                  Máte moji podporu, proto

                  +1.

                4. Stejně tak jako hodnotíte
                  Stejně tak jako hodnotíte u člověka kterého neznáte co umí nebo ne, tak hodnotíte elektrická auta o kterých víte prdlačku. A že mi nadáváte? No co, je to další názorná ukázka vaší inteligence. A že si sám sobě odpovíte je ještě ubožejší.

                5. nemáš nic,jen žvásty o
                  nemáš nic,jen žvásty o inteligenci,vím moc dobře,co obnáší elektromobil,jak je jeho cena nafouknutá žvásty o ekologičnosti,vím kolik ropy se spotřebuje v procentech na osobní dopravu,kolik na jídlo,kolik na námořní dopravu…vím o jeho skutečné ceně,o tom,jakými jedy je naplněný,kým a kde se těží a louhuje lithium,olovo,měď,kolik je v něm kyselin,hydroxidů,kadmia,hliníku,novodobých plastů z ropy,které se ještě hůř likvidují,než vyrábí,jaká je ekologická stopa elektromobilu,kolik je elektráren spalující nekvalitní oleje na jih od nás,elektromobil není nic ekologického,je to něco jako zlato,nebo diamanty,je to prostě k hovnu,je to drahé,už víc než 100 let to prostě nikdo nechce a to že to nemá výfuk je jen taková na pohled lichotivá věc,výfuk to má jinde a horší než nejstarší diesel,navrch je to z devíti desetin vyrobené v číně,o jejímž ekologickém přístupu k planetě tady všichni vědí své,já mám auto na naftu,trávím v něm 20 minut denně a chovám se rozhodně ekologičtěji,než všichni elektroteroristi tady na tom fóru dohromady…a že umím nazvat věci tak jak jsou?tak to nečti,když tě to irituje,jsi do sebe zahleděný pracháč a koupil jsi si to,protože je to moderní a prodejce ti řek,že to nekouří,tak je to ekozelené,jsi hloupý a neumíš nic…ani myslet mozkem,je to další potenciální zabírač místa se zeleným nápisem na asfaltu a se zásuvkou,kvůli kterému nepůjde zaparkovat ani u lidlu,další vedle invalidů a bohatých nudících se matek v obřích bmw na parkovišti s kočárkem,chtěl jsem elektromobil,starší,nebo i novější,ale po jednání s dealery a s někým,kdo je samozvaný pán bůh přes elektromobily v čr jsem si to rychle promyslel a rozmyslel,čekat někde u stojanu šestkrát do měsíce a nudit se…ne díky

                6. Co se musí člověku stát,
                  Co se musí člověku stát, aby ho to takto naplnilo zlobou?

                7. ále, Végr mu neprodal
                  ále, Végr mu neprodal starého Peugeota za cenu šrotu. A od té doby EV nenávidí.

                8. Aha, tak to by mohlo
                  Aha, tak to by mohlo vysvětlovat, proč má problém s celým světem.

                9. Jste nejchytřejší na
                  Jste nejchytřejší na celém světě, ale když není po Vašem, tak jsou všichni okolo blbci…

  4. Nějak mi v tom jejich
    Nějak mi v tom jejich konceptu chybí reálná koncepce. Tesla dává do svých aut takovou kapacitu baterií, aby v kombinaci se superchargery bylo možné podniknout dálkovou cestu s přijatelným procentem času stráveným dobíjením. U Škody jsem žádnou úvahu na toto téma nezaznamenal. Asi si s reálnou použitelností hlavu nelámali.

  5. Tak cisto elektricke auto je
    Tak cisto elektricke auto je pre chybajucu siet dobijacich stanic..hlavne rychlonabijaciek trosku problem.Cesta toyoty..prius plug-in je myslim schodnejsia.Staci mi dojazd 15-20km a nabitie aj z klasickej siete ze 90 minut.Len cim skor chcem auris plug-in…..a yaris plug-in.Aj cesta renaultu…vymena baterie na cerpacke je dobry napad…len ta cena pani z renaultu..len ta cena.Za cenu vasho auta bez baterie mam nissan aj z bateriou.

      1. Tak som to aj myslel..yaris
        Tak som to aj myslel..yaris hsd za plus povedzme 1000 eur 15km cista elektrina. Mne 15km staci na ranny okruh.praca.deti skola..nabijem a robim to iste poobedny okruh.Vobec by to mohlo byt tak ze povedzme 3 verzie..15km…30km…a povedzme 70km.Nie ze je lenn 1 plug-in a za myslim +8500 eur..za 8500 by som chcel aspon 100km dojazd

  6. Mrknete na Rimac Automobili.
    Mrknete na Rimac Automobili. Concept One ma mit dojezd 600 km, vykon 1MW, 0-100 2.8s a maximalku 305 kmph.

    Cena (£1.2 M) je sice uplne jinde, ale pry ty jejich agregaty zacnou prodavat i samostatne na prestavby / integraci.

    Se starsi verzi technologie ma sef firmy upravene BMW a uz ted ma vykon 441 kW, dobijeni 20 minut a dojezd 180 km – a to je jen prestavba obycejneho benzinaku => spousta soucastek (vahy) navic.

  7. Právě,že toto je pouze
    Právě,že toto je pouze ukázka možného řešení.Škodovka vůbec nemá zatím v plánu vyrábět elektromobily.Ani podporovat přestavby. Proč si nemůžete objednat škodovku bez motoru,aby jste ji mohl nechat doplnit elektromotorem a vším další pro elektromobil potřebným ????????????????????

  8. Keby to bolo tak uzasne s
    Keby to bolo tak uzasne s elektropohonom v tejto forme , tak by Edisonov koncept nepravalcoval Ford s jeho generikom len osadenym spalovacim motorom.
    Pokial sa nezmeni system skaldovania, alebo zdroja elektickej energie bude to iba slepa cesta ,ci zalezitost pre entuziastov.
    Zivotnost (postupna degradacia kapacity) a cena baterii robi z takehoto elektromobilu skoro sezonnu zalezitost (recyklacia je tiez problem).
    To ze auto v zime (aspon v nasich zemepisnych podmienkach) musi nejaku tu energiu dat aj kureniu a v lete klimatizacii (sice da sa to vydrzat aj bez toho) cim opat klesa dojazd (k dojazdu este o kolko klesne dojazd pri plne zatazenom vozidle).

    Za zmienku by stala aj studia Lotusu (odlahcenie karoserie a ich serioveho hybridu), ci Jaguar s C-X75. Mercedes talci na pouzivanie palivovych clankov co by malo vacsi zmysel ako zhluk baterii o hmotnosti vola(ved kolko energie sa musi spotrebovat iba na ich presun.

    1. Baterie maju svoje
      Baterie maju svoje obmedzenia. Za cias Edisona existovali len Voltove clanky a az neskor alkalicke baterie (tie myslim vynasiel prave Edison). Tazko pouzivat elektricke auto, ked v tej dobe este ani neexistovali elektrarne (tie prave tiez zacal robit az Edison-prva verejna elektraren). Mozno je cas skor sa zacat zamyslat nad skratenim casu dobijania a nejakymi novymi sposobmi dobijania.

      1. Ano od cias Edisona bolo
        Ano od cias Edisona bolo nespocet pokusovo pre znovu pouzitie elektromobilov a baterii (v roznej forme), ale zial stale sa mozeme konfrontovat s vysledkom… takym aky je.
        Stale je problen dojazd (tesla to sice posunula dalej, ale je tam ale). Pokial by som pocital iba jazdu na par metrov ,pripadne po meste staci mi aj bicykel
        Hmotnost pohybujuceho sa telesa bude stale dolezity faktor, aj pri elektromobile aj napriek rekuperacii.
        Povatsa je udavany dojazd pri urcitej rychlosti (vyssou rychlostou spolu so zvysujucim sa konfortom =dojazd klesa).
        Vyvoj pokracuje a tak sa mozeme nechat prekvapit (mozna fullereny to posunu opat trochu dalej v pripade baterii).
        Kazdopadne ak by to bolo tak easy uz davno by automobilky chrlili nespocet aut na elektrinu (nizsia cena a narocnost na vyrobu (menej dielov a narokov na ich vyrobu) ako u spalovacich motorov. Predajnost doposial dostupnych modelov je v porovnani so spalovacim surodencom niekde v hladine statistickej nepresnosti…

        K fundovanej poznamke „Promluvil odborník, který neví co je elekromobilita. Já už jezdím v elektromobilu pár let, dříve než se vůbec začalo o tom mluvit ve velkém a mám reálné zkušenosti, musím říct, že tento příspěvek je úplně mimo. I tak jsem se pobavil.“ A na com to specialista jazdi („jesterka“ niekde v skadoch). Potesilo by ma v diskusii viac prikladov nejake porovnanie s realitou. (inak mam doma zlate hodinky s vodotriskom este z cias ked o hodinach ani len nepoculi 🙂 )

        1. Edison konstruoval nejen
          Edison konstruoval nejen elektromobily, ale veškerou svojí techniku na stejnosměrný proud, Teslovy nápady v oblasti střídavého proudu až agresivně odmítal. Vše na stejnosměřný proud se časem ukázalo jako ne zcela dobrá konstrukční cesta…. Až někdy v devadesátých letech 20.století se začaly ve větším dělat elektromobily s pohonem (většinou) na střídavý proud – stejnosměrný proud „uskladněný“ v akumulátorové baterii se střídačem převede na proud střídavý a jako s takovýmto se pracuje dále …. Odpadní teplo z chlazení této elektroniky a z chlazení akumulátorů se používá pro vytápění interiéru vozidla.
          A dělalo se to nejen do „ještěrek“, Martine, ale i do osobních aut — pro příklad některé z nich:

          FIAT Panda Elettra (Itálie) — rok 1991
          OPEL Astra Impuls 3 (Německo) — rok 1993
          Renault Clio electrique (Francie) — rok 1994
          Volkswagen GOLF III citySTROMer — rok 1994
          RENAULT Tvingo Electrique — rok 1994
          PIVCO (Norsko) — rok 1994
          Citroën AX Electrique — rok 1995
          Peugot 106/Citroën Saxo — rok 1995
          FIAT Seicento Elettra — rok 1996
          GM EV1 (USA) — rok 1996
          Honda EV Plus (JPN) — rok 1998
          Toyota RAV4EV (JPN) — rok 1998

          Výše uvedené jsou automobily (a jistě ne úplně všechny), které se skutečně dostaly do seriové výroby. Německých aut se vyrobilo několik stovek kusů, francouzských aut však v součtu již mnoho tisíc. Oboje se občas dají koupit v automobilových aukcích.
          Nevím, na čem jezdí „specialista“, ale předpokládám, že nespíš na některém z těch německých či francouzkých vozů.
          Elektromobily patrně nikdy nedosáhou takových parametrů (hlavně akční radius = dojezd), jako auta se spalovacím motorem, ale není to úplně špatná cesta – jsou tišší, spalinové emise nemají, mohou částečně využít i obnovitelné zdroje energie, v případě přebytku energie v síti mohou sloužit k její akumulaci atd. …
          Mají však velkého „nepřítele“ v ropném průmyslu a také v neinformovanosti obyčejných lidí. Víte kolik desítek milionů vlivných bohatců žije přímo či nepřímo z ropného průmyslu ?!
          Tak teď jsem ti, Martine, nastínil, s čím by „specialista“ mohl třeba jezdit a nyní by mě velmi zajímalo, kdybys naoplátku mohl napsat něco o těch svých zlatých hodinkách s vodotryskem „este z cias ked o hodinach ani len nepoculi“ – co máš doma.

        2. Nerozšířenost informací
          Nerozšířenost informací o elektromobilitě spočívá v lobi automobilek za návratnost vývoje technologií spal.motorů. a lobi ropných spol..
          Edisona nerad slyším.Podle mě byl spíš obchodník než vynálezce,tak neměl zájem o tuto část trhu.
          Dnes už jsou technologie pohonu i batery managementu tak daleko že při troše osvěty převálcují všechny vaše argumenty.

    2. Souhlasim s myslenkou, ze
      Souhlasim s myslenkou, ze pri soucasnych parametrech (cena/vykon) baterii by mel byt vyhodnejsi konstrukci hybrid s malym extenderem. Jestli to tak bude a jestli to tak vydrzi po delsi dobu aby melo smysl to vyvijet a vyrabet ukazi az nasledujici roky. Ono se totiz muze stat, ze za 5 let prijdou podstatne vykonnejsi a levnejsi baterie, prace na tom jsou extremne intezivni a nebo ropa raketove zdrazi a vse bude jinak.
      Ted bych jenom rekl, ze uvaha o potrebe velkeho mnozstvi energie, spotrebovaneho na presun tezkych baterii je chybna. Vychazi z predstavy dnesniho auta, kde cim tezsi tim vyssi spotreba. U elektromobilu to ale tak uplne neplati. A to proto, ze ma rekuperaci. Hmotnost automobilu je potom jen „akumulator“ pohybove enrgie. Ano, vyssi hmotnost na pneumatikach se pres valivy odpor projevi, ale ten se na celkove spotrebe podili jenom zlomkem. Vyssi ucinnos elekrickeho retezce tuto nevyhodu nekolikanasobne prevysuje.

  9. zlé zlé zlé a ešte
    zlé zlé zlé a ešte horšie.
    „dojezd až 150 km“ až? 150km je IBA a nie až! prejsť 150km a potom čakať 4 hodiny???
    „Baterie se skládá ze 180 jednotlivých lithium-iontových článků s celkovou energií 26,5 kWh, jeho hmotnost činí zhruba 315 kilogramů.“
    zbytočne drahá a ťažká baterka. kebyže je tam tretinová tak sa ušetrí 2/3 ceny aj váhy. dojazd by sa síce znížil na 50km, ale pridaním extendéra by bol dojazd „nekonečný“. také riešenie by bolo aj lacnejšie aj váha by bola nižšia.
    dojazd 50km bude stačiť 80 percentám ľudí vo väčšine ich jázd. pri ostatných jazdách 150km je aj tak nedostatočných.
    navyše menšia a ľahšia dobre umiestnená baterka by bola aj ľahko vymeniteľná po X rokoch.
    nie ako tam navrhujú to veľké a ťažké hovädo, ktoré po konci životnosti znehodnotí celé auto, lebo výmena nebude možná.
    k solárnym panelom sa nemá význam ani vyjadrovať. pri súčasnej účinnosti a cene majú význam tak akurát na streche domu niekde v španielsku.
    škoda. … práve od škody som čakal rozumné riešenie.

    1. az bude po beznom zdroji
      az bude po beznom zdroji energie do aut, bude 150km bateria viac nez dobra. Myslim ze sa tu rata s variantom ked je svet bez ..skratka je k dispozicii len jedina prenosna energia: uhlie.

      Na vsetko ostatne budu dobre vlaky.

      Vsimni si ak osa po funuse vo velkom stavaju dialnice cez celu republiku, teraz, ked uz pomali nebude na com po nich na taku dialku jazdit 🙂

      Je jasne ze nech sa bude diat s bateriami cokolvek, taky dojazd a luxus okamziteho dobitia aby malo zmysel ich pouzit, mat nebudu.

      Ciastocne je tu nadej zo strany vodika a kombinacie batierie s clankami , t.j. na blizko dobijanie, na daleko tankovanie vodika.

      1. Este ma napalo, KIA
        Este ma napalo, KIA davnejsie ohlasila stavat take vozidla, vodikovo – bateriove. Teraz este doriesit domaco obchodno firemne dobijania a lokalne vodikove stojany na cestach pre daleke jazdy -dialnice, ktore koli efektivite asi budu vyrabat vidik z nejakej vlastnej suroviny ak to nebude voda a elektrina a problem neexistuje… Mozno budu nejake plynovody z jadrovych elektrarni, to ale nevidim ako problem, problem je ze to stat nereguluje a neriesi teraz, podla mna je to dost jasne.

    2. Vtip elektromobilismu je v
      Vtip elektromobilismu je v tom, že elektrické jezdí na elektřinu, kterou získává z baterií. Úvahy, že přidám pomocný motor na prodloužení dojezdu (extender) patří spíše do říše hybridních pohonů. Jelikož škodovka se snaží vyvinout čistokrevné elektrické auto je myšlenka přidání extenderu, přinejmenším trochu mimo.

      Jistě solární články přinesou víc problému než užitku, ale kdo říkal, že tohle je prototyp budoucí elektrické škodovky??? Podle mě to je jen technologický demonstrát sloužící k propagaci. Nic jiného.

      Myslím, že je třeba trochu pokory než hned pronášet „velkohubé“ soudy. Navíc jen informací z jednoho článku. Oni lidé, kteří řídí mnohamiliardovou firmu nebudou žádní idioti.

      1. mimo je práve v dnešnej
        mimo je práve v dnešnej dobe robiť čistý elektromobil. to som sa snažil napísať v príspevku. cena batérií je dnes veľmi vysoká, životnosť batérií otázna, doba nabíjania dlhá, kapacita nízka, váha vysoká …
        automobilky sú dobré vo výrobe spaľovacích motorov. za tých vyše 100 rokov spravili v oblasti spaľovacích motorov kusisko dobrej práce. dnešné motory sú už na fakt špičkovej úrovni. tak prečo ich zrazu z auta vyhodiť? prečo nevyužiť ich dobré vlastnosti? kto kúpi auto s dojazdom 150 km? ako druhé či tretie auto do rodiny je to fajn. ale auto s neobmedzeným dojazdom je vhodné pre viac ľudí. teda väčší trh, viac vyrobených kusov, nižšia cena, vyšší zisk.
        idioti vo vedení firiem … nie sú to idioti, ale kolega nad vami ich dobre vystihol. len ukazujú, že to aj oni vedia a chýba im odvaha. na čistých elektromobiloch chce automobilka zarábať? na čom konkrétne? na skladaní auta? teraz zarábajú aj na prevodovkách a motoroch. elektrický motor je jednoduchší a môže ho vyrábať „hocikto“. drahé baterky by aj tak len nakupovali. no nakupovaním menšej a lacnejšej baterky by ušetrili a zarábali by aj na extendéroch. najbližšie roky sa budú presadzovať hybridy. jedine, že by nastal veľký skok v oblasti batérií.

    3. No jo. To je problem jak
      No jo. To je problem jak funguje stadni instinkt v managementu automobilek. Kdo vi, jak takovy system vedeni pracuje vi, ze chut hledat neproslapana reseni a riskovat pri tom pozici, je v techto kruzich minimalni. Co ovsem dobre funguje, je hlidani co dela konkurence. Takze kdyz uz se najde v jedne firme bila manegerska vrana a tu odvahu najde, tak se hned stado prida – „pozor oni neco vyvijeji, musime to mit taky. Akcionari by se ptali, proc to konkurence ma a my ne“. Reseni, ktere by bylo lepsi, ale nikdo ho zatim nema, nemuze mezi akcionari zpusobit problemy.

      Takze automobilky vesele kaslaly na vyvoj elektropohonu do okamziku, kdy jim nejdrive mala firma Tesla ukazala, ze elektromobil udelat jde a kdy se aliance Renault/Nissan rozhodla takove reseni masove prosazovat. Od te doby musi mit elektromobil kazdy a okamzite. Tak se proste nakoupi baterie a komponenty na trhu dostupne a nejak se to postavi. Skutecne pouzitelne elektromobily ale vzniknou teprve v dalsi generaci, kdy prumysl uvidi realnost elektromobilu a zainvestuji obrovske castky do vyvoje a vyroby novych a vykonnejsich akumulatoru.

      Co se tyka hybridu s extenderem automobilky vyckavaji, protoze jeho vyvoj je jeste pracnejsi a nakladnejsi, nez vyvoj elektromobilu. Elektrickou cast jaksi vsichni maji pripravenou ve forme elektromobilu a ceka se, jak uspeje Chevrolet se svym Voltem. Pokud ano, tak vsichni budou v dalsi generaci elektomobilu pridavat extender.

      Dnesnimu svetu proste chybi vizionari typu Edisona. Byli nahrazeni tlupou cifrspionu v predstavenstvech automobilek.

      1. úplný súhlas.
        k tomu

        úplný súhlas.
        k tomu voltu: napchali do neho 16kWh baterku no reálne sa využíva tuším len 10,4kWh. teda je tam drahá nevyužitá kapacita. chápem, že chceli garantovať dlhú životnosť baterky a preto zvolili také riešenie. podľa mňa je vhodnejšie dať polovičnú kapacitu a mať nižší dojazd čisto na elektriku. no a čo, že sa častejšie spustí spaľovák. zrejme to aj tak bude len o cca 10km skôr ako by sa aj tak spustil. ak je spotreba spaľováka 3l/100km tak by to bolo len o 0,3l viac kvôli nižšej kapacite. no ušetrená suma za baterku by bola výborná, vymeniteľnosť menšej a ľahšej baterky jednoduchšia a v budúcnosti je aj predpoklad nižšej ceny za novú baterku.

        1. Určite to nie je zlý
          Určite to nie je zlý nápad, ale konštruktéri musia dbať aj na bezpečnosť prevádzky. Napríklad Toyota Prius tiež využíva batérie, s ktorými by do úplného vyšťavenia dokázala prejsť 5 km, ale keďže chceli konštruktéri zaručiť jej trvanlovosť, museli stanoviť limit, kedy ju bude možné použiť. Preto je možné jazdiť na elektrický pohon len vtedy, keď je batéria nabitá na 80 – 40%. Čo sa týka mňa, určite radšej kúpim drahšie auto s tým, že mi batéria vydrží 8 rokov, než že ho zoženiem o čosi lacnejšie a za 8 rokov vymením drahú batériu 3-krát. Ale závisí od uhla pohľadu.

          1. nesúhlasím s vašou
            nesúhlasím s vašou predposlednou vetou.
            1. drahšie a drahšie je rozdiel. baterka dvoj násobnej kapacity auto predraží poriadne.
            2. aj baterka nižšej kapacity vydrží 8 rokov. akurát bude mať dojazd cca polovičný oproti baterke s dvoj násobnou kapacitou. tak isto sa nebude vybíjať pod 40% kapacity s dôvodu životnosti.
            3. po tých 8 rokoch auto s nevymeniteľnou baterkou môžte akurát tak rozpredať na súčiastky. no vymeniteľná baterka vám zachráni auto ako celý kus. bude stačiť len vymeniť baterku. a je predpoklad, že po tých 8 rokov kúpite baterku tých istých vlastností za oveľa nižšiu sumu. teda auto aj po 8 rokov bude ako „nové“

            je tu článok o testovacích plug-in priusoch v štrasburgu.
            “ Průměrná délka trasy ujeté uživateli byla 13,9 km.“
            u mňa by to bolo podobné. teda nepotrebujem baterku s kapacitou na viac ako 30km. bola by mi zbytočná. síce by mi nevadila ani väčšia kapacita, ale nie za súčasné ceny. a žiaľ cena baterky je taká aká je. no niekto si radšej priplatí za baterku 5000€ a po 150km si môže dať 4 hodiny pauzu. uhol pohľadu 🙂

            1. S tými 8 rokmi je to dosť
              S tými 8 rokmi je to dosť diskutabilné. Keďže ujdete na nabitie dvakrát menej, budete musieť dvakrát častejšie nabíjať. Baterka nemá kalendár, ale opotrebúva sa počtom dobíjacích cyklov. Inak s tou vymeniteľnosťou súhlasím, chcelo by to zaviesť nejaký štandard na batérie do plug-in vozidiel. To by sa ale museli zhodnúť automobilky. A tie sa zhodnú len v tom prípade, že ich donúti nejaký vyšší vládny orgán

              1. áno tých 8 rokov je
                áno tých 8 rokov je diskutabilných. nie sú ešte známe skúsenosti s relevantným počtom bateriek používaných viacero rokov v automobile.
                ak by som nabíjal denne 8 rokov tak je to do 3000 nabíjaní. netuším či by sa baterka dožila tých 8 rokov. možno len 6.

                to vymieňanie bateriek myslím ináč. nie ako better place od nisanu. to by síce bolo optimálne riešenie, ale fakt sa dohoda v oblasti štandardov zrodí ťažko. a nariadenie štátnych orgánov vyvolá akurát tak odpor. (ak by neexistoval jednotný štandard AA batérie kde by sme dnes boli?)
                tou výmenou baterky som myslel výmenu až po niekoľkých rokoch. keď by už baterka mala nedostatočné vlastnosti pre automobil. ak by bola vhodne umiestnená v aute, dala by sa relatívne jednoducho vybrať a vymeniť. a možno by sa dala ešte aj použiť v inej oblasti. v takom prípade nemusia existovať jednotné štandardy pre všetky automobilky. každá si to môže riešiť po svojom. prípadne sa môže aj na celú výmenu vykašlať. no ja by som uprednostnil auto, ktoré po zopár rokoch budem môcť predať a nebudem ho musieť dať celé zošrotovať, v lepšom prípade rozpredať na súčiastky.

                1. A práve z toho dôvodu, že
                  A práve z toho dôvodu, že batérii skončí životnosť po 8 rokoch by to chcelo nejaký štandard. Tá batéria sa dá vymeniť u všetkých elektromobilov, takže po skončení životnosti ju je možné vymeniť. Ten štandard by tam mal byť, pretože ak vezmeme v úvahu, že niekedy budú všetky automobilky sveta vyrábať elektromobily, a každý bude mať iný tvar akumulátoru, tak to bude celkom komplikované.

                2. ten štandard nie je
                  ten štandard nie je nevyhnutný. koľko je veľkých automobilových koncernov? do 10?
                  tak by bolo 10 rôznych typov batérií pre osobné autá. aj teraz máme baterky rôznych štandardov. AAA, AA, 9voltové, malé do hodiniek, …
                  podstatné je podľa mňa, aby sa dala baterka vymeniť za rozumnú cenu práce. + samozrejme rozumnú cenu za samotnú baterku.

                3. Jeskovy voci, Proc by mela
                  Jeskovy voci, Proc by mela baterie skoncit po 8 letech?
                  Po 8 letech bude mit baterie pouze mensi kapacitu, napr. u lifepo to je asi 70% kapacity. Tj. po 7-8 letech bude mit baterie stale asi 70% kapacity. tj. dojezd bude take jen 70-procentni. Tj. misto puvodnich napr. 150km dojede 120km. Coz je porad stale dost slusny na to takove auto provozovat. Takze proc by melo to auto koncit? To fakt nechapu proc lidi sem pistete bludy, kdyz o tom nic nevite.

                  Navic jak nekdo tu uz napsal, za 7 let bude cena srovnatelne baterie uplne nekde jinde. Protoze vyvoj jde v poslednich 2 letech rapidne dopredu. Uz ted se baterie ve svete zlevnili o temer polovinu. Takze v nejblizsich mesicich by se i elektromobili meli zlevnit. To je ale na obchodnicich, kteri na tom chteji jen rejzovat, takze ta sleva zas tak rychle nebude.

        2. Ano, to je logika Toyoty.
          Ano, to je logika Toyoty. Baterie musi byt dnes presne tak velka, aby pokryla prumerny denni dojezd. Delsi dojezdy nedavaji ekonomicky smysl, protoze pak mate v aute neco velmi draheho, co pouzijete jen zridka. Pak je baterie prinosem. Podle teto myslenky je postaven budouci plugin Prius. Za rok se zacne vyrabet a do dvou, trech let bude jasno, jaky je ten spravny konstrukcni pristup. Zatim se stale hleda. Ja myslim, ze metoda postupnych ale vytrvalych a promyslenych kroku Toyoty bude uspesnejsi.

    1. Fotovoltaický panel dnes
      Fotovoltaický panel dnes stojí pakatel. Obyčejný klasický rozměr 1,6m x 1m 240W stojí 5-7tis s DPH. Bezrámový ještě o cca 2 tis méně. A větší rozměr(plochu) tam stejně nedají. Stejně se dá použít jen na provoz palubních systémů a max dobíjení záložní baterie. Hlavní baterie se s ním dobíjet nedá. Moc malý proud. A i kdyby dalo prázdné baterie by se nabíjeli cca 110 slunečních hodin bez mráčku to je za reálných podmínek cca 20 dní a to nepočítám ztráty.

      Malinký panel měla už první generace Leafu, ale do druhé už ho nenabízeli.

Napsat komentář