V České republice jsme prozatím mohli potkat elektromobily Peugeot iOn, de-facto totožný Citroen C-Zero anebo Smart ED. Alespoň co se týká těch dnes sériově vyráběných. Konečně ale dorazil, byť jen na pár dnů, také lídr současné nabídky sériově vyráběných elektrických aut. Nissan Leaf. Krátce jsme ho vyzkoušeli.
foto: Hybrid.cz
V posledních měsících jsme měli v České republice možnost vyzkoušet elektromobily Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Smart ED a elektrickou přestavbu Škoda Fabia. Nissan Leaf je zatím nejnovějším sériově vyráběným elektrickým autem, které se nám dostalo do rukou.
Po celém světě se Leafu dosud prodalo na 10 000 kusů a regiony kde se prodává se neustále rozšiřují. Pomalu už proniká také do Evropy, což potvruje i tato roadshow, která do ČR zamířila z Maďarska a bude pokračovat na Slovensko a dalších zemí střední Evropy.
Na novinářské prezentaci u Národní technické knihovny v Dejvicích v Praze se sešly celkem tři kusy elektromobilu Nissan Leaf. Vyleštěné, připravené k jízdě. Neváhali jsme a nasedli hned do prvního připraveného auta. Ještě předtím jsme odložili bagáž do prostorného kufru.
Elektromobil Nissan Leaf oficiálně v České republice!
Půlhodinová projížďka po Dejvicích nám dala alespoň krátkou možnost osahat si bez debat nejvyspělejší elektromobil na trhu. Zatímco Peugeot iOn i Smart ED svou výbavou a provedením interiéru upomínají spíše někam k letům 2000 až 2005, Leaf je moderní dospělé auto po všech stránkách.
Interiér nabízí vše, na co jsou zákazníci v současných autech zvyklí od klimatizace po tempomat. Štávu dodává autu 24kWh lithiová baterie, která se z běžné 220V zásuvky dobíjí osm až deset hodin. Samozřejmě je možné použít i rychlodobíjení, kdy se dobíjení zkrátí na desítky minut.
První usednutí do elektromobilu Nissan Leaf je velmi příjemné. Auto je prostorné a materiály sedaček i volantu kvalitní a příjemné na dotek. Překvapí miniaturní „čudlík“ řadící páky, kde ovšem nastavujete pouze jízdu vpřed, vzad a neutrál.
Elektromobil Nissan Leaf pro rok 2012 – vyšší cena, více vybavení
U NTK byly zaparkované celkem tři vozy Nissan Leaf – dva za sebou podél silnice, jeden výstavní přímo u NTK. Nasedl jsem do prvního v řadě a nejprve bylo nutné mírně couvnout. Zapnul jsem auto stiskem tlačítka a zařadil zpátečku. Na rozměrném displeji středové konzole se okamžitě zapnula zadní kamera s naváděním.
Zvyklý na relativně mírné rozjíždění vozů Smart ED i Peugeot iOn/Citroen C-Zero jsem mírně přitlačil elektrický pedál a auto okamžitě poskočilo směrem zpět. Přesně tam kde stál druhý Leaf. Málem jsem tedy zvládnul pochroumat jedny z prvních elektromobilů Nissan Leaf v České republice!
Naštěstí stačilo včas zadupnout brzdový pedál. Následovalo tiché a klidné vyjetí od NTK a projížďka po okolí. Leaf má proti iOnu citelný zátah už od nízkých rychlostí. Tak je tomu v každém elektromobilu, samozřejmě, protože elektromotor nabízí max. točivý moment hned od nulových otáček.
Výrobci ale ladí elektrická auta na spíše volnější rozjezd, protože právě když se 1,6tunové auto (v případě Leafu) dává do pohybu, mizí z baterií největší množství energie.
VIDEO: reklama na Nisan Leaf, kde benzin pohání vše
Z Leafu je ale už v nízkých rychlostech cítit síla. Stačí na elektrický (plynový) pedál mírně přitlačit a hned je vám jasné, že Nissan nikde nešetřil. Naopak – automobilka, vědoma si strachu lidí z elektrických aut, postavila takový elektromobil, který vás v každém okamžiku překvapuje.
Svou pohodlností, silou a celkově velmi příjemným svezením. Škoda, že v České republice a na Slovensku bude tohle auto možné objednávat až od pravděpodobně jara/léta 2012 a první dodávky proběhnou ještě o rok později.
Navíc, narozdíl od ostatních zemí Evropy nenabízí zatím Česká republika žádný příspěvek na nákup elektromobilů, takže případní zájemci si budou muset připravit kolem 30 000 euro.
Mimochodem, přestože se u nás zatím Leaf oficiálně neprodává, je samozřejmě možné si jej nechat dovézt z jiných evropských zemí, kde již v prodeji je. Před několika dny se tak podle nepotvrzených informací již stalo. První majitel Leafu v ČR si auto nechal dovézt z Portugalska.
Nissan Leaf je možné
Nissan Leaf je možné zakoupit ihned i v CZ, jediný autorizovaný prodejce a servis je společnost NISSAN AUTO IN v Pardubicích. Neváhejte a přijďte se podívat a svézt.
V holandské pobočce ABB
V holandské pobočce ABB nejdříve pořídili jeden MiEV a následně 3 Leafy. Když přišel MiEV, pracovníci se o něj hádaly. Od té doby, co přišly Leafy s MiEVem nikdo jezdit nechce… Z úst technika vývoje ABB, co u nás byl na schůzi…
Přesto si neodpustím kritiku – 10 let staré P106 nebo CSaxo měly se SAFT Ni-Cd dojezd 100 km, dnes do nich můžete dát LFP na >200 km dojezd. Přitom to jsou původně kastle dělané na spalováky. V roce 2010 přijde Leaf, který je od počátku dělaný jako EV. Dojezd 170 km. Aby člověku 15 let vývoje nebylo líto, dají mu tam kameru do nárazníku, displej s přehledem zatím neexistujících stanic a výpočtem vzdálenosti tras, aby se lépe rozhodl, kterou cestou má jet, aby mu z těch 170 km moc neubylo. Nyní, mapu stanic máme na Googlu taky již několik let. Kamera a LCD není též žádný výkřik techniky. Musím říct, že Leaf je z pohledu dojezdu, ať už jsou to auta různých vah a kategorií, zklamáním. Jak uzavřel shora zmiňovaný technik ABB, dokud nebudou mít EV dojezd okolo 400 km a všude nebude rychlodobíjecí infrastruktura, tak to nebude ono. Tato situace může nastat do 10-20 let. Za druhé, do té doby bude stačit, klesnou-li zajímavě ceny PHEV s dojezdem okolo 60 km a je vystaráno alespoň na dalších 50 let… Ale čistým EV fandím nejvíce, aby nedošlo k nedorozumění 😉
Tomu už říkám pořádné
Tomu už říkám pořádné auto na el. pohon! Toohle krasavce bych chtěl mít doma v garáži.
Já ho tam už mám 🙂 …
Já ho tam už mám 🙂 … mám ho sice teprv 14 dnů, ale mohu potvrdit, že ten článek to docela vystihl, ale osobní zkušenost nenahradí.
Znáte to o tom Rolls-Royce … tak u Nissanu to vyřešili tím, že použili digitální hodiny aby to ticho nic nerušilo.
Gratuluji a zároveň
Gratuluji a zároveň závidím 🙂
Sám čekám, až se něco podobného objeví na našem trhu. Ovšem cenové relace jsou zatím trochu mimo mou mísu.
A na kolik by přišlo to
A na kolik by přišlo to dovezení odjinud? Ze které země se to vyplatí nejvíce?
Dovezl jsem si Leaf z
Dovezl jsem si Leaf z Portugalska a stál mne 30212 EUR + v Česku jsem doplatil DPH ve výši 147 889 Kč. Ve Francii je sice trosku dražší, ale pro změnu je to blíž. V době, když jsem ho rezervoval, ještě ve Francii nebyl k mání.
Recenze na moje.auto.cz
Recenze na moje.auto.cz nebude?
Když už recenzi tak
Když už recenzi tak pořádnou, mám už sice najeto přes 3000 km, ale pokud nevyzkouším co s Leafem udělá -20˚C tak to stejně bude polovičaté. Stejně si nejspíš najdu čas na psaní až o vánočních svátcích.
To zní fajn. Nevíte,
To zní fajn. Nevíte, jestli je ještě možné se objednat na testovací jízdu? Případně koho kvůli tomu kontaktovat?
Myslím, že v současné
Myslím, že v současné době není možné v České republice testovací jízdu v Leafu objednat. Dealeři zatím auta nemají a pravděpodobně dlouho mít nebudou.
Testovací jízdu sice
Testovací jízdu sice nenabídnu, ale pokud bydlíte nedaleko Rožnova p.R., můžu Vás svézt.
Zdravíčko p.Franta! Som
Zdravíčko p.Franta! Som velky fanusik elektomobilov. Ohromnu radost by ste mi spravili keby ste ma previezli. Tu je moj mail: ciernava@gmail.com. Ak mozete, napiste mi tu alebo na mail nejaky kontakt. Velka vdaka! 😉
Sice to nemam do Roznova co
Sice to nemam do Roznova co by kamenem dohodil, ale strasne rad bych Leaf aspon videl na vlastni oci… muzete se mi prosim ozvat? Dekuji. dusan.vasicek@centrum.cz