Škoda Citigo, jako každý nový model domácí automobilky, budí v České republice pořádný rozruch. Test naší redakce to potvrdil: Citigo se stalo jednoznačně autem, o které byl největší zájem kolemjdoucích i jedoucích. Zaslouží si ale takovou pozornost?
foto: Hybrid.cz
Prodej modelu Škoda Citigo z nové koncernové řady New Small Family se teprve začíná rozjíždět. Má už první majitele, ale od oficiálního představení neuplynuly ještě ani dva týdny. A tak se není co divit, že kdekoliv jsme s autem zastavili, přitahovalo zvídavé pohledy a dotazy.
Plusy a mínusy | |
nízká pořizovací cena | vyšší spotřeba než jsme čekali |
výborné jízdní vlastnosti | levný vzhled interiéru |
dostatek prostoru | těžké dveře |
Hodnocení: |
Škoda Citigo je prvním vstupem automobilky Škoda do segmentu malých levných aut do rodiny (tzv. Entry A segment). Hlavními konkurenty jsou tu modely jako Kia Picanto, Hyundai i10, Toyota Aygo nebo Citroën C1. Tedy nejlevnější auta na trhu.
VIDEO: Škoda Citigo má pět hvězdiček v testu bezpečnosti
I Citigo láká především cenou – začíná na 179 900 Kč za verzi Active (při splátkovém financování), cena testované verze Ambition je v základu 194 900 Kč. Za malé auto do města, druhé nebo třetí auto do rodiny, je to na první pohled slušná cena. My jsme však měli auto navíc vybavené příplatkovým palubním počítačem, tempomatem a GPS navigací.
Škoda Citigo klame tělem. Ačkoliv se třídveřová verze s litrovým motorem o výkonu 44 kW tváří jako malé auto, jeho rozměry 3563 mm, 1641 mm a 1478 mm (výška) nejsou až tak „mini“ – např. i ve srovnání se stařičkým Favoritem. Proti většine své aktuální konkurence je Citigo o pár centimerů širší, ale také nižší.
Díky rozvoru 2420 mm nabízí auto prostorný, vzdušný interiér, kde se budou dobře cítit jak řidič, tak spolujezdec na přední sedačce. Masivní dveře pomáhají zjednodušit nastupování dalších dvou pasažérů na zadní sedadla. Ti už se musí trochu uskromnit a čtyři dospělé dlouhány v autě rozhodně vozit nedoporučujeme.
Interiér,zavazadlový prostor
S masivními dveřmi je trochu potíž – je třeba vyvinout dostatečnou sílu na jejich správné zavření. Zároveň by bývala neuškodila možnost sklopit/odtlačit přední sedačky ještě o pár centimetrů, aby bylo nastupování přeci jen pohodlnější.
Uvnitř auta nečeká na řidiče přehnaný komfort. Jak jsme psali už v prvních dojmech, interiér Škoda Citigo vypadá prostě a jednoduše levně. Ať se Škoda snaží sebevíc a vrší příplatkovou výbavu kde může, levný dojem zejména přístrojové desky a dveří, kde je vidět lakovaný plech, prostě Citigo neodpáře.
Naproti tomu celistvé sedačky jsou pohodlné a dobře nastavitelné. V Citigo si řidič na nepohodlí rozhodně stěžovat nemůže – má dost prostoru pro nohy i ruce a velmi dobrý výhled všemi směry. Může být dobré si chvíli pohrát s optimálním nastavením volantu/sedačky tak, aby byla správně viditelná i přístrojová deska.
Karoserie Škoda Citigo nabízí 251 l zavazadlového prostoru. Proti jiným malým autům na trhu je to slušná hodnota, která se vyrovná i o třídu vyšším vozům. Zadní sedadla lze navíc sklopit (ač s hranou) a kufr se rázem zvětší na velmi slušných 951 litrů.
Jízdní vlastnosti a spotřeba
Jak Citigo jezdí? Překvapivě dobře. Litrový tříválec MPI i s výkonem 44 kW šlape jako hodinky a díky pohotovostní hmotnosti 854 kg dokáže s autem dělat divy. Rekordy ve stovce s ním trhat nebudete, ale nedostatek akcelerace nepocítíte ve městě a překvapivě ani na dálnici. Max. rychlost je omezena na 170 km/h, na tak malé a lehké auto akorát.
Citigo překvapuje kvalitou odhlučnění a nízkými vibracemi. Motor má i ve vysokých otáčkách nerušivý zvuk, a aerodynamický hluk do kabiny proniká v rychlostech kolem 130 km/h „tak akorát“. Všimnete si ho, ale výrazně neruší, naopak s motorem tvoří pěkné unisono.
Kde nové auto Škodovky trochu pokulhává je spotřeba. Těšili jsme se, že se alespoň přiblížíme papírovým hodnotám kolem 4,5 l/100 km. Nakonec se to ale nepodařilo, ačkoliv jsme s autem zacházeli slušně a v mezích.
Průměrná kombinovaná spotřeba nám vyrostla na více než 5 l/100 km s tím, že na dálnici snadno stoupala k i nad 6 l/100 km. Ve městě a mezi městy pak umí klesat mírně pod 5 l/100 km, ale do okolí papírových 4,5 l/100 km jsme se dostat nedokázali.
Vyšší spotřeba, než bychom čekali, je nejspíš daň za kultivovaný chod motoru a celkově dobrý dojem z jízdních vlastností auta, který doplňuje dobré řazení a na tuto cenovou kategorii i dobře sedící podvozek. Na dálnici ve vyšších rychlostech už, pravda, jsou cítit poryvy silnějšího větru, takže závody v Citigo nejsou právě dobrý nápad.
Malé velké auto
Ačkoliv Volkswagen i Škoda propagují vozy New Small Family jako malá auta, nám Citigo připadá jako téměř plnohodnotná náhrada modelu Fabia i dalších, větších aut. Zejména pětidveřová verze bude mít v tomho ohledu hodně co nabídnout, až se příští rok dostane na trh, a bude zajímavé sledovat zájem nejen českých zákazníků.
Hodně zvědaví jsme pak na CNG verzi Citigo, která by mohla eliminovat jednu z kritických nevýhod auta – vyšší spotřebu, ale přitom zachovat zásadní výhodu, a to nízkou pořizovací cenu. Rozhýbe Citigo konečně trh s auty na plyn?
Rádi se necháme překvapit. Stejně jako možnou elektrickou verzí. Volkswagen potvrdil, že VW Up! jako elektromobil bude, tak proč ne i Citigo? Mohl by nabídnout proti e-Up! o něco nižší cenu díky menšímu důrazu na luxusní zpracování interiéru.
Měl jsem možnost si také
Měl jsem možnost si také sednout do Citiga a plnohodnotnou náhradou modelu Fabia bych to rozhodně nenazval. Jde zejména o podélný prostor jak interiéru tak kufru. Zadní sedačky jsou přes veškerou reklamu spíše nouzové nebo pro děti.
Kufr má sice hodnotu zajímavou, ale je to díky jeho výšce, chcete-li hloubce. Délka je cca minus 20cm oproti Fabii či Felicii. Dostat se do tak hlubokého kufru Citiga přes poměrně mohutný a vystrčený zadní nárazník nebude nic příjemného. Zvláště budete-li v zimních bundách a auto bude špinavé.
Jinak jako autíčko do města a na kratší vzdálenosti je to super.
Největší vliv na spotřebu má řidič a proto není důvod nevěřit udávaným hodnotám.
Na autě je vidět jak se šetří při výrobě.
Mě ale zlamaly 2 věci – výška nakládací hrany kufru a pevné zadní sedačky s nemožností vytvoření rovné plochy. Kdyby byla o min 10 cm nižší nakládací hrana a auto mělo posuvnou zadní lavici, tak bych o 5-ti dveřové verzi silně uvažoval. Pak by se dalo s přihmouřením oka hovořit o náhradě Fabie. Takto rozhodně ne!
Ale jak jsem napsal jako autíčko do města super.
Závěrem bychchtěl říct, že nejlépe řešený kufr a systém sklápění sedaček měla Felicia. Nepřekonala ji ani Fabia I a II.
Nejlepší řešení
Nejlepší řešení zadních sedadel a kufru má bez diskuse Honda Civic http://auto.honda.cz/modely/civic-5d-2009/magic-seats.html
Těžké věci není potřeba vůbec tahat přes hranu kufru, ale naloží se zadními dveřmi na podlahu místo zadních sedaček. Sklopeni a zvednuti rozdelenych zadnich sedacek lze libovolne kombinovat a vse se obsluhuje jednou rukou.
Mnou vyzkoušené kombinace:
1. 3 lidi + sud piva (lze i cepovat za jizdy) + cely kufr k dispozici pro batohy (+ clovek vzadu ma stale k dispozici loketni operku)
2. 7 x 70 l pytle mulcovaci kury misto zadnich sedadel, s prazdnym kufrem a bez driny
3. nebo 3 lidi + lyze a snowboard protazeny z kufru dovnitr + batohy v kufru + pohodli i s loketni operkou vzadu
4. 2 lidi + hromada nabytku z Ikey na rovne plose od zadni hrany kufru az po predni sedacky
Nepodcenujte Japonce, ve spouste veci je Skodovka dobra, ale v necem ztraci a v necem ji uplne ujel vlak 😉
Ano souhlasím. Já myslel
Ano souhlasím. Já myslel řešení „kufru“ u novodobých malých Škodovek. Honda např. Jazz je super, ale kapánek dražší…
najlepšie riešený kufor a
najlepšie riešený kufor a sedačky s ohľadom na veľkosť, kategóriu, cenu a dobu vzniku vozidla má trabant kombi (dĺžka ako citigo, základný objem kufra skoro 500L a sedačky po sklopení v rovine – videl som na vlastné oči!!!;)
A navíc je trabant o dost
A navíc je trabant o dost levnější než škodovka 🙂
Délka skutečně na cm
Délka skutečně na cm stejná jako Citigo :-), ale o 40cm(!) kratší rozvor, Trabant měl trošičku delší zadní převis 🙂
Rovinka skutečně báječná, kromě odvezených pytlů cementu, betonových obrubníků atp. jsem v něm přespával v kempech. Hlava v kufru, tělo v místě zadních sedaček a nohy na předních, pravda, ty už nenavazovaly v rovině, prostě se vysadily z kolejniček a nasadily opačně opěradlem dopředu (u řidiče se muselo hodně sklopit kvůli volantu. Ten schůdeček na přední sedačky byl zhruba v místě kolen, takže OK.
Ale Trabant byl jen 4 místný, zato dvojice na zadních sedadlech měla supr loketní opěrky 😀
Mám 15 let Felicii 1,3 MPI
Mám 15 let Felicii 1,3 MPI a nedám na ní dopustit.Prostorná vevnitř a kufr dobře přístupný.Kam se hrabou Fabie.Jenže sedl jsem si do Citiga,projel se s ním a sděluji,že je to super.Měřím 188 ,vážím 115 a v Citigu 5D je úžasný prostor do boku.Vzadu seděli vnuci,nemusel jsem mít sedadlo na doraz a prostoru dost.Motor 44 kW není slyšet při startu,musel jsem se kouknout na otáčkoměr.Zkoušel jsem krouťák i akceleraci,je to paráda.Při zkušební jízdě cca 6 km spotřeba na displeji 4,8 l a to jsem to fakt „zkoušel“ až na 140/h.Nejhorší bylo sednutí do Felicie a odjezd-prostě Felicie je už stará.
jako největší nesmyslná
jako největší nesmyslná položka uváděná při testech je výška nákladoé hrany kufru…? copak lidi denně převážíte pytle s cementárny? Jestli zvednu nákup o 5-10 cm výše je úplně jedno,důležitější je přeci pevnost karoserie…