Auto roku není jen Ampera

Martin Singr - 15 Březen 2012

V předvečer zahájení bylo vyhlášeno Auto roku 2012. Po loňském vítězství Nissanu Leaf se čekalo, zda i letos v Evropě také vyhraje vůz na elektřinu. A stalo se tak. Zvítězil plug-in hybrid .Opel Ampera

Plug-in hybrid Opel Ampera už se prodává také v České republice, a to za cenu 1 080 000 Kč vč. DPH
foto: Hybrid.cz

Nejde sice o elektromobil v pravém slova smyslu, jedná se o vůz, který je podstatně „zelenější“ než jiné modely výrobce. Jedná se o plug-in hybrid, který na baterie dojede 40 – 80 kilometrů, dále dodává energii malý benzinový motor. Od „dvojčete“ Chevrolet Volt se liší jen v detailech, také proto byly oba vozy koncernu GM/Opel nominovány společně.

Novináři z několika zemí jej vybrali, protože ukazuje směr do budoucna. Při rozhodování byla hodnocena konstrukce, design, komfort, výkony, stupeň inovací a efektivita. Zejména v posledním kritériu se Opelu Ampera dařilo.

Zdaleka ale nejde o jediný oceněný ekologický vůz na světě. Cen je totiž více. S trochou nadsázky lze říct, že co ceny, to jiný vítěz. Přesto ale již Chevrolet Volt (nebo chcete-li Opel Ampera) v minulosti dost cen posbíral.

Již loni získal Volt například ceny „World Green Car of the Year 2011“ a „North American Car of the Year 2011“. V bezpečnostních testech Euro NCAP získal automobil pět hvězdiček, tedy maximum.

Bodují Lexus, Honda i

Samozřejmě jsou i ankety, kde se utkávají pouze ekologické vozy. Kdo by si však myslel, že vozy na elektřinu zde mají první místo „předplacené“, ošklivě by se zmýlil. Musí o své místo tvrdě bojovat s hybridy, auty na i s tradičními, ač úspornými, motory.

Tak například Německý dopravní klub loni jako nejvíce ekologický vůz vybral Lexus CT 200h. Hybridní automobil spadá fakticky pod Toyotu a měl by být „sportovní a zelený“, spojit oba režimy byl pro konstruktéry složitý „oříšek“.

Velmi dobře si vedly i automobily značky Toyota (Prius, 1.0 VVTi a Toyota Auris Hybrid) a Honda (Honda Insight, Honda Jazz Hybrid).

Neztratily se ani vozy s technologií BlueMotion koncernu Volkswagen, Škoda řady Greenline, obdobně jako Seat E-Ecomotive. Vozy koncernu VW byli nejlepší mezi modely s konvenčními motory. Nějaké to „kouzelné“ slovíčko, deklarující ekologickou šetrnost, v názvu však měly prakticky všechny oceněné automobily.

Zelené auto roku? Je jich víc

V rámci české ankety Auto roku bylo vyhlášeno také Zelené auto roku. Titul od Klubu motoristických novinářů získalo BMW 520d EfficientDynamics Editon. Mnichovská automobilka tak obhájila prvenství, loni totiž vyhrál vůz BMW 320d Efficient Dynamics Edition. Oba vozy vynikají velmi nízkou spotřebou paliva.

Další cena, Green Car of the Year pro rok 2012, byla udělena na Auto Show v Los Angeles. Časopis Green Car Journal ocenění přiřkl vozu Honda Civic Natural Gas. Podle hodnocení americké organizace pro ochranu ovzduší EPA dosáhl tento vůz na stlačený zemní plyn nejvýznamnějšího měřitelného přínosu pro snižování zátěže životního prostředí.

Green Car Journal uděluje ještě jednu cenu. Jmenuje se Green Car Vision Award a je určena pro vizionářské projekty.

Oceněním pro letošní rok se může chlubit Ford C-MAX Energi. Jedná se o vysoce efektivní plug-in hybrid. A že to Ford myslí s ekologickými vozy vážně, potvrzuje i fakt, že cenu Green Car Vison Award získal loni Ford Focus Electric.

Toto ocenění vždy získá vůz, který zatím není v prodeji, ale musí již existovat alespoň jeden funkční prototyp. Dá se tedy očekávat nový lídr na trhu hybridů a později i elektromobilů?

porazil další vizionářská vozidla, , Cadillac ERL, Mercedes-Benz B-Class F-Cell a Tesla Model S. Všechny vozy jsou poháněné elektřinou, ale každý má jinou alternativu pro zvýšení dojezdu. Nejbližší budoucnost ukáže, která cesta je správná a kdo se vydal do slepé uličky.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No neviem kto rozhodol o tom, že to je automobil roka, ale keď si spomenieme pár týždňov dozadu sme tu rozoberali spotrebu tohoto auta v režime čiste na benzín a bola to katastrofa. Väčšina podobných áut má nižšiu spotrebu - a to už nehovorím o diesloch, ktoré sú lacnejšie, pravdepodobne majú aj nižšie náklady na prevádzku a jazdia za polovicu.
Niektorí namietnete že to auto je primárne určené na dobíjanie, ale s dojazdom cca. 40 km (v zime polovica) bude na benzín jazdiť pomerne často.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím, že se mýlíte, dojezd by měl být 80 km a v zimě polovina. To znamená reálný dojezd na elektřinu kolem 50 km, když pojede řidič trochu rozumným stylem. A to většině lidí na cestu do práce a zpět stačí. A doma to dají nabít - co si přát víc? Jasně, vyšší pořizovací cena se asi nevrátí, ale koncept je to určitě hodný ocenění.

Co je katastrofálního na spotřebě 7.5l/100km? Já jezdím s o něco menší a s výrazně slabší Corollou VVT-i za to samé. Při srovnání Voltu/Ampery s obdobným benzínovým autem stejné třídy bude i při provozu čistě na benzín z toho vyjde jako jedno z nejúspornějších. Pokud chcete nákupní tašku, tak si počkejte na Yaris HSD.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejspíš byla oceněna myšlenka. Ale špatně (složitě) provedena.

Zajímavý odkaz skovnání Voltu (Ampéry), Leafu a Priusu:

motortrend.com/roadtests/alternative/1108_2011_chevrolet_volt_vs_2011_nissan_leaf_vs_2011_toyota_prius_comparison/viewall.html

Jsou tam zjednodušeně nakreslené schemata pohonu pro každý vůz.
Dle mého názoru nám Volt (Ampera) nic nového oproti Priusu nepřináší. Popřemýšlej nad schematy pohonu! Maximálně složitost 3 spojek navíc! Jinak řečeno Prius umí vše co Volt. Akorát má menší baterky. Což prius snadno dožene.

Podle mého názoru ani Volt ani Prius neumí čistý mechanický přenos síly spalovacího motoru na kola automobilu bez toho, aniž by se zapojil elektromotor, či se alespoň elektricky nebrzdil. Nebo se pletu?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím, že jsi to od základu nepochopil. To, co prezentuješ jako nevýhodu ("neumí čistý mechanický přenos") je ve skutečnosti hlavní přínos koncepce Voltu, která je složitější a chytřeji vymyšlená než u Priusu (jak je vidět i z těch schémat ve tvém odkazu). To, co má Volt navíc je právě ta soustava spojek, která umožňuje různé jízdní režimy. V každém se chová auto jinak, někdy přenáší sílu z benzínového motoru na kola, někdy s ním pohání generátor a dobíjí baterie, někdy používá motor i generátor k pohonu, podle toho, co je zrovna efektivnější. Je to opravdu zajímavé a doporučuji přečíst si o tom nějaký článek, Google ti jich jistě dodá dost nebo tady je jeden starší článek, který už byl tady na Hybridu zmiňován:
gm-volt.com/2010/10/12/chevrolet-volt-electric-drive-propulsion-system-unveiled/

Ako môžete tvrdiť, že Voltec je dômyselnejší než plug-in Hybrid synergy drive, keď výsledná spotreba je oveľa vyššia. Čo na tom, že to obsahuje veľa zbytočných harabúrd (v podobe spojok), keď je výsledná spotreba horšia než u Priusu plug-in? Asi to tak dokonalé nebude. Prius plug-in má zrýchlenie v power mode rovnaké ako Ampera, rovnako dokáže jazdiť krátke trasy na elektrinu a rovnako na tých dlhších trasách využíva spaľovač. Ja teda neviem, ale na vašom mieste by som tie spojky neriešil.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ty jízdní režimy co umí Volt, umí Prius taky. Zkus se nad tím zamyslet. Akarát mu chybí ty spojky, protože je nepotřebuje!
A teď kdo to nepochopil...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ani som si nie istý či myšlienka, keďže prvý hybrid už má viac ako 100 rokov. Skôr je ocenený perfektný marketing. Asi by som sa orientoval na niečo takéto:
auto.pravda.sk/novinky/clanok/25382-v-zeneve-suzuki-ukaze-elektricky-swift-s-predlzenym-dojazdom/

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-SalonProdej pneu 100% onlineBUS2BUS

Newsletter