Že se kolemjdoucí otáčejí za elektromobily jako Mia Electric, nebo luxusním plug-in hybridem Fisker Karma, už jsme si zvykli. Tolik očí pověšených na novém modelu automobilky Škoda Auto jsme ale rozhodně nečekali. Nové mladoboleslavské auto nesoucí hrdé označení Škoda Rapid jsme vyzkoušeli na mezinárodní novinářské prezentaci.
foto: Hybrid.cz
Škoda Rapid je krásné, prostorné nové auto z dílny Škoda Auto. Dostali jsme možnost si jej na jeden den projet během novinářské prezentace začínající ve Vídni a končící v Bratislavě. Díky tomu jsme auto prověřili na dálnici, v městském i meziměstském provozu a na klikatých podhorských silničkách Malých Karpat.
Škoda Auto odhalila nový Rapid
Nová kompaktní limuzína ŠKODA se jmenuje Rapid
Škoda Rapid vyjede z Mladé Boleslavi už v lednu
Zobrazit Upravit
Globální strategie
Z mladoboleslavské automobilky se během posledních let stala globální společnost a značka. Tomu odpovídá nejen nová korporátní identita (nové logo), ale především neustále se rozšiřující modelová nabídka. Škoda chce uvádět nový nebo inovovaný model co šest měsíců a daří se jí to. Po malém městském Citigo je tu rodinné auto nižší střední třídy v podobě Škoda Rapid.
foto: Hybrid.cz
Je bez debat, že Rapid pomůže Škodovce splnit si vysněný cíl prodávat v roce 2018 kolem 1,5 mil. aut ročně. Svědčí o tom nejen množství zvědavců, kteří se na sousedním Slovensku za autem otáčelo, ale především samotné auto. Jezdí se v něm totiž opravdu dobře.
Jízdní dojmy
Na celkem 250 km jsme si vyzkoušeli verzi Škoda Rapid 1,2 TSI o výkonu 77 kW ve verzi Green Tec. A jízdní dojmy jsou výborné. Auto sedí pevně a nezalekne se ani větších výmolů, které dokáže vyžehlit.
Brzdy nejsou zbytečně ostré, ale nastavené na příjemnou rodinnou jízdu. Ocenili jsme velmi tichý chod motoru, jehož hluk proniká do kabiny v rychlostech do 90 km/h jen velmi omezeně.
Námi testovaná verze byla doplněna o šestistupňovou manuální převodovku. Jedno slovo, které Rapid i systém řazení dokonale vystihují je “precizní”. Stabilní a právě tak akorát tuhá řadící páka s krátkými rychlostmi v naprosté většině případů vždy padla přesně tam, kam padnout měla. Auto se nezaleklo ani dálničních rychlostí a i ve 120 km/h dokázalo předvést své svaly.
Na zmíněných 250 km jsme dosáhli průměrné spotřeby 5,9 l/100 km. Auto jsme přitom nešetřili. Oficiální hodnota kombinované spotřeby pro tuto verzi je 5,4 l/100 km a předpokládáme, že s klidnou nohou lze této spotřeby bez problémů dosáhnout.
foto: Hybrid.cz
Jednalo se o verzi Green Tec, která je doplněna systémem Stop & Start. Ten je výrazně vyspělejší a provozně příjemnější, než když jsme ho před lety zkoušeli v modelu Škoda Roomster.
Další šetrná opatření zahrnují pneumatiky s nízkým valivým odporem a rekuperace energie. Ta funguje tak, že vždy když řidiř ubere plyn či zabrzdí, se zvýší napětí alternátoru. To je pak možné využít k dobíjení akumulátoru. Při akceleraci nebo konstatní rychlosti může napětí alternátoru opět klesnout, což odlehčí motoru a sníží spotřebu.
Prostor
Rozměry vozu délka 4483 mm, šířka 1706 mm a výška 1461 mm dělají z Rapidu prostorového premianta ve své třídě. Může za to ale především rozvor 2602 mm díky kterému nabízí auto dostatek místa pro řidiče (ačkoliv pedály jsou na můj vkus umístěné trochu moc vpravo) a především v zavazadlovém prostoru – 550 litrů. Jakmile sklopíte sedadla, získáte 1490 litrů.
foto: Hybrid.cz
Auto vyniká i nízkou hmotností 1175 kg (v námi testované verzi). Max. rychlost je v tomto případě 195 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tato Škoda Rapid za 10,4 vteřiny. Díky 55l nádrži nabízí oficiálně max. dojezd 1019 km.
Cítíme světový hit
Čína je pro Škoda Auto druhým nejdůležitějším trhem po Evropě. Hned za ní pak Rusko, Indie a další asijské země. Působí dokonce i v Africe. Škoda Rapid je prvním “globálním” modelem značky. Podle našich prvních dojmů jde o natolik kvalitní auto, že si najde své zákazníky skutečně kdekoliv na světě – a určitě jich nebude málo.
Oficiálního představení se Škoda Rapid dočká letos v září na autosalonu v Paříži. Od října 2012 se začne prodávat v České republice, která bude prvním trhem, kde bude auto k dispozici. V polovině října přibude Německo. Během 1. čtvrtletí 2013 budou následovat další trhy. Auto se bude vyrábět v hlavním závodě v Mladé Boleslavi.
foto: Hybrid.cz
Kromě námi testované 1,2 TSI verze budou k dispozici ještě 1,2 MPI 55 kW (mechanická pětistupňová převodovka), 1,4 TSI 90 kW (sedmistupňová automatická převodovka DSG), 1,6 TDI RD DPF 66 kW (pětistupňovaná manuální převodovka), 1,6 TDI CR DPF 66 kW (automatická sedmistupňová DSG převodovka) a 1,6 TDI CR DPF 77 kW (pětistupňová mechanická převodovka).
Nejnižší spotřebu nabídne Škoda Rapid ve verzi 1,6 TDCI CR DPF 77 kW Green tec, a to 3,9 l/100 km. Kromě toho jsme se samozřejmě zástupců Škoda Auto zeptali také na možnost CNG verze. Prozatím jsme byli ujištěji, že vše závisí na poptávce. Pokud by byl mezi zákazníky o CNG Rapid zájem, údajně by se o něm dalo uvažovat.
Cena, Simply Clever
Prozatím je automobilka velmi tajemná ve vztahu k ceně vozu. Prý kvůli konkurenci. Vzhledem k pozicování Rapidu mezi modely Fabia a Octavia se ale dá snadno odvodit cena začínající někde kolem 279 – 299 000 Kč pro základní verze vozu. Ty budou velmi stroze vybaveny, ta nejzákladnější nebude obsahovat dokonce ani autorádio.
Naopak v základní výbavě najdeme např. ABS, ESP, 6 airbagů a další. Co musíme na novém Rapidu zejména ocenit, to jsou tzv. “Simply clever” řešení. Např. škrabka na led na vnitřní straně krycího víčka nádrže, oboustranný koberec v kufru, držák multimediálních přístrojů, držák výstražné vesty, odpadkový koš ve výplni dveří, odkládací síťky a další malé, ale důležité praktické prvky.
Právě tyhle detaily, zdánlivě nesouvisející s “automotive” prostředím, ale zato s praktickým každodenním využíváním vozu, dělají z Rapidu výjimečně zajímavou premiéru.
„Pokud by byl mezi
„Pokud by byl mezi zákazníky o CNG Rapid zájem, údajně by se o něm dalo uvažovat.“
takže marketing to nemá zjištěné? Asi spí!
Zákazníci projeví zájem, oni připraví výrobu a do 3 let tu máme verzi pro CNG. Ubožáci.
Kritizovat umí holt každý
Kritizovat umí holt každý ňouma. Ale možná se pletu, třeba jste prezidentem úspěšné globální marketingové poradenské agentury, která by koncernu mohla radit. Anebo spíš patříte mezi ty, co jenom kritizují ostatní a sami nic pořádnýho nevytvoří.
Automobilka s globální
Automobilka s globální značkou by snad měla už dnes vědět jestli zákaznící mají o CNG verzi zájem nebo nemají.
Ať si průzkum nějaké té globální marketingové poradenské agentuře zadají, peněz na to mají dost.
A ne že „dalo by se o tom uvažovat“.
je to hnus a nikomu to
je to hnus a nikomu to nepříje divné,jsou to auta pro prachy a ne pro lidi a podle toho to vypadá.au
ta bez nápadu a bez energie
dalsi facelift octavky, zo
dalsi facelift octavky, zo zadu thali, zboku A4, zpredu octavka… chýbajú myšlienky a nápady, ako v celom VW koncerne…
nejsou dulezite napady, ale
nejsou dulezite napady, ale prodeje 😉
znam cloveka co dost kritizuje Audiny, protoze se podobaji jedna druhe jako vejce vejci, ale co naplat, kdyz se to prodava… (jen aby nedoslo k mylce, mi se Audiny obvykle libi)
Kvuli lidem jako jsi ty maj
Kvuli lidem jako jsi ty maj dneska auta tak nesmyslný a nevkustný tvary. Jenom pro to aby někdo jako ty nebrblal že to vypadá furt stejně. Rapid má krásně jednoduchej, čistej a elegantní vzhled a jsem rád že se k tomu celej koncern po jejich pokusech se zahnutejma šikmejma světlama (hnus) a podobně vrátil.